Gå til innhold

Når gi febernedsettende?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 8 mnd. Hun fikk antagelig feber i natt, for hun sov mer enn ellers, men jeg oppdaget det ikke før utpå morgenen.

Klokkon 09.30 hadde hun 39,05, klokken 10.30 hadde hun 39,20. Nå nettopp målte jeg 39,57. Hun har bare feber, ingen forkjølelse eller noe. Ingen tenner er på vei...

Hun har kun spist en porsjon grøt og en pupp i dag, og drukket litt vann. Hun sover en del - har nettopp våknet etter to timers søvn.

Hun sitter på fanget og snakker litt, så blir hun slapp og bare legger hodet inntil meg og sovner... Hun bare gråter hvis jeg legger henne ned. Mye sutring hele tiden.

Utfra dette - bør jeg gi henne febernedsettende nå? Hvis ikke - hvor går grensa for hvor høy/hvor lenge feber før stikkpille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

21

• Dorthe

13

• morsan

5

• flowy

3

Mest aktive i denne tråden

Med en såpass liten unge, ville jeg gitt febernedsettende når feberen runda 39 grader.

Faren for at feberen synker eller stiger raskt, gir fare for feberkramper.

Pass på at hun får i seg nok drikke, og kle av henne mest mulig, gjerne slik at hun ligger bare i bleia med teppe over seg. Helsetepper er fine, der reguleres varmen bra. :)

God bedring til dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet, så har ikke jeg så mye erfaring med babyer ennå, men som sykepleier så kan jeg si at jeg ville gitt henne febernedsettende nå. Hun har tydeligvis litt nedsatt allmenntilstand og har spist og drukket litt lite. Febernedsettende vil antagelig gjøre henne litt kvikkere. :) God bedring!! :-) Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en såpass liten unge, ville jeg gitt febernedsettende når feberen runda 39 grader.

Faren for at feberen synker eller stiger raskt, gir fare for feberkramper.

Pass på at hun får i seg nok drikke, og kle av henne mest mulig, gjerne slik at hun ligger bare i bleia med teppe over seg. Helsetepper er fine, der reguleres varmen bra. :)

God bedring til dere! :)

Tusen takk:-) Nå har jeg gitt henne en stikkpille, og hun sitter i bleie og sokker. Pappa`n har kommet hjem, og det gjorde også underverker for humøret;-) Tror feberen synker litt nå...

Godt å vite at 39 bør være grensa, jeg følte meg faktisk litt hysterisk som gikk og tenkte på Paracet allerede. Veit jo at barn tåler mye feber. Men da skal jeg huske på det til en annen gang, så slipper hun å ha det så ille...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet, så har ikke jeg så mye erfaring med babyer ennå, men som sykepleier så kan jeg si at jeg ville gitt henne febernedsettende nå. Hun har tydeligvis litt nedsatt allmenntilstand og har spist og drukket litt lite. Febernedsettende vil antagelig gjøre henne litt kvikkere. :) God bedring!! :-) Klem

Takk skal du ha:-) Jeg har gitt henne en stikkpille, og tror hun blir litt bedre allerede. Pappa`n kom hjem, og det gjorde selvfølgelig mye det også;-)

Holder nok 39 som en grense fra nå av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med flyfly. 39 i vel grensa jeg har hørt av legen for små unger. Jeg bruker den på minstemann enda

Takk for svar! Jeg har gitt henne en stikkpille nå, og det ser ut til at hun kommer seg litt:-) I tillegg har pappa kommet hjem fra jobb, og da blir jo alt litt bedre med en gang!

Jeg trodde egentlig at jeg var litt hysterisk jeg se, for jeg har alltid hørt at babyer tåler så høy feber. Men hun hadde det ikke fint nå stakkars...

Fra nå av er 39 grensa her i huset ja, takk for informasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:-) Nå har jeg gitt henne en stikkpille, og hun sitter i bleie og sokker. Pappa`n har kommet hjem, og det gjorde også underverker for humøret;-) Tror feberen synker litt nå...

Godt å vite at 39 bør være grensa, jeg følte meg faktisk litt hysterisk som gikk og tenkte på Paracet allerede. Veit jo at barn tåler mye feber. Men da skal jeg huske på det til en annen gang, så slipper hun å ha det så ille...!

Et lite tips for å få ned feberen: Ta av henne sokkene :)

Vår eldste hadde feberkramper som liten, så vi ble tipset om å ta på henne våte sokker når feberen ble høy og vi ikke kunne gi mer febernedsettende. Ellers droppa vi sokkene, så hun gikk bare rundt i bleia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips for å få ned feberen:

Vask over kroppen med en varm klut, for da utvider blodårene seg og varmetapet øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for å få ned feberen: Ta av henne sokkene :)

Vår eldste hadde feberkramper som liten, så vi ble tipset om å ta på henne våte sokker når feberen ble høy og vi ikke kunne gi mer febernedsettende. Ellers droppa vi sokkene, så hun gikk bare rundt i bleia.

Det rare her er at hun var kald på føttene... Selv mens hun hadde strømpebukse på. Men jeg tenkte det var deilig jeg, det er jo ganske nedkjølende å ta av seg sokkene når en er varm ellers...

Nå målte samboeren 38,3, og hun spiste både suppe med brødbiter og pupp:-) Hun ålte rundt på gulvet her igjen, og lekte og lo! Og så bar det rett i seng for en velfortjent dupp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips for å få ned feberen:

Vask over kroppen med en varm klut, for da utvider blodårene seg og varmetapet øker.

Hmm... Logisk! Takk:-) Feberen er forresten nede i 38,3 nå, og kålormen min er tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med febernedsettende går vel mer på allmenntilstand enn akkurat hva temp-målet viser. Jeg har hatt "spreke" unger med 39,5 i feber og har da selvsagt ikke gitt febernedsettende. Men jeg har også hatt syke og dårlige unger med 38,5 og har da gitt. Så det å sette en grense på f.eks 39 syns jeg ikke blir riktig, syns heller det må vurderes fra gang til gang. Feberen har faktisk en hensikt og bør ikke dempes bare for å dempes fordi temp-målet viser et bestemt tall. Se mer på ungen enn på displayet syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med febernedsettende går vel mer på allmenntilstand enn akkurat hva temp-målet viser. Jeg har hatt "spreke" unger med 39,5 i feber og har da selvsagt ikke gitt febernedsettende. Men jeg har også hatt syke og dårlige unger med 38,5 og har da gitt. Så det å sette en grense på f.eks 39 syns jeg ikke blir riktig, syns heller det må vurderes fra gang til gang. Feberen har faktisk en hensikt og bør ikke dempes bare for å dempes fordi temp-målet viser et bestemt tall. Se mer på ungen enn på displayet syns nå jeg.

Det var derfor jeg skrev mer enn temperaturen også, for å få frem at hun faktisk var i veldig dårlig form! Hun har det så utrolig mye bedre nå, og jeg er litt lei meg for at jeg ikke ga henne febernedsettende tidligere...

Men hva med det andre sier her om feberkramper? Det har vel kun med temperatur å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal du ha:-) Jeg har gitt henne en stikkpille, og tror hun blir litt bedre allerede. Pappa`n kom hjem, og det gjorde selvfølgelig mye det også;-)

Holder nok 39 som en grense fra nå av...

Ja, det er det som står i boka i hvert fall! ;-) Så bra at hun er bedre nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som står i boka i hvert fall! ;-) Så bra at hun er bedre nå. :)

Vi målte før hun la seg nå, og feberen var allerede nede i 38,3:-) Hun spiste og splattet suppe rundt hele kjøkkenet! Lekte og lo og ålte rundt på gulvet:-) Hun har det helt klart mye bedre nå ja! Litt lei meg for at jeg ikke ga henne febernedsettende tidliger... Men gjort er gjort, og blir ikke gjort neste gang;-)

Fikk du sykmeldt deg forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi målte før hun la seg nå, og feberen var allerede nede i 38,3:-) Hun spiste og splattet suppe rundt hele kjøkkenet! Lekte og lo og ålte rundt på gulvet:-) Hun har det helt klart mye bedre nå ja! Litt lei meg for at jeg ikke ga henne febernedsettende tidliger... Men gjort er gjort, og blir ikke gjort neste gang;-)

Fikk du sykmeldt deg forresten?

Så bra! :-) Jada, er faktisk 100% sykemeldt ut denne uka her. Legen mente at jeg hadde overdrevet litt. Så blir det 50% etter det, tenker jeg. Det har vært så deilig denne uka. Har virkelig fått hvilt meg og konsentrert meg om magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :-) Jada, er faktisk 100% sykemeldt ut denne uka her. Legen mente at jeg hadde overdrevet litt. Så blir det 50% etter det, tenker jeg. Det har vært så deilig denne uka. Har virkelig fått hvilt meg og konsentrert meg om magen.

Åhh, så fint! Denne tiden skal nytes, og du trengte tydeligvis litt hvile! Håper du er ferdig med å overdrive nå, og at du setter deg og babyen høyest denne siste tiden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra hun er bedre:-)

Det varte jammen ikke lenge:-( Nå har hun 38,84 igjen... La henne nå, men synes det er skummelt med tanke på feberkramper! Er det vanlig å la dem sove i stua når de er 8 mnd og har feber? Slik at man kan følge med på dem. Eller flyr man bare ut og inn og kjenner på dem hvert 10. minutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har gitt henne en stikkpille nå, og det ser ut til at hun kommer seg litt:-) I tillegg har pappa kommet hjem fra jobb, og da blir jo alt litt bedre med en gang!

Jeg trodde egentlig at jeg var litt hysterisk jeg se, for jeg har alltid hørt at babyer tåler så høy feber. Men hun hadde det ikke fint nå stakkars...

Fra nå av er 39 grensa her i huset ja, takk for informasjonen!

Og hvis du noen gang er så uheldig å få barn med feberkramper så skal febernedsettende gis ved 38 grader. Den eldste min hadde det + falsk krupp, slitsom og man blir redd, men det er ikke farlig heldigvis.

De andre har ikke hatt det altså så ikke gå rundt og engst deg for noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...