Gå til innhold

Bedre rutiner for baby?

Gjest Hjelp meg noen :D

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp meg noen :D

Kan noen hjelpe meg med et forslag for hvordan jeg best legger opp dagen for babyen min? Hun er nå 7 mnd og skal begynne i barnehage om et par mnd, så jeg ønsker å få inn litt bedre rutiner... f.eks litt greit når de spør hvordan rutiner hun har... jeg har ikke peil.

Hun pleier å trenge 2-3 lurer i løpet av dagen, jeg har prøvd å ha faste lurer rundt 1030, kl 1330, og evnt i 16-tiden etter middag om hun er blitt trøtt... (merker hun blir utrolig grinete når hun er trøtt). 3. luren trenger hun hvis hun bare har sovet 1 time tidligere lurer.

Så ang. mat.

Nå får hun tre måltider utenom puppen,

pupp når hun står opp, så pupp og grøt ca. kl 10, så en lur, denne pleier å vare lengst, fra 2-3 timer.

Så blir hun trøtt igjen i 13-tiden og får seg litt mer pupp og en lur.

Sover en time - eller mer om hun sov lite på første luren.

Så får hun pupp og middag når hun våkner i 15-tiden.

Så får hun sove om hun blir trett igjen i 16-tiden. Dette har ikke gått utover nattesøvnen.

Jeg pleier gi henne pupp og kveldsgrøt i 19-tiden og legger henne ca. kl 20. Sjelden jeg får henne til å sovne av seg selv uten å få pupp først...

Så om hun er god og mett og fornøyd sover hun gjerne til 2330-tiden og vil ha påfyll, så sover hun til 6-7 tiden, og vi tar morgenen i 8-tiden (jeg gidder ikke stå opp av sengen før da nå som jeg har fri.

Men altså, om to mnd begynner jeg i jobb og hun i barnehage.

Jeg må levere henne i barnehagen i 7-tiden, så jeg drar hjemmenfra ti på syv, står kanskje opp rundt 6? Så får hun pupp, jeg kler på henne og meg, spiser litt frokost selv - og leverer henne i barnehagen - syns dere hun skal få frokosten der siden jeg leverer henne så tidlig eller bør jeg gi frokost hjemme? Gir henne jo pupp før vi drar.

Og ang. morsmelkerstatning - jeg bør vel begynne å gi henne det når det nærmer seg barnehagestart så hun blir vant til det siden jeg ikke kan gi henne puppen lenger i barnehagen? Orker ikke drive å pumpe meg osv..

Så tenkte liksom å gi pupp morgen og kveld, så kanskje slutte med kveldspuppen først - og senere morgenpuppen? Eller bør jeg slutte med morgenpuppen først?

Hvilke rutiner bør jeg ha innøvd til barnehagen, ang. måltider der? Litt greit at hun er vant til å få mat rundt de tider de pleier å gi i barnehagen?

og bør jeg begynne med et 4. måltid snart siden jeg snart tenker på å avvenne henne? Nå får hun pupp hver 2.-4. time alt ettersom på dagtid, så jeg bør vel begynne å trappe ned snart. Og hvordan gjør jeg det? Skal jeg gi henne morsmelkerstatning når hun blir sulten utenom grøt- og middagsmåltider?

Jeg tenker litt at frokost bør være grøt nå i starten før hun lærer å spise brød,

skal jeg f.eks. ha som vane å gi henne frokost i 8-tiden da? Så en hvil i 10-tiden og grøt igjen i 12-tiden - så mellommåltid - fruktmos og morsmelkerstatning, så middag i 16-tiden når hun er hjemme igjen fra barnehage? Så kvelds i 19-tiden? Eller bør jeg kanskje legge henne i 19 tiden nå som hun må stå opp i 6-tiden?

Mange spørsmål dette, men håper noen gidder å lese og gi meg noen råd :)

Hvordan legger dere opp dagen f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... dette har jeg ikke spesielt mye greie på, men jeg synes jo at 2 måneder er lang tid i livet til en som bare er 7 måneder, så jeg ville vel tatt sjansen på å ikke stresse med dette på noen uker ennå. Dessuten kommer kanskje jula i mellom også? Isåfall blir er det vel fort gjort at nye rutiner går fløyten uansett ;) Kanskje du kan ta en tur innom barnehagen en dag og se og høre hvordan ting fungerer der. Uansett vil jeg tro at barnehagen må og er forberedt på å være temmelig fleksibel med disse aller minste. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte min unge i bhg da hun var 12 mndr, men vi gjorde det slik:

Pupp om morgenen i senga mi. Dette var det puppe-måltidet vi beholdt lengst.

Grøt med en gang hun kom i bhg, da var hun så opptatt av grøten at hun ikke merket at jeg dro...

Så fulgte hun bhgs døgnrytme sånn noenlunde. Hun hadde en lur 9:30, og en i 13-tida tror jeg. Brødskiver servert av bhg til lunsj og en yoghurt i 14-15-tida. Hun fikk vann å drikke til måltidene i bhg.

Jeg hadde ikke stresset så mye med nye rutiner annet enn å innføre grøt og brødmåltider midt på dagen. Soving kan forandre seg mye før barnehagestart uansett, det er stor forskjell på 7 og 9 mndr. Ta en liten justering i romjula (regner med at dere begynner i januar?) hvis det trengs. De er som regel ganske fleksible mht mat og soving for de aller minste i bhg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dem under her som mener det ikke er noe å stresse med ennå. Mye kan endre seg på to måneder, og når hun er ni måneder, bør hun uansett være så godt i gang med ikke-morsmelk-maten at det vil være unødvendig å venne henne til flaske i tillegg. Behold kvelds- og morgenpuppen lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...