Gå til innhold

mannfolkarbeid og kvinnfolkarbeid

waxo

Anbefalte innlegg

Jeg ordner alt inne, både hus, klær, ting til unga. Jeg steller hagen.

Mannen min snekrer når det trengs og har ellers ansvar for å skifte deler på bilen når det må gjøres.

Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ordner alt som har med klær (unntaket er hvis mannen min plutselig trenger et plagg, så vasker han det gjerne selv, men det er ikke så ofte)

Jeg gjør det meste av rengjøring, men det hender han støvsuger.

Vi handler mat omtrent like mange ganger hver.

Han lager middag noen dager i uka, men jeg har vel kanskje litt hovedansvaret?

Han går først ned om morgenen, og begynner frokosten, og lager niste til alle tre ungene.

Han har ansvar for bilene (dekk, service, vask og polering osv)

Han har ansvar for alle syklene

Han har ansvar for huset utvendig

Jeg pleier å klippe plenen og luke (bare koselig jobb)

Han tar ryddesaga en gang eller to i løpet av sommeren og slår ned ting utenfor hagen som skal bort

Vi deler på henting og levering i barnehagen, men jeg gjør det nok flest ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn som dere. Mye grei arbeidsdeling i det gode, gamle kjønnsrollemønsteret. Vi driver begge med det vi behersker best og trives best med. Og begge to kan ta i et tak med den andre, eller i den andres fravær. Både med vindusvask og dekkskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vi deler sånn nogenlunde likt tror jeg

Vi drar hele familien og handler en gang i uka, deler på å dra hvis vi trenger noe utenom det.

Jeg lager mat, og ordner niste.

Jeg tar meg av klær.

Vi deler på husarbeid.

Han tar det meste ute, men vi deler på å skifte dekk ol.

Jeg vasker og tar meg av bilene.

Han tar seg av ungene på morgenen fordi jeg begynner først på jobb, vi deler på å hente og levere i forhold til fritidsinteresser og venner, men han kjører mest.

Jeg hjelper til med lekser.

Jeg ordner med pcène i huset og andre tekniske duppedingser.

Vi deler på å klippe plenen, men han og største barnet gjør det mest.

Jeg pynter til jul og tar meg av ting rundt det. Og ellers ting ved spesielle anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Vi deler ganske bra. Eller skal ihvertfall gjøre det. Jeg har alt med klær. Han smører matpakker til seg og ungene. vi har ungene 2 hver uke om morgenen - men jeg sørger stort sett for at de har det de skal ha i ranselen. Hender jeg ber han om noe hvis jeg har glemt. Jeg pakker gym bag etc.

han har fri 2 hver fredag og da skal han "ta huset". Men det er sjelden han gjør for han kommer som regel på noe annet viktig han må gjøre. Så da blir mesteparten på meg fredag kveld evt lørdag morgen. Evt gjør vi det sammen.

Den uka han arbeider kveld så holder han det noenlunde ryddig (bortsett fra klær som flyter - det ser han ikke og er liksom min jobb. Både mann og unger er fæle til å rote med klær).

Han klipper plenen, men jeg luker etc. Dvs midt i gresspollensesongen ber jeg han gjøre det. Han har ansvaret for bilen - men jeg skulle ønske han tok ansvaret mer alvorlig når det gjelder å rydde inni bilen.

Hvis jeg ber han kan han være med å vaske vindu utvendig. Innvendig er min jobb.

Kjøring på aktiviteter, lekselesing, legging osv er min jobb den uka han jobber kveld. Den andre uka deler vi på det. Hvis jeg skal ut på noe må det bli den uka han jobber dag.

Vi jobber fullt begge to så vi må dele såpass som vi gjør syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi ikke bor sammen og har kun særkullsbarn så blir det litt annerledes hos oss. :o) Jeg gjør alt det daglige og forefallende egen heim, men det hender jeg trenger hjelp til større oppussing f.eks. Ellers maler og legger jeg flis selv bl.a.

Hos ham gjør jo han alt også, men når jeg er der blir det ofte til at jeg tar oppvasken eller at vi tar den sammen. Han begynner veldig tidlig på jobb mens jeg har seinvakt den ene faste natten i uka jeg er der så da gjør jeg gjerne unna litt sånt før jeg drar på jobb så det er ryddig og fint når han kommer hjem. :o) Synes det er koselig å stelle litt for ham jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Drømmeprinsen er en råtass på å holde det ryddig - daglig her. Dessuten ordner han med ungene fast tre morgener i uka så jeg kommer i gang tidligere på jobben.

Jeg lager alltid middag - han rydder alltid etter den.

Vi tar huset hver fredag og da deler vi på oppgavene ettersom hvem som har mest futt og tid.

Ute er gressklipperen fritt vilt, men mest brukt av ham, blomsterbed og krukker er totalt mitt ansvar. Og ser deretter ut :-(

Alt som skal gjøres med stige er drømmeprinsens ansvar. Alt som skal handles er som regel mitt.

Alt som trengs med bil, rørleggertjenester osv - er det pappa'n min som ordner med. (Hurra for fader'n - han kan noe om alt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordner alt inne og ute, og får hjelp av en god nabo når Storebror punkterer et sykkeldekk. ;)

Kjæresten trår til og fikser trådløst nettverk eller sånne ting, men er mindre handy enn meg (og det sier ikke lite), med sine sarte, Excel-fingre. ;)

Det hender broren min kliner til og hjelper til med ting man må være to, eller over 1.60 for å klare.

Faren min er supersnill og skifter dekk på bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi var 100% likestilt her i heimen til vi fikk barn. Vi deler fortsatt 50-50 på husarbeid, og også på babystell, men visse ting er jeg alene om. Han vil ikke/kan ikke holde styr på tin som har med babyting å gjøre, som å rydde vekk for små klær og huske på når vi har time hos legen. Jeg ville nok foretrukket å gjort slike ting selv allikevel, så jeg klager ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeprinsen er en råtass på å holde det ryddig - daglig her. Dessuten ordner han med ungene fast tre morgener i uka så jeg kommer i gang tidligere på jobben.

Jeg lager alltid middag - han rydder alltid etter den.

Vi tar huset hver fredag og da deler vi på oppgavene ettersom hvem som har mest futt og tid.

Ute er gressklipperen fritt vilt, men mest brukt av ham, blomsterbed og krukker er totalt mitt ansvar. Og ser deretter ut :-(

Alt som skal gjøres med stige er drømmeprinsens ansvar. Alt som skal handles er som regel mitt.

Alt som trengs med bil, rørleggertjenester osv - er det pappa'n min som ordner med. (Hurra for fader'n - han kan noe om alt.)

''Alt som trengs med bil, rørleggertjenester osv - er det pappa'n min som ordner med.''

Her er det svigers som gjør det. Selv om samboeren min påstår han lett kunne gjort det (det tar bare dobbelt så lang tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde vi var 100% likestilt her i heimen til vi fikk barn. Vi deler fortsatt 50-50 på husarbeid, og også på babystell, men visse ting er jeg alene om. Han vil ikke/kan ikke holde styr på tin som har med babyting å gjøre, som å rydde vekk for små klær og huske på når vi har time hos legen. Jeg ville nok foretrukket å gjort slike ting selv allikevel, så jeg klager ikke.

Jeg tar forresten all rengjøringen. Bortsett fra når vi får folk til middag eller lignende, da kan han trå til. Dessuten pleier han å ta ting som ikke skal gjøres så ofte, som å vaske inni ovnen eller rime av fryseren. Han legger ikke merke til at jeg gjør rent og støvsuger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det er sånn hos oss og, men vi "hjelper" hverandre om vi kan. På vinteren er det jo ikke så mye for ham å gjøre ute osv. På sommeren elsker jeg å jobbe i hagen, så sånn utjevner det seg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mann har ansvar for all klesvask, alt grovarbeidet ute (jeg tar blomsterbed osv) + alt med bilen.

Jeg har ansvar for all handling og planlegging av måltider, brødbaking osv, for ungene og deres klær, hobbyer, venner osv. Men den som kommer hjem først lager middag, sørger for lekselesing osv.

Har heldigvis vaskejhelp som ordner resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mann har ansvar for all klesvask, alt grovarbeidet ute (jeg tar blomsterbed osv) + alt med bilen.

Jeg har ansvar for all handling og planlegging av måltider, brødbaking osv, for ungene og deres klær, hobbyer, venner osv. Men den som kommer hjem først lager middag, sørger for lekselesing osv.

Har heldigvis vaskejhelp som ordner resten.

Altså innkjøp av barneklær, sørger for at ungene har det de trenger osv. Men jeg vasker veldig sjelden klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Han snekrer og jeg gjør husarbeid. Jeg maler stort sett det som han har gjort klart. F eks har jeg malt pipa i dag. I går malte jeg peisovnen som han har montert.

Jeg synes i grunnen vi er et godt team, for vi er alltid så enige om arbeidsfordelingen. Får vi noe nytt med kabler og installeringer tar han seg av kablene, mens jeg installerer.

Han er en kløpper til å sy inn knapper og stryke tøy. Det er en jobb jeg synes er drepende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...