Gå til innhold

Orker ikke tanken på barnehage

Sofline

Anbefalte innlegg

Ja, kjenner godt igjen følelsene! Da synes jeg du skal gå hjemme en stund til, denne tiden får du aldri tilbake. Dessuten vil du kanskje gnages med dårlig samvittighet, og ha vanskligere for å konsentrere deg om studiene?

Har du lyst og mulighet - bli hjemme med barnet ditt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

24

• Lillemus

4

• mil1365380270

4

• Atene

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har tre barn som alle har gått/går i barnehage. Det var like grusomt alle tre gangene de skulle begynne i barnehagen :-(

Det var heldigvis bare jeg som syntes dette var fælt, for ungene storkoste seg fra første stund ;-)

Jeg har vanskelig for å tro at han kommer til å storkose seg når han er så liten... Mulig jeg tar feil, men det hjelper ikke akkurat at de barnehagene han har mulighet til å få plass i ikke er kjent for å være de beste. Det er fristende å la ham stå på venteliste til han kan begynne i en som er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på et barn på ni måneder og en ettåring. Jeg tipper både du og barnet er mer klar for barnehage i august. Hvis dere har økonomi til det og du har lyst å være hjemme en stund til synes jeg dere kan vente :)

Minstemor her begynte i barnehage da hun var ganske nøyaktig ett år. Jeg som mor syntes jo det var fryktelig tidlig, hun var jo så bitteliten! Men jeg så jo raskt hvordan hun trivdes og utviklet seg i barnehagen, så jeg har aldri angret. Hun får stimuli der som jeg ikke hadde klart å tilby henne, og jeg ser at hun "strekker seg" etter de eldre barna.

Barnehagen koster omtrent det samme som jeg får i stipend, så økonomisk gjør det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe 50% da nr to var 7 mnd, og det fungerte fint - men da var hun hjemme med pappaen.

Ungene har vært hhv 15 mnd, 13 mnd og 17 mnd da de begynte i barnehagen.

Jeg synes du burde nyte våren og sommeren hjemme med ham, og la ham begynne i barnehagen i august - da er han ikke så avhengig av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge var du hjemme?

Jeg har vært hjemme siden snuppen ble født.

Og han ble 5år for en mnd siden ;0)

Har fått ei lilta snuppe i mellom.

Jeg koser meg, og nyter å følge opp ungene.

Snuppen har begynt i barnehage nå i august, greit å forberede seg til skolen. han går tre dager i uka. Og da har jeg og snuppa litt "jentetid". Hehe! :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville hatt lignende tanker da barna mine var ni måneder. Når barnet passerer året blir det langt mer aktivt og nysgjerrig på omverdenen, og tanken på å overlate barnet i en annens varetekt er ikke fullt så fjern.

Mine begynte i barnehage da de var 14 måneder, og det føltes helt greit, selv om jeg selvfølgelig var spent i begynnelsen.

Når det gjelder finansieringen, skjønner jeg ikke helt hva du mener:

''Samboeren min mener jeg like gjerne kan bli hjemme et halvt år til, for barnehagen koster omtrent like mye som jeg får i stipend, ''

Kjenner ikke reglene i detalj, men om du har tenkt å ha studielån og vanlig stipend mens du er hjemme med barnet, høres ikke det særlig lurt ut, med tanke på videre studier senere.

''Kjenner ikke reglene i detalj, men om du har tenkt å ha studielån og vanlig stipend mens du er hjemme med barnet, høres ikke det særlig lurt ut, med tanke på videre studier senere.''

Det er ikke lov. Jeg vil i såfall gå på ekstra barselspermisjon uten støtte fra Lånekassen. Poenget mitt var at det jeg kan få i stipend er cirka like mye som det barnehagen vil koste. Hele stipende vil gå til barnehageregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''har jeg mer lyst til å levere ham i barnehagen i august mon tro''

Det hadde ihvertfall jeg. Da min eldste ble født var permisjonen bare på seks måneder, og jeg klarte ikke på noen måte å begynne å jobbe igjen da. Et halvt år senere var det bare deilig.

Nå har det sikkert litt å gjøre med at jeg synes seks måneder gamle barn er veldig enkle å ha med å gjøre, mens året mellom ett og to er det verste av alt. Man løper etter dem hele dagen, de skjønner ikke ett ord av hva man sier til dem, og de sover nesten ikke på dagtid mer.

Det har du nok rett i. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe 50% da nr to var 7 mnd, og det fungerte fint - men da var hun hjemme med pappaen.

Ungene har vært hhv 15 mnd, 13 mnd og 17 mnd da de begynte i barnehagen.

Jeg synes du burde nyte våren og sommeren hjemme med ham, og la ham begynne i barnehagen i august - da er han ikke så avhengig av deg.

Det hadde nok vært noe annet hvis han skulle vært hjemme med pappaen ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at han kommer til å storkose seg når han er så liten... Mulig jeg tar feil, men det hjelper ikke akkurat at de barnehagene han har mulighet til å få plass i ikke er kjent for å være de beste. Det er fristende å la ham stå på venteliste til han kan begynne i en som er bedre.

Jeg er enig i at 9 mnd er litt tidlig.... Mine var 14 mnd, 15 mnd og 2 år gamle når de begynte i barnehagen. Toåringen var mer enn klar (hadde fulgt storesøster til og fra barnehagen mange ganger). De to eldste stortrivdes også fra første stund, men det er stor forskjell på en på 9 mnd og på en som har rundet året. Hvorfor ikke høre på samboeren din? Det høres jo ut som du har muligheten til å være hjemme lengre, så da ville jeg nok gjort det!

Har du forresten mulighet til å studere selv om du er hjemme med barnet? Delta på noen forelesninger og lese resten hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at 9 mnd er litt tidlig.... Mine var 14 mnd, 15 mnd og 2 år gamle når de begynte i barnehagen. Toåringen var mer enn klar (hadde fulgt storesøster til og fra barnehagen mange ganger). De to eldste stortrivdes også fra første stund, men det er stor forskjell på en på 9 mnd og på en som har rundet året. Hvorfor ikke høre på samboeren din? Det høres jo ut som du har muligheten til å være hjemme lengre, så da ville jeg nok gjort det!

Har du forresten mulighet til å studere selv om du er hjemme med barnet? Delta på noen forelesninger og lese resten hjemme?

Jeg tenker også litt på at jeg "må bli ferdig". Jeg har ikke lyst til å være evig student. I tillegg til at et barn til planlegges innen ikke så altfor mange år og sannsynligvis før jeg er ferdigutdannet.

Ja, jeg har mulighet til å studere en del hjemmefra, for det er ikke mange forelesninger, men jeg er redd for lite tid til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også litt på at jeg "må bli ferdig". Jeg har ikke lyst til å være evig student. I tillegg til at et barn til planlegges innen ikke så altfor mange år og sannsynligvis før jeg er ferdigutdannet.

Ja, jeg har mulighet til å studere en del hjemmefra, for det er ikke mange forelesninger, men jeg er redd for lite tid til å lese.

Hvis du er strukturert, så vil du få tid til å lese! Det betyr bare at du må alliere deg med mannen din, slik at du får lesetid på ettermiddagene. På dagtid får du kanskje tid til å lese en eller to timer? Babyen din blir større og mer selvstendig etterhvert, så trolig vil han kunne underholde seg selv i kortere perioder i løpet av dagen. Dessuten har dere sikkert fått mer struktur på sovingen? Når de små er 8-9 mnd gamle begynner de gjerne å sove et par-tre timer sammenhengende midt på dagen (selv om de ikke har gjort det før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er strukturert, så vil du få tid til å lese! Det betyr bare at du må alliere deg med mannen din, slik at du får lesetid på ettermiddagene. På dagtid får du kanskje tid til å lese en eller to timer? Babyen din blir større og mer selvstendig etterhvert, så trolig vil han kunne underholde seg selv i kortere perioder i løpet av dagen. Dessuten har dere sikkert fått mer struktur på sovingen? Når de små er 8-9 mnd gamle begynner de gjerne å sove et par-tre timer sammenhengende midt på dagen (selv om de ikke har gjort det før).

Han sover fint om dagen, og er også god til å underholde seg selv, men det kommer og går i perioder. Han har hatt flere omganger hvor han nesten ikke har sovet om dagen. Men det er jo ikke verre enn at jeg kan droppe det igjen hvis det ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE bedre å begynne i bhg når han er blitt litt større. For deg er det akkurat like vanskelig uansett hvor gammel han er. Men jeg har vært i noen barnehager og sett med egne øyne hvor overlatt disse minste er til seg selv. De blir plassert i en stol og der sitter de... Nei, når de er såsmå så har de det best sammen med mamma eller pappa. (eller bestemor eller bestefar, tante eller onkel el)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en som begynte i bhg 11 mnd gammel og en som begynte 14 mnd gammel - og selv bare tre mnd var overraskende stor forskjell.

Så ja, jeg tror det blir mer greit om et halv år. Og så har jeg samme erfaring med ettåringer som laban og Atene - det er noe helt annet enn å ha en blid baby hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE bedre å begynne i bhg når han er blitt litt større. For deg er det akkurat like vanskelig uansett hvor gammel han er. Men jeg har vært i noen barnehager og sett med egne øyne hvor overlatt disse minste er til seg selv. De blir plassert i en stol og der sitter de... Nei, når de er såsmå så har de det best sammen med mamma eller pappa. (eller bestemor eller bestefar, tante eller onkel el)

''Men jeg har vært i noen barnehager og sett med egne øyne hvor overlatt disse minste er til seg selv. De blir plassert i en stol og der sitter de...''

Da har du ikke vært der mine gikk da de var små! :o) Snuppa gikk ikke ennå da hun begynte i barnehagen og om de var ute om ettermiddagen da vi kom for å hente satt hun vel nesten uten unntak på armen til en av de voksne. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som begynte i bhg 11 mnd gammel og en som begynte 14 mnd gammel - og selv bare tre mnd var overraskende stor forskjell.

Så ja, jeg tror det blir mer greit om et halv år. Og så har jeg samme erfaring med ettåringer som laban og Atene - det er noe helt annet enn å ha en blid baby hjemme.

Ja, nå er han da bare blid og smilende. Om ni måneder er han nok ikke ti å ha i hus. :-)

Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte så mye utover babytiden før jeg fikk barn. Nå har jeg skjønt at han ikke vil være baby for alltid og at han neppe blir lettere å ha med å gjøre enn nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Kjenner ikke reglene i detalj, men om du har tenkt å ha studielån og vanlig stipend mens du er hjemme med barnet, høres ikke det særlig lurt ut, med tanke på videre studier senere.''

Det er ikke lov. Jeg vil i såfall gå på ekstra barselspermisjon uten støtte fra Lånekassen. Poenget mitt var at det jeg kan få i stipend er cirka like mye som det barnehagen vil koste. Hele stipende vil gå til barnehageregningen.

''Hele stipende vil gå til barnehageregningen.''

Men prisen på (kommunal/offentlig) barnehage er jo behovsprøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hele stipende vil gå til barnehageregningen.''

Men prisen på (kommunal/offentlig) barnehage er jo behovsprøvd?

Ja, men samboeren min har for høy inntekt til at prisen på barnehagen blir nedsatt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, men samboeren min har for høy inntekt til at prisen på barnehagen blir nedsatt for oss.

Ah, sånn å forstå. Uansett - kjenn på hva du har lyst på, og ikke hva som på krona lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn å forstå. Uansett - kjenn på hva du har lyst på, og ikke hva som på krona lønner seg.

Ingen av delene lønner seg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...