Gå til innhold

Holde orden på barnerom eller ikke

waxo

Anbefalte innlegg

Er det i orden å bare la barnerom være barnerom og gi litt blaffen i hvordan det ser ut der? Og heller ta et skikkelig tak en gang i uka?

Eller?

Jeg prøver å fri meg litt fra vaskegalskapen men trenger litt hjelp til det har jeg skjønt....... Nå har jeg kuttet ut en vasking i uka, vasker skikkelig onsdag eller torsdag også vasker jeg over det værste på søndag kveld. Deilig at alt er klart til ny uke synes jeg. Det tar bare et par timer på søndag efta å shine opp en smule her.

Men jeg sliter litt med å se rotete barnerom, eller det jeg sliter med er hva folk som er innom synes, må lære meg å drite i det.

Tror det har en sammenheng med at jeg i barndom/tidlig ungdom var flau da folk kom på besøk hos oss. Syntes det var så rotete og møkkete hjemme. Det bedret seg da jeg som 14 åring tok over all vask hjemme da :-) Det ligger vel litt i det at jeg ikke vil at mine barn skal være flaue over å ha med besøk hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde iallefall gitt beng i hva andre syntes om rotet mitt! Selv er jeg nok over snittet ryddig, men det handler kun om meg selv og ingen andre ;-) Jeg liker å ha kontrollen, så for meg gir det tilfredsstillelse å ha kontroll på rotet ;-)

Ungene er 4, 8 og 11 år gamle. De må rydde rommene hver dag før barnetv og hver morgen før skolen, så det rekker aldri å bli skikkelig rotete der. Torsdag morgen må de ha ryddet rommene sine klart til vasking. Jeg vasker rommene torsdag ettermiddag _hvis_ rommene er ryddige. Er det rotete der, vet de at de må vaske selv. Det er logisk at jeg ikke gidder å rydde før jeg vasker ;-)

Dette fungerer veldig bra, så det er ekstremt sjelden jeg må be ungene om å rydde rommene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall gitt beng i hva andre syntes om rotet mitt! Selv er jeg nok over snittet ryddig, men det handler kun om meg selv og ingen andre ;-) Jeg liker å ha kontrollen, så for meg gir det tilfredsstillelse å ha kontroll på rotet ;-)

Ungene er 4, 8 og 11 år gamle. De må rydde rommene hver dag før barnetv og hver morgen før skolen, så det rekker aldri å bli skikkelig rotete der. Torsdag morgen må de ha ryddet rommene sine klart til vasking. Jeg vasker rommene torsdag ettermiddag _hvis_ rommene er ryddige. Er det rotete der, vet de at de må vaske selv. Det er logisk at jeg ikke gidder å rydde før jeg vasker ;-)

Dette fungerer veldig bra, så det er ekstremt sjelden jeg må be ungene om å rydde rommene sine :)

Slikt blir jeg mektig imponert over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, høres veldig deilig ut! Men vi er så fordømt travle her i huset, alltid en eller annen trening på et eller annet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt blir jeg mektig imponert over!

Jeg er nesten redd for å få kjeft når jeg sier hvordan vi har det ;-) Tenker at folk tror jeg er verdens strengeste mamma som bare maser om rydding hele tida *hehe*

Jeg føler sjelden at jeg maser om rydding, fordi disse tingene er så godt innarbeidet. Ungene gir også uttrykk for at de liker å ha det sånn :) Jeg ser allikevel at jeg må ha oversikten og gi dem påminnelser. Som regel tror jeg det er nok at de ser at jeg er der ;) Når pappaen er alene med dem, flyter det gjerne litt mer (han glemmer å følge opp og det vet de). Problemet er at da blir det mye for dem å rydde, så da klager de over at pappa ikke "passer på" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, høres veldig deilig ut! Men vi er så fordømt travle her i huset, alltid en eller annen trening på et eller annet :-)

Før man får lov på trening, så må man rydde og før man spiser frokost på morgenen, så må man rydde. Enkelt og greit ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før man får lov på trening, så må man rydde og før man spiser frokost på morgenen, så må man rydde. Enkelt og greit ;-)

Det med morran kan jeg droppe tror jeg gitt. Tror de ville bli over seg av glede å drøye det så lenge at de slapp å spise frokost :-)

Men på ettermiddagen kan jeg kanskje si at hvis det ikke er ryddet før middag blir det ikke trening, vi reiser alltid avgårde så fort middagen er i magen. Etter trening og kvelds har de likevel ikke tid til å rote, da er det snart natta likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med morran kan jeg droppe tror jeg gitt. Tror de ville bli over seg av glede å drøye det så lenge at de slapp å spise frokost :-)

Men på ettermiddagen kan jeg kanskje si at hvis det ikke er ryddet før middag blir det ikke trening, vi reiser alltid avgårde så fort middagen er i magen. Etter trening og kvelds har de likevel ikke tid til å rote, da er det snart natta likevel :-)

Det høres lurt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - rydding to ganger om dagen!! Her er det ikke bare du som er over gjennomsnittlig ryddig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - rydding to ganger om dagen!! Her er det ikke bare du som er over gjennomsnittlig ryddig;-)

Altså, ryddinga på morgenen dreier seg stort sett egentlig bare om å re opp senga si, ta opp rullgardina og legge evt skittent tøy i vaskebalja ;) Ellers er jo rommet ryddig fra kvelden før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Min løsning er at det må være et system på barnerommene som er mulig å opprettholde. Mao nok kasser osv å putte ting oppi uten at man må hjelpe barna å rydde hele tiden. Da går det fint å holde det noenlunde presentabelt stort sett hele tiden.

Men de fleste synes vel det er greit om det er leker rundt på barnerommene. Er verre om det er leker, støvdotter, matrester og gammelt skittentøy i skjønn forening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar over med støvsugeren på barnerommene innimellom og når jeg synes det er for ille ber jeg dem om å rydde. Snuppa (8 år) synes det er ryddig når vi kan se gulvet og det er ca. 30x30 cm ledig plass på skrivebordet. ;o) Poden (10 år) klarer aldri å få det så rotete som søstra har det, hos ham er det ryddigere når det er som mest rotete enn det er hos henne når hun nettopp har ryddet! Og for ham tar det kanskje et kvarter å få det helt shina der inne! Vet ikke helt hvordan jeg skal få skikk på hennes rom gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnerommet legger jeg meg ikke opp i så lenge det er mulig å komme frem, unntatt de dagene det skal vaskes. Hvis barna synes det er flaut at det er rotete, rydder de vel selv?

Jeg passer på at det er ryddig i resten av huset ved besøk, om besøket synes vi er slurvete fordi det er leker på barnerommet, får de heller bare synes det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre alt for rotete på våre barnerom. Men å forlnge at ungene skal rydde om morgenen synes jeg er temmelig strengt....det hadde aldri vi hatt tid til.....men selvfølgelig hvis rommet allerede ER ryddig tar det vel bare et par min.

Jenta mi er verdens største rotekopp, og hun har alt for mange ting. Hun samler på alt mulig, og har "verksted" *grøss* . Når vi har mye å gjøre i familien blir ike rydding på barnerommene priorietert. Det resulterer i et kaos. Da tar vi skippertakrydding. Dette innebærer også endel kasting....

Tok denne sjauen i går, så nå er det fint på rommene deres. Tror jeg brukte to timer på datterens rom og en time på sønnens. De var ikke med på ryddingen denne gangen, men til vanlig vil jeg ha dem med. Er de ikke med og rydder, blir det heller ikke ukepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker du to ganger i uka????

Jeg tar en enkel oppshining en gang i uka. Det får jammen holde. Vaske hele huset hører til sjeldenheten.

Barnerom må man prøve å få ungene til å gjøre en del selv. De gangene jeg tar snuppa i nakken og sier at ho må rydde 5 ting hver dag før ho legger seg, så ser det greit ut. Jeg forventer ikke noe strøkent rom.

Om du rydder hver dag (eller hver uke) så lærer jo aldri ungene å fikse dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det i orden å bare la barnerom være barnerom og gi litt blaffen i hvordan det ser ut der? Og heller ta et skikkelig tak en gang i uka?''

Her ser jeg at vi har VELDIG forskjellig standard... Å ta et skikkelig tak på barnerommet HVER eneste uke!?! Det gidder ikke jeg, i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden min er 3 år, og rydder selv (med litt hjelp da..) rommet sitt hver kveld før han legger seg.. Nå er det ikke snakk om mye da.. Han har en lekekasse full av leker, og når han snur den opp ned og hele gulvet er fullt av leker, må han rydde det selv.. Og det vet han godt, selv om jeg alltid må mase. :)

Kommer ikke til å være hysterisk i forhold til rommet han når han blir eldre, men når han roter ut masse ting og tang, så skal han få rydde det på plass også.. Gidder ikke snuble i leker, og tråkke på klosser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...