Bookworm Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg skriver "mobbing" med hermetegn, fordi det ikke er fullt så alvorlig (enda). Min datter har to jenter i klassen som hun har vært noe sammen med (hver for seg) i perioder. Den ene har blitt betraktet som bestevenninnen i et par år. Disse to har nå rottet seg sammen, og skriver mindre hyggelige ting til min datter på MSN. (de er alle 10 år). Min datter overser mer eller mindre den ene, men problemet er at hun drar med seg den såkalte bestevennen slik at det kommer stygge meldinger fra henne også. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette? Er redd for at en samtale med foreldre/skolen bare vil gjøre vondt verre (sladrehank osv). Til nå har jeg oppfordret min datter til å svare høflig når de skriver høflig, og overse og ikke svare på de styggere meldingene... Hva gjør jeg, for at min datter skal komme best mulig ut av dette? Må legge til at min datter er i ferd med å "integreres" i en ny venninnegjeng (dette kan også være utløsende for oppførselen til disse to andre), og har derfor ikke store problemer med venner ellers... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Mobbing på internett var tema på et møte på skolen en gang. Hun skal selvsagt ikke bare ta i mot sånt på msn. Jeg skjønner du er redd for at det skal bli verre for henne. En ting du kan gjøre en gang de er frekke mot henne er å dukke opp selv. Skriv noe sånt som at du er mor hennes, og at hun forsvant i en tlf eller noe. Det kan skremme vannet av dem. I klassen til min datter var det plutselig mange mobbetilfeller som dukket opp. Jeg må si det virkelig hjalp for de det gjaldt at skolen ble koblet inn. Foreldrene til mobberne visste ikke hva barna holdt på med, og de bidro sterkt til at mobbingen tok slutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Mobbing på internett var tema på et møte på skolen en gang. Hun skal selvsagt ikke bare ta i mot sånt på msn. Jeg skjønner du er redd for at det skal bli verre for henne. En ting du kan gjøre en gang de er frekke mot henne er å dukke opp selv. Skriv noe sånt som at du er mor hennes, og at hun forsvant i en tlf eller noe. Det kan skremme vannet av dem. I klassen til min datter var det plutselig mange mobbetilfeller som dukket opp. Jeg må si det virkelig hjalp for de det gjaldt at skolen ble koblet inn. Foreldrene til mobberne visste ikke hva barna holdt på med, og de bidro sterkt til at mobbingen tok slutt. Takk for tilbakemelding:-) Jeg følger godt med om dagen, og hun er veldig flink til å si fra selv når de begynner igjen... Så får vi se utviklingen og ta det derfra... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Kan dere ikke snakke med læreren og klassekontakt, og arrangere et foreldremøte hvor også barna er tilstede og snakke om mobbing via internett / mobiltelefoner i generelle termer... Det finnes sikkert ressurspersoner som kan holde et foredrag om slike ting i nærområdet?? Ellers mener jeg at enten FUG eller skolenettet har laget et opplegg rundt tematikken som kan tas opp på et møte. Jeg skjønner at du er redd for å "sladre", men jeg synes datteren din skal slippe mer av dette og ihvertfall bør det bli satt en stopper før det utvikler seg til det verre. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Dette bør tas opp. Men dere bør unngå sladrehank-greia. Hva med å rett og slett be en annen forelder ta det opp for deg? Jeg har tatt opp en mobbesak som var virkelig stygg på vår skole. Og for meg var det enkelt i og med at mitt barn ikke var involvert og jeg dermed ikke hadde noen unge som kunne bli sladrehank og straffes. Jeg sa fra at jeg hadde hørt at sånn og sånn hadde skjedd og tok det opp med læreren og med foreldrene til de involverte og ba dem om å snakke litt sammen. Kanskje du kan be noen gjøre noe ala for deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verdt et forsøk Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Takk for tilbakemelding:-) Jeg følger godt med om dagen, og hun er veldig flink til å si fra selv når de begynner igjen... Så får vi se utviklingen og ta det derfra... Enig med AneM, når / hvis de begynner igjen, kan du ta over tastaturet og skrive "hei, dette er AneM, moren til xx, hun måtte ta en telefon, men hun er straks tilbake. :-)". Da vet de at du er der, at du kan lese det de skriver, uten at det virker som hun har tatt inititativ for å involvere deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Dette bør tas opp. Men dere bør unngå sladrehank-greia. Hva med å rett og slett be en annen forelder ta det opp for deg? Jeg har tatt opp en mobbesak som var virkelig stygg på vår skole. Og for meg var det enkelt i og med at mitt barn ikke var involvert og jeg dermed ikke hadde noen unge som kunne bli sladrehank og straffes. Jeg sa fra at jeg hadde hørt at sånn og sånn hadde skjedd og tok det opp med læreren og med foreldrene til de involverte og ba dem om å snakke litt sammen. Kanskje du kan be noen gjøre noe ala for deg? Det er definitivt en mulighet. Tusen takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Kan dere ikke snakke med læreren og klassekontakt, og arrangere et foreldremøte hvor også barna er tilstede og snakke om mobbing via internett / mobiltelefoner i generelle termer... Det finnes sikkert ressurspersoner som kan holde et foredrag om slike ting i nærområdet?? Ellers mener jeg at enten FUG eller skolenettet har laget et opplegg rundt tematikken som kan tas opp på et møte. Jeg skjønner at du er redd for å "sladre", men jeg synes datteren din skal slippe mer av dette og ihvertfall bør det bli satt en stopper før det utvikler seg til det verre. Lykke til! Tusen takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Enig med AneM, når / hvis de begynner igjen, kan du ta over tastaturet og skrive "hei, dette er AneM, moren til xx, hun måtte ta en telefon, men hun er straks tilbake. :-)". Da vet de at du er der, at du kan lese det de skriver, uten at det virker som hun har tatt inititativ for å involvere deg. Nettopp, er veldig for den løsningen. Tusen takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labolina Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 anbefaler deg å lese denne kronikken: http://www.tfou.no/upload/fdkronikkdigdannelse.pdf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 anbefaler deg å lese denne kronikken: http://www.tfou.no/upload/fdkronikkdigdannelse.pdf Nå stod det forsåvidt ikke noe der som jeg ikke visste fra før... Det jeg synes det konkluderes med, er at den som blir mobbet bare må lære seg å "se bort fra skit'n". At man skal være obs og lære barna sine nettvett, vet jeg da. Jeg kan lære min datter hvordan hun skal oppføre seg på nett, men jeg kan ikke oppdra andres barn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.