Gå til innhold

Gutten min stammer

Gjest Hva skal jeg gjøre nå da?

Anbefalte innlegg

Han er 7år og stammer.Synes det har blitt verre i det siste.Noen ord er vanskeligere å si enn andre.Jeg satmmer selv men trodde ikke det var arvelig.Jeg fikk ikke hjelp for det å sliter med det i voksen alder.Jeg liker ikke å snakke i tlf.Men venner of familie er det greit men ikke med fremmende.Mannen min må ta seg av alt når det gjelder å ringe til kontorer osv.Får panikk når vi skal i foreldremøte og jeg vet at vi må presentere oss.Sitter med en knute i magen hele tiden og kaldsvetter.Derfor vil jeg han hjelp til sønnen min.Vil ikke han skal bli sånn som meg.Tenker på vist jeg blir alene en dag og må ordne opp selv.Kan jeg be fastlegen om å henvise oss til en som kan hjelpe han?.Han har time til fastlegen i neste uke.Skal jeg ta det opp med han da?.Han sier sjøl at det er ekkelt å stamme for kameratene på skolen ler av han.Han er flink på skolen.Stammer ikke når han leser og er best i klassen i matikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest @krøll

Stamming har ingenting med intelligens å gjøre. Men dette er ett problem du skal ta opp med en gang. Fint å ta det opp med fastlegen og får henvisning til logoped. Man sier at "en fem år gammel stammer er en gammel stammer". Syns også du skal ta det opp med skolen og muligens få en henvisning til PPT. Disse har kontakter som kan få fortgang i å henvise videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du kan be om henvisning til logoped og de kan gi deg tips.

Det viktigste tipset for hjemmet, er å ikke kommentere stammingen og gi ham tilbakemeldinger på at budskapet er hørt (at du har lyttet til det han fortalte). Gjerne gjennom at du speiler noe av det han fortalte.

Ofte føler en stammer at folk er utålmodige og ikke er interessert i å lytte til det h*n forteller.

Logopeden vil også kunne veilede lærere på skolen (viktig).

Søk på stamming på google, og du vil finne brosjyrer om temaet og flere artikler. Det er mange som vikser dette av seg, akkurat som tics. 20 % av barn har små tics, men dersom ungen får høre at "jeg skjønner at dette oppleves vanskelig for deg akkurat nå, men du vil vokse det av deg" og får tro på at dette ikke er noe vedvarende, men bare en periode + positiv støtte "det går bra" går det bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det viktigste tipset for hjemmet, er å ikke kommentere stammingen og gi ham tilbakemeldinger på at budskapet er hørt (at du har lyttet til det han fortalte). Gjerne gjennom at du speiler noe av det han fortalte.

Ofte føler en stammer at folk er utålmodige og ikke er interessert i å lytte til det h*n forteller.

Søk på stamming på google, og du vil finne brosjyrer om temaet og flere artikler. Det er mange som vikser dette av seg, akkurat som tics. 20 % av barn har små tics, men dersom ungen får høre at "jeg skjønner at dette oppleves vanskelig for deg akkurat nå, men du vil vokse det av deg" og får tro på at dette ikke er noe vedvarende, men bare en periode + positiv støtte "det går bra" går det bra...

Skrivefeil: vikser = vokser (vokser det av seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Men er stamming arvelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er stamming arvelig?

Ja, det mener jeg at det er. Men det trenger ikke å bety at han ikke trenger å vokse det av seg. Det er ikke sikkert at den eldste stammeren fikk den rette støtten, som nestemann får. Søk informasjon og lær mest mulig om temaet, men tenk at det skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nok en mamma...

Stamming har ingenting med intelligens å gjøre. Men dette er ett problem du skal ta opp med en gang. Fint å ta det opp med fastlegen og får henvisning til logoped. Man sier at "en fem år gammel stammer er en gammel stammer". Syns også du skal ta det opp med skolen og muligens få en henvisning til PPT. Disse har kontakter som kan få fortgang i å henvise videre.

Heisann.

Jeg har en gutt på samme alder som din,som også stammer.

Det startet med småbarnsstotring og gikk etterhvert over til stamming. Jeg gikk via helsestasjonen og hun meldte ham inn til PPT. Jeg ble kalt inn på et møte hvor jeg fikk veiledning av logoped. Han hadde observert gutten min på forhånd og vurderte tiltak ut fra dette. Han har nå faste tider hvor han er i møte med logoped. De øver på ulike teknikker for å unngå sterk stamming,leser og prater. Gutten virker svært fornøyd etter disse møtene. :-)

Han har aldri blitt mobbet og kvir seg ikke for å prate i forsamlinger.

Så mitt råd blir; søk hjelp hos PPT og prat med læreren om mobbingen! Lykke til med gutten din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...