Gå til innhold

Når gi febernedsettende?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Det varte jammen ikke lenge:-( Nå har hun 38,84 igjen... La henne nå, men synes det er skummelt med tanke på feberkramper! Er det vanlig å la dem sove i stua når de er 8 mnd og har feber? Slik at man kan følge med på dem. Eller flyr man bare ut og inn og kjenner på dem hvert 10. minutt?

Det skal du gjøre hvis du synes det er betryggende. Jeg har hatt ungene mine i senga mi om natta for å følge med. Ikke ha på for mye tøy da og gi gjerne kaldt å drikke. Hun er kanskje litt liten, det husker ikke jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

21

• Dorthe

13

• morsan

5

• flowy

3

Mest aktive i denne tråden

Og hvis du noen gang er så uheldig å få barn med feberkramper så skal febernedsettende gis ved 38 grader. Den eldste min hadde det + falsk krupp, slitsom og man blir redd, men det er ikke farlig heldigvis.

De andre har ikke hatt det altså så ikke gå rundt og engst deg for noe slikt.

Jo, nå bekymrer jeg meg! Men det er ikke din skyld... Hun har nå plutselig 38,84 igjen, etter at den gikk ned til 38,3 i sta. Jeg har lagt henne nå, men er veldig redd hun skal bli for varm og få feberkramper mens jeg ikke er der! Hvor ofte skal jeg se til henne? Bør jeg sitte på soverommet og våke over henne i kveld, eller holder det å titte innom ofte, og ha på babycall? Vi sover på samme rom, så det gjelder bare timene frem til vi legger oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du gjøre hvis du synes det er betryggende. Jeg har hatt ungene mine i senga mi om natta for å følge med. Ikke ha på for mye tøy da og gi gjerne kaldt å drikke. Hun er kanskje litt liten, det husker ikke jeg altså.

Hun har bomullspysj og nattpose. I rommet er det 16 grader...

Men lurer som sagt på om jeg skal ta henne ned i stua! Nå har hun sovnet da, og hun bruker madrassen til reisesenga i sprinkelsenga. Så det bli litt av et opplegg å flytte henne nå... Men hvis det er det rette å gjøre, så selvfølgelig!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, litt liten til hva forresten? Hun er 8 mnd... Jeg har satt en tåteflaske med vann på rommet også, så hun kan få hvis hun våkner.

Ville du vekket henne og tatt tempen? Eller bare kjent på panna og nakken hennes?

Mange spørsmål nå, men jeg er så usikker og redd for frøet mitt:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nå bekymrer jeg meg! Men det er ikke din skyld... Hun har nå plutselig 38,84 igjen, etter at den gikk ned til 38,3 i sta. Jeg har lagt henne nå, men er veldig redd hun skal bli for varm og få feberkramper mens jeg ikke er der! Hvor ofte skal jeg se til henne? Bør jeg sitte på soverommet og våke over henne i kveld, eller holder det å titte innom ofte, og ha på babycall? Vi sover på samme rom, så det gjelder bare timene frem til vi legger oss...

Kle av henne klærne og la henne ligge i stua eller der du er og så tar du henne med deg i senga når du legger deg. Det er ikke meningen at du skal bekymre deg mer enn nødvendig.

Ellers er de veldig hyggelige hvis du ringer legevakta og snakker med dem. De er flinke til å berolige når jeg ringer i hvert fall. Jeg snakker om legevakta i Oslo og synes alle kan ringe dit hvis de er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lurer som sagt på om jeg skal ta henne ned i stua! Nå har hun sovnet da, og hun bruker madrassen til reisesenga i sprinkelsenga. Så det bli litt av et opplegg å flytte henne nå... Men hvis det er det rette å gjøre, så selvfølgelig!!!!!

Det som gjør deg beroliget, er det rette å gjøre.

Hvis hun sover, ville jeg kanskje ikke ha vekket henne for å ta tempen. Men mulig jeg er glemsk her, altså. Det er lenge siden jeg var fersk og engstelig babymor....

Det tipset jeg ga deg om varm klut har jeg fått fra en lege. Legen sa ingenting om romtemperatur, men kanskje det hadde vært en idé å la henne ligge på et litt varmere sted enn soverommet og heller ligge uten dyne og evt tøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal gjøre det du synes er greiest for deg. Jeg tenkte på kaldt drikke. Is og kaldt drikke kan senke feberen men hvis hun sover så sover hun. Jeg hadde nok ikke vekket henne for å ta tempen, men mine har ikke våknet av det siden de har hatt lite klær på.

Men det er jo slik når man har feber at man skal kle av seg når man er varm og kle på seg når man er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle av henne klærne og la henne ligge i stua eller der du er og så tar du henne med deg i senga når du legger deg. Det er ikke meningen at du skal bekymre deg mer enn nødvendig.

Ellers er de veldig hyggelige hvis du ringer legevakta og snakker med dem. De er flinke til å berolige når jeg ringer i hvert fall. Jeg snakker om legevakta i Oslo og synes alle kan ringe dit hvis de er bekymret.

Jeg støtter forslaget om å ringe legevakta, også om det IKKE er Oslo:-)

Man kan bli adskillig mer beroliget etter å ha snakket med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mange legevakter på landet er slik at legen har vakt og blir vekket. Og blir sur ;o). Legevakta i Oslo er jo bemannet hele døgnet og man kan ringe og spørre og grave om alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar med meg en bok og legger meg på soverommet med litt lys på isteden... Gubben skal se på fotball likevel;-) Babyen har sovnet, så da har jeg lite lyst til å vekke henne igjen. Jeg har laget meg en skikkelig rutinebaby, og da er det ikke barebare å gå bort fra det! He he...

Jeg ringte faktisk Gokk legevakt i sta. Hun som svarte var innmari stresset, og selv om hun prøvde å berolige meg hadde hun egentlig liten tålmodighet med en nervøs førstegangsmamma. Forståelig nok...

Jeg fikk beskjed om å passe godt på henne, det var egentlig alt hun kunne si. Og at jeg skulle gi febernedsettende igjen dersom feberen gikk over 39. Men jeg skulle bare kjenne på henne med hånda... Hvordan kan jeg kjenne om feberen har steget fra 38,84 til 39 da??! Blir jeg mer i tvil, så ringer jeg muligens Oslo ja, jeg har hørt skryt om dem før:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mange legevakter på landet er slik at legen har vakt og blir vekket. Og blir sur ;o). Legevakta i Oslo er jo bemannet hele døgnet og man kan ringe og spørre og grave om alt mulig.

Det var vel ikke fullt så mye "på landet" jeg så for meg, men en legevakt som er på et bestmt sted og som er døgnåpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør deg beroliget, er det rette å gjøre.

Hvis hun sover, ville jeg kanskje ikke ha vekket henne for å ta tempen. Men mulig jeg er glemsk her, altså. Det er lenge siden jeg var fersk og engstelig babymor....

Det tipset jeg ga deg om varm klut har jeg fått fra en lege. Legen sa ingenting om romtemperatur, men kanskje det hadde vært en idé å la henne ligge på et litt varmere sted enn soverommet og heller ligge uten dyne og evt tøy?

Jeg lurte på å ta henne med hit i stua ja. Men så har jeg laget meg en skikkelig rutinebaby da, og det blir muligens vanskelig å få henne til å sove her med lys og lyd og greier... Men det er mulig jeg legger meg opp på senga og leser litt, så kan jeg følge med på henne.

Nei jeg har ikke lyst til å vekke henne med denne tempen støtt og stadig heller da, for da må jeg ta av nattposen og greier... Åamei, beslutningsvegring;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gjøre det du synes er greiest for deg. Jeg tenkte på kaldt drikke. Is og kaldt drikke kan senke feberen men hvis hun sover så sover hun. Jeg hadde nok ikke vekket henne for å ta tempen, men mine har ikke våknet av det siden de har hatt lite klær på.

Men det er jo slik når man har feber at man skal kle av seg når man er varm og kle på seg når man er kald.

Mi hadde garantert våknet bare jeg tok i henne, hun sover så innmari lett!

Iskald drikke er nok vanskelig å få i henne ja, men vann rett fra kaldtvannskrana er mulig!

Jeg tenker jo det med lite klær når hun er varm osv jeg også, men i 16 grader vil jeg ikke ha på henne mindre... Jeg har dyna klar til å legge over henne dersom hun blir kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, jeg bor riktignok i gokk, men det er døgnåpen legevakt med opptil flere på jobb ja;-) Ikke alltid de er så overstrømmende blide likevel da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke fullt så mye "på landet" jeg så for meg, men en legevakt som er på et bestmt sted og som er døgnåpent.

Hehe, så ser du anonym 82 har ringt og de hadde ikke ordentlig tid. Jeg liker faktisk den i Oslo fordi de tar seg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte min egen legevakt i sta, men blei egentlig bare forvirret... Hun ba meg passe godt på hele tiden. Ikke gi febernedsettende nå ved 38,84, men med en gang den gikk over 39. Men jeg trengte ikke å vekke henne for å ta tempen, jeg kunne bare kjenne på henne. Hvordan kjenner man forskjellen på 38,84 og 39 med hånda??! Videre hadde hun lite å komme med, stresset som hun var...

Men jeg fikk vite at jeg skulle ringe lege dersom feberen ikke hadde sunket mye 1,5 timer etter Paracet, og ved 40 skulle hun til legevakt uansett. Så får jeg bare kjenne og kjenne og kjenne da... Blir nok til at jeg legger meg på soverommet og leser litt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg bor riktignok i gokk, men det er døgnåpen legevakt med opptil flere på jobb ja;-) Ikke alltid de er så overstrømmende blide likevel da men...

Ekssvigersønnen min var lege i gokk og han var ikke blid over at folk ringte og vekket ham om natta uten at det var tvingende nødvendig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi hadde garantert våknet bare jeg tok i henne, hun sover så innmari lett!

Iskald drikke er nok vanskelig å få i henne ja, men vann rett fra kaldtvannskrana er mulig!

Jeg tenker jo det med lite klær når hun er varm osv jeg også, men i 16 grader vil jeg ikke ha på henne mindre... Jeg har dyna klar til å legge over henne dersom hun blir kald.

Da bare kjenner du på henne og du merker forskjell på feberen når den blir for høy. Jeg synes forresten jeg kjenner det lettere når jeg kjenner barna bak i nakken enn på panna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekssvigersønnen min var lege i gokk og han var ikke blid over at folk ringte og vekket ham om natta uten at det var tvingende nødvendig :o)

Nei, det er vel egentlig forståelig nok:-) Selv om det ikke er ok at folk får det inntrykket! Spesiellt gamle mennesker føler seg jo nok til bry som det er, og ville vel aldri turt å ringe tilbake om det så blei aldri så alvorlig...!

Men jeg bor altså ikke i den gokken da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bare kjenner du på henne og du merker forskjell på feberen når den blir for høy. Jeg synes forresten jeg kjenner det lettere når jeg kjenner barna bak i nakken enn på panna

Ja det er vel egentlig det man skal også! Hun har nå uansett så lite hår hun her da, så hele hodeområdet funker;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...