erin Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Kan vi avtale hvilken som helst sum på en privat avtale? Mener å huske at man ikke kunne avtale et lavere bidrag enn minstebidraget(bidragsforskuddet), men finner ikke noe info om dette på NAV sine sider. Anyone? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Javisst. ) Vi har bare en muntlig avtale oss i mellom om en viss sum eksen betaler meg. En gang høynet han den på eget initiativ uten videre og i høst ville han begynne å betale halve sfo-plassen til Snuppa siden han selv ikke har sfo-utgifter på Poden lengre. Snill eks ja. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Man kan avtale absolutt nøyaktig hva man vil så lenge begge er enige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Dere kan avtale hva dere vil, men hvis den som mottar bidraget skal søke bidragsforskudd, kan NAV kreve bidraget satt til minimum forskuddet hvis den som betaler har evne til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svava Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Javisst. ) Vi har bare en muntlig avtale oss i mellom om en viss sum eksen betaler meg. En gang høynet han den på eget initiativ uten videre og i høst ville han begynne å betale halve sfo-plassen til Snuppa siden han selv ikke har sfo-utgifter på Poden lengre. Snill eks ja. ) Kan jeg spørre deg om hvor mye dere har poden hver? Vi skal inngå en avtale. Vi har tre stykker, hvor jeg har yngstemann ca75% av tiden, de to andre har jeg ca 60%, han mente i utgangspunktet at han ikke skulle betale noe når han nesten hadde dem halve tiden. Men han tjener ca dobbelt så mye som meg. Så jeg mener at jeg har rett på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Kan jeg spørre deg om hvor mye dere har poden hver? Vi skal inngå en avtale. Vi har tre stykker, hvor jeg har yngstemann ca75% av tiden, de to andre har jeg ca 60%, han mente i utgangspunktet at han ikke skulle betale noe når han nesten hadde dem halve tiden. Men han tjener ca dobbelt så mye som meg. Så jeg mener at jeg har rett på det. Avtalen vår går på at Poden har postadresse hos faren og Snuppa hos meg og i teorien har vi dem like mye hver. Men vi har denne avtalen helt privat, har aldri blandet NAV inn i dette. Mener jeg brukte bidragskalkulatoren en gang og fant ut at den summen vi hadde startet med stemte sånn omtrent, en tusing i mnd, en del høyere nå da. Vi skal jo egentlig betale til hverandre, men vi dropper jo det og han betaler meg det overskytende av det jeg skulle betalt ham/han skulle betalt meg - om det i det hele tatt ble forståelig. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Kan jeg spørre deg om hvor mye dere har poden hver? Vi skal inngå en avtale. Vi har tre stykker, hvor jeg har yngstemann ca75% av tiden, de to andre har jeg ca 60%, han mente i utgangspunktet at han ikke skulle betale noe når han nesten hadde dem halve tiden. Men han tjener ca dobbelt så mye som meg. Så jeg mener at jeg har rett på det. Betale må han sannsynligvis uansett om dere har 50-50, hvis han tjener mye mer enn deg. Når han mener han ikke skal betale - har han tenkt å betale halvparten av alle utgiftene da? Inkludert vinterdresser, sko, sokker, truser, fritidsaktiviteter og barnehageplass? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Dere kan avtale hva dere vil, men det er ikke sikkert at det blir det dere avtaler. NAV vil se på avtalen, og hvis de mener at han betaler for mye i fht inntekten kan de forandre på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Dere kan avtale hva dere vil, men det er ikke sikkert at det blir det dere avtaler. NAV vil se på avtalen, og hvis de mener at han betaler for mye i fht inntekten kan de forandre på det. ''Dere kan avtale hva dere vil, men det er ikke sikkert at det blir det dere avtaler. NAV vil se på avtalen, og hvis de mener at han betaler for mye i fht inntekten kan de forandre på det.'' Neida, man trenger ikke dra inn NAV i dette i det hele tatt om partene blir enige seg imellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 ''Dere kan avtale hva dere vil, men det er ikke sikkert at det blir det dere avtaler. NAV vil se på avtalen, og hvis de mener at han betaler for mye i fht inntekten kan de forandre på det.'' Neida, man trenger ikke dra inn NAV i dette i det hele tatt om partene blir enige seg imellom. Vi ble enige, og papirene underskrevet. NAV kom inn i bildet for å innkreve pengene ellers hadde jeg aldri sett noe til dem. Fikk brev derfra etter to måneder at de hadde kansellert hele avtalen, for de mente han tjente for lite til å betale det beløpet vi var blitt enige om Avtalen var på 1250 pr. mnd. Nav justerte til 0,- Jeg får allikevel forskuddsbetalt da. Hele 600 kr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Dere kan avtale hva dere vil, men det er ikke sikkert at det blir det dere avtaler. NAV vil se på avtalen, og hvis de mener at han betaler for mye i fht inntekten kan de forandre på det. Det der er jo helt utrolig! Nav skal da ikke legge seg oppi en privat avtale vel??? Ble skikkelig amper på dine vegne her nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Kan jeg spørre deg om hvor mye dere har poden hver? Vi skal inngå en avtale. Vi har tre stykker, hvor jeg har yngstemann ca75% av tiden, de to andre har jeg ca 60%, han mente i utgangspunktet at han ikke skulle betale noe når han nesten hadde dem halve tiden. Men han tjener ca dobbelt så mye som meg. Så jeg mener at jeg har rett på det. Han skal betale deg et nettobidrag, og i dette trekkes det fra beløp skalert etter samværets omfang. Bidraget regnes ut for ette og ett barn i bidragsveilederen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det der er jo helt utrolig! Nav skal da ikke legge seg oppi en privat avtale vel??? Ble skikkelig amper på dine vegne her nå! Nav går rutinemessig gjennom bidrag som forskutteres av dem, og fastsetter da bidrag i henhold til reglene opp til maksimalt bidragsforskudd. Det ville jo ikke være riktig at man kan avtale et veldig lavt bidrag, for så å få Nav til å legge ut et høyere forskudd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Nav går rutinemessig gjennom bidrag som forskutteres av dem, og fastsetter da bidrag i henhold til reglene opp til maksimalt bidragsforskudd. Det ville jo ikke være riktig at man kan avtale et veldig lavt bidrag, for så å få Nav til å legge ut et høyere forskudd. Aha... den satt litt langt inne, men da skjønner jeg. Så hvis de hadde en privat avtale som går utenom reglene til nav og hun ikke hadde søkt forskuddet så hadde det gått gjennom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Aha... den satt litt langt inne, men da skjønner jeg. Så hvis de hadde en privat avtale som går utenom reglene til nav og hun ikke hadde søkt forskuddet så hadde det gått gjennom? Sånn har jeg forstått det ja. Man kan avtale hva som helst seg imellom så lenge man holder Nav utenfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Sånn har jeg forstått det ja. Man kan avtale hva som helst seg imellom så lenge man holder Nav utenfor. Ja - det var det jeg mente. Men det er klart - skal nav legge ut så vil de jo ikke legge ut mer enn de kan få igjen. Da er jeg ikke amper på andres vegne mer *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Ja - det var det jeg mente. Men det er klart - skal nav legge ut så vil de jo ikke legge ut mer enn de kan få igjen. Da er jeg ikke amper på andres vegne mer *s* Nav legger gjerne ut mer enn de kan få igjen, men ikke hvis bidragsyter har evne til å betale mer. Nav kan på eget initiativ starte bidragsfastsettelse opp til maksimal forskuddssats, og da tar de heller ikke gebyr for jobben (skulle bare mangle...). Dette har jeg opplevd selv, fikk brev om det med de vanlige skjemaene, og da kunne jeg også velge om jeg i tillegg ønsket at de skulle fastsette etter vanlige regler, altså uten noe "tak" på maks forskudd, men da måtte jeg betalt for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Nav legger gjerne ut mer enn de kan få igjen, men ikke hvis bidragsyter har evne til å betale mer. Nav kan på eget initiativ starte bidragsfastsettelse opp til maksimal forskuddssats, og da tar de heller ikke gebyr for jobben (skulle bare mangle...). Dette har jeg opplevd selv, fikk brev om det med de vanlige skjemaene, og da kunne jeg også velge om jeg i tillegg ønsket at de skulle fastsette etter vanlige regler, altså uten noe "tak" på maks forskudd, men da måtte jeg betalt for det. Sånn å forstå. Jeg fikk ikke noe forskudd i sin tid fordi jeg tjente mer enn grensen - dermed satte jeg meg ikke inn i reglene for forskudd skikkelig. Men det høres jo bra ut at man kan få hjelp til å få i gang bidraget uten å måtte betale gebyret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svava Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Avtalen vår går på at Poden har postadresse hos faren og Snuppa hos meg og i teorien har vi dem like mye hver. Men vi har denne avtalen helt privat, har aldri blandet NAV inn i dette. Mener jeg brukte bidragskalkulatoren en gang og fant ut at den summen vi hadde startet med stemte sånn omtrent, en tusing i mnd, en del høyere nå da. Vi skal jo egentlig betale til hverandre, men vi dropper jo det og han betaler meg det overskytende av det jeg skulle betalt ham/han skulle betalt meg - om det i det hele tatt ble forståelig. ) Det var meget forståelig. Takk for responsen alle tre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.