Gå til innhold

orker ikke mat, har spist hos venninna...

Gjest irritert mamma

Anbefalte innlegg

Gjest irritert mamma

Tvinge til å spise hadde jeg ihvertfall ikke gjort - aller minst med tanke på at løvbiff og pommes frites ikke er sunn mat som hun bør ha i seg. Meningsløst å ta en fight pga junkfood, jeg hadde vel kanskje lagt opp til en diskusjon dersom det var ukas eneske fiskemåltid det var snakk om.

En annen gang hadde jeg kanskje ikke giddet å lage mat som spesielt hun ville ha dersom hun ikke var hjemme og jeg visste med 100% sikkerhet at hun kom hjem til middag.

Du vet jo ingenting om hva vi spiser ellers i uka da. Lørdag har vi brukt som ukas kosekveld, og da unner vi oss å spise usunn mat.

Så din mening er altså at det er greit å bryte avtaler når det står usunn mat på menyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet jo ingenting om hva vi spiser ellers i uka da. Lørdag har vi brukt som ukas kosekveld, og da unner vi oss å spise usunn mat.

Så din mening er altså at det er greit å bryte avtaler når det står usunn mat på menyen?

Nei, det mener jeg ikke. Jeg hadde tatt en prat med henne om å overholde avtaler, og kanskje, som en annen her foreslo, forlangt at hun satt sammen med oss andre ved bordet.

Nå kritiserte jeg heller ikke kostholdet deres, jeg sa bare at jeg hadde ikke giddi å ta noen diskusjon om å spise mat som hun i utgangspunktet ikke trenger, og at jeg kanskje hadde giddi å ta fighten dersom det var det ene fiskemåltidet jeg hadde laga i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å ikke lage noen sak om dette, men sagt til henne at neste gang hun fikk tilbud om å spise borte, kunne ha ringt å sagt fra.

Når lørdagskosen lages her i huset, er det flere personers om skal spise, og det blir ikke sååå mye mat til overs hvis hun ikke skal ha (småspist som hun er). Jeg synes det er koselig at hun blir tilbudt mat hos venninner, og ser veldig godt at det er koselig for dem å kose seg sammen på lørdagskvelden også... Men som sagt, sagt fra at det hadde vært fint om hun hadde sagt fra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert mamma

Jeg hadde valgt å ikke lage noen sak om dette, men sagt til henne at neste gang hun fikk tilbud om å spise borte, kunne ha ringt å sagt fra.

Når lørdagskosen lages her i huset, er det flere personers om skal spise, og det blir ikke sååå mye mat til overs hvis hun ikke skal ha (småspist som hun er). Jeg synes det er koselig at hun blir tilbudt mat hos venninner, og ser veldig godt at det er koselig for dem å kose seg sammen på lørdagskvelden også... Men som sagt, sagt fra at det hadde vært fint om hun hadde sagt fra:-)

Akkurat nå er det bare vi to, og derfor skulle vi kose oss litt i kveld. Nå spiste jeg jo min mat, men det ble jo litt stusselig og ikke et kosemåltid som jeg hadde tenkt i og med at hun fikk velge mat og tidspunkt. Hun sier at hun "glemte det", men det syns jeg er et dårlig argument siden hun husket at hun skulle være tilbake til ett visst tidspunkt for da skulle vi spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det bare vi to, og derfor skulle vi kose oss litt i kveld. Nå spiste jeg jo min mat, men det ble jo litt stusselig og ikke et kosemåltid som jeg hadde tenkt i og med at hun fikk velge mat og tidspunkt. Hun sier at hun "glemte det", men det syns jeg er et dårlig argument siden hun husket at hun skulle være tilbake til ett visst tidspunkt for da skulle vi spise.

Jenta er 11!

Hun var hos en venninne, hun ble spurt om hun ville være med dem å spise. Det fristet helt sikkert, og hun tenkte ikke på konsekvensene. Ferdig med det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er 11!

Hun var hos en venninne, hun ble spurt om hun ville være med dem å spise. Det fristet helt sikkert, og hun tenkte ikke på konsekvensene. Ferdig med det liksom.

Kanskje de voksne skal holde opp med å undervurdere barns evne til å ta ansvar? Man kan godt lære noe om konsekvenser når man er elleve år, da blir det jo så mye lettere å bli voksen vettu. Klart jenta ikke skal tvinges til å spise når hun er mett, men så må hun vel bare spise det i morgen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de voksne skal holde opp med å undervurdere barns evne til å ta ansvar? Man kan godt lære noe om konsekvenser når man er elleve år, da blir det jo så mye lettere å bli voksen vettu. Klart jenta ikke skal tvinges til å spise når hun er mett, men så må hun vel bare spise det i morgen da?

'' Man kan godt lære noe om konsekvenser når man er elleve år''

Ja, men hva skal liksom konsekvensen av å ha spist borte være da? Tvinge henne til å spise er neppe noe alternativ, siden dette fort kan føre til et negativt forhold til mat, og det skal man jo selvfølgelig være forsiktig med.

Jeg skrev jo også at hun neste gang måtte ringe først å gi beskjed, slik at hun enten vil få fra svar av mor at "nei, du skal komme hjem å spise" eller at mor ikke trenger å lage mat til henne.

Selvfølgelig skal man lære barn om konsekvenser og å ta ansvar, men jeg synes likevel ikke dette er en ting man trenger å dra for langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Man kan godt lære noe om konsekvenser når man er elleve år''

Ja, men hva skal liksom konsekvensen av å ha spist borte være da? Tvinge henne til å spise er neppe noe alternativ, siden dette fort kan føre til et negativt forhold til mat, og det skal man jo selvfølgelig være forsiktig med.

Jeg skrev jo også at hun neste gang måtte ringe først å gi beskjed, slik at hun enten vil få fra svar av mor at "nei, du skal komme hjem å spise" eller at mor ikke trenger å lage mat til henne.

Selvfølgelig skal man lære barn om konsekvenser og å ta ansvar, men jeg synes likevel ikke dette er en ting man trenger å dra for langt...

Jeg syns jo heller ikke at jenta skal tvinges til å spise når hun er mett. Men hun må jo forstå at hun må forholde seg til en avtale, og jeg er enig i at det sånn sett burde kunne løses med at datteren tar en telefon hjem for å gi beskjed. Jeg kan jo også godt forestille meg at mor i dette tilfelle hadde gledet seg til lørdagshygge med datteren, og da er det selvsagt litt synd når datteren ser ut til å ikke prioritere dette like høyt. Kanskje har de også en tradisjon med å samles omkring måltider. Det kan jo være litt vanskelig å vurdere utenifra hva som er best å gjøre i akkurat dette tilfellet, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg tror ikke det er klokt å legge opp til å spise når magen er full. Jeg ville heller sagt fra neste gang hun bestiller yndlingsmaten sin at da får hun holde seg borte fra matfatet når hun er ute og farter.

De er unger - de tenker ikke over at det står middag hjemme også hvis de blir invitert på noe der og da. Det er jo ikke verdens mest tidkrevende middag du hadde laget heller, hun kan jo få den dagen etter isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg tror ikke det er klokt å legge opp til å spise når magen er full. Jeg ville heller sagt fra neste gang hun bestiller yndlingsmaten sin at da får hun holde seg borte fra matfatet når hun er ute og farter.

De er unger - de tenker ikke over at det står middag hjemme også hvis de blir invitert på noe der og da. Det er jo ikke verdens mest tidkrevende middag du hadde laget heller, hun kan jo få den dagen etter isteden.

Det der ble gæli - det var ikke meningen å kritisere maten.

Tanken som lå i hodet var at det heldigvis ikke var noe du hadde stått hele dagen med som ikke kunne varmes opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert mamma

Det der ble gæli - det var ikke meningen å kritisere maten.

Tanken som lå i hodet var at det heldigvis ikke var noe du hadde stått hele dagen med som ikke kunne varmes opp igjen.

He, he... Har roet meg ned nå.... Ble bare så fryktelig irritert i går. Vi har jo snakket om dette før og det var jo ikke første gang heller. I en ellers hektisk hverdag prøver vi å ha litt familiekos på lørdagen, med litt god mat, og kanskje litt snop etterpå mens vi snakker litt rundt om alt og ingenting, og bare slapper av. Og så var det jo det at hun fikk det hun hadde bestilt, og så orker hun ikke fordi hun har spist et annet sted. Grrr...

Men hun fikk ikke snop heller da. Sa ifra at orker du ikke mat orker du ikke snop heller. Så i går kveld ble det ikke satt hverken brus eller snop på bordet. Hun tok det veldig pent. Hun skjønte nok at dette ikke var det smarteste hun hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brn skal lltid ringe hjem og spørre dersom de skal spise borte. Dette praktiserer vi, og ungene synes det er helt greit. Lær barnet ditt dette!

Du kan ikke tvinge et barn som er mett til å spise. Lær henne heller regelen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...