Gå til innhold

Gode gammeldagse bestikkelser

Åsemor

Anbefalte innlegg

Bruker dere det i ny og ne?

Bestilte time hos frisøren i dag, for datra mi som var rimelig raggete i sveisen. Da vi skulle dra slo hun seg helt vrang. Jeg valgte en simpel og lettvinn løsning, sa "vi går i butikken og kjøper sjokolade etterpå". Da ble hun villig med. Trengte mye motivasjon underveis, det meste var litt skummelt. Kanskje jeg bare burde droppet hele greia da hun ikke ville. Eller skulle jeg slept henne med meg mot hennes vilje? Diskutert i 20 minutter og kommet for sent?

Hva ville dere gjort, og bruker dere bestikkelser av og til? Eller er det helt fy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Min erfaring er at de fleste foreldre bestikker barna sine når de skal til frisøren. Små barn vel og merke, normale 17-åringer får ikke is hos far eller mor for å klippe seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de fleste foreldre bestikker barna sine når de skal til frisøren. Små barn vel og merke, normale 17-åringer får ikke is hos far eller mor for å klippe seg ;-)

Ok, hehe. Jeg pleier å være litt hardere. Vil du ikke, så skal du. ;) Men det ble jo sjokolade på mor og da, så det var meget hyggelig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliza1365380759

Ok, hehe. Jeg pleier å være litt hardere. Vil du ikke, så skal du. ;) Men det ble jo sjokolade på mor og da, så det var meget hyggelig. :D

Hehe, viktig å belønne alle involverte parter ja, deg selv inkludert! ;-) Synes det er greit å avtale bestikkelser når barn ikke vil klippe seg, det gjør det mindre traumatisk for både foreldre og barn, og frisøren ikke minst. Mye lettere å klippe en unge som sier "nå er jeg flink, nå får jeg sjokolade etterpå" enn en unge som ikke vil bli klippet og bare vrir seg i stolen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mine elsker å være hos frisøren, så der slipper jeg bestikkelser. Sønnen min som jeg klipper selv trenger bestikkelser, så jeg sender han til frisøren av og til. Han vil heller dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg bruker bestikkelser ved behov. En gang fikk hele gjengen premie mot at de oppførste seg hundre prosent eksemplariske mens vi hadde noen høyst spesielle gjester på besøk.

Andre eksempler er hos tannlegen, sprøyter eller at jeg må ta ut en flis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat å gå til frisøren eldsker ungene mine :-) Jeg var med dem i dag - alle tre - og det gikk som en drøm, bortsett fra at minstejenta ble kortere på håret enn hun hadde tenkt, og var litt lei seg.

Men det hender sikkert en sjelden gang at jeg bestikker dem - men jeg kommer ikke på noe eksempel. Tror forresten at pappaen bruer bestikkelser oftere enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst hender det at vi bruker bestikkelser. Pick your fights, som noen andre nevnte her i tråden.

Men jeg bestikker _ikke_ for helt vanlig, normal hverdagsoppførsel, altså. Som feks i "ta på lue, så får du godteri" eller "puss tenner, så får du være oppe lenger". Noe må de bare gjøre. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javisst hender det at vi bruker bestikkelser. Pick your fights, som noen andre nevnte her i tråden.

Men jeg bestikker _ikke_ for helt vanlig, normal hverdagsoppførsel, altså. Som feks i "ta på lue, så får du godteri" eller "puss tenner, så får du være oppe lenger". Noe må de bare gjøre. ;o)

Hehe, selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Puss tenner så skal på få en kjærlighet på pinne når du legger deg" ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Klart!

Etter hvert som man _vet_ hvilke situasjoner som kommer til å låse seg, så kan man ligge litt i forkant. "Når du har tatt alle blodprøvene i dag, så skal vi kjøpe is" - f.eks.

Og andre ganger er det bare slik at tvang er eneste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Bestikkelser er flott det :-)

Har utviklet en liten fagforeningsleder ala Fredriksons fabrikk her i huset med årene ved hjelp av bestikkelser jeg...

Men det er helt greit synes jeg. Ungen lærer at det har fordeler å inngå en avtale - og holde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til brukes bestikkelser ja.

Korrupsjon er ikke bare av det onde, det er fint som motivator for pianolekser, vanlige lekser, å følge søstra si til skolen og andre ting man egentlig har litt liten lyst til.

Da av typen :" Nå har du vært kjempegrei og fulgt den lillesøstra til skolen hver dag i en måned, så nå koser vi oss litt ekstra med et kafé-besøk" eller noe i den duren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...