trollemor;o) Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Kanskje 70 kr i godteri? Her kjøpes INGEN kostymer!!! ALDRI!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ''Bunad har vi opprinnelig for å vise hvor vi hører til i landet.'' Men mønstrene og broderiene som finnes på bunadene, kom fra kontinentet, som igjen hadde hentet dem fra bl.a Kina. Så det er ikke akkurat noe vi har sittet i et dalføre og funnet opp på egenhånd. ''Juletrær har vi for å holde onde ånder ute. Opprinnelig var det en kvist som ble hengt over ytterdøren. Er ikke helt sikker på hvordan den ene kvisten ute ble til ett helt tre inne.'' Skikken med juletreet hentet vi fra Tyskland så sent som på slutten av 1800-tallet. Det ble først populært blant velstående folk i byene, og så bredte det seg utover landet. ''Halloween er noe handelsstanden har tatt til seg for å tene mer penger.'' Da regner jeg med at du også lar være å forholde deg til julegater, julesalg og alle de andre triksene handelsstanden gjør for å tjene penger på høytider som opprinnelig handlet om noe annet? Sånn rent prinsipielt, mener jeg? '' Det finnes inge grunn til at vi skal ferie det i Norge. '' Tja, noen av oss synes at det er mer enn god nok grunn at det er en hyggelig og morsom greie som barn og voksne kan ha moro med sammen, og som kommer utrolig godt med i løpet av en lang, mørk høst. ''Hallween er katolikkenes dag. Det er dagen da de feirer martyrer og helgener (allehelgensdag). Det ble tidligere feiret i Norge også men ble stoppet på slutten av 1700-tallet'' I Den norske kirken markeres fremdeles allehelgensdag, hvert eneste år. På søndag er det spesialgudstjenester de fleste steder i landet. De fleste skikker er hentet fra andre steder men poenget mitt var at de skikkene har en betynig som vi kan forholde oss til. Når ugene spør hvorfor vi feirer Hallowen er det ikke mulig å gi ett svar til dem så sant man ikke er katolikk. ''Da regner jeg med at du også lar være å forholde deg til julegater, julesalg og alle de andre triksene handelsstanden gjør for å tjene penger på høytider som opprinnelig handlet om noe annet? Sånn rent prinsipielt, mener jeg'' Jeg mener at dette ikke kan samenlignes da handelsstanden faktisk ikke har brakt julen til Norge. Selvsakt gjør de sitt for å få mest mulig penger ut av det, men det er mulig å velge selv hvor mye du skal la deg påvirke av det. Jeg velger å ikke kjøpe noe som helst av julepynt før 1.desember eller 1. søndag i advent, alt etter hva som kommer først. Det at julen i butikkene begynner i oktober synest jeg er tull. Alt dette er uansett bare tillegg til en allerede eksisterene høytid. Viss vi skal feire halloween i Norge, som er en katolsk skikk kan vi samtidig ta til oss Ramadanen, som er en muslims skikk. Til tross for at dette er mine meninger er jeg redd for at jeg må svelge en del kameler når ungene blir større og ønsker å gå på Halloween fest. Hva gjør man ikke for barna =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Har kjøpt godteri for ca. 100 kr og en ljå til yngstemann til 29. De tar ellers på seg noe vi har fra før Mine skal gå Halloween selv om jeg ikke liker skikken, og som yngstemann sa: Tenk om noen ringer på og du ikke har noe å gi, og så ser de meg gå rundt etterpå,- det hadde vært flaut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 0,- hvert eneste år =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Vet ikke helt, men noen kroner blir det hvert år. I år skal vi ha "fest" her hjemme, så da blir det litt ekstra. Og lillesøster fikk kostyme i år, dette er hennes første "halloweenfeiring". Godteri til utdeling har vi ikke kjøpt inn, da skal det som ligger bakerst i godisskapet ut. He-he. Fin måte å få rydda til jul! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Ja det er myyyyye verre. Når de går julebukk synger de en fin sang og sprer god stemning. Disse utspjåka djevlene og demonene og heksene sprer dårlig stemning. Og den underliggende trusselen er ganske ille synes jeg. Så lenge de ikke griser til huset så synes jeg det er like uskyldig som epleslang. Får håpe du ikke får besøk av noen barn i kveld da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Når man går julebukk, gjør man da i det minste noe for å få godteriet. Joda, enig i det. Skulle ønske julebukk var mer vanlig, det virker jo som ingen driver med sånt lenger. Jeg husker vi gikk julebukk da jeg var liten. Vi gledet oss skikkelig til å se hvor glade de gamle ble da vi kom på døra, og så mange andre i veien. Og så var det stas å kle seg ut å få godteri og julekaker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anti-halloween Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Haha sprer dårlig stemning???? Blir du redd liksom? Små barn som gleder seg til å kle seg ut og kommer å besøker deg, og blir kjempeglad for å få godteri er da bare koselig - sprer god stemning spør du meg. Det vil alltid være noen få som ødelegger, men sånn er det med det meste. ''Haha sprer dårlig stemning???? Blir du redd liksom?'' Nei, JEG blir selvsagt ikke redd, men jeg vet om flere barn og ikke minst enslige eldre som gruer seg veldig til kvelden i kveld. For ikke å snakke om psykisk utviklingshemmede som bor i egne boliger. For dem er detter årets desidert verste kveld ''Små barn som gleder seg til å kle seg ut og kommer å besøker deg, og blir kjempeglad for å få godteri er da bare koselig - sprer god stemning spør du meg.'' Dette kan jeg godt være enig med deg i, så lenge vi snakker om små uskylidige søte små som ikke har skjønt det med "trick-biten". Desverre er det en del av de store som synes at det er høydepunktet i kveld: å få grise til hos de som ikke vil delta i denne såkalte feiringen. ''Det vil alltid være noen få som ødelegger, men sånn er det med det meste.'' Men de som ødelegger i kveld gjør det så til de grader! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anti-halloween Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Så lenge de ikke griser til huset så synes jeg det er like uskyldig som epleslang. Får håpe du ikke får besøk av noen barn i kveld da :-) ''Får håpe du ikke får besøk av noen barn i kveld da :-)'' Det håper jeg også. Men mest håper jeg at de ikke kommer til de verna boligene der jeg jobber! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ''Får håpe du ikke får besøk av noen barn i kveld da :-)'' Det håper jeg også. Men mest håper jeg at de ikke kommer til de verna boligene der jeg jobber! Henge opp en lapp hvis du er redd for det? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anti-halloween Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ''Får håpe du ikke får besøk av noen barn i kveld da :-)'' Det håper jeg også. Men mest håper jeg at de ikke kommer til de verna boligene der jeg jobber! Vet du? Det er som å BE om bank av disse såkalte "feirerne". De har opplevd å få døren ødelagt av disse "djevlene". Og det er faktisk ikke løgn engang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Kostymer og ymse stæsj = gjenbruk fra tidligere år. Godteri = Litt usikker, men kanskje ca kr 100? I tillegg har vi kjøpt et stk gresskar som er skåret ut og står på trappa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Bruker kr 0,- her i landet. Var i Skottland ett år, det er kjempegøy å feire Halloween der det er en skikkelig tradisjon. Der feiret de hele uken og kledde seg ut og gikk på byen selve kvelden. Det bør oppleves av alle! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest money money money Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 o kr og det skal forblir 0 kr. nok amerikanisering. mer enn nok med julehysterikjøpet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest money money money Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Er det så mye værre enn vår egen tradisjon med julebukk? Jeg er enig i at de bør holde seg til "knask", og det tror jeg de fleste barna gjør. Kanksje større barn eller ungdom som driver med "knep" Men det er en fin uskreven regel å gå på dørene som har satt ut lys/ halloweenpynt, siden ikke alle er helt med på denne greia. Jeg synes det er stas med enhver anledning til utkledning og moro jeg :-) nei, det er ikke bedre. men som du sier. vi har vår egen tradisjon.. korfor ska vi gå og tigge snop 2 ganger i året? er det ikke nom med jul? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vin Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Lite egentlig....har "pynta" opp min minste pluss noen nabounger(med foreldrenes velsignesle) og min sminke ;o).samt at jeg fikk kjøpt inn en haug med billig nille-snop forrige uke ;o) Kanske 100 ; Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.