Gå til innhold

maser dere på mannen?

Gjest vilikkeidag

Anbefalte innlegg

Gjest vilikkeidag

Eller gjør mannen litt hjemme uten mas?

Tenker på ting som å vaske hus utvendig, stime tak når de er fulle av mose, altså litt større vedlikeholds ting.

Det er så mye som skulle vært gjort her, men jeg har ikke sjans til å rekke rundt. Han har sagt han skal ta det nå i to år, men det skjer jo ingenting.

Jeg vil ikke mase på han, det føler jeg ikke er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• Sofline

4

• Mirabell

2

• Glimtipper

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg trenger ikke mase.

Kanskje dere skal sette av en vedlikeholds-/vaskedag i uka? Da er hele familien aktiv og følger en liste over oppsatte gjøremål. Dermed trenger du ikke mase, alle er inneforstått med hva som skal skje og hvor lenge man jobber (til man er ferdig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

I det daglige gjør mannen min heldigvis sin del og kanskje litt mer til.

Når det gjelder de større ting er det nok jeg som må påpeke at ting bør gjøres, men vil ikke si masing er nødvendig for at han skal bidra her heller. Det er heldigvis ikke sånn at huset er mitt ansvar mens han "hjelper til" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det er mannen min som tar initiativ og utfører sånne ting her - vasking av husvegger, maling, hogge ned trær, vedlikehold/service og dekkskift av bilene osv.

Han maser litt på meg angående rydding, men det er stort sett ok. Jeg kan vel kanskje mase litt på ham ang å finne på noe og lage middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stor forskjell på det HAN prioriterer og det JEG prioriterer. De tingene han selv syns er viktig, gjør han raskt og effektivt. Det kan være snømåking, gressklipping og større vedlikeholdsting. Han er kanskje mer ivrig på nye prosjekter enn vedlikehold. Og ikke ivrig i det hele tatt på klesvask og vinduspuss (så det tar som regel jeg...) Når det gjelder husvask, hender det vel at jeg må hinte litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her er det stor forskjell på det HAN prioriterer og det JEG prioriterer. De tingene han selv syns er viktig, gjør han raskt og effektivt. Det kan være snømåking, gressklipping og større vedlikeholdsting. Han er kanskje mer ivrig på nye prosjekter enn vedlikehold. Og ikke ivrig i det hele tatt på klesvask og vinduspuss (så det tar som regel jeg...) Når det gjelder husvask, hender det vel at jeg må hinte litt :-)

''er kanskje mer ivrig på nye prosjekter enn vedlikehold. ''

--> Det der tror jeg gjelder de _aller_ fleste menn! :o)

Og det gjelder mange av oss damer også, men vi innser ofte i større grad nødvendigheten av vedlikeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vilikkeidag

Jeg trenger ikke mase.

Kanskje dere skal sette av en vedlikeholds-/vaskedag i uka? Da er hele familien aktiv og følger en liste over oppsatte gjøremål. Dermed trenger du ikke mase, alle er inneforstått med hva som skal skje og hvor lenge man jobber (til man er ferdig).

Alt det daglige vedlikeholdet tar jeg, det går greit. Det daglige/ukentlige der er mitt ansvar.

Han jobber ganske mye, så han har ikke så mye å bidra med der egentlig.

Det er når det kommer tid de større prosjektene jeg egentlig sliter. Det var jeg som tok det før, når unga var små og krevde mindre. Nå er det masse som sjer hver eneste ettermiddag, så jeg er stort sett ikke hjemme og da må jeg ha litt hjelp.

Men ettersom han har sagt han skal ta det vil ikke jeg gå her og mase heller, selv om det snart ikke bare er mose som må fjernes men hele taket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Og det gjelder mange av oss damer også, men vi innser ofte i større grad nødvendigheten av vedlikeholdet.

Kan nok ligge noe der ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Maser ikke. Det heter "minne på" her hos meg :-)

De store tingene går veldig fint da - har en som synes det er gøy å gjøre de store prosjektene heldigvis. Også er han flink til å rydde, så da er jeg ikke rødstrømpe ift hvem som skal støvsuge som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Maser ikke. Det heter "minne på" her hos meg :-)

De store tingene går veldig fint da - har en som synes det er gøy å gjøre de store prosjektene heldigvis. Også er han flink til å rydde, så da er jeg ikke rødstrømpe ift hvem som skal støvsuge som regel.

Er redd det ville oppfattes som mas etterhvert når man har minnet på mange nok ganger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det gjelder mange av oss damer også, men vi innser ofte i større grad nødvendigheten av vedlikeholdet.''

Enig. Selv syns jeg mannen min og jeg utfyller hverandre godt på dette området, og har en grei arbeidsfordeling. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maser aldri. Da vi flyttet sammen laget vi en avtale om hvem som skulle gjøre hva og den holder vi oss til. Avtalen innebærer også at vi har lov påminne hverandre, hvis den ene har "glemt" noe. Det har vi det mye gøy med. :-)

Det høres sikkert rart ut å ha det så strukturert, men det funker og vi krangler aldri om husarbeid. Det finnes selvfølgelig unntak. Nå er jeg gravid og da hjelper han meg med mine oppgaver i tillegg til sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Er redd det ville oppfattes som mas etterhvert når man har minnet på mange nok ganger :-)

Drømmeprinsen og jeg har snakket mye om det der - hvordan påminnelser ikke skal bli mas. Vi har landet på at jeg først sier fra hvis det er noe jeg vil ha gjort av ham. Er det vesentlig for meg at det skjer innen en eller annen tid så sier jeg det også. Så legger han inn varsling på telefonen sin (ja - vi er nok litt rare vi...) også blir det gjort til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vilikkeidag

I det daglige gjør mannen min heldigvis sin del og kanskje litt mer til.

Når det gjelder de større ting er det nok jeg som må påpeke at ting bør gjøres, men vil ikke si masing er nødvendig for at han skal bidra her heller. Det er heldigvis ikke sånn at huset er mitt ansvar mens han "hjelper til" .

Det er vel sånn det har blitt her, og tror mye skyldes måten han jobber på. Han er ikke her i det daglige og ser hva som skal gjøres, har vel gått rundt her i 12 år og trodd at ting ordner seg selv, han ser jo ikke at det er jeg som har ordnet alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Drømmeprinsen og jeg har snakket mye om det der - hvordan påminnelser ikke skal bli mas. Vi har landet på at jeg først sier fra hvis det er noe jeg vil ha gjort av ham. Er det vesentlig for meg at det skjer innen en eller annen tid så sier jeg det også. Så legger han inn varsling på telefonen sin (ja - vi er nok litt rare vi...) også blir det gjort til da.

He he, varsling på telefonen hørtes lurt ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilikkeidag

Jeg maser aldri. Da vi flyttet sammen laget vi en avtale om hvem som skulle gjøre hva og den holder vi oss til. Avtalen innebærer også at vi har lov påminne hverandre, hvis den ene har "glemt" noe. Det har vi det mye gøy med. :-)

Det høres sikkert rart ut å ha det så strukturert, men det funker og vi krangler aldri om husarbeid. Det finnes selvfølgelig unntak. Nå er jeg gravid og da hjelper han meg med mine oppgaver i tillegg til sine egne.

Høres lurt ut det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ja, skulle jeg fått noe som helst slags "hjelp" så er jeg nødt til å mase. Om du ikke liker å mase, så kan du spørre ham om hjelp slik at du kan gjøre det. Kanskje han tar et hint og får det gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg maser på at han skal få ungene i gang med kveldsmaten når klokka begynner å bli mange...

Sånne uteting er det mer han som maser på meg om.

Da er det mer "Nå må vi se å få ....." ikke "nå må DU se å få ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld, den skulle til trådstarter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det daglige vedlikeholdet tar jeg, det går greit. Det daglige/ukentlige der er mitt ansvar.

Han jobber ganske mye, så han har ikke så mye å bidra med der egentlig.

Det er når det kommer tid de større prosjektene jeg egentlig sliter. Det var jeg som tok det før, når unga var små og krevde mindre. Nå er det masse som sjer hver eneste ettermiddag, så jeg er stort sett ikke hjemme og da må jeg ha litt hjelp.

Men ettersom han har sagt han skal ta det vil ikke jeg gå her og mase heller, selv om det snart ikke bare er mose som må fjernes men hele taket....

Da foreslår jeg du setter deg ned sammen med han og snakker om hva du trenger hjelp til. Det er ikke mas, det er kommunikasjon. Skriv en liste til han, som han kan ta etterhvert. Heng den på et -synlig- sted (kjøleskapsdøra), slik at påminnelsen er der uten din hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...