mariaflyfly Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Ikke en dritt på kostyme, guttungen får klare seg med det han har fra et annet år. Har kjøpt et stort gresskar til en hundrelapp. Godteri kjøper jeg litt av i morra + at jeg benytter sjansen til å kvitte meg med alt som ligger i skapet som ingen gidder å spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Ja det er myyyyye verre. Når de går julebukk synger de en fin sang og sprer god stemning. Disse utspjåka djevlene og demonene og heksene sprer dårlig stemning. Og den underliggende trusselen er ganske ille synes jeg. Snuppen her synger på halloween. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Er det så mye værre enn vår egen tradisjon med julebukk? Jeg er enig i at de bør holde seg til "knask", og det tror jeg de fleste barna gjør. Kanksje større barn eller ungdom som driver med "knep" Men det er en fin uskreven regel å gå på dørene som har satt ut lys/ halloweenpynt, siden ikke alle er helt med på denne greia. Jeg synes det er stas med enhver anledning til utkledning og moro jeg :-) Enig med deg, kjempe moro! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Halloween er noe stort tull som ikke hører hjemme i norsk kultur at all. Halloween er for katolikker i USA, her tilber de de døde og minnes dem ved å kle seg ut som monstere allehelgensnatt og tigge godteri og finne på fanteri. Jeg syns det er en teit tradisjon... spesielt der de skal straffe de som ikke vil gi godteri med å hive egg osv. Og å tigge på dørene da... Rike bortskjemte unger som sikkert får nok godteri hjemme. Og er det trygdt? Ungene bør ha med seg en voksen anstand i alle fall, er ikke godt å vite hva slags folk som åpner døra... Nei, nei- Halloween feires av alle i USA, men blir mer som et vanlig karneval. Det er overhodet ikke noe krav om å skulle kle seg ut for å skremme. Mange kler seg som teddybjørner, prinsesser, Superman osv. De fleste gjør heller ingen "tricks", men tar gjerne i mot "treats". Husene pyntes gjerne litt "skummelt" (for de som ønsker det), men mange holder seg til litt gresskarpynt. Det er heller ikke uvanlig at det arrangeres fester for ungdommene, og da gjerne med "haunted house" - spøkelseshus. I Norge har man ikke helt fått med seg hvordan tradisjonen er i USA, og har bare plukket litt her og litt der. Og det er handelsstanden som har startet med dette... Jeg er absolutt i mot Halloween-feiringen her i Norge, men svelger kameler når det gjelder ungene... Det jeg synes er veldig synd er at handelsstanden ikke tar inn søte masker og utkledningsklær slik at vi kan gå julebukk... Den tradisjonen har så og si kommet bort- og det er veldig synd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Ca 900 kroner på pynt og godteri. (men det er godteri til 65 barn..... ) 65 barn! oi, det skal nok bli moro! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 65 barn! oi, det skal nok bli moro! :0) Håper det - i alle fall for ungene. Jeg er ikke sikker på hvordan ørene mine har det når jeg kommer hjem fra festen, men.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Håper det - i alle fall for ungene. Jeg er ikke sikker på hvordan ørene mine har det når jeg kommer hjem fra festen, men.... Hehehe, nei det blir nok høylytt! Men de skal nok kose seg! Moro å stelle i stand slikt. Vi skal folk hjemme i morgen, men det blir bare 8 stykker. Men vi skal nok kose oss masse :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Bruker minimalt på både godteri og kostymer. Har noe skumle laken og greier og ungene maler seg i ansiktet. Poenget er å ha det gøy og ikke bølle, det går jo an å gå sammen med ungene og se til at det går riktig for seg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Ja det er myyyyye verre. Når de går julebukk synger de en fin sang og sprer god stemning. Disse utspjåka djevlene og demonene og heksene sprer dårlig stemning. Og den underliggende trusselen er ganske ille synes jeg. Haha sprer dårlig stemning???? Blir du redd liksom? Små barn som gleder seg til å kle seg ut og kommer å besøker deg, og blir kjempeglad for å få godteri er da bare koselig - sprer god stemning spør du meg. Det vil alltid være noen få som ødelegger, men sånn er det med det meste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg syns ikke særlig om julebukk heller jeg. Tigging er tigging. Det å gå julebukk har lang tradisjon her i landet. Tradisjonelt skal de gå 13. dag jul, vet det er mange som går i romjulen eller på nyttårsaften. Grunnen til at deter 13.dag jul er fordi at da er julen over. Barna klær seg da ut for å skremme bort "fante" nisser og andre "kryp" som blir tiltrekt av all den gode maten folk har til jul. Det er og derfor vi har tradisjon med å gi julebukkene snop. Opprinnelig fikk de alle julerestene som kaker og frukt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det å gå julebukk har lang tradisjon her i landet. Tradisjonelt skal de gå 13. dag jul, vet det er mange som går i romjulen eller på nyttårsaften. Grunnen til at deter 13.dag jul er fordi at da er julen over. Barna klær seg da ut for å skremme bort "fante" nisser og andre "kryp" som blir tiltrekt av all den gode maten folk har til jul. Det er og derfor vi har tradisjon med å gi julebukkene snop. Opprinnelig fikk de alle julerestene som kaker og frukt. Alle tradisjoner har vært nye en gang. Om vi ikke skulle tatt til oss noe utenfra, ville vi verken hatt bunader eller juletrær, for eksempel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Er det så mye værre enn vår egen tradisjon med julebukk? Jeg er enig i at de bør holde seg til "knask", og det tror jeg de fleste barna gjør. Kanksje større barn eller ungdom som driver med "knep" Men det er en fin uskreven regel å gå på dørene som har satt ut lys/ halloweenpynt, siden ikke alle er helt med på denne greia. Jeg synes det er stas med enhver anledning til utkledning og moro jeg :-) ''Jeg synes det er stas med enhver anledning til utkledning og moro jeg :-)'' Jeg også. Gleder meg til i morgen, jeg. Det blir fint med litt moro og lys nå som det er laaang, mørk høst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Tja...jeg kjøper noe billig godteri og benytter anledningen til å renske ut av restene i godteskapet samtidig (ungene spiser ikke alt godteriet som kommer i hus, så det hoper seg opp etter hvert). Når det gjelder kostymer, bruker vi det vi har - vi har et ganske godt utvalg her hjemme, både for store og små. Av og til oppgraderes det, som i år, da det ble en stk parykk fra Nille. Så det kommer vel på...tja...150 kroner, kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Alle tradisjoner har vært nye en gang. Om vi ikke skulle tatt til oss noe utenfra, ville vi verken hatt bunader eller juletrær, for eksempel. Det er jeg enig i men det jeg prøvde å poengtere er at julebukk er det en grunn til at vi har. Bunad har vi opprinnelig for å vise hvor vi hører til i landet. Juletrær har vi for å holde onde ånder ute. Opprinnelig var det en kvist som ble hengt over ytterdøren. Er ikke helt sikker på hvordan den ene kvisten ute ble til ett helt tre inne. Halloween er noe handelsstanden har tatt til seg for å tene mer penger. Det finnes inge grunn til at vi skal ferie det i Norge. Hallween er katolikkenes dag. Det er dagen da de feirer martyrer og helgener (allehelgensdag). Det ble tidligere feiret i Norge også men ble stoppet på slutten av 1700-tallet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Det er jeg enig i men det jeg prøvde å poengtere er at julebukk er det en grunn til at vi har. Bunad har vi opprinnelig for å vise hvor vi hører til i landet. Juletrær har vi for å holde onde ånder ute. Opprinnelig var det en kvist som ble hengt over ytterdøren. Er ikke helt sikker på hvordan den ene kvisten ute ble til ett helt tre inne. Halloween er noe handelsstanden har tatt til seg for å tene mer penger. Det finnes inge grunn til at vi skal ferie det i Norge. Hallween er katolikkenes dag. Det er dagen da de feirer martyrer og helgener (allehelgensdag). Det ble tidligere feiret i Norge også men ble stoppet på slutten av 1700-tallet ''Bunad har vi opprinnelig for å vise hvor vi hører til i landet.'' Men mønstrene og broderiene som finnes på bunadene, kom fra kontinentet, som igjen hadde hentet dem fra bl.a Kina. Så det er ikke akkurat noe vi har sittet i et dalføre og funnet opp på egenhånd. ''Juletrær har vi for å holde onde ånder ute. Opprinnelig var det en kvist som ble hengt over ytterdøren. Er ikke helt sikker på hvordan den ene kvisten ute ble til ett helt tre inne.'' Skikken med juletreet hentet vi fra Tyskland så sent som på slutten av 1800-tallet. Det ble først populært blant velstående folk i byene, og så bredte det seg utover landet. ''Halloween er noe handelsstanden har tatt til seg for å tene mer penger.'' Da regner jeg med at du også lar være å forholde deg til julegater, julesalg og alle de andre triksene handelsstanden gjør for å tjene penger på høytider som opprinnelig handlet om noe annet? Sånn rent prinsipielt, mener jeg? '' Det finnes inge grunn til at vi skal ferie det i Norge. '' Tja, noen av oss synes at det er mer enn god nok grunn at det er en hyggelig og morsom greie som barn og voksne kan ha moro med sammen, og som kommer utrolig godt med i løpet av en lang, mørk høst. ''Hallween er katolikkenes dag. Det er dagen da de feirer martyrer og helgener (allehelgensdag). Det ble tidligere feiret i Norge også men ble stoppet på slutten av 1700-tallet'' I Den norske kirken markeres fremdeles allehelgensdag, hvert eneste år. På søndag er det spesialgudstjenester de fleste steder i landet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GIN Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 10 kr for Halloween bøtte, 50 kr på snop til eventuelle troll som kommer på døra. Noe spesielt Halloween kostyme syns ikke poden han trengte - han mente at karnevalsklærne han har fra i fjor duger i massevis - og jeg skal ikke klage :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Mine to skolebarn skal på alternativ-til-halloween i en mengihet her - sammen med en hel gjeng fra deres klasse :-) Det koster 50 kr, og de får kveldsmat og godteri og et opplegg der. De skal ikke kle seg ut, men ha det gøy sammen likevel. Høres kjempemoro ut!!! Vi andre tre skal i bursdagsselskap til ei niese :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fenrisulven Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Akkurat like lite som jeg bruker på valentinsdagen, kr 0,00 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nei, nei- Halloween feires av alle i USA, men blir mer som et vanlig karneval. Det er overhodet ikke noe krav om å skulle kle seg ut for å skremme. Mange kler seg som teddybjørner, prinsesser, Superman osv. De fleste gjør heller ingen "tricks", men tar gjerne i mot "treats". Husene pyntes gjerne litt "skummelt" (for de som ønsker det), men mange holder seg til litt gresskarpynt. Det er heller ikke uvanlig at det arrangeres fester for ungdommene, og da gjerne med "haunted house" - spøkelseshus. I Norge har man ikke helt fått med seg hvordan tradisjonen er i USA, og har bare plukket litt her og litt der. Og det er handelsstanden som har startet med dette... Jeg er absolutt i mot Halloween-feiringen her i Norge, men svelger kameler når det gjelder ungene... Det jeg synes er veldig synd er at handelsstanden ikke tar inn søte masker og utkledningsklær slik at vi kan gå julebukk... Den tradisjonen har så og si kommet bort- og det er veldig synd. ''Det jeg synes er veldig synd er at handelsstanden ikke tar inn søte masker og utkledningsklær slik at vi kan gå julebukk... Den tradisjonen har så og si kommet bort- og det er veldig synd.'' Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Er det så mye værre enn vår egen tradisjon med julebukk? Jeg er enig i at de bør holde seg til "knask", og det tror jeg de fleste barna gjør. Kanksje større barn eller ungdom som driver med "knep" Men det er en fin uskreven regel å gå på dørene som har satt ut lys/ halloweenpynt, siden ikke alle er helt med på denne greia. Jeg synes det er stas med enhver anledning til utkledning og moro jeg :-) Når man går julebukk, gjør man da i det minste noe for å få godteriet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.