Gjest anti-halloween Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jupp. Det gjør de. Men bare dit de er ventet og velkommen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Her går vi hverken Halloween eller Julebukk, men her i området går vi Lossi kvelden til 13. desember. Kvelden til 13. desember? Er det som i natt til 13. desember? Dvs. fra 12. til 13. september. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Lossi=Lucia. Nei, Sofline, Lussi Langnatt er ikke det samme som Lucia. Lussi var ond av seg og kom natten til 13. desember med hele åsgårdsreia og sjekket om man var ferdig med alt man skulle gjøre til jul. Var man ikke det så kunne hun finne på ugang! Denne "skikken" er nok slått sammen med den farge lysbærende Lucia og blitt et sammensurium som så mye annet. ) http://www.studieguiden.no/index.php?page=lesmer&nyhetID=492 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Kvelden til 13. desember? Er det som i natt til 13. desember? Dvs. fra 12. til 13. september. Natten til 13. desember var tidligere regnet som årets lengste og mørkeste natt og det var ingen spøk, verken for mennesker eller dyr, å være ute denne natta for da herjet Lussi Langnatt og Åsgårdsreia og de skulle man helst ikke komme ut for! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Natten til 13. desember var tidligere regnet som årets lengste og mørkeste natt og det var ingen spøk, verken for mennesker eller dyr, å være ute denne natta for da herjet Lussi Langnatt og Åsgårdsreia og de skulle man helst ikke komme ut for! Her i mitt område opprettholder vi denne gamle tradisjonen enda. Bakgrunn var vel at i starten voksne gikk rundt fra dør til dør for å sjekke at folk var ferdige til jul og skremme bort onde åndersom var ute på den lengste natta i året. Etterhvert var det barna som begynte å gå rundt fra hus til hus og få en godbit. Nå kler barna seg ut, synger en sang og får litt godteri/julekaker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Selv _jeg_ gikk ikke julebukk;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j83! Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Det er fortsatt jul nyttårsaften. :-) Det e jo det, men trodde det var forskjell på julebukk og nyttårsbukk sånn eg har forstått det.. julebukk da går man hele romjulen, mens nyttårsbukk går man på nyttårsaften.. her er det nemlig ikke aktuelt å gå i romjulen, visste ikke det var vanlig før for noen år siden jeg =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Ja, her har ungene gått julebukk de fleste årene - og det er velidg koselig :-) Ofte har en vpksen vært med sånn i bakgrunnen, og de har ringt på på de kjente husene i gata her. De er utrolig søte i nissetøy med røde kinn - og når de synger julesanger :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Nei, Sofline, Lussi Langnatt er ikke det samme som Lucia. Lussi var ond av seg og kom natten til 13. desember med hele åsgårdsreia og sjekket om man var ferdig med alt man skulle gjøre til jul. Var man ikke det så kunne hun finne på ugang! Denne "skikken" er nok slått sammen med den farge lysbærende Lucia og blitt et sammensurium som så mye annet. ) http://www.studieguiden.no/index.php?page=lesmer&nyhetID=492 Takk for opplysning! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Det e jo det, men trodde det var forskjell på julebukk og nyttårsbukk sånn eg har forstått det.. julebukk da går man hele romjulen, mens nyttårsbukk går man på nyttårsaften.. her er det nemlig ikke aktuelt å gå i romjulen, visste ikke det var vanlig før for noen år siden jeg =) Det går vel ut på det samme. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Her i mitt område opprettholder vi denne gamle tradisjonen enda. Bakgrunn var vel at i starten voksne gikk rundt fra dør til dør for å sjekke at folk var ferdige til jul og skremme bort onde åndersom var ute på den lengste natta i året. Etterhvert var det barna som begynte å gå rundt fra hus til hus og få en godbit. Nå kler barna seg ut, synger en sang og får litt godteri/julekaker. ''voksne gikk rundt fra dør til dør for å sjekke at folk var ferdige til jul '' Jammen glad det ikke er noen slik tradisjon her! ;-) Ser for meg den gamle snurpenota borti veien her komme med kritisk mine for å sjekke*ha ha* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.