Gå til innhold

Slem mamma

Gjest minnah

Anbefalte innlegg

Huff, jeg tror ikke jeg orker det julekalender-presset jeg altså. Ungene mine er snart 4,5 år og snart 2, men jeg har ikke spesielt lyst til å dra kalendre i hus.. Og føler meg rett og slett slem.

Men - eldste er av typen som omtrent ikke får sove dersom noe moro skal skje dagen etter, han våkner gjerne kl 4 og blir liggende og rope om det ikke er dagen snart. Yngste våkner selvsagt av dette, og dermed er dagen i gang.

Så hvordan vil det gå å ha fristende pakker (eller lukekalender) hengende på veggen nesten hele desember, ser for meg at det blir mer styr enn kos. Selv om vi godt kunne avtalt å åpne opp etter barnehagen evt om kvelden, tror jeg ikke den yngste ville godtatt dette uten videre.

Mulig jeg tar sorgene på forskudd, men for å si det sånn - jeg kjenner ungene mine, og det kan fort bli mer slit enn kos.

Det er vi selv som skaper slike behov hos ungene såpass tidlig, jeg ønsker faktisk heller ikke å bidra til slike behov... Men føler meg jo som verdens slemmeste mamma. Selv om ungene ikke har erfaringsgrunnlag nok til å tenke slik om meg - jeg kjenner selv presset bare her på DOL med all skrivet om pakkekalendre...

Er det fler som meg her?? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit i kalender! Han får da nok kalendermas på barnhagen, og gjennom NRK. Hva med tvkalenderen i tilfelle du absolutt føler for å dra i hus en kalender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225750525' post='4004593]

Drit i kalender! Han får da nok kalendermas på barnhagen, og gjennom NRK. Hva med tvkalenderen i tilfelle du absolutt føler for å dra i hus en kalender?

Hm, nå er jeg usikker på om du var enig med meg eller om det var kjeft å få? ;-)

Uansett, joda BarneTV-kalenderen er et greit kompromiss. Men han får sikkert mer enn god nok informasjon fra ungene i bhg om hva de fikk i kalenderen i dag. Unger må lære at ikke alle får alt, synes jeg, men føler meg likevel aldri så lite hjerterå og egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg synes det er utrolig kjedelig å pakke inn så mange smågaver, så det tror jeg ikke at jeg orker. Jeg har fire unger, så det blir jo endel.

Jeg liker likevel selv å gi dem den gleden hver dag før jul, så det er nok for min egen del også at de får kalendere. De har stort sett fått av den ferdige sorten.

Du bør jo tenke på hvordan det blir hvis den eldste spør hvorfor han ikke får julekalender. Vil det røske litt i morshjertet?-))

Jeg skjønner likevel veldig godt hva du mener. Det er ikke gøy lenger når kravet om kalendertype økes fra år til år. Min eldste har ymtet frampå om litt dyrere pakkekalendergaver. Hun forteller hva andre får, og noen får utrolig flotte gaver.

Jeg ser også problemet med unger som starter dagen altfor tidlig. Det trenger ikke nødvendigvis være sånn. Mine har alltid godtatt at kalenderne åpnes rett før barne-tv. I fjor hadde vi dem på veggen i gangen, og det de ikke så tenkte de ikke så mye på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg jeg, syns det har blitt mye styr rundt det med kalendre. Vi hadde også pakkekalender i mange år, og prøvde oss fram med å kombinere aktiviteter/ småting/ lørdagsgodteri. Poden var forsåvidt fornøyd, men vi syns det ble for mye. Og dessuten syns vi det ble kjøpt mye tull av dårlig kvalitet.

De to siste årene har vi hatt pepperkakekalender, og poden får da ett hjerte etter middag hver dag. Vi baker hjertene sammen like før advendt, og det er jo i seg selv en kos tradisjon. Og selv om vi ikke lenger har pakkekalender får han både de vottene og bokserne han skal ha, og vi går både på kino og bowling i løpet av desember selv om det ikke ligger bake en pakke.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg hadde ikke giddet den kalenderen nei. Den er jo for å bygge opp stemning - ikke for å lage stress.

Gi dem en liten pepperkake hver dag til barnetv og si at det er julekalenderen deres for slik gjør dere det.

Vi har pakkekalender - men det henger ikke mange pakkene i den, jeg orker ikke å ødelegge julaften med å ha pakker hver dag, så der henger det bare en pepperkake for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er 4 og snart 2, vi skal ikke ha pakkekalender. De vet ikke forskjell på tirsdag eller lørdag eller 1.desember eller 4.august, så for dem er det kult å få pakke uansett når det er. Hele poenget med adventskalender er vel å telle ned til jul, og det konseptet skjønner de ikke enda. Syns adventskalender er en kjempekoselig tradisjon som jeg husker godt fra da jeg var liten, men syns ikke det er noen vits i enda når de er så små. Prøver nok om et par år tenker jeg.

Syns bare du skal holde tanken din og droppe pakke-kjas og -mas, ungene dine kommer ikke til å savne noen verdens ting om de ikke får pakkekalender, de vet jo ikke engang hva det er. Akkurat når det gjelder dette ift barn som er så små så er det nok vi voksne som "skaper" et behov hos dem. Når de er litt større blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå er jeg usikker på om du var enig med meg eller om det var kjeft å få? ;-)

Uansett, joda BarneTV-kalenderen er et greit kompromiss. Men han får sikkert mer enn god nok informasjon fra ungene i bhg om hva de fikk i kalenderen i dag. Unger må lære at ikke alle får alt, synes jeg, men føler meg likevel aldri så lite hjerterå og egoistisk.

Jeg kjefter ikke, nei. Men jeg var kjempetrøtt da jeg skrev innlegget. Egentlig sover jeg med det ene øyet nå også... ;o)

Jeg mener du kan droppe kalenderen - allikevel kom jeg med et forslag...

Jeg synes det er et kalendermas uansett. Om morgenen hjemme, på barnehage/skole, og på tv. Det går fint an å kutte ut noe, gjerne den hjemme, siden det ødelegger nattesøvnen for gutten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225782926' post='4004669]

Jeg kjefter ikke, nei. Men jeg var kjempetrøtt da jeg skrev innlegget. Egentlig sover jeg med det ene øyet nå også... ;o)

Jeg mener du kan droppe kalenderen - allikevel kom jeg med et forslag...

Jeg synes det er et kalendermas uansett. Om morgenen hjemme, på barnehage/skole, og på tv. Det går fint an å kutte ut noe, gjerne den hjemme, siden det ødelegger nattesøvnen for gutten din.

Mine har hatt kjempefine kalendere både i bhg og på skolen, heldigvis. :o) I barnehagen pakket alle inn et klesplagg de hadde vokst fra (helt og rent og pent) og så fikk ett og ett barn henge opp sin pakke på en snor, en hver dag, og til slutt dro de til byen og ga pakkene til Frelsesarmeen.

På skolen har de hatt litt forskjellig, Snuppa har vel hatt det sånn at de har tegnet hver sin tegning som har blitt hengt med baksiden ut og så har de snudd en og en for hver dag - stor stas den dagen ens egen tegning blir snudd! :o) I Podens klasse har de bl.a. hatt at de trekker et navn og skal de si noe positivt om det barnet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har hatt kjempefine kalendere både i bhg og på skolen, heldigvis. :o) I barnehagen pakket alle inn et klesplagg de hadde vokst fra (helt og rent og pent) og så fikk ett og ett barn henge opp sin pakke på en snor, en hver dag, og til slutt dro de til byen og ga pakkene til Frelsesarmeen.

På skolen har de hatt litt forskjellig, Snuppa har vel hatt det sånn at de har tegnet hver sin tegning som har blitt hengt med baksiden ut og så har de snudd en og en for hver dag - stor stas den dagen ens egen tegning blir snudd! :o) I Podens klasse har de bl.a. hatt at de trekker et navn og skal de si noe positivt om det barnet. :o)

Er du uenig med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225783402' post='4004677]

Er du uenig med meg?

Litt, du får det til å høre så negativt ut med kalendere, men det trenger ikke være det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er 9 og 18 og har aldri hatt pakkekalendre. Den eldste påstår riktignok at hun fortsatt sliter med senskadene, men jeg har alltid vært urokkelig :-|

Jeg er ikke spesielt prektig, men orker ikke tanken på 24 ekstra smådingser i desember. Den eldste fortalte etter hvert historier om hvor store disse kalendergavene ble hos venninnene, og jeg var glad jeg ikke hadde startet den greia der.

Vi har hatt BarneTV-kalendrene mens de så på adventsseriene der, og åpnet kl. 18. De årene det har gått en serie som også finnes i bokform, f.eks. Skomakergata, har vi også lest et kapittel - enten repetert gårsdagens før BarneTV eller dagens tekst på sengekanten.

Hvis de har fått sjokoladekalender av besteforeldre eller grandtanter, har de fått den biten også. Jeg husker faktisk ikke om de pleide ta den om morgenen eller kvelden, så det kan ikke ha vært mye styr rundt det.

Nå er de så store at de (og jeg) har hver sin Flax-kalender. Dvs. i fjor var vi så skuffet over at ingen vant noe som helst, at vi overveier å bytte til Yezz eller hva den nå heter. Den yngste har aldri fortalt noe om hva de andre gutta får i kalenderen - han er en ingen kravstor type materielt sett.

Julegave- og julepyntproduksjon, baking og denslags har foregått uten forhåndsmelding i noen kalender, men vi har da gjort nok til at de har fått noen juleminner, tror jeg.

Jeg synes du skal gjøre slik det passer dere og være fornøyd med det. Du kommer aldri til å klare de mest intense julekravene fra omverdenen allikevel, så det er bedre å velge ut noen man selv synes er litt hyggelige. Jeg liker f.eks. å bake, så det blir litt småkaker til jul, men jeg har ikke ambisjoner om å vaske kjøkkenskaphyllene eller taket.

Velger du en eller annen form for kalender, synes jeg du skal starte allerede nå med å la dem dele. 24 "luker" et kjempefint antall å åpne hver sin dag, så lenge man unngår å få 5 eller 7 unger. Da kan du til og med skryte på deg pedagogisk innhold i åpningsprosessen... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt, du får det til å høre så negativt ut med kalendere, men det trenger ikke være det. :o)

Jeg er ikke negativ til kalender. I entall. Det trenger dog ikke å være kalender overalt hvor du snur deg.

Når kalenderforventningene til en 4-åring går utover nattesøvnen til familien, synes jeg det er veldig fornuftig å droppe kalenderen i hjemmet (slik at gutten ikke står opp kl 04 og lager rabalder i 24 dager).

Jeg kan ikke se at en 4-åring går glipp av noe, ved ikke å ha kalender hjemme.

I forhold til resten av det du skrev, så er den typen kalender helt vanlig i barnehage og skole. Pakke inn og gi til innsamling, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er absolutt ingen slem mamma =)

Jeg føyer meg inn i rekka av de andre som anbefaler at du ikke tar i bruk pakkekalender til barna. De er fortsatt så små at det ikke ha noe betydning.

Bruk heller adventa på koselige førjulsaktiviteter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det anbefales!

Jeg tenkte som deg før, men jeg VET at dersom man vil og bestemmer seg for det, så er det klart at de går med på å åpne den 1745 hver dag. Her er det ingen avvik fra den regelen. Første året våknet de tidligere og tidligere for hver dag fordi vi åpnet om morgenen. Men ved å flytte til 1745 løste det seg. Overse alt mas før 1745 og fortell i klartekst hva som gjelder. Ingen barn som ikke gir seg, bare man takler det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dere gjør er det jo ingen andre som kan bestemme ;)

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg gjort det helt klart at kalenderen vil bli åpnet på ettermiddagen/kvelden. Og om dere velger pakkekalender, går det an å bare henge på 1 pakke om gangen.

En lukekalender kan gjemmes bort mellom hver åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfør åpning av kalender etter barnehage/skole. Det gjør vi, og det fungerer ypperlig.

Det har vi også gjort, det blir vel 5. året (?) nå at vi gjør det og det fungerer helt ypperlig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...