Spirello Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg skal ha bursdagsfæst for min kjære, og vi blir ca. 10 personer.. Tror jeg skal lage tapas, og trenger noen tips har tenkt til å lage: - kyllinglår (varme) - scampi i hvitløk/chili (lune) - kjøttboller i tomatsaus (varme) - Potetbåter med litt olje, hvitløk, havsalt og rosmarin (varme) - brekkbønner surra i oljen og sitron med havsalt (sånne lange tynne greier, heter det brekkbønner tro?) (kalde) - serranoskinke med asparges og melon , mancegoost - brød og aioli Noe jeg MÅ ha som jeg har glemt? Hvordan lager jeg god aioli? Holder det med utvalg av retter synes dere? Muligens jeg bytter ut kyllinglår med marinert kyllingfilet på spyd.. 0 Siter
Speak Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Bacon-dadler. Høres ikke spesielt godt ut, men er en skikkelig godbit. Dadler (ta ut steinen). Surr rundt 1/2 skive bacon og fest med en tannpirker. Stekes i ovenen til de er gylne. Serveres varme. Forarbeidet her tar litt tid, men det kan jo gjøres dagen før. Fikk dette på en tapasrestaurant i Bergen, og har lagd det mange ganger selv etterpå. Senes i går. Osteboller er jo også en klassiker. Men det har jeg aldri prøvd å lage selv. Så bacon-dadler er vel det eneste jeg har "oppskrift" på. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg synes dette høres veldig bra ut . Ville kanskje hatt noe friskt i tillegg - f.eks. noen gode tomater skåret i skiver eller båter, med litt hvitløk, frisk basilikum og god olivenolje og balsamico. Superenkelt og godt. Jeg har enkelte ganger laget aïoli fra bunnen, og det er litt jobb og lett og mislykkes. Senere tiden har jeg kjøpt god majones (Hellmans) og blandet med presset hvitløk og litt sitron og salt og pepper - det blir også veldig godt . 0 Siter
songbirdy Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg fikk servert tapas en gang i et større bursdagslag. Der hadde de små spyd (tannstikkere) med et grillet kamskjell m sesamfrø på, og en scampi i chilisaus over. Herlighet det var himmelsk! Spiste tapas i helgen, og de hadde kylling og scampi på et spyd. Det er også en god kombinasjon. Hva med kalamataoliven? Evt vanlige (gode) svarte/grønne oliven, fylte chili/paprika med fetaost? Namme. Og tomatsalat! Det er nydelig! Små tomater skåret i 2 el 4, blandet med salat, rød løk og en nydelig saus.. (som jeg dessverre ikke vet oppskriften på)... åå nå fikk jeg lyst på tapas igjen.. Og godt brød så klart! 0 Siter
Spirello Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Skrevet 27. oktober 2008 Jeg synes dette høres veldig bra ut . Ville kanskje hatt noe friskt i tillegg - f.eks. noen gode tomater skåret i skiver eller båter, med litt hvitløk, frisk basilikum og god olivenolje og balsamico. Superenkelt og godt. Jeg har enkelte ganger laget aïoli fra bunnen, og det er litt jobb og lett og mislykkes. Senere tiden har jeg kjøpt god majones (Hellmans) og blandet med presset hvitløk og litt sitron og salt og pepper - det blir også veldig godt . Ja, jeg glemte å skrive brucetta med tomat og rødløk, med litt olivenolje og hvitløk. Skal ha vanlig salat, og tomatsalat (lager med rucola, olje med krydderurter, små tomatbiter og rødløk. Kjøper ferdig Jalapenos med fetaost. mmmm... DET er godt det! Kan bare spise det jeg. 0 Siter
Spirello Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Skrevet 27. oktober 2008 Jeg fikk servert tapas en gang i et større bursdagslag. Der hadde de små spyd (tannstikkere) med et grillet kamskjell m sesamfrø på, og en scampi i chilisaus over. Herlighet det var himmelsk! Spiste tapas i helgen, og de hadde kylling og scampi på et spyd. Det er også en god kombinasjon. Hva med kalamataoliven? Evt vanlige (gode) svarte/grønne oliven, fylte chili/paprika med fetaost? Namme. Og tomatsalat! Det er nydelig! Små tomater skåret i 2 el 4, blandet med salat, rød løk og en nydelig saus.. (som jeg dessverre ikke vet oppskriften på)... åå nå fikk jeg lyst på tapas igjen.. Og godt brød så klart! Spyd med kamskjell og scampi er en god ide ja. Får se hva jeg rekker. Bare scampi er nok enklere.. Blir stående hele dagen og kokkelere jeg, men det går fint, for er gøy å lage mat. takker for tips 0 Siter
songbirdy Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Spyd med kamskjell og scampi er en god ide ja. Får se hva jeg rekker. Bare scampi er nok enklere.. Blir stående hele dagen og kokkelere jeg, men det går fint, for er gøy å lage mat. takker for tips mye kan du lage klart dagen i forveien. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, jeg glemte å skrive brucetta med tomat og rødløk, med litt olivenolje og hvitløk. Skal ha vanlig salat, og tomatsalat (lager med rucola, olje med krydderurter, små tomatbiter og rødløk. Kjøper ferdig Jalapenos med fetaost. mmmm... DET er godt det! Kan bare spise det jeg. Nam! ) 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Høres stort sett ut som det jeg pleier å ha når jeg serverer tapas. Jeg pleier også å lage en form for quasadiallas: Du trenger tortillalefser (gjerne de med smak som f.eks chilli og jalapeno), mozerella ost med hvitløk og oregano, tacokrydder og gjerne litt korriander. Legg osten mellom to stk tortillalefser og strø på tacokydder og korriander på osten. Så steker du disse i olje på hver side. Skjæres opp som små pizza stykker og serveres varme. Kjempe godt og alltid en hit Når det gjelder aioli har jeg fortsatt ikke helt lykkes med å lage det fra scratch, men jeg pleier å kjøpe ferdig aioli på butikken, og blander denne med litt rømmedressing fra peppes som du også får kjøpt på butikken (høres merkelig ut men da får ikke aiolien så syntetisk smak), også har jeg i eksra hvitløk. Nå ble jeg sulten :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Dadler i bacon er nydelig tapas: NB! Ta ut steinene først! http://www.nrk.no/mat/3992686.html Og ferske asparges, kokt lett, vendt i olivenolje, sitronsaft og parmesan og rulla i parmaskinke. Yømmi! Og en chorizo-variant, jeg synes den er best når den er varmebehandla. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Forresten: Aioli. Jeg lager det fra scratch. 3 eggeplommer, 2 fedd hvitløk, safta av en halv sitron. Salt og pepper etter smak. Del opp hvitløkskløftene i litt mindre biter, kjør alt i stavmixer. Tilsett olje i tynn stråle, litt etterhvert mens du fortsetter med stavmixeren. Greit om ingrediensene har omtrent samme temperatur. Ikke bruk olivenolje, den setter for mye smak. En nøytral olje, solsikke- raps- eller rett og slett soyaolje er best. Det tar lang tid og koster deg krampe i armen å lage den for hånd. Been there, done that. Aldri mer. 0 Siter
Spirello Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 mye kan du lage klart dagen i forveien. Joda, det kan jeg sikkert, men har ikke tid til det for da skal det handles inn.. Får hjelp av en venninne - så vi skal kose oss på kjøkkenet med et glass vin før de andre gjestene kommer 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Høres stort sett ut som det jeg pleier å ha når jeg serverer tapas. Jeg pleier også å lage en form for quasadiallas: Du trenger tortillalefser (gjerne de med smak som f.eks chilli og jalapeno), mozerella ost med hvitløk og oregano, tacokrydder og gjerne litt korriander. Legg osten mellom to stk tortillalefser og strø på tacokydder og korriander på osten. Så steker du disse i olje på hver side. Skjæres opp som små pizza stykker og serveres varme. Kjempe godt og alltid en hit Når det gjelder aioli har jeg fortsatt ikke helt lykkes med å lage det fra scratch, men jeg pleier å kjøpe ferdig aioli på butikken, og blander denne med litt rømmedressing fra peppes som du også får kjøpt på butikken (høres merkelig ut men da får ikke aiolien så syntetisk smak), også har jeg i eksra hvitløk. Nå ble jeg sulten :-) Du kan ikke lage mat, så ikke innbill deg noe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.