Gå til innhold

Røykere får ikke bli fosterforeldre

Gjest Elextra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er hysterisk. Da kan ikke mannen min og jeg bli fosterforeldre. Han røyker, men aldri inne i huset. Men det gjør oss tydeligvis uegnet som fosterforeldre. Hvertfall i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Og jeg som er oppvokst med storrøykende mor synes det er helt i orden.

Skjønner det ikke er ideelt, men andre egenskaper må vel være viktigere? Synes dette minner om diskusjonen om homofile adoptanter.

(Er selv vokst opp med en storrøykende mor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det ikke er ideelt, men andre egenskaper må vel være viktigere? Synes dette minner om diskusjonen om homofile adoptanter.

Det har jeg også, og hun var/er en framifrå mor, på tross av røykingen. (som hun forøvrig har sluttet med, heldigvis) Hadde ikke nølt et sekund med å godkjenne henne som fosterforelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo slutte å røyke hvis det er viktig for en å bli forsterforeldre da! Man kan ikke slutte å være homofil...

Loven burde selvfølgelig vært mer nyansert, men det er vanskelig å følge med på hva folk gjør i sitt eget hus. Dermed er det jo sikkert fullt mulig å si at man ikke røyker også da forsåvidt...

Jeg fikk atsma da jeg var 6 år. Min far sluttet tvert å røyke, slik at jeg i hvert fall fikk de to røykfrie helgene i mnd. Men min mor fortsatte å røyke 30 - 40 om dagen - inne! Det er ikke et ok miljø for et barn, og jeg synes absolutt det er bra at de ser på det når det gjelder fosterbarn ja - der har de mulighet til å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jeg syns ikke det er hysterisk.

Man skal ta hensyn til barna, ikke minst til fosterbarn som har en belastet bakgrunn.

Så mange som det nå er som har sluttet å røyke, så viser det at om man virkelig er motivert så går det. Er det ikke motivasjon nok å ta seg av vanskeligstilte barn, så har man mer enn et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke. Fosterforeldre skal vel om noen gå foran som gode eksempler, og når det er bevist at passiv røyking er farlig, synes jeg ikke det er hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er stor forskjell på foreldre som røyker i vei innendørs, og på foreldre som holder et røykfritt hjem og evt smyger seg til en sigarett utendørs fra tid til annen.

Det er synd om omsorgsfulle og ellers oppegående folk i sistnevnte kategori skal utelukkes som følge av regler. Samtidig synes jeg det er helt i orden at unger slipper å få vokse opp i hjem hvor de er omgitt av sigarettrøyk og -stank.

Jeg regner vel egentlig med at akkurat sånne ting tas med i totalvurderingen her til lands allerede, men kanskje jeg er litt naiv i forhold til hvordan akkurat det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Så et program for noen uker tilbake om SOS-barnebyen de etablerer i Bergen. Et av parene som fikk jobb som SOS-foreldre der, måtte slutte å røyke før de flyttet inn i barnebyen. Det ble blant de som skulle ansette, litt prat om dette at de røkte, og det var ikke bra med rollemodeller som røkte. På slutten av programmet, ble det prat om at de prøvde å slutte, og at de skulle være røykfrie når de flyttet inn.

Tror det er mange røykere som er gode fosterforeldre. Men for barnas skyld håper jeg de røyker utendørs, selvom de drar med seg lukta inn. Røyking med barna i bil er vel heller ikke noe jeg syns er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Hvis det er slik at landet renner over at forsterhjem som står klare til å ta imot det som måtte finnes av barn med behov så synes jeg det er helt greit å sette lista for hvem som får æren av et fosterbarn meget høyt - man unner jo ungene det beste.

Men det er ikke sånn. Det bor unger på institusjon fordi det ikke ernok forsterhjem - eller unger kan ikke tas ut av en helt uholdbar situasjon i hjemmet fordi det ikke finnes noe fosterhjem til dem.

Da er det forjævlig om de skal nektes de hjemmene som kunne åpnet seg og gitt dem en sjanse i livet fordi det er en voksen der som røyker.

Jeg går ut fra at det snart ikke finnes voksne som røyker innendørs sammen med barna sine mer - og fosterforeldre som går ut og tar seg en røyk....

Jaja - drømmeprinsen røyker. Jeg kunne ikke falle meg inne i halvsøvne å si at han ikke får være stefar til barna mine av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg syns ikke det er hysterisk.

Man skal ta hensyn til barna, ikke minst til fosterbarn som har en belastet bakgrunn.

Så mange som det nå er som har sluttet å røyke, så viser det at om man virkelig er motivert så går det. Er det ikke motivasjon nok å ta seg av vanskeligstilte barn, så har man mer enn et problem.

Så da får ungene heller bo på institusjon all den tid vi jo ikke har nok fosterhjem her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

Nei, det synes jeg ikke. Fosterforeldre skal vel om noen gå foran som gode eksempler, og når det er bevist at passiv røyking er farlig, synes jeg ikke det er hysterisk.

Så da får ungene heller bo på institusjon all den tid vi jo ikke har nok fosterhjem her i landet?

De kan jo røyke ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette synes jeg var litt hysterisk...

Man kan da være en god foreldrer selv om man røyker!

Og de fleste røyker utendørs i dag.

Jeg vil tro om ungene fikk valget mellom institusjon og fosterhjem, ville de valgt fosterhjem. Til tross for røyken..

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er stor forskjell på foreldre som røyker i vei innendørs, og på foreldre som holder et røykfritt hjem og evt smyger seg til en sigarett utendørs fra tid til annen.

Det er synd om omsorgsfulle og ellers oppegående folk i sistnevnte kategori skal utelukkes som følge av regler. Samtidig synes jeg det er helt i orden at unger slipper å få vokse opp i hjem hvor de er omgitt av sigarettrøyk og -stank.

Jeg regner vel egentlig med at akkurat sånne ting tas med i totalvurderingen her til lands allerede, men kanskje jeg er litt naiv i forhold til hvordan akkurat det fungerer?

''Jeg tenker at det er stor forskjell på foreldre som røyker i vei innendørs, og på foreldre som holder et røykfritt hjem og evt smyger seg til en sigarett utendørs fra tid til annen.

Det er synd om omsorgsfulle og ellers oppegående folk i sistnevnte kategori skal utelukkes som følge av regler.''

Helt enig i dette.

''Samtidig synes jeg det er helt i orden at unger slipper å få vokse opp i hjem hvor de er omgitt av sigarettrøyk og -stank.''

Og enig i dette.

Jeg synes vedtak om å plassere fosterbarn i hjem der det storrøykes innendørs stiller seg i en annen kategori enn dersom man f eks diskutere om storrøyking innendørs er grunn til å frata foreldrene omsorgen for barnet.

I fosterhjemstilfellene er det det offentlige som har bestemt hvor barnet skal bo, og myndighetene har da "med vilje" plassert barnet i et helseskadelig miljø.

Jeg ser ikke bort fra at regler om å nekte å plassere fosterbarn i slike hjem kan være vel så mye begrunnet i ønsket om å beskytte det offentlige mot fremtidige søskmål, som ønsket om å beskytte barnet mot et helseskadelig miljø.

''Jeg regner vel egentlig med at akkurat sånne ting tas med i totalvurderingen her til lands allerede, men kanskje jeg er litt naiv i forhold til hvordan akkurat det fungerer?''

Dette vet jeg ingen ting om jeg heller, men jeg synes jo at slike faktorer burde tas med i en _totalvurdering_ av om hjemmet er egnet som fosterhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er jævlig med røyk, men verre med unger som mangler trygghet

Det som er viktigst for disse barna er at noen elsker dem og passer på dem, at det har et trygt hjem med foreldre som passer på dem... Det er vel det viktigste når det er så mange barn som bor på barnehjem og blir utsatt for verre ting enn røyk.. saker som er ulovlig. Det er tross alt lov å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sier en som er vokst opp med at mor tok seg en blås

Røyk er ikke helsemessig bra og hvorfor skal barn puste inn dette svineriet?

Selvom folk røyker utendørs så må de ikke tro at ikke omgivelsene merker røyklukta. Den sitter i håret, pusten og ikke minst i klærne. Æsj..og kan man bestemme hvor barn skal bo så bør slike ting taes med i en vurdering og være strengt.

Foreldre og fosterforeldre skal være noe et barn ser opp til og etterligner. Og da er ikke en røykende person det beste ideal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sier en som er vokst opp med at mor tok seg en blås.

Ja, det er hysterisk. Da kan ikke mannen min og jeg bli fosterforeldre. Han røyker, men aldri inne i huset. Men det gjør oss tydeligvis uegnet som fosterforeldre. Hvertfall i England.

Hvis du tror at det ikke lukter røyk av dere som bare røyker ute, så tar du feil. Men jeg antar at du vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at det ikke lukter røyk av dere som bare røyker ute, så tar du feil. Men jeg antar at du vet det?

Det er vel ikke evt. rester av lukt som er skadelig for barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...