Gjest irritert mamma Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Frøkna har vært hos ei venninne. Til lørdagskveldskos har hun bestilt løvbiff med pommes frites og bernaise-saus. Så kommer hun hjem til avtalt tid, men orker ikke maten jeg har lagd i stand til oss, for hun har spist hos ei venninne. Skal hun slippe å spise mat hun selv har bedt om å få? Kan jo selvfølgelig ringe og spørre om hun skal ha mat, men vi har jo en avtale på forhånd. Dette har skjedd før også. Skal jeg være sint og slem mamma som tvinger henne til å spise likevel, eller la henne slippe? Hva ville dere andre gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Klart ho må få slippe å spise maten, sett den i kjøleskapet og server den til middag i morra. Vær glad for at ho har gode venner, og foreldre som gir ho mat. Ps! Ta deg ett glass vin eller to, og gi jenta en klem og ett smil! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskeråværegift Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 jeesus... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 jeesus... Ikkje gi han skylda for alt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 "Skal jeg være sint og slem mamma som tvinger henne til å spise likevel" Du tuller nå? Forstår at du er skuffa, men det handler vel mer om å prate om avtaler generelt, hvordan disse kan holdes og hvordan man går frem hvis avtaler må brytes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hvor gammel er ungen? Litt forskjell på å huske avtaler om hun er 7 år, eller 13 år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Eh, man tvinger vel ikke ungene til å spise mat når de er mette??? Eneste gangene jeg har "tvunget" barna mine til å spise er når hun ene har så lavt blodsukker at hun oppfører seg som en idiot, og trenger mat for å fungere normalt igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irritert mamma Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1225570274' post='4002534] Hvor gammel er ungen? Litt forskjell på å huske avtaler om hun er 7 år, eller 13 år... Hun er 11, og vi avtalte før hun gikk ut...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Klart ho må få slippe å spise maten, sett den i kjøleskapet og server den til middag i morra. Vær glad for at ho har gode venner, og foreldre som gir ho mat. Ps! Ta deg ett glass vin eller to, og gi jenta en klem og ett smil! :-) heeelt enig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hun er 11, og vi avtalte før hun gikk ut...... Ok, hun burde fatte hva en avtale innebærer. Det er skikkelig irriterende å kokkelere, når maten ikke blir spist. Du får ta en prat med henne, om at hvis hun bryter avtaler, forsvinner lommepenger, goder eller spilletid etc. Kanskje hun skjønner poenget, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melbilla Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hun er 11, og vi avtalte før hun gikk ut...... Slik er det bare noen ganger. Hun glemte seg og nå er hun mett. Du får ikke gjorde noe med dette nå. Du kan spare maten til i morgen, så kan hun spise den da. Dette er vel i grunnen ingen stor sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg tvinger aldri barna til å spise, og det er alltid koselig for dem å spise hos andre. Den biten ville veie tyngst for meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Latt henne slippe, og ringt henne neste gang hun er borte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Glemte hun avtalen deres, eller fikk hun bare mer lyst til å spise der da hun blei tilbudt? Uansett er det irriterende, men ekstra hvis hun bare har blåst i deres avtale. Stedatteren min er også 11, og tilsvarende har skjedd her et par ganger også. Da har hun blitt tilbudt mat der hun har vært, og bare bestemt seg for at hun hadde mer lyst til det. I motsetning til de fleste andre her, synes ikke jeg dette er en bagatell... Jeg mener det har noe med respekt for andre å gjøre. Hun veit at vi står og lager den maten hun har valgt, men velger å spise noe annet sted uten å gi oss beskjed. Om du ikke stapper i henne maten, synes jeg du burde ta en samtale med henne på hvor respektløst dette var overfor deg! Hun har sikkert ikke tenkt på at du kunne bli lei deg, og det er greit å lære dem å tenke på hvordan andre mennesker reagerer på deres handlinger... Mener jeg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irritert mamma Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 heeelt enig :-) Blir bare så oppgitt. Hun fikk bestemme hva vi skulle ha, og når vi skulle spise. Er jo ikke noe i veien for at hun spiser hos venninner, eller venninner spiser her, men det er jo det å høre først. Hadde jo ikke vært noe problem å gjemme maten til i morgen, men nå hadde jeg jo allerede stått og ordnet til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg hadde gitt beskjed om at neste gang blir det ikke laget til henne for hun vil jo ikke ha alikevel. Blir hun sur, og det gjør hun nok!; så forklar henne at det er kostbart og forkastelig å måtte kaste mat fordi hun ombestemte seg og ikke ville ha alikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Blir bare så oppgitt. Hun fikk bestemme hva vi skulle ha, og når vi skulle spise. Er jo ikke noe i veien for at hun spiser hos venninner, eller venninner spiser her, men det er jo det å høre først. Hadde jo ikke vært noe problem å gjemme maten til i morgen, men nå hadde jeg jo allerede stått og ordnet til... Jeg ville ikke lagd vesen av dette. Hadde syns det var hyggelig på min datters vegne at hun hadde fått mat hos venninnen og hygget seg borte. En avtale ja, men ingen skade skjedd. Å tvinge i henne mat for at hun skal lære til neste gang er helt forkastelig. Du høres streng ut og tar mest hensyn til egne følelser. Det dreier seg tross alt bare om litt mat. Senk skuldrene og spis selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Tvinge til å spise hadde jeg ihvertfall ikke gjort - aller minst med tanke på at løvbiff og pommes frites ikke er sunn mat som hun bør ha i seg. Meningsløst å ta en fight pga junkfood, jeg hadde vel kanskje lagt opp til en diskusjon dersom det var ukas eneske fiskemåltid det var snakk om. En annen gang hadde jeg kanskje ikke giddet å lage mat som spesielt hun ville ha dersom hun ikke var hjemme og jeg visste med 100% sikkerhet at hun kom hjem til middag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline81 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg ville ikke lagd vesen av dette. Hadde syns det var hyggelig på min datters vegne at hun hadde fått mat hos venninnen og hygget seg borte. En avtale ja, men ingen skade skjedd. Å tvinge i henne mat for at hun skal lære til neste gang er helt forkastelig. Du høres streng ut og tar mest hensyn til egne følelser. Det dreier seg tross alt bare om litt mat. Senk skuldrene og spis selv. Jeg syns ikke det høres så strengt ut jeg. Når man er elleve år burde man kunne respektere en avtale og det faktum at mor bruker tid på å ordne istand og gjøre det hyggelig for en. Hvorfor skal ungene ha lov til å bryte avtaler og ikke voksne da? Er det ikke her du skal legge basisen for hennes voksne liv? Jeg ville servere henne maten i morgen. Jeg kan ellers godt forstå at hun ikke vil si nei takk til mat hos venninnen også, hun ville vel kanskje bare være høflig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Selvsakt skal du ikke tvinge i henne mat når hun er mett. (Det å spise når enn er mett kan ødelegge det senteret i hjerne som forteller kroppen at den er mett og blir det ødelagt er det veldig lett å bli overvektig) Jeg ville derimot ha tvunget henne til å sitte ilag med dere under måltide. Jeg ville også tatt en prat med henne om det å holde avtaler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.