Gå til innhold

Barnerommene - hva med "søppel"?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Da sier jeg bare at jeg har flyttet tingen, og så klarer jeg fint å finne den fram uten at de ser hvor jeg henter den fra. Men som sagt, det har gått utmerket i ganske mange år nå. :0)

Ganske mange år? Åhh, si du har mange barn æ! Har baby nå, og orker ikke å se for meg at vi skal gjennom _mange år_ med doruller og tomflasker og papirbretter...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

22

• morsan

10

• Lillemus

6

• Mrs. Wallace

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg kaster alt jeg mener er skrot, og de legger ikke merke til det. En gang har de spurt etter noe ett år etter det ble kastet. De hadde vunnet hver sin digre hatt på tivoli. Jeg leste så i avisene om disse hattene, at de var formet som kondomer. Det hadde jeg aldri tenkt over, men så det tydelig da, så de gikk rett i søpla.

He he:-) Stedatteren har faktisk en del slikt liggende også... Diverse stæsj fra 17. mai våren 03 liksom... Bamsevesker som det var en sjokolade eller to i, en stygg "billigbamse" fra en automat osv. Har ikke turt å røre det, men det aner meg at hun aldri hadde savnet det! I tillegg la jeg merke til at hun fortsatt har barbiebilen sin...! Hun har ikke en eneste barbiedukke lenger, og jeg har ikke sett bilen i bruk på sikkert tre år. Hmm, smugle smugle...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt overrasket over dette jeg! Flere her sier jo at ungene ikke oppdager at tingene blir kastet. Merkelig, så bastant som de blånekter hvis man foreslår det...

Husk at det ikke bare må kastes - det må kastes i søpla ute, godt innpakket så det ikke er mulig å se hva det er!

Snuppa her var vel 4-5 år da hun gravde opp en bit fra en kinderegg-ting fra søpla og forkynte at:"Den har jeg savnet altså!" Særlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med hun ikke vil merke det dersom du kaster det?

Et lurt tips er å rydde rommet hennes selv. Putt alt du mener er aktuelt for søppeldynga i en søppelsekk og sett sekken i garasjen el. (litt langt unna rommet ;-)). La henne se hvor flott og innbydende rommet hennes ble nå, og fortell henne at du har lagt alt du mente burde kastes i en søppelsekk. Hun kan selv gå ut og sjekke om det er noe hun vil ha allikevel, men da må hun ta det med på rommet og sette det pent på plass der det passer.

Min erfaring er at dette er så kjedelig at ungene da dropper hele greia ;-)

"Pent på plass der det passer"... Det er jo relativt da! Hun synes nok gjerne den tomme dorullen passer fint på nattbordet sammen med den flotte tomflasken med en papirbit på...! Og jo, hun hadde giddet! Skulle jeg fjernet noe, måtte det nok blitt uten å si noe.

Merkelig unge det der se! Vi ba henne gå gjennom lekene sine for et år eller to siden, og hive ut alt det hun ikke trengte lenger. Hun hadde fortsatt leker fra hun var 4 år liggende fremme...

Jeg regnet ikke med stor suksess, og blei virkelig overrasket da jeg kom opp og fikk se haugen hun hadde skjøvet ut på kontoret! Helt til jeg gikk igjennom den... Hun hadde kastet alt av gamle bøker! Fine sangbøker og eventyrbøker, og også bøker som var for hennes alder. Hun syntes nemlig ikke det var noe særlig å lese utenom skolen, så bøker trengte hun ikke. Inne på rommet stod de tomme dorullene på rekke og rad...! Bummer:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting vi pleier å gjøre, men da mht klær i klesskapet. Ungene har et utrolig snålt forhold til klærne sine. Det er visst skikkelig traumatisk å kvitte seg med noen av dem *himle*

Jeg pleier å si at jeg hadde tenkt meg en tur for å shoppe dem noen nye klær, men at det er så fullt i klesskapet at de desverre ikke har plass til nye klær :-( Da blir det fart på sakene og jentene kaster nesten mer enn de bør kaste ;-)

En annen ting jeg har gjort for å få dem til å rydde og kaste fra klesskapet, er at jeg har gitt dem fem kroner pr. plagg de har kastet ;-) Det er visst helt topp å tjene seg "rik" på å rydde klesskapet ;-)

Kanskje noe av dette kan overføres til annet av ting og tang på rommet også? F.eks. en krone pr ting hun kaster fra rommet sitt?

Nei ærlig talt! Jeg gidder ikke å bestikke henne med nye "leker" eller penger for å få henne til å kaste tomme doruller altså! Der går grensa;-)

Men metodene kan helt sikkert brukes i andre situasjoner:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som å høre min datter på 11 år sitt rom. Må rydde med jevne mellomrom. Beholdningen i dag var plastposer med sjokoladekake, potetgull og brusrester. Før har vi funnet grønne matpakker, stinkende kakaokartonger, kjekssmuler i alle skap med mer.

I tillegg til alle slags reklamebrosjyrer, pappesker, plastduppedingser med mer. Har kastet søppelsekk på søppelsekk. Vi må rydde med jevne mellomrom og helvete er løs når vi har kastet, men hun glemmer det etter hvert og fyller på fort - så da kan man glemme etter hvert :-)

Hmm, noen som er litt mer glad i mat enn mor tillater kanskje??! He he...

Her er det ikke så mye matgreier, vi har relativt grei kontroll på det når hun er her. I ranselen derimot, kan det godt ligge tre halvtomme matbokser!

Men alt det andre er typisk ja! Og det er vel bare å skjære igjennom, og kaste! Saken er bare den at min samboer og jeg har veldig forskjellig syn på dette med rydding på barnerommet. Han mener at det skal være et "fristed" for barna, der de ikke skal måtte følge "regler" hele tiden. Jeg mener at de skal få rote så mye de vil, men så må det faktisk ryddes opp igjen. Ellers får man bare furtne unger som drøøøøøyer tiden og klager og syter når det først må gjøres og rommet flyter over!

Men siden det er hans datter, så har jeg vel egentlig ingen rett til å kaste noe da...? Må kanskje finne en måte å få henne til å gå med på det på. Eller snike det ut uten at noen av dem veit det;-)

Men, uansett lærer jeg nå litt om hvordan ting skal legges opp når babyen blir eldre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det ikke bare må kastes - det må kastes i søpla ute, godt innpakket så det ikke er mulig å se hva det er!

Snuppa her var vel 4-5 år da hun gravde opp en bit fra en kinderegg-ting fra søpla og forkynte at:"Den har jeg savnet altså!" Særlig....

He he:-) Unger og mannfolk gjør sånn! Når det gjelder gubben, har jeg smuglet ut et par poser gjennom tiden ja, og gjemt dem under andre poser i den store kassa. Når det gjelder stedatteren kan jeg bare ta det når hun ikke er her. Men så skal vel ikke gubben finne det ut heller da, for han er som henne og synes alt skal spares på;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ærlig talt! Jeg gidder ikke å bestikke henne med nye "leker" eller penger for å få henne til å kaste tomme doruller altså! Der går grensa;-)

''Jeg gidder ikke å bestikke henne med nye "leker" eller penger for å få henne til å kaste tomme doruller altså''

*Haha* Da ungene her delte rom en periode hadde de et stort vitrineskap på rommet sitt, med hyller i og en stor skuff nederst. Da jeg skulle tømme skapet fordi det skulle ut tømte jeg først hyllene og lurte så på hva som var oppi skuffen. Du kan jo gjette... Den var stappfull av tomme doruller!!!! De må ha samlet i månedsvis! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg gidder ikke å bestikke henne med nye "leker" eller penger for å få henne til å kaste tomme doruller altså''

*Haha* Da ungene her delte rom en periode hadde de et stort vitrineskap på rommet sitt, med hyller i og en stor skuff nederst. Da jeg skulle tømme skapet fordi det skulle ut tømte jeg først hyllene og lurte så på hva som var oppi skuffen. Du kan jo gjette... Den var stappfull av tomme doruller!!!! De må ha samlet i månedsvis! :-D

He he he:-) Kan tro de har hatt det moro med å fiske opp doruller av søpla gett! Og gått forventningsfullt på do tre ganger i timen når rullen begynte å bli tynn;-)

Helt utrolig hva barn kan samle på altså! Husker jeg og venninna mi fikk satt sammen da vi fikk sitte to og to på skolen. Foran på pultene var det ei renne til å legge blyanter o.l. i. Den fylte vi til randen av en langt viskelærpuss! Altså, vi pusset slik at det blei en lang strek av bøsset. Så føyet vi den sammen med en til og en til og en til. Den blei lagt frem og tilbake i denne renna over flere uker, vi pusset så fort vi fikk sjansen! Så plutselig en dag var hele greia borte...! Vaskedama hadde vel sett seg lei på den lange tarmen som datt ut hver gang hun flyttet på pultene da. Årets største skuffelse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange år? Åhh, si du har mange barn æ! Har baby nå, og orker ikke å se for meg at vi skal gjennom _mange år_ med doruller og tomflasker og papirbretter...!

Jeg har to, den eldste er åtte. Han har samlet i noen år, og lillesøster er i full gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfinnsomheten din er på topp, det må jeg si. Takk for engasjementet.

Datteren min gir meg ikke lov til å endre på "hennes" rom, og faren er svak for den eneste datter han har, så han gjør det ikke. Jeg er syk og kan ikke jobbe fysisk, ellers tror jeg at jeg hadde gjort om dette rommet til gjesterom for lenge siden, slik som du sa.

Men det er faren som må gjøre jobben alene, og han vil gjerne gjøre sin "lille" jente til lags. Og da nytter det ikke hvilke innvendinger jeg kommer med, han synes rommet er bra nok som gjesterom.

Køyeseng er en mulighet, men vi har kjøpt sådanne klappsammengjestesenger, og er det ikke nok sengeplasser, så må vi ta inn madrassene fra campingvognen og lage flatseng på gulvet.

Det er alltid om vinteren at ungene tromler seg sammen her hjemme, hadde det vært om sommeren, så har vi fire sengeplasser i campingvognen.

Det er ikke alltid like lett å "oppdra" mannfolk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pent på plass der det passer"... Det er jo relativt da! Hun synes nok gjerne den tomme dorullen passer fint på nattbordet sammen med den flotte tomflasken med en papirbit på...! Og jo, hun hadde giddet! Skulle jeg fjernet noe, måtte det nok blitt uten å si noe.

Merkelig unge det der se! Vi ba henne gå gjennom lekene sine for et år eller to siden, og hive ut alt det hun ikke trengte lenger. Hun hadde fortsatt leker fra hun var 4 år liggende fremme...

Jeg regnet ikke med stor suksess, og blei virkelig overrasket da jeg kom opp og fikk se haugen hun hadde skjøvet ut på kontoret! Helt til jeg gikk igjennom den... Hun hadde kastet alt av gamle bøker! Fine sangbøker og eventyrbøker, og også bøker som var for hennes alder. Hun syntes nemlig ikke det var noe særlig å lese utenom skolen, så bøker trengte hun ikke. Inne på rommet stod de tomme dorullene på rekke og rad...! Bummer:-/

Hm, jeg innser at den er litt vrien, ja ;-)

Penger for hver ting hun kaster er bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Femti øre pr dorull (med mindre hun har tusen av dem?) ;)

Målet helliger midlet, så kom 'an ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker stille og rolig litt her og litt der når de er borte. Selvfølgelig ikke ting de faktisk bryr seg om og leker med, men slikt som bare MÅ spares, selv om det har ligget urørt i evigheter.

Tror fremdeles jeg har til gode å oppleve at de har savnet det jeg har kastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg innser at den er litt vrien, ja ;-)

Penger for hver ting hun kaster er bedre ;)

''Penger for hver ting hun kaster er bedre ;)''

Hadde poden min fått penger for hver ting han kaster så hadde han ruinert meg... (og tømt rommet helt!) I tillegg til at han garantert hadde argumentert med at hver enkelt del til tre-tog-banen er _en_ ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker stille og rolig litt her og litt der når de er borte. Selvfølgelig ikke ting de faktisk bryr seg om og leker med, men slikt som bare MÅ spares, selv om det har ligget urørt i evigheter.

Tror fremdeles jeg har til gode å oppleve at de har savnet det jeg har kastet...

Det der sier nesten alle her faktisk, og det overrasker meg litt. De skal jo på død og liv ta vare på det! Men så betyr det vel ikke så mye likevel da... Åhh, gleder meg til å fiske ut litt søppel;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Penger for hver ting hun kaster er bedre ;)''

Hadde poden min fått penger for hver ting han kaster så hadde han ruinert meg... (og tømt rommet helt!) I tillegg til at han garantert hadde argumentert med at hver enkelt del til tre-tog-banen er _en_ ting...

Du får se det positive i det. Han blir antagelig siviløkonom e.l. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som de andre, kaster når han ikke ser det, det fungerer bra!

Men jeg kjenner beskrivelsen av tomflasker, papirbiter, tape osv, min har også en tendens til å plukke opp alt han finner på sin vei, skruer, ståldigsser, plastikkbiter, steiner, pinner, brukte lodd og kontantkort, stort sett alt han kommer over, hadde han fått lov hadde han hatt rommet fullt av veistikker tror jeg.

Det som er litt ekkelt er når han overværer en gave til meg, f.eks fikk jeg innmaten i et kinderegg med tre nøtter i som han hadde funnet her en gang, så søt da vet du, men hva skulle jeg med det?

Og ikke minst, hvor skal jeg gjøre av det? Jeg endte opp med å slenge det i alt mulig kassen med den slags rot, det tok to dager før han sto med den i hånda å spurte om jeg ikke var glad for gaven, måtte jo si jeg var det da!

Etter en stund havnet den i søpla på kjøkkenet, og jammen fant han den ikke der å, jeg sa det ikke var meninga å kaste den, så slang den rundt en stund igjen, før den havnet i søpla ute, nå er jeg kvitt den, og han lever i god tro om at jeg har den.

Hadde det vært en ting hadde det jo gått greit, men overrekkingen av hjemmesnekrede gaver tok virkelig overhånd en periode, han kom til og med inn med hyller og diverse møbler han snekret til meg, og det lå det jo faktisk mye arbeid i, men å ha sånt på stua er ikke så gøy da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som de andre, kaster når han ikke ser det, det fungerer bra!

Men jeg kjenner beskrivelsen av tomflasker, papirbiter, tape osv, min har også en tendens til å plukke opp alt han finner på sin vei, skruer, ståldigsser, plastikkbiter, steiner, pinner, brukte lodd og kontantkort, stort sett alt han kommer over, hadde han fått lov hadde han hatt rommet fullt av veistikker tror jeg.

Det som er litt ekkelt er når han overværer en gave til meg, f.eks fikk jeg innmaten i et kinderegg med tre nøtter i som han hadde funnet her en gang, så søt da vet du, men hva skulle jeg med det?

Og ikke minst, hvor skal jeg gjøre av det? Jeg endte opp med å slenge det i alt mulig kassen med den slags rot, det tok to dager før han sto med den i hånda å spurte om jeg ikke var glad for gaven, måtte jo si jeg var det da!

Etter en stund havnet den i søpla på kjøkkenet, og jammen fant han den ikke der å, jeg sa det ikke var meninga å kaste den, så slang den rundt en stund igjen, før den havnet i søpla ute, nå er jeg kvitt den, og han lever i god tro om at jeg har den.

Hadde det vært en ting hadde det jo gått greit, men overrekkingen av hjemmesnekrede gaver tok virkelig overhånd en periode, han kom til og med inn med hyller og diverse møbler han snekret til meg, og det lå det jo faktisk mye arbeid i, men å ha sånt på stua er ikke så gøy da...

He he, så herlig:-) Jeg har tenkt på det også, hva når tegnetiden til minstemor begynner... Hva gjør man med alle de tusenvis av tegningene? Jeg har fått noen av stedatteren oppgjennom også, men det er ikke så vanskelig å kaste noe når hun ikke er her hele tiden. Hun får ikke med seg om jeg har forandret noe på kontoret siden sist.

Men når babyen blir eldre blir det vel andre boller ja:-) Det er jo innmari søtt, men jeg vil jo sikkert ikke henge dem opp som kunst liksom... Ikke i stua i hvert fall:-)

Hjemmesnekrede hyller får du henge på soverommet en stund;-) Jammen ikke lett nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...