Gå til innhold

Barnerommene - hva med "søppel"?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Altså "leker" i ungenes øyne...

Min stedatter er nå 11, og har blitt mye bedre. Men tidligere skulle hun altså samle på ALT! Det var tomme doruller som hun hadde tegnet en strek på og klippet litt i... Det var et ark som var brettet litt og tegnet/klippet på. Det var en tom brusflaske som hun hadde teipet en papirbit på og skulle lage noe av... Osv osv osv! Det blei aldri ferdig, men skulle IKKE kastes!

Hva gjør dere med slikt? Det kan jo aldri bli ryddig hvis man skal ta vare på alt slikt søppel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

22

• morsan

10

• Lillemus

6

• Mrs. Wallace

6

Mest aktive i denne tråden

6-åringen min er sånn nå, hun har fått et skrivebord med skuffer, og der skal prosjektene oppbevares.

I tillegg har hun endel pappesker fra IKEA (sånne med rosa dekor) der hun kan samle kunstverkene sine.

-også sniker jeg meg til å hive litt innimellom når hun har glemt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-åringen min er sånn nå, hun har fått et skrivebord med skuffer, og der skal prosjektene oppbevares.

I tillegg har hun endel pappesker fra IKEA (sånne med rosa dekor) der hun kan samle kunstverkene sine.

-også sniker jeg meg til å hive litt innimellom når hun har glemt det.

He he:-) Så det er lov det altså, å kaste litt? For skal man vente til ungen er enig i at det kan kastes, så må man ha et eget rom til det tror jeg...

Men esker/bokser er jo praktisk til det meste! Tror det kommer til å bli myyyye av det på barnerommet når babyen blir eldre. Har forresten begynt allerede, å samle alle småleker i en rosa boks med jul. Så slipper vi å gå og snuble i babyleker hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en ryddesjau når ungene ikke er hjemme og hiver sånt. Hun har til dags dato ikke savnet noe som helst.

Husker hun ikke at hun hadde det, eller er det bare greit at du kaster det? Det er vel kanskje litt slik de fleste mennesker er, at det er egentlig greit å bli kvitt noe dritt en ikke trenger, men å bestemme seg for å kaste det selv er vanskelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en ryddesjau når ungene ikke er hjemme og hiver sånt. Hun har til dags dato ikke savnet noe som helst.

Sånn gjorde moren min også (selv om hun nektet å innrømme det). Jeg savnet diverse ting, men jeg orket ikke diskutere med henne. Ting som det var veldig viktig for meg at ikke ble kastet sa jeg tydelig fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre av diverse ting, som ungene ikke vil kaste, og barna mine er 17, 26 og 27 år.

De vil ikke ha tingene med seg, og vi får ikke lov til å kaste de.

Dilemmaet blir bare større, jo større barna blir.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre av diverse ting, som ungene ikke vil kaste, og barna mine er 17, 26 og 27 år.

Hilsen

Det er en hver foreldres plikt å ta vare på noen minner fra barnas barndom. :-)

Men hvis du absolutt ikke har plass til det, synes jeg godt du kan kreve at barna dine tar det med seg den dagen de bor såpass stort at de har plass til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det er en hver foreldres plikt å ta vare på noen minner fra barnas barndom. :-)

Men hvis du absolutt ikke har plass til det, synes jeg godt du kan kreve at barna dine tar det med seg den dagen de bor såpass stort at de har plass til det.

Det er det som er problemet, 17 åringen bor hjemme enda, og de to andre har ikke plass til tingene, der de bor.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjorde moren min også (selv om hun nektet å innrømme det). Jeg savnet diverse ting, men jeg orket ikke diskutere med henne. Ting som det var veldig viktig for meg at ikke ble kastet sa jeg tydelig fra om.

Jeg kaster søppel, men ikke ting jeg ser hun har lagt ned en del arbeide i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hun ikke at hun hadde det, eller er det bare greit at du kaster det? Det er vel kanskje litt slik de fleste mennesker er, at det er egentlig greit å bli kvitt noe dritt en ikke trenger, men å bestemme seg for å kaste det selv er vanskelig:-)

Hun glemmer det. :o) En liten surrekopp til tider dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er problemet, 17 åringen bor hjemme enda, og de to andre har ikke plass til tingene, der de bor.

Hilsen

Det kommer vel ikke til å vare evig... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en plastkasse gjemt unna, og der stapper jeg nedi sånt som jeg egentlig synes er søppel, men som ungene ikke nødvendigvis er enige i vurderingen av. ;o)

Hvis de ikke har merket at det er borte etter en viss tid, går det videre i søpla. Det er med andre ord en viss "angrefrist". Til dags dato har de aldri oppdaget at noe mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eske hvor man kan oppbevare slikt søppel. Dersom det ikke er plass til mer så må noe kastes.

Jeg har også kastet masse i smug uten at snuppa vet det. Nå er ho 9 år og klarer å se dette selv. Så de fleste "søppel-leker" går nå rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen

Mora mi tok med en pappeske med div. til meg hver gang ho kom på besøk. Gubben fikk hetta. Men 95% ble jo kasta umiddelbart da. Deres søppel = deres problem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Mora mi tok med en pappeske med div. til meg hver gang ho kom på besøk. Gubben fikk hetta. Men 95% ble jo kasta umiddelbart da. Deres søppel = deres problem:-)

Da foreldrene mine flyttet for ca ti år siden, kom de med en pose full av gamle kladdebøker fra dengang jeg gikk på realskolen og handelsskolen. Jeg hadde posenen liggende i 10 år, uten å ha sett i den engang, og så kastet jeg den, dvs kladdebøkene, har vært oppbevart i 35 år, og så blir de bare kastet.

Så jeg forstår ungenes problem, men samtidig vil jeg gjerne ha frigjort de to rommene, som er okkupert av deres ting.

17 åringen har tatt vare på absolutt alle kladdebøker og oppgaver han har hatt i løpet av de 10 årene, han har gått på skolen.

Det er vanskelig å kaste det, når de gjerne vil ta vare på det og som de sier, vi har jo plass til det, så hva er problemet?

Jo, problemet er at vi gjerne selv vil disponere den plassen, men det går ikke inn. Vi har mange ganger sagt at de skal gå igjennom tingene sine og kaste, det de ikke får bruk for mere, men de har alltid noe annet og mere spennende fore, og så blir rotet liggende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreldrene mine flyttet for ca ti år siden, kom de med en pose full av gamle kladdebøker fra dengang jeg gikk på realskolen og handelsskolen. Jeg hadde posenen liggende i 10 år, uten å ha sett i den engang, og så kastet jeg den, dvs kladdebøkene, har vært oppbevart i 35 år, og så blir de bare kastet.

Så jeg forstår ungenes problem, men samtidig vil jeg gjerne ha frigjort de to rommene, som er okkupert av deres ting.

17 åringen har tatt vare på absolutt alle kladdebøker og oppgaver han har hatt i løpet av de 10 årene, han har gått på skolen.

Det er vanskelig å kaste det, når de gjerne vil ta vare på det og som de sier, vi har jo plass til det, så hva er problemet?

Jo, problemet er at vi gjerne selv vil disponere den plassen, men det går ikke inn. Vi har mange ganger sagt at de skal gå igjennom tingene sine og kaste, det de ikke får bruk for mere, men de har alltid noe annet og mere spennende fore, og så blir rotet liggende der.

Kjære deg - hvor vanskelig kan dette gjøres? Ta vare på en ting eller to, kast resten, og disponèr huset ditt etter eget ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225714200' post='4004076]

Kjære deg - hvor vanskelig kan dette gjøres? Ta vare på en ting eller to, kast resten, og disponèr huset ditt etter eget ønske.

Litt av problemet er, at rommene bare blir brukt, når barna er hjemme, og de overnatter der. Jeg kunne tenke meg å lage til pene gjesteværelser, slik det blir litt koselig på rommene.

Det er stort sett bare ungene, som overnatter der, og de må jo da overnatte mellom pappkasser, med deres eget rot, men det virker som om at det er helt OK for deres del, de ser ingen grunn til forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet er, at rommene bare blir brukt, når barna er hjemme, og de overnatter der. Jeg kunne tenke meg å lage til pene gjesteværelser, slik det blir litt koselig på rommene.

Det er stort sett bare ungene, som overnatter der, og de må jo da overnatte mellom pappkasser, med deres eget rot, men det virker som om at det er helt OK for deres del, de ser ingen grunn til forandring.

Da er det opp til deg å få det i orden i ditt eget hus. Fraflyttede unger bestemmer ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...