morsan Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg synes det går an å snakke litt rett fra leveren iblant jeg. Du kan jo si rett ut til dem at du ikke ønsker å komme til dem hvis det medfører at din far blir sittende alene. Dermed kommer dere med en ekstra eller så blir dere hjemme. Forutsatt at din far ønsker å henge med dit da. Det er ikke sikkert det - kan hende vil han heller feire julen for seg selv. Jeg har alltid tenkt at jul alene må være helt grusomt helt til jeg ifjor skulle ha jul uten ungene - og lærte at det gikk an å gjøre ting annerledes. Jeg fant ut at det var en fin anledning til å reise langt bort og det ble helt fint det. Jeg var riktignok ikke alene iogmed at drømmeprinsen var med, men jeg tror jeg kan si at det ville vært slik om jeg var alene også. Ihvertfall heller det enn å reise til noen jeg ikke kjenner så godt og vært femte (h)jul på vognen. Men en annen ting - hvis faren din alltid feirer med dere, feirer dere da aldri med moren din? Blir hun ikke sur for det? ''Men en annen ting - hvis faren din alltid feirer med dere, feirer dere da aldri med moren din? Blir hun ikke sur for det?'' Håper ikke mødre eller fedre blir sure fordi det ikke blir "jevnt fordelt", så lenge ingen trenger å sitte alene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 ''Men en annen ting - hvis faren din alltid feirer med dere, feirer dere da aldri med moren din? Blir hun ikke sur for det?'' Håper ikke mødre eller fedre blir sure fordi det ikke blir "jevnt fordelt", så lenge ingen trenger å sitte alene! Det virker som om mange strekker seg veldig langt for at alt skal bli helt rettferdig mot foreldre og svigerforeldre iblant - og jeg vet at med min mor (som er et elendig eksempel, men det er det eksempelet jeg har), så er det veldig viktig hvem som fikk se babyen først etter fødselen, hvem som fikk komme på julaften og hvor lenge utover kvelden de fikk bli, hvem som ga hvem hvor mye osv. Jeg synes det er veldig fint hvis det _ikke_ er sånn overalt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det virker som om mange strekker seg veldig langt for at alt skal bli helt rettferdig mot foreldre og svigerforeldre iblant - og jeg vet at med min mor (som er et elendig eksempel, men det er det eksempelet jeg har), så er det veldig viktig hvem som fikk se babyen først etter fødselen, hvem som fikk komme på julaften og hvor lenge utover kvelden de fikk bli, hvem som ga hvem hvor mye osv. Jeg synes det er veldig fint hvis det _ikke_ er sånn overalt. :-) Denne tråden minner meg om at jeg skal prise meg lykkelig over den familien jeg har ;-) Mine foreldre bor i nabohuset og svigers bor over 50 mil unna. Svigerforeldrene mine er skilt og etablerte på nytt på hver sin side. Vi har som tradisjon at vi feirer jul i vårt eget hus og at svigermor/svigerfar bytter på å være hos oss annenhver jul. Den jule de ikke er her, er de hos svigerinnen min med familie. Første juledagsfrokost fortærer vi hos mine foreldre hele gjengen (vi fem + svigers, mine to søstre med menn og fem (snart seks) barn). Lillejulaften er det åpent hus hos min tante og onkel, så der treffer vi hele slekta Jeg tror vi er heldige som aldri opplever vonde diskusjoner om hva som skal skje i jula 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Denne tråden minner meg om at jeg skal prise meg lykkelig over den familien jeg har ;-) Mine foreldre bor i nabohuset og svigers bor over 50 mil unna. Svigerforeldrene mine er skilt og etablerte på nytt på hver sin side. Vi har som tradisjon at vi feirer jul i vårt eget hus og at svigermor/svigerfar bytter på å være hos oss annenhver jul. Den jule de ikke er her, er de hos svigerinnen min med familie. Første juledagsfrokost fortærer vi hos mine foreldre hele gjengen (vi fem + svigers, mine to søstre med menn og fem (snart seks) barn). Lillejulaften er det åpent hus hos min tante og onkel, så der treffer vi hele slekta Jeg tror vi er heldige som aldri opplever vonde diskusjoner om hva som skal skje i jula Jepp :-) Vi har julefred vi også, for vi gir blaffen i hva noen som helst mener og feirer julen her hjemme med de vi ønsker å ha som deltagere. Dermed gleder jeg meg stort til jul hvert år og har ikke skuldrene oppe ved ørene av stress. Synes skikkelig synd på dem som ender med å grue seg til jul fordi de løper fra selskap til selskap hele tiden og sliter seg ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det virker som om mange strekker seg veldig langt for at alt skal bli helt rettferdig mot foreldre og svigerforeldre iblant - og jeg vet at med min mor (som er et elendig eksempel, men det er det eksempelet jeg har), så er det veldig viktig hvem som fikk se babyen først etter fødselen, hvem som fikk komme på julaften og hvor lenge utover kvelden de fikk bli, hvem som ga hvem hvor mye osv. Jeg synes det er veldig fint hvis det _ikke_ er sånn overalt. :-) Jeg kan garantere at min mor ikke er i nærheten av det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Synes det høres ut som du har funnet den beste løsningen - å invitere alle til dere, så får de komme som vil. Om din mann insisterer på å dra til sine foreldre, får han snakke med dem først, slik at de også inviterer din far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jepp :-) Vi har julefred vi også, for vi gir blaffen i hva noen som helst mener og feirer julen her hjemme med de vi ønsker å ha som deltagere. Dermed gleder jeg meg stort til jul hvert år og har ikke skuldrene oppe ved ørene av stress. Synes skikkelig synd på dem som ender med å grue seg til jul fordi de løper fra selskap til selskap hele tiden og sliter seg ut. Enig med deg:) Men det er også godt at vi kan gjøre som vi vil uten å få negative kommentarer fra andre familiemedlemmer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Enig med deg:) Men det er også godt at vi kan gjøre som vi vil uten å få negative kommentarer fra andre familiemedlemmer Jepp :-) Hos oss er vi immune mot negative kommentarer så det blir igrunnen det samme ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jepp :-) Hos oss er vi immune mot negative kommentarer så det blir igrunnen det samme ;-) Skulle ønske jeg klarte å være immun mot sånt... Er glad det går bra allikevel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Vi deler på dette. Annet hvert år hos hver av familiene. Ett år hos hans forelder, og ett år hos mine foreldre. Noen ganger har vi det hos oss og inviterer den familien vi skal være sammen med til oss. Vi inviterer aldri alle ettersom vi hadde blitt veldig mange da. Vi feirer også nyttårsaften sammen med familien. Vi velger da den andre familien på nyttårsaften. Så da får vi være sammen med begge deler av familien i juletiden. Det fungerer faktisk ganske bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Etter min vurdering har dere følgende alternativer (i uprioritert rekkefølge): * Invitere alle til julefeiring hos dere. At noen evt. ikke vil komme, får være deres sak. Fordel; Alle er inkludert. Ulempe: Sur svigerfamilie? * Ta med faren din til julefeiring hos dine svigerforeldre. Skjønner ikke at det er så problematisk for dem med én person fra eller til. Fordel: Alle er inkludert. Ulempe: Sur svigerfamilie? * Feire jul alene hos dere selv - altså ikke invitere noen. Fordel: Slipper å ta hensyn til noen andre enn egen familie. Ulempe: Trist for faren din som blir alene. * Feire jul hos din far - og dra videre til svigerfamilien 2. juledag. Skjønte på deg at det ikke er så veldig langt imellom dem. Fordel: Faren din får noen å feire jul med. Ulempe: Sur svigerfamilie? --- 0 --- Tror nok jeg ville ha valgt alternativ 1: Invitere alle! Ulempen for dere, blir at det blir mye styr for dere over mange dager... Er det mulig å se denne og neste jul under ett. Er det aktuelt for din far å være sammen med noen andre av barne neste jul?? Hvis det er aktuelt, så kan man jo love seg bort til svigerfamilien da?? Ellers skjønner jeg ikke at svigerforeldrene sine og sin mann blir sure for at dere ikke drar dit på julefeiring. Har de noe mer rett på jula enn du har? Og du kan jo også bare bli sur (skikkelig sur) om ikke du får det som du vil ;o) Skjønner at dette er et vanskelig tema. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Josssefine Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg synes du skal ta hensyn til din far. Hvis svigerforeldrene dine hverken vil invitere faren din eller komme til dere, får de feire alene. De er tross alt to stykker som kan holde hverandre med selskap. Faren din er alene. Dette burde mannen din også forstå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hadde min far vært alene på julaften ville jeg helt klart prioritert ham på julaften. Dine svigerforeldre har hverandre. hvis ikke din mann skjønner dette, ja da bør han se til å bli voksen!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.