Gjest nujuju Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Har et lite dilemma her. Vi er en familie som bor langt borte fra besteforeldre, og som nå lurer på hvordan vi skal feire julen . Problemet er at mine foreldre er skilt, og at min far er alene og ønsker å feire jul sammen med oss. Fordi han ikke har noen andre å feire med.Min mann har lyst til sine foreldre, noe jeg ikke har lyst til.De bor like i nærheten av mine foreldre, og jeg hintet litt om at vi godt kunne komme til dem, men at min far desverre ikke hadde noen sted å dra på julaften.De tok vel kanskje hintet, men ønsket tydeligvis ikke at han også kunne komme til dem og feire sammen med oss. Så nå har jeg fåreslått at alle kan komme til oss, men får da høre at det også blir tatt opp negativt fra min manns foreldre, og at det da blir for mange folk. Lurer litt på hva jeg skal gjøre her. Hvis jeg inviterer alle til oss, blir min mann sur, og kanskje hans foreldre ikke kommer. Hvis vi velger å dra til hans foreldre , blir min far sittende alene, og jeg feire jul hvor jeg egentlig ikke vil. Hvilke hensyn hadde andre tatt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg hadde forlangt at alle skulle komme til dere, og de som ikke vil blir hjemme. Syns ikke faren din skal måtte bli igjen alene på julaften fordi dine svigerforeldre ikke vil han skal bli med. Hva er egentlig det for slags meninger for julen? ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Himmel og hav. Jeg tror jeg hadde sagt at:"Alle som vil feire julaften sammen med oss er hjertelig velkomne hjem til oss kl. 16 for middag og pakkeåpning!" Kort og godt. ) Er det noen som ikke tåler å feire sammen med andre noen få timer så får de bare sitte hjemme for seg selv og furte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Er det rart det er krig i verden? Her kan det tyde på mange egoister, først og fremst syns eg dere burde ta hensyn til din far som er aleine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nujuju Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg hadde forlangt at alle skulle komme til dere, og de som ikke vil blir hjemme. Syns ikke faren din skal måtte bli igjen alene på julaften fordi dine svigerforeldre ikke vil han skal bli med. Hva er egentlig det for slags meninger for julen? ( Virker litt sånn sutrete ja, det er jo på en måte "deres"tur i år da, og de hadde vel håpet å få oss for seg selv. Jeg synest det er tåpelig, og jeg har fått komentarer som at "blir det ikke litt mye folk og litt trangt o.s.v fra mine svigerforeldre , når de hørte at jeg hadde tenkt å invitere alle sammen. Må også tilføye at denne invitasjonen min også innebærer at min mor kanskje kommer, selv om de skilt. det verste er at min mann også er sterkt imot at alle skal komme. Han ønsker bare sine foreldre her. Og ja det er lenge siden de har feiret jul sammen med oss, men akkurat i år er det slik da at jeg må ta visse hensyn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nujuju Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Er det rart det er krig i verden? Her kan det tyde på mange egoister, først og fremst syns eg dere burde ta hensyn til din far som er aleine. Ja, enig, men så har vi da meninger om at min far kan besøke mine andre søsken, noe som ikke passer like bra for dem. Vil bare si at jeg er helt enig med dere, men at jeg nå da får problemer med mannen min, spesielt fordi det kommer til å føre til at hans foreldre ikke kommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nujuju Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Himmel og hav. Jeg tror jeg hadde sagt at:"Alle som vil feire julaften sammen med oss er hjertelig velkomne hjem til oss kl. 16 for middag og pakkeåpning!" Kort og godt. ) Er det noen som ikke tåler å feire sammen med andre noen få timer så får de bare sitte hjemme for seg selv og furte. Nå er det slik da at alle som kommer må bo hos oss i mange dager, det er vel det som er hovedproblemet for enkelte... Det er liksom ikke bare til middag kl 16 o.s.v 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ja, enig, men så har vi da meninger om at min far kan besøke mine andre søsken, noe som ikke passer like bra for dem. Vil bare si at jeg er helt enig med dere, men at jeg nå da får problemer med mannen min, spesielt fordi det kommer til å føre til at hans foreldre ikke kommer. Da er hans foreldre umodne og egoistiske, og mannen din er ikkje noe bedre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg hadde emigrert til syden! Si i fra at alle som vil feire jul med dere, må komme til Kanari ;D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Ja, enig, men så har vi da meninger om at min far kan besøke mine andre søsken, noe som ikke passer like bra for dem. Vil bare si at jeg er helt enig med dere, men at jeg nå da får problemer med mannen min, spesielt fordi det kommer til å føre til at hans foreldre ikke kommer. Da hadde jeg tatt med meg unga og dratt til faren min. Så kunne gubben og de sære foreldra sitti i fred. Seriøst!Voksne mennesker!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg hadde tatt hensyn til den personen som risikerer å bli sittende ufrivillig alene hjemme på julekvelden. Har nesten samme settingen i vår familie, hvor én person kan risikere å bli alene hvis vi ikke får kabalen til å gå opp. Hvis vi da skal til min manns familie, blir dette familiemedlemmet med dit, det er tross alt bare en person og jeg mener det ikke er for mye forlangt av noen å godta at denne personen får være med når alternativet er å sitte alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jammen ikke lett det her. Hva med å forsøke å "godsnakke" litt med svigermor på tomannshånd. Skjønner godt at det blir mange bla, bla bla, men får så dårlig samvittighet for pappan min som må sitte alene. Tror du ikke at vi kanskje kunne .... osv. Hvis det ikke funker bør du kanskje sette hardt mot hardt, og si at alle er velkommen til oss, og at vi håper alle kommer men at de faktisk må avgjøre selv. Og en person til kan vel ikke være så fryktelig mye mer? Syns faktisk at både din mann, og svigerforeldrene dine høres nokså egoistiske ut. Julen handler faktisk om det å glede seg sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Denne svigermora hadde jeg ikke giddet godsnakke med for alt her i verden! At det går an å være så egoistisk og skape så mye problemer fordi man ikke får viljen sin 100% det kan jeg bare ikke skjønne. Jeg ville sagt at de er velkomne til å feire jul hos oss og at faren din også kommer. Så får det være helt opp til dem selv om de kommer eller ikke. Blir liksom jula ødelagt for dem om det er en ekstra voksenperson til stede? Ikke bruk opp energien din på å prøve å oppdra vel voksne mennesker du.:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg inviterer alle hit, så kan de vurdere selv hva de vil. Vi vil ihvertfall feire hjemme med våre barn, så får de andre kjenne på hva de ønsker. Jeg inviterer "ikke kompatible" mennesker annet hvert år. (mine foreldre er skilt of faren min tåler ikke trynet på mora mi) her er kjernefamilien, dvs ungene våre viktigst ( i tillegg til katten selvfølgelig) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 I vår familie er hovedregelen at ingen skal sitte alene julaften dersom de ikke velger det selv. Det gjelder alt fra ensomme gamle tanter til - naturligvis - foreldre! Så jeg ville først og fremst tatt hensyn til faren din, og sørget for at han slapp å sitte alene. Og for å gi de andre en mulighet til å feire sammen med dere, ville jeg gjort som noen nedenfor foreslår: Inviter alle til dere. Synes dine svigerforeldre - OG mannen din - er smålige: De burde naturligvis invitert ham til seg sammen med dere. Men når de ikke gjør det, ville jeg altså prioritert faren din, og invitert de andre på toppen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Virker litt sånn sutrete ja, det er jo på en måte "deres"tur i år da, og de hadde vel håpet å få oss for seg selv. Jeg synest det er tåpelig, og jeg har fått komentarer som at "blir det ikke litt mye folk og litt trangt o.s.v fra mine svigerforeldre , når de hørte at jeg hadde tenkt å invitere alle sammen. Må også tilføye at denne invitasjonen min også innebærer at min mor kanskje kommer, selv om de skilt. det verste er at min mann også er sterkt imot at alle skal komme. Han ønsker bare sine foreldre her. Og ja det er lenge siden de har feiret jul sammen med oss, men akkurat i år er det slik da at jeg må ta visse hensyn Guri meg, hvor gamle er alle disse menneskene da? Høres vitterlig ut som om de ikke er kommet over bhg-stadiet ennå... ''de hadde vel håpet å få oss for seg selv'' !!!!!! Er usikker på hva jeg burde råde deg til, for problemstillingen er så totalt fremmed for meg... Vi feirer f.x hvert eneste år med mine foreldre hjemme hos oss, for jeg er enebarn, og de slipper å sitte alene på julaften. Videre er vi hos dem 1. eller 2. dag på middag. Og så drar vi til mine svigerforeldre og er der noen dager. Sambo har to søsken og vi har alle fått barn og egen familie, og jeg er den eneste av alle som er enebarn; ingen har noengang uttrykt noe misnøye med ordningen, heller tvert imot. Det er en selvfølge at ett sett besteforeldre ikke sitter alene på julaften! Trassen hadde kanskje tatt overhånd hos meg hadde jeg vært i dine sko, og jeg hadde ordnet istand julaften hjemme hos oss med min far og uten svigerforeldre... Så fikk ego-mannen gjøre hva pokke'n han ville. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løveføtter Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Kan du ikke si til dine svigerforeldre at dere gjerne vil feire jul hos dem, men at din far må få bli med? Vi feirer alltid jul med min svigermor, og vi har feiret sammen med min familie flere ganger. Alle er klar over at svigermor alltid er med. Slik vil det forbli, vi er alltid sammen med svigermor (i deres tilfelle din far) også byttes det på hvem andre fra min familie vi er sammen med. Eller det er bare oss og svigermor enkelte år. Syns dine svigerforeldre og mann må forstå at din far ikke kan bli sittende alene på julaften. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg synes det går an å snakke litt rett fra leveren iblant jeg. Du kan jo si rett ut til dem at du ikke ønsker å komme til dem hvis det medfører at din far blir sittende alene. Dermed kommer dere med en ekstra eller så blir dere hjemme. Forutsatt at din far ønsker å henge med dit da. Det er ikke sikkert det - kan hende vil han heller feire julen for seg selv. Jeg har alltid tenkt at jul alene må være helt grusomt helt til jeg ifjor skulle ha jul uten ungene - og lærte at det gikk an å gjøre ting annerledes. Jeg fant ut at det var en fin anledning til å reise langt bort og det ble helt fint det. Jeg var riktignok ikke alene iogmed at drømmeprinsen var med, men jeg tror jeg kan si at det ville vært slik om jeg var alene også. Ihvertfall heller det enn å reise til noen jeg ikke kjenner så godt og vært femte (h)jul på vognen. Men en annen ting - hvis faren din alltid feirer med dere, feirer dere da aldri med moren din? Blir hun ikke sur for det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 To hensyn veier opp mot ett her synes jeg. To: du vil ikke feire jul hos din manns foreldre, og hvis dere gjør det blir faren din sittende alene. Mot ett: Foreldrene hans blir sure. Jeg synes du har vært generøs som har invitert alle hjem til deg. De som ikke vil komme, får bare la være. De kan jo ikke tvinge deg til å dra noe sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Dere feirer jul hjemme. Dere inviterer din far og hans foreldre. Dersom de velger å ikke komme, så er det deres sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.