Gå til innhold

Søk i skattelister- mobbing av barn

Gjest Skattelister

Anbefalte innlegg

Gjest Skattelister

Min veninnes to barn blir nå mobbet og kommentert på skolen fordi foreldrenes høye inntekt/ formue var i alle aviser for to uker siden. Tror ikke det er barna selv (barneskolen) som sitter å leser disse tingene og klarer å trekke sluttninger av tallenes tale. Jeg synes det er helt forkastelig at alle og enhver skal gå rundt å vite hva naboen tjener.

Nå er det to små barn som blir plaget med kommentarer, knuffing, misunnelse osv. hver dag. De er selv ikke informert om foreldrenes status, og bor i et helt vanlig hus i nabolaget.

Det er sikkert flere barn der ute som plages på samme måten.

Kan ikke voksne i det minst la vær å bruke tiden over middagsbordet til å diskutere barnas klassekammeraters status på likningslistene?

JEG MENER OFFENTLIGE LIKNINGSLISTER BURDE BLI FORBUDT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg mener at dette er et eksempel på at man vel heller bør jobbe litt med hvordan barn behandler andre barn enn akkurat med hva som vises i skattelistene...?

De som har litt mer vil vel alltid være mål for litt misunnelse. Er problemet overhodet ikke til å leve med så får de heller gi bort overskuddet :-) (Det siste her er da forsøk på humor for å gjøre det klart....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene til sjefen har opplevd det samme. Etter en slik hendelse kan også ungene få det for seg at de skal få "alt de peker på".

Så fram til noe gjøres med listene får vi voksne oppføre oss bedre slik at dette ikke går ut over ungene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre av gutten min sine bestekamerater kommer fra familier som har stor formue - og som det blir skrevet om i avisen. Vi voksne har selvsagt visst om dette hele tiden, men har aldri snakket noe om det.

Like før offentliggjøringen av disse listene, hadde disse guttene begynt å snakke sammen om det - at foreldre/besteforeldre var velidg rike - og gutten min ble vel litt overrumplet, men syntes jo det var litt spennende. Han fortalte om dette til oss den dagen, men etterpå har det ikke vært snakk om noe mer.

Synes det er synd dersom denne offentliggjøringen går utover barna. Jeg har ikke hørt noe om at det er tilfelle for oss - men her har vi voksne et sabla viktig ansvar - om hvordan vi snakker om andre - enten de er rike eller fattige, syke eller friske!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det er nok en del unger også som klarer å finne fram til disse skattelistene selv, så mye reklame det er på dette på nettet. Min sønn blant annet syns dette er kjempespennende. Dette er ikke noe vi har snakket om hjemme i det hele tatt, så han har det ikke fra oss.

Vi har faktisk sagt i etterkant at dette er noe vi syns man ikke skal snuse i, og at virkeligheten ikke alltid er slik som det ser ut i skatteklassene. Han og kompiser sjekker foreldrene sine og sammenligner inntekter. Vi fikk høre at vi godt kunne spandere en playstation 3 på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Selvfølgelig skal ligningen være offentlig. Det er et kontrollorgan, først og fremst, sikrer en viss objektivitet, og dessuten har det en viss oppdragende effekt. Et noenlunde gjennomsiktig samfunn er en fordel for å hindre økonomisk kriminalitet.

At foreldre ikke bør uttale seg negativt om andre barns foreldre sier seg selv. Dessverre er ikke alle voksne så kloke at de skjønner det, og da går det utover barna. Denne gangen de med rike foreldre. Vil tro at det er like stort for barn av fattige foreldre, bortsett fra at det kanskje ikke er like morsomt å snakke om for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok en del unger også som klarer å finne fram til disse skattelistene selv, så mye reklame det er på dette på nettet. Min sønn blant annet syns dette er kjempespennende. Dette er ikke noe vi har snakket om hjemme i det hele tatt, så han har det ikke fra oss.

Vi har faktisk sagt i etterkant at dette er noe vi syns man ikke skal snuse i, og at virkeligheten ikke alltid er slik som det ser ut i skatteklassene. Han og kompiser sjekker foreldrene sine og sammenligner inntekter. Vi fikk høre at vi godt kunne spandere en playstation 3 på han!

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ligningen være offentlig. Det er et kontrollorgan, først og fremst, sikrer en viss objektivitet, og dessuten har det en viss oppdragende effekt. Et noenlunde gjennomsiktig samfunn er en fordel for å hindre økonomisk kriminalitet.

At foreldre ikke bør uttale seg negativt om andre barns foreldre sier seg selv. Dessverre er ikke alle voksne så kloke at de skjønner det, og da går det utover barna. Denne gangen de med rike foreldre. Vil tro at det er like stort for barn av fattige foreldre, bortsett fra at det kanskje ikke er like morsomt å snakke om for voksne.

''Selvfølgelig skal ligningen være offentlig.''

En ting er at den er offentlig, en annen ting er at den ligger på nett, slik som praktiseres i dag,

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre av gutten min sine bestekamerater kommer fra familier som har stor formue - og som det blir skrevet om i avisen. Vi voksne har selvsagt visst om dette hele tiden, men har aldri snakket noe om det.

Like før offentliggjøringen av disse listene, hadde disse guttene begynt å snakke sammen om det - at foreldre/besteforeldre var velidg rike - og gutten min ble vel litt overrumplet, men syntes jo det var litt spennende. Han fortalte om dette til oss den dagen, men etterpå har det ikke vært snakk om noe mer.

Synes det er synd dersom denne offentliggjøringen går utover barna. Jeg har ikke hørt noe om at det er tilfelle for oss - men her har vi voksne et sabla viktig ansvar - om hvordan vi snakker om andre - enten de er rike eller fattige, syke eller friske!!!

''Synes det er synd dersom denne offentliggjøringen går utover barna. Jeg har ikke hørt noe om at det er tilfelle for oss - men her har vi voksne et sabla viktig ansvar - om hvordan vi snakker om andre - enten de er rike eller fattige, syke eller friske!!!''

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Selvfølgelig skal ligningen være offentlig.''

En ting er at den er offentlig, en annen ting er at den ligger på nett, slik som praktiseres i dag,

synes

Bare lagt ut bøkene sånn som i gamle dager, mener du?

Jeg synes det er ganske drastisk tiltak siden internet vel er den mest brukte informsajonskanalen for tida. Da blir det noe bakstreversk å forby at slik info legges ut der.

I alle fall synes jeg det må dokumenteres grundig i hvor stor grad offentliggjøring på nett faktisk er et problem før man stopper slik offentliggjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...