Gå til innhold

Barnerommene - hva med "søppel"?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

22

• morsan

10

• Lillemus

6

• Mrs. Wallace

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Kjøp en stor plastboks til hver av dem og be dem putte oppi det de vil ha med seg inn i voksenlivet. Resten kaster du! De er tross alt så store at dette bør de kunne akseptere ;)

Mye av tingene har de hatt med seg inn i voksenlivet, men fordi de akkurat nå ikke har plass selv, er det kommet tilbake til foreldrehjemmet. Og da kan de få bruk for det igjen.

Andre ting er ting vi gjemmer til barnebarnet.

De fleste ting er skolesaker, som de vil ta vare på, men de har ikke plass til det akkurat nå, fordi deres bosituasjon er så slik, som den er.

Dessuten er det en del pynteting, som jenta mi selv har kjøpt til sin egen bolig, de står framme i hyllen på det gamle rommet hennes ennå, pokaler hun har fått og bøker fra yrkesskolen.

Ja, det er et hav av erindringer og historier knyttet til hver enkelt gjenstand, så det er ikke enkelt å kaste det, når jeg vet at de absolutt ikke selv har plass til å ta vare på det, og at de gjerne vil beholde tingene sine litt til. Datteren min har stuet bamsene sine inn i et hjørne av et skap, hun har ennå ikke hjerte til å kaste dem. Hun er 26 år.

Da hun nettopp var flyttet for e'nte gang, ville jeg rydde i klesskapet hennes, for nå var hun endelig flyttet ut. Hun hadde fylt noen plastposer med klær, og jeg tenkte, at da kan jeg kaste de, det er vel ikke noe å ta vare på, når de er lagt i plastposer, men åh skrekk og gru, så var det akkurat de klærne hun skulle ta vare på og hente, når det ble vinter. Det ble dyrt for meg, for det endte med at jeg måtte betale for nye vinterklær til henne.

Jeg tør ikke å kaste tingene til mine voksne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av tingene har de hatt med seg inn i voksenlivet, men fordi de akkurat nå ikke har plass selv, er det kommet tilbake til foreldrehjemmet. Og da kan de få bruk for det igjen.

Andre ting er ting vi gjemmer til barnebarnet.

De fleste ting er skolesaker, som de vil ta vare på, men de har ikke plass til det akkurat nå, fordi deres bosituasjon er så slik, som den er.

Dessuten er det en del pynteting, som jenta mi selv har kjøpt til sin egen bolig, de står framme i hyllen på det gamle rommet hennes ennå, pokaler hun har fått og bøker fra yrkesskolen.

Ja, det er et hav av erindringer og historier knyttet til hver enkelt gjenstand, så det er ikke enkelt å kaste det, når jeg vet at de absolutt ikke selv har plass til å ta vare på det, og at de gjerne vil beholde tingene sine litt til. Datteren min har stuet bamsene sine inn i et hjørne av et skap, hun har ennå ikke hjerte til å kaste dem. Hun er 26 år.

Da hun nettopp var flyttet for e'nte gang, ville jeg rydde i klesskapet hennes, for nå var hun endelig flyttet ut. Hun hadde fylt noen plastposer med klær, og jeg tenkte, at da kan jeg kaste de, det er vel ikke noe å ta vare på, når de er lagt i plastposer, men åh skrekk og gru, så var det akkurat de klærne hun skulle ta vare på og hente, når det ble vinter. Det ble dyrt for meg, for det endte med at jeg måtte betale for nye vinterklær til henne.

Jeg tør ikke å kaste tingene til mine voksne barn.

Har du ikke en garasje du kan legge tingene deres i da?

Hjemme hos oss gjorde vi det slik at vi la tingene vi ønsket å beholde oppe på mørkeloftet. Når vi fikk våre egne hus, hentet vi tingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Har du ikke en garasje du kan legge tingene deres i da?

Hjemme hos oss gjorde vi det slik at vi la tingene vi ønsket å beholde oppe på mørkeloftet. Når vi fikk våre egne hus, hentet vi tingene :)

Vi har ganske stor dobbel garasje, den er også full av diverse ting og tang, hva vet jeg ikke, for det er min manns domene.

Men vi kan ikke legge bøker, klær eller andre myke ting der, for garasjen ligger rett ut til kornåkeren, og der herjer musene, så det som settes der blir utsatt for museangrep i stor skala.

Huset vårt har heller ikke hverken loft eller kjeller, men det er et stort hus, og i hverdagen trenger vi ikke de rommene, som okkuperes av barnas ting, og det er derfor de synes at det ikke haster med å rydde i sakene sine, for de kan jo få bruk for tingene igjen engang i fremtiden.

Men jeg ønsker meg et eller to gjesterom, som er innredet for gjester og ikke bare er avlagte barnerom, hvor pappkassene står langs veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske stor dobbel garasje, den er også full av diverse ting og tang, hva vet jeg ikke, for det er min manns domene.

Men vi kan ikke legge bøker, klær eller andre myke ting der, for garasjen ligger rett ut til kornåkeren, og der herjer musene, så det som settes der blir utsatt for museangrep i stor skala.

Huset vårt har heller ikke hverken loft eller kjeller, men det er et stort hus, og i hverdagen trenger vi ikke de rommene, som okkuperes av barnas ting, og det er derfor de synes at det ikke haster med å rydde i sakene sine, for de kan jo få bruk for tingene igjen engang i fremtiden.

Men jeg ønsker meg et eller to gjesterom, som er innredet for gjester og ikke bare er avlagte barnerom, hvor pappkassene står langs veggene.

Da får dere bruke et barnerom som oppbevaringsrom og et som gjesterom;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en plastkasse gjemt unna, og der stapper jeg nedi sånt som jeg egentlig synes er søppel, men som ungene ikke nødvendigvis er enige i vurderingen av. ;o)

Hvis de ikke har merket at det er borte etter en viss tid, går det videre i søpla. Det er med andre ord en viss "angrefrist". Til dags dato har de aldri oppdaget at noe mangler.

Vi gjør det samme:-)

Men "opplagte søppelting" kastes uten slik "mellomlagring", som f eks ødelagte MacDonalds-leker.

En eneste gang har han forresten etterspurt noe som jeg kastet. Da han var 5 år fikk han en leke fra en automat i Antibes - "putt på 2 euro - få en leke". Det kom ut en plastkule med noen biter som kunne settes sammen til en slags transformerlignende romvesen.

Men den datt jo bare fra hverandre, og ved ett tilfelle måtte vi dykke ned på dypet i bassenget ved ferieleiligheten for å plukke opp en vital del til denne figuren.

Etter at vi kom hjem og han ble forgapt i alle lekene som hadde vært hjemme under ferien, samlet jeg sammen bitene og kastet hele skiten.

Noen måneder etterpå spurte han etter den, og da tok jeg en "den er sikkert på rommet ditt - du får lete litt mer."

Siden hørte jeg ikke ett ord om saken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Da får dere bruke et barnerom som oppbevaringsrom og et som gjesterom;)

Ja, det gjør vi også, men vi har fire barn, to svigerbarn og et barnebarn, og de vil gjerne overnatte her alle sammen på samme tid.

Så det blir til at de må overnatte på "jenterommet", i stuen og på "pulterkammeret".

Og jeg ville ha hatt plass til å innrede to fine gjesterom, hvis ungene bare hadde tatt med seg pikkpakket sitt.

Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreldrene mine flyttet for ca ti år siden, kom de med en pose full av gamle kladdebøker fra dengang jeg gikk på realskolen og handelsskolen. Jeg hadde posenen liggende i 10 år, uten å ha sett i den engang, og så kastet jeg den, dvs kladdebøkene, har vært oppbevart i 35 år, og så blir de bare kastet.

Så jeg forstår ungenes problem, men samtidig vil jeg gjerne ha frigjort de to rommene, som er okkupert av deres ting.

17 åringen har tatt vare på absolutt alle kladdebøker og oppgaver han har hatt i løpet av de 10 årene, han har gått på skolen.

Det er vanskelig å kaste det, når de gjerne vil ta vare på det og som de sier, vi har jo plass til det, så hva er problemet?

Jo, problemet er at vi gjerne selv vil disponere den plassen, men det går ikke inn. Vi har mange ganger sagt at de skal gå igjennom tingene sine og kaste, det de ikke får bruk for mere, men de har alltid noe annet og mere spennende fore, og så blir rotet liggende der.

Jeg skjønner absolutt problemet!!

Både for deg og for barna!

Jeg husker det var frusterende at foreldrene våre kastet enkelte ting som vi ville beholde, eller at kastingen skjedde uten at jeg fikk varsel på forhånd.

Men på dne annen side satte jeg utrolig pris på at ikke rommet mitt ble ryddet og gjort om til "annet beboelsesrom" i det øyeblikket jeg begynte å studere utenbys høsten etter at jeg var russ. Jeg kom jo ofte hjem på besøk - i begynnelsen annenhver helg - og jeg bodde hjemme hver jul, påske og sommer de første årene. Det hadde vært litt trist om det ikke fortsatt var "mitt rom".

Men da var jeg jo student, og hadde bare en bitteliten hybel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør vi også, men vi har fire barn, to svigerbarn og et barnebarn, og de vil gjerne overnatte her alle sammen på samme tid.

Så det blir til at de må overnatte på "jenterommet", i stuen og på "pulterkammeret".

Og jeg ville ha hatt plass til å innrede to fine gjesterom, hvis ungene bare hadde tatt med seg pikkpakket sitt.

Sukk

Du får leie lagerrom og si til barna at du lar de årlige leiekostnadene gå til fradrag i det beløpet du vill ha brukt på gaver til dem i løpet av året;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg skjønner absolutt problemet!!

Både for deg og for barna!

Jeg husker det var frusterende at foreldrene våre kastet enkelte ting som vi ville beholde, eller at kastingen skjedde uten at jeg fikk varsel på forhånd.

Men på dne annen side satte jeg utrolig pris på at ikke rommet mitt ble ryddet og gjort om til "annet beboelsesrom" i det øyeblikket jeg begynte å studere utenbys høsten etter at jeg var russ. Jeg kom jo ofte hjem på besøk - i begynnelsen annenhver helg - og jeg bodde hjemme hver jul, påske og sommer de første årene. Det hadde vært litt trist om det ikke fortsatt var "mitt rom".

Men da var jeg jo student, og hadde bare en bitteliten hybel.

De to av barna (de på 26 og 27 år) bor også på bare en bitte liten hybel hver, det er derfor vi er litt rause med å oppbevare tingene deres, for de kan jo få bruk for noe av det igjen.

Den eldste har kone og barn og hus og har derfor ikke noe til oppbevaring hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Du får leie lagerrom og si til barna at du lar de årlige leiekostnadene gå til fradrag i det beløpet du vill ha brukt på gaver til dem i løpet av året;-)

Det blir bare en ekstra utgiftspost for oss, for vi betaler ganske mye til dem fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to av barna (de på 26 og 27 år) bor også på bare en bitte liten hybel hver, det er derfor vi er litt rause med å oppbevare tingene deres, for de kan jo få bruk for noe av det igjen.

Den eldste har kone og barn og hus og har derfor ikke noe til oppbevaring hos oss.

Hmmm... det er jo et ekstra dilemma når de er såpass store uten å ha større bolig.

OG det er et problem at du ikke har kjeller. Mine foreldre hadde (har) full kjeller under hele huset, og utrolig mye plass til lagring. Jeg tror nok det fortsatt er en del skolebøker etc til oss tre søstrene innerst i en bod, bak alt "skrotet" som er min mors og som heller ikke er kastet;-)

Blir nok litt av en jobb å tømme det huset når den tiden kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk

Ta nå en alvorsprat med ungene og finn en løsning i fellesskap. De må da skjønne at dere bestemmer i deres eget hus! Jeg skjønner at du ikke bare vil kaste ut tingene deres, men en løsning må da finnes. De får stappe tingene sine i en søppelsekk eller en eske hver og finne en ledig plass til søppelsekkene/eskene hjemme hos dere et eller annet sted. Noen ganger synes jeg foreldre duller litt for mye med voksne barn (må legge til at jeg foreløpig ikke har forsøkt å ha voksne barn selv ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Ta nå en alvorsprat med ungene og finn en løsning i fellesskap. De må da skjønne at dere bestemmer i deres eget hus! Jeg skjønner at du ikke bare vil kaste ut tingene deres, men en løsning må da finnes. De får stappe tingene sine i en søppelsekk eller en eske hver og finne en ledig plass til søppelsekkene/eskene hjemme hos dere et eller annet sted. Noen ganger synes jeg foreldre duller litt for mye med voksne barn (må legge til at jeg foreløpig ikke har forsøkt å ha voksne barn selv ;-))

Det er ikke ledig plass andre steder enn hvor tingene er pr. i dag.

Rommet til jenta er ikke ryddet for hennes ting, ellers er tingene er lagt i esker og plastposer og stuet bort, men det fyller en god del.

Hadde vi hatt kjeller, så hadde det ikke vært noe problem. Problemet er at vi har et stort hus på bare et plan. Og at det hadde vært koseligere med pent innredede gjesterom, i stedet er det blitt til to roterom hvor gjestene kan sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ledig plass andre steder enn hvor tingene er pr. i dag.

Rommet til jenta er ikke ryddet for hennes ting, ellers er tingene er lagt i esker og plastposer og stuet bort, men det fyller en god del.

Hadde vi hatt kjeller, så hadde det ikke vært noe problem. Problemet er at vi har et stort hus på bare et plan. Og at det hadde vært koseligere med pent innredede gjesterom, i stedet er det blitt til to roterom hvor gjestene kan sove.

Inni et klesskap, under ei seng, på mørkeloftet til oldemor etc..

*sta*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det var som å høre min datter på 11 år sitt rom. Må rydde med jevne mellomrom. Beholdningen i dag var plastposer med sjokoladekake, potetgull og brusrester. Før har vi funnet grønne matpakker, stinkende kakaokartonger, kjekssmuler i alle skap med mer.

I tillegg til alle slags reklamebrosjyrer, pappesker, plastduppedingser med mer. Har kastet søppelsekk på søppelsekk. Vi må rydde med jevne mellomrom og helvete er løs når vi har kastet, men hun glemmer det etter hvert og fyller på fort - så da kan man glemme etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Inni et klesskap, under ei seng, på mørkeloftet til oldemor etc..

*sta*

;-)

Du er oppfinnsom, det må jeg si.

Foreldrene til mannen min er døde begge to.

Foreldrene mine bor ikke i Norge.

Men huset vårt er stort og vi har mange soverom, så til hverdags sover vi ikke mellom pappkasser og plastsekker fulle av ting og tang, det er det bare barna, som må gjøre når de er her på besøk og vil overnatte her alle sammen.

Men jeg ønsker meg et rom, som er innredet til et fint gjesterom, som står og ønsker søsteren og svogeren min velkommen, når de kommer og besøker oss fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er oppfinnsom, det må jeg si.

Foreldrene til mannen min er døde begge to.

Foreldrene mine bor ikke i Norge.

Men huset vårt er stort og vi har mange soverom, så til hverdags sover vi ikke mellom pappkasser og plastsekker fulle av ting og tang, det er det bare barna, som må gjøre når de er her på besøk og vil overnatte her alle sammen.

Men jeg ønsker meg et rom, som er innredet til et fint gjesterom, som står og ønsker søsteren og svogeren min velkommen, når de kommer og besøker oss fra utlandet.

Da fikser du _et_ fint gjesterom og stapper ungenes skrot inn på de andre rommene. Kjøp gjerne en køyeseng til et av barnerommene, så kan to av dem dele rom. Slå den, du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Da fikser du _et_ fint gjesterom og stapper ungenes skrot inn på de andre rommene. Kjøp gjerne en køyeseng til et av barnerommene, så kan to av dem dele rom. Slå den, du ;-)

Oppfinnsomheten din er på topp, det må jeg si. Takk for engasjementet.

Datteren min gir meg ikke lov til å endre på "hennes" rom, og faren er svak for den eneste datter han har, så han gjør det ikke. Jeg er syk og kan ikke jobbe fysisk, ellers tror jeg at jeg hadde gjort om dette rommet til gjesterom for lenge siden, slik som du sa.

Men det er faren som må gjøre jobben alene, og han vil gjerne gjøre sin "lille" jente til lags. Og da nytter det ikke hvilke innvendinger jeg kommer med, han synes rommet er bra nok som gjesterom.

Køyeseng er en mulighet, men vi har kjøpt sådanne klappsammengjestesenger, og er det ikke nok sengeplasser, så må vi ta inn madrassene fra campingvognen og lage flatseng på gulvet.

Det er alltid om vinteren at ungene tromler seg sammen her hjemme, hadde det vært om sommeren, så har vi fire sengeplasser i campingvognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det samme:-)

Men "opplagte søppelting" kastes uten slik "mellomlagring", som f eks ødelagte MacDonalds-leker.

En eneste gang har han forresten etterspurt noe som jeg kastet. Da han var 5 år fikk han en leke fra en automat i Antibes - "putt på 2 euro - få en leke". Det kom ut en plastkule med noen biter som kunne settes sammen til en slags transformerlignende romvesen.

Men den datt jo bare fra hverandre, og ved ett tilfelle måtte vi dykke ned på dypet i bassenget ved ferieleiligheten for å plukke opp en vital del til denne figuren.

Etter at vi kom hjem og han ble forgapt i alle lekene som hadde vært hjemme under ferien, samlet jeg sammen bitene og kastet hele skiten.

Noen måneder etterpå spurte han etter den, og da tok jeg en "den er sikkert på rommet ditt - du får lete litt mer."

Siden hørte jeg ikke ett ord om saken:-)

''Noen måneder etterpå spurte han etter den, og da tok jeg en "den er sikkert på rommet ditt - du får lete litt mer."

Siden hørte jeg ikke ett ord om saken:-)''

Hehe, da hadde det nok blitt tyst på guttungen også. Han er ikke mye til leter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...