Gå til innhold

Hva prøver eksmannen seg på?

Gjest stoler ikke på han...

Anbefalte innlegg

Gjest stoler ikke på han...

Han skal betale ca 1500 kr i barnebidrag for de 2 barna, selv om han tjener 140.000,- mer enn meg.

I stedet for å skrive "barnebidrag", skriver han heller "deling av utgifter".

Pønsker han på noe - sånn juridisk sett?

Eg sitter med skatteklasse 2, og får barnetrygd, men betaler bhg og SFO.

Han står for sommerklær (joggesko, jakke) eg for vinterklær (vintersko, dress)

Vi har ungene 50-50

Denne karen har ganske høy IQ, og eg stoler ikke på han når det gjelder økonomisk hensikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg skjønner meg ikke helt på avtalen om dere har 50/50 og du får barnetrygd og skatteklasse 2. Hvis ikke han får det neste år da. Jeg synes 1500 er bra hvis avtalen er slik. Det er jo så at dere skal dele utgiftene ved 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym her nå

Jeg skjønner meg ikke helt på avtalen om dere har 50/50 og du får barnetrygd og skatteklasse 2. Hvis ikke han får det neste år da. Jeg synes 1500 er bra hvis avtalen er slik. Det er jo så at dere skal dele utgiftene ved 50/50.

Ved 50/50 har man rett på skattekalsse 2 annenhvert år og hver sin barnetrygd, men dersom inntektsforskjellen er stor kan den ene parten være bidragspliktig.

Hos oss er inntektsforskjellen 350 000 kroner, og det har gitt oss en fordelingsnøkkel på 4/6, der den ene av oss må betale 1800 til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ved 50/50 har man rett på skattekalsse 2 annenhvert år og hver sin barnetrygd, men dersom inntektsforskjellen er stor kan den ene parten være bidragspliktig.

Hos oss er inntektsforskjellen 350 000 kroner, og det har gitt oss en fordelingsnøkkel på 4/6, der den ene av oss må betale 1800 til den andre.

Ja, det var det jeg tenkte på i grunnen. At barnetrygd og skatteklasse 2 skal deles på, men at den med mest inntekt likevel kan være nødt til å betale litt bidrag til den andre.

Jeg bare ble litt usikker på om trådstarter mener at hun alltid skal ha barnetrygden og skatteklasse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym her nå

Ja, det var det jeg tenkte på i grunnen. At barnetrygd og skatteklasse 2 skal deles på, men at den med mest inntekt likevel kan være nødt til å betale litt bidrag til den andre.

Jeg bare ble litt usikker på om trådstarter mener at hun alltid skal ha barnetrygden og skatteklasse 2.

Skjønner - ser at jeg leste innlegget ditt litt for kjapt - trodde du mente at man skulle dele likt ved 50/50. Egentlig syns jeg at 1500 bi idrag høres mye ut når han tjener bare 140 000 mer enn henne også egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Skjønner - ser at jeg leste innlegget ditt litt for kjapt - trodde du mente at man skulle dele likt ved 50/50. Egentlig syns jeg at 1500 bi idrag høres mye ut når han tjener bare 140 000 mer enn henne også egentlig?

Ja, derfor jeg stusset litt på om hun får barnetrygd og skatteklasse 2 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende, hvis hun alltid også skal betale barnehage og sfo. Det går godt an å avtale adresse hos den ene, og 50% samvær hos den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Det relevante er hva som står i avtalen deres. Står det at barna bor hos deg og har 50% samvær eller står det at dere har delt omsorg?

Hvis dere ikke har noen avtale, hvem har barna adresse hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det kan vel hende, hvis hun alltid også skal betale barnehage og sfo. Det går godt an å avtale adresse hos den ene, og 50% samvær hos den andre.

Da kan hun i tillegg søke ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og evt overgangsstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan hun i tillegg søke ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og evt overgangsstønad.

Nei, det kan hun ikke (bortsett fra den ekstra barnetrygden, som jeg regner med at hun allerede har). For å få de andre stønadene må hun ha omsorgen "klart mer". Med 50% samvær har hun ikke det.

Hvis hun har to barn, er barnetrygd for tre pluss fordel ved skatteklasse 2 ca. 4000 kroner i måneden. Barnehage og SFO koster som regel litt mer enn det.

Så deler de utstyr, men ikke helt rettferdig, for vinterutstyr er dyrere. Bidraget skal utjevne inntektsforskjellen, men det stemmer jo forsåvidt at det er deling av utgifter, og jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet med å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Nei, det kan hun ikke (bortsett fra den ekstra barnetrygden, som jeg regner med at hun allerede har). For å få de andre stønadene må hun ha omsorgen "klart mer". Med 50% samvær har hun ikke det.

Hvis hun har to barn, er barnetrygd for tre pluss fordel ved skatteklasse 2 ca. 4000 kroner i måneden. Barnehage og SFO koster som regel litt mer enn det.

Så deler de utstyr, men ikke helt rettferdig, for vinterutstyr er dyrere. Bidraget skal utjevne inntektsforskjellen, men det stemmer jo forsåvidt at det er deling av utgifter, og jeg ser ikke helt hva som skulle være problemet med å skrive det.

Enig - det spiller ingen rolle hva han skriver på giroen. Det er jo ikke sånn at bare noe er skrevet på en lapp så er det mer eller mindre sant.

Men kan de ikke ha ett barn hver, med nesten 50% samvær til den andre, så blir nettobidraget omtrent det samme, men begge får barnetrygd for to barn og skatteklasse 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Kan de selv velge hvem som skal ha barnetrygd og skatteklasse 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

Hvis de har delt omsorg så velger de det selv ja - i utgangspunktet så bytter man på annethvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - det spiller ingen rolle hva han skriver på giroen. Det er jo ikke sånn at bare noe er skrevet på en lapp så er det mer eller mindre sant.

Men kan de ikke ha ett barn hver, med nesten 50% samvær til den andre, så blir nettobidraget omtrent det samme, men begge får barnetrygd for to barn og skatteklasse 2?

Det kan de. Om de da får ekstra barnetrygd og skatteklasse 2 kommer an på sivilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått, er det den som har barna folkeregistrert hos seg som får dette. Hvis begge er enige, kan barna flytte på papiret annenhvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hvis de har delt omsorg så velger de det selv ja - i utgangspunktet så bytter man på annethvert år.

Ok, det er der jeg ikke har klart å henge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Det kan de. Om de da får ekstra barnetrygd og skatteklasse 2 kommer an på sivilstand.

Da har jeg skjønt det riktig - det er jo en fin måte for at hele gjengen skal få litt mer penger hvis man trives med delt omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Såvidt jeg har forstått, er det den som har barna folkeregistrert hos seg som får dette. Hvis begge er enige, kan barna flytte på papiret annenhvert år.

Nei, man trenger ikke flytte barnet for å bytte annethvert år. En jeg kjenner praktiserer annethvert år, barnet har fast adresse samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skjønt det riktig - det er jo en fin måte for at hele gjengen skal få litt mer penger hvis man trives med delt omsorg.

Bortsett fra at det ikke er lov - rent juridisk.

..... men ja, det er mange som gjør det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...