Dorthe Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Jeg har også gjort som flere nedover, latt ungene åpne etter skoletid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Hva med å kjøpe kalenderen som hører til julekalenderen på TV? Da er det jo naturlig å åpne den til barnetvtid... Ellers hadde jeg bare droppet det! Det er absolutt ikke noe must, og de får uansett helt sikkert i barnehagen. Det er ikke noe poeng i å lage mer stri for seg selv enn nødvendig i desember som er travel nok fra før! De kan jo få mye fint ut av adventstiden likevel! Kan du ikke heller satse på å gjøre koselige ting sammen med dem, som baking og julegaveinnpakking og slikt...? Og hvis eldstemann spør etter kalender kan du bare si at du velger å gi dem slike ting isteden... Men nå har ikke jeg så store barn da, så hva veit vel jeg;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Mine barn er 4 og snart 2, vi skal ikke ha pakkekalender. De vet ikke forskjell på tirsdag eller lørdag eller 1.desember eller 4.august, så for dem er det kult å få pakke uansett når det er. Hele poenget med adventskalender er vel å telle ned til jul, og det konseptet skjønner de ikke enda. Syns adventskalender er en kjempekoselig tradisjon som jeg husker godt fra da jeg var liten, men syns ikke det er noen vits i enda når de er så små. Prøver nok om et par år tenker jeg. Syns bare du skal holde tanken din og droppe pakke-kjas og -mas, ungene dine kommer ikke til å savne noen verdens ting om de ikke får pakkekalender, de vet jo ikke engang hva det er. Akkurat når det gjelder dette ift barn som er så små så er det nok vi voksne som "skaper" et behov hos dem. Når de er litt større blir det noe annet. Takk, det var godt å høre noen som tenker som meg ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Nei, du er absolutt ingen slem mamma =) Jeg føyer meg inn i rekka av de andre som anbefaler at du ikke tar i bruk pakkekalender til barna. De er fortsatt så små at det ikke ha noe betydning. Bruk heller adventa på koselige førjulsaktiviteter. Lykke til! Ja, enig. Takk ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Mine er 9 og 18 og har aldri hatt pakkekalendre. Den eldste påstår riktignok at hun fortsatt sliter med senskadene, men jeg har alltid vært urokkelig :-| Jeg er ikke spesielt prektig, men orker ikke tanken på 24 ekstra smådingser i desember. Den eldste fortalte etter hvert historier om hvor store disse kalendergavene ble hos venninnene, og jeg var glad jeg ikke hadde startet den greia der. Vi har hatt BarneTV-kalendrene mens de så på adventsseriene der, og åpnet kl. 18. De årene det har gått en serie som også finnes i bokform, f.eks. Skomakergata, har vi også lest et kapittel - enten repetert gårsdagens før BarneTV eller dagens tekst på sengekanten. Hvis de har fått sjokoladekalender av besteforeldre eller grandtanter, har de fått den biten også. Jeg husker faktisk ikke om de pleide ta den om morgenen eller kvelden, så det kan ikke ha vært mye styr rundt det. Nå er de så store at de (og jeg) har hver sin Flax-kalender. Dvs. i fjor var vi så skuffet over at ingen vant noe som helst, at vi overveier å bytte til Yezz eller hva den nå heter. Den yngste har aldri fortalt noe om hva de andre gutta får i kalenderen - han er en ingen kravstor type materielt sett. Julegave- og julepyntproduksjon, baking og denslags har foregått uten forhåndsmelding i noen kalender, men vi har da gjort nok til at de har fått noen juleminner, tror jeg. Jeg synes du skal gjøre slik det passer dere og være fornøyd med det. Du kommer aldri til å klare de mest intense julekravene fra omverdenen allikevel, så det er bedre å velge ut noen man selv synes er litt hyggelige. Jeg liker f.eks. å bake, så det blir litt småkaker til jul, men jeg har ikke ambisjoner om å vaske kjøkkenskaphyllene eller taket. Velger du en eller annen form for kalender, synes jeg du skal starte allerede nå med å la dem dele. 24 "luker" et kjempefint antall å åpne hver sin dag, så lenge man unngår å få 5 eller 7 unger. Da kan du til og med skryte på deg pedagogisk innhold i åpningsprosessen... :-) "Du kommer aldri til å klare de mest intense julekravene fra omverdenen allikevel, så det er bedre å velge ut noen man selv synes er litt hyggelige." Ikke sant!! Takk ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Jeg hadde ikke giddet den kalenderen nei. Den er jo for å bygge opp stemning - ikke for å lage stress. Gi dem en liten pepperkake hver dag til barnetv og si at det er julekalenderen deres for slik gjør dere det. Vi har pakkekalender - men det henger ikke mange pakkene i den, jeg orker ikke å ødelegge julaften med å ha pakker hver dag, så der henger det bare en pepperkake for dagen. "Gi dem en liten pepperkake hver dag til barnetv og si at det er julekalenderen deres for slik gjør dere det." Du - det var faktisk en fantastisk god idé.. Enkel, og hyggelig.. Kanskje i år, kanskje senere ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 kjøp en tikroners sjokoladekalender på rema 1000 Det går nok ikke helt i hop her i huset, jeg har en far som er tannlege og er dermed oppvokst med en tannhelsemoral jeg ikke kommer vekk fra, og jeg har en mann som nesten burde vært tannlege.... han er minst like opptatt av tannhelse som min far... ;-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Jeg synes det er utrolig kjedelig å pakke inn så mange smågaver, så det tror jeg ikke at jeg orker. Jeg har fire unger, så det blir jo endel. Jeg liker likevel selv å gi dem den gleden hver dag før jul, så det er nok for min egen del også at de får kalendere. De har stort sett fått av den ferdige sorten. Du bør jo tenke på hvordan det blir hvis den eldste spør hvorfor han ikke får julekalender. Vil det røske litt i morshjertet?-)) Jeg skjønner likevel veldig godt hva du mener. Det er ikke gøy lenger når kravet om kalendertype økes fra år til år. Min eldste har ymtet frampå om litt dyrere pakkekalendergaver. Hun forteller hva andre får, og noen får utrolig flotte gaver. Jeg ser også problemet med unger som starter dagen altfor tidlig. Det trenger ikke nødvendigvis være sånn. Mine har alltid godtatt at kalenderne åpnes rett før barne-tv. I fjor hadde vi dem på veggen i gangen, og det de ikke så tenkte de ikke så mye på heller. "Du bør jo tenke på hvordan det blir hvis den eldste spør hvorfor han ikke får julekalender. Vil det røske litt i morshjertet?-))" Nettopp. Det er der det ligger - han får nok med seg at de andre barna i bhg har kalender. Så jeg lurer litt på pepperkake-varianten jeg har fått tips om fra et par stykker her... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Dette med kalender skal jo være glede og ikke bare mas og stress! Hvis guttens nattesøvn ødelegges av at han girer seg opp på morgensdagens pakke, så er jo det grunn god nok i seg selv til å la være (eller ihvertfall utsette til et senere år). Min sønn har fått pakkekalender siden han var 3,5 år, men det er innført ene og alene fordi jeg selv ville dette. Jeg hadde ikke engang fått med meg at det hadde blitt så vanlig - jeg husket bare hvor småmisunnelig jeg var på de to eneste jentene i klassen + nabolaget til sammen som hadde pakkekalender da jeg var barn....;-) Allerede dengangen bestemte jeg meg for å lage pakkekalender til egne(eget) barn, så det at dette var noe som "alle" hadde, fikk jeg ikke med meg før i årene som kom. Vi har dessuten aldri hatt problemet med overopplagt barn om morgenen - tvert i mot så har morgenåpning av pakkene vært en ypperlig mulighet til å få han opp av senga:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Dette med kalender skal jo være glede og ikke bare mas og stress! Hvis guttens nattesøvn ødelegges av at han girer seg opp på morgensdagens pakke, så er jo det grunn god nok i seg selv til å la være (eller ihvertfall utsette til et senere år). Min sønn har fått pakkekalender siden han var 3,5 år, men det er innført ene og alene fordi jeg selv ville dette. Jeg hadde ikke engang fått med meg at det hadde blitt så vanlig - jeg husket bare hvor småmisunnelig jeg var på de to eneste jentene i klassen + nabolaget til sammen som hadde pakkekalender da jeg var barn....;-) Allerede dengangen bestemte jeg meg for å lage pakkekalender til egne(eget) barn, så det at dette var noe som "alle" hadde, fikk jeg ikke med meg før i årene som kom. Vi har dessuten aldri hatt problemet med overopplagt barn om morgenen - tvert i mot så har morgenåpning av pakkene vært en ypperlig mulighet til å få han opp av senga:-) Jeg også var kjempemisunnelig på andre barn med pakkekalender, fikk det kun ett år selv - men bare fordi jeg maaaste meg til det, og da ble det ikke noe gøy :-( Så de skal nok få senere, men tenker jeg drøyer hvertfall til neste år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Jeg også var kjempemisunnelig på andre barn med pakkekalender, fikk det kun ett år selv - men bare fordi jeg maaaste meg til det, og da ble det ikke noe gøy :-( Så de skal nok få senere, men tenker jeg drøyer hvertfall til neste år. Det synes jeg godt du kan gjøre:-) Og da kan du jo samtidig innføre annenhver-dag-prinsippet, for å spare deg for antall gaver. Ha en hyggelig forjulstid:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det går nok ikke helt i hop her i huset, jeg har en far som er tannlege og er dermed oppvokst med en tannhelsemoral jeg ikke kommer vekk fra, og jeg har en mann som nesten burde vært tannlege.... han er minst like opptatt av tannhelse som min far... ;-D Tsss.. en bittelite sjokolade i 24 dager, før, under eller etter frokosten? Før tannussen? Ser ikke helt at det er et problem i det heletatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det synes jeg godt du kan gjøre:-) Og da kan du jo samtidig innføre annenhver-dag-prinsippet, for å spare deg for antall gaver. Ha en hyggelig forjulstid:-) Takk det samme, morsan ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn går det også an Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Vi har en alternativ julekalender, knyttet til hva julen (tradisjonelt) dreier seg om. Jeg har kjøpt en sånn stall med Josef og Maria og mange hyrder og dyr og sånn. Så får barna en ting til stallen (pakket inn) for hver dag, som de selv setter opp. Første lørdag i advent gjør vi alt klart: dvs lager av papir ellerl stoff en bakke og en himmelbakgrunn, der alt kan settes etterhvert. Julaften kommer så jesusbarnet. Hvis man ikke har noe kristent forhold til julen, er dette selvsagt ikke et alternativ. Men hvis man har det, så er det en fin kombinasjon av "gave" og mening. Barna elsker den i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Vi har en alternativ julekalender, knyttet til hva julen (tradisjonelt) dreier seg om. Jeg har kjøpt en sånn stall med Josef og Maria og mange hyrder og dyr og sånn. Så får barna en ting til stallen (pakket inn) for hver dag, som de selv setter opp. Første lørdag i advent gjør vi alt klart: dvs lager av papir ellerl stoff en bakke og en himmelbakgrunn, der alt kan settes etterhvert. Julaften kommer så jesusbarnet. Hvis man ikke har noe kristent forhold til julen, er dette selvsagt ikke et alternativ. Men hvis man har det, så er det en fin kombinasjon av "gave" og mening. Barna elsker den i alle fall. Det hørtes veldig koselig ut! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg har lest et kapittel i en bok hver kveld i desember jeg. Finnes flere sånne bøker, vi leste Julemysteriet + Gubben&Katten og nissemaskinen i fjor og har gjort det siden ungene var 3 og 5 år tror jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.