Gjest ikke tålmodig nok Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Fireåringen min blir utålmodig om det står mye å en side. Han vil da gjerne bla om før jeg er ferdig å lese. Merker også at han blir ukonsentrert av det. Han har noen bøker som ikke har så veldig mye skrift på men de begynner jeg og bli ganske så lei av å lese. Hva kan jeg gjøre for å få ham tålmodig for de andre bøkene? (De med masse skrift skal være for hans aldersgruppe også). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 ''Han har noen bøker som ikke har så veldig mye skrift på men de begynner jeg og bli ganske så lei av å lese. '' Er lesinga ment å være underholdende for deg eller 4-åringen? Bokanbefalinger som min 4-åring liker: Ludde, Gubben og katten (her er det masse man kan snakke om på bildene, så hvis h*n blir utålmodig av lesinga, kan dere se på bildene sammen i stedet), Albert^Åberg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke tålmodig nok Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 ''Han har noen bøker som ikke har så veldig mye skrift på men de begynner jeg og bli ganske så lei av å lese. '' Er lesinga ment å være underholdende for deg eller 4-åringen? Bokanbefalinger som min 4-åring liker: Ludde, Gubben og katten (her er det masse man kan snakke om på bildene, så hvis h*n blir utålmodig av lesinga, kan dere se på bildene sammen i stedet), Albert^Åberg. Ja jeg leser desse bøkene kun for min egen del så klart! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det er vel en treningssak med dette som med så mye annet, han er sikkert utålmodig for å se hva se hva som er på neste bilde osv. Støtter anbefalingen om f.eks Gubben og Katten, det er veldig innholdsrike bilder som man kan begynne med å snakke om sammen istedet for å bare lese teksten, da kan han gradvis venne seg til å se og studere og tenke og lytte, også kan man tilføre litt etter litt med tekst. Har i perioder "skummet" teksten og gjenfortalt i litt kortere versjon, også utvidet gradvis. Gutten min som nettopp har blitt fire er veldig glad i gubben og katten, Mamma Mø, pulverheksa, barbapapa og Albert Åberg, men kommer like gjerne med bare bildebøker også når han skal velge bok. Han er fremdeles opptatt av å ha en dialog med meg når jeg leser, han vil ikke bare bli lest _til_. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Du går på biblioteket og ber om råd. Det finnes massevis av gøyale bøker som egner seg. Jeg tipper at det er det som er feilen; bøkene engasjerer han ikke nok. Ta han gjerne med: da få¨r han velge selv. Hvis han liker sjørøvere kan jeg anbefale "Kaptein Drabeli og den bortkomne skatten". Eller det finnes en tullete bok som heter "Bæsj". Fller alltid i smak hos fireåringer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Da tar du noen gule post-it lapper og skriver et sammendrag av hver side i boka du skal lese. Klistre opp lappene på hver side. Så leser du dem i stedet for den originale teksten. Sammendraget må bare være på et par-tre setninger pr side da. Det funket på den eldste min, som også elsket å bla om. Etter en stund går det over, og de blir mer opptatt av å høre hva boka handler om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det er ikke du som skal underholdes... les de bøkene han syns er gøy! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg pleier å peke på bildene som passer til det jeg leser. Hvis 3-åringen blir utålmodig kutter jeg ned den teksten som ikke er viktig. Hun liker fremdeles bøker med mange bilder, og hun kan snakke lenge rundt et bilde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Enkelte barn trenger mer visuell støtte når det leses. Dette har ingenting med alder å gjøre. Dersom du ikke har bøker du finner glede i å lese, så gjør det til en fast greie at dere går på biblioteket og lån bøker som dere begge syns er spennende! En fin fellesaktivitet også. Dersom det er for mye tekst for han, kan du skumme gjennom siden og fortelle hovedessensen. Eller plukke ut enkeltsetninger som får frem hva som skjer. Det er ikke sååå viktig om du leser alt, det viktigste er at han får med seg NOE og har glede av det, fremfor at det blir en negativ situasjon ut av noe som kan bli en hyggelig situasjon og har mange positive fordeler mtp. lese-skrivestimulering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det er ikke du som skal underholdes... les de bøkene han syns er gøy! Det er kjempeviktig at den som leser syns det er gøy også, ellers blir det lite engasjerende for barnet. Ingenting er værre enn folk som leser med monoton stemme og tydelig viser at dette er gørr kjedelig! Så jeg syns innskriver heller skal finne bøker hun også syns er morsomme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Det er kjempeviktig at den som leser syns det er gøy også, ellers blir det lite engasjerende for barnet. Ingenting er værre enn folk som leser med monoton stemme og tydelig viser at dette er gørr kjedelig! Så jeg syns innskriver heller skal finne bøker hun også syns er morsomme. Joda, du har rett, men det er heller ikke morro å lese bøker som barna ikke liker.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Joda, du har rett, men det er heller ikke morro å lese bøker som barna ikke liker.. Neida. Klart man bør gidde å lese Ludde 50 ganger. Sånn er det bare i den alderen, det er repetisjon som gjelder. :-) MEN, jeg syns det skal stort sett være "ja takk begge deler" her, det er så mye bra og morsomme barnebøker at det går an å finne rikelig som begge syns gøy! :-) *hilsen ei som elsker å lese barnebøker* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.