Gå til innhold

Når gi febernedsettende?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jo, nå bekymrer jeg meg! Men det er ikke din skyld... Hun har nå plutselig 38,84 igjen, etter at den gikk ned til 38,3 i sta. Jeg har lagt henne nå, men er veldig redd hun skal bli for varm og få feberkramper mens jeg ikke er der! Hvor ofte skal jeg se til henne? Bør jeg sitte på soverommet og våke over henne i kveld, eller holder det å titte innom ofte, og ha på babycall? Vi sover på samme rom, så det gjelder bare timene frem til vi legger oss...

Vårt feberkrampebarn lå alltid mellom oss i senga ved høy feber. Hun lå kun i bleia og et helseteppe delvis over seg (hvis hun frøs). Vi pleide å sette på vekkerklokka og sjekke henne minst annenhver time- oftere dersom vi visste at feberen var på vei opp.

Heldigvis er det de færreste som får feberkramper, så du skal prøve å ikke bekymre deg unødig (selv om det sikkert ikke er lett...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

21

• Dorthe

13

• morsan

5

• flowy

3

Mest aktive i denne tråden

Det var derfor jeg skrev mer enn temperaturen også, for å få frem at hun faktisk var i veldig dårlig form! Hun har det så utrolig mye bedre nå, og jeg er litt lei meg for at jeg ikke ga henne febernedsettende tidligere...

Men hva med det andre sier her om feberkramper? Det har vel kun med temperatur å gjøre?

Ja, jeg skjønte det, at jenta di var dårlig og hun trengte jo helt klart å få paracet hun, jeg ville bare få fram poenget med å ikke "låse" seg til en fast temp og alt over gir man paracet på for det mener jeg er helt feil.

Hva om man var på hytta f.eks når barnet ble sykt og man ikke hadde temp-mål, eller hva om det plutselig ikke var mer batteri i det, da må man stole litt mer på seg selv og sin egen dømmekraft ut fra hvordan barnet har det. Å vurdere allmenntilstanden er noe man burde bli litt flinkere til i denne sammenhengen. Og du har nok gjort helt riktig virker det som!

Feberkramper kan jeg ingenting om, annet enn at hovedregelen er vel at man kontakter lege umiddelbart når dette oppstår (hvertfall første gangen, ved senere anledninger har man sikkert nok info og riktige medisiner til å beherske det mer selv), og det er vel først og fremst når feberen stiger veldig raskt. Kjøl ned barnet, og få råd fra helsepersonell pr tlf til du kan få mer hjelp, tør ikke si annet enn det jeg siden jeg ikke kan mer om det.

Håper jenta di blir fort frisk igjen, og at du lærer deg til å stole mer på deg selv når det gjelder å vurdere allmenntilstanden hennes neste gang hun blir syk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt feberkrampebarn lå alltid mellom oss i senga ved høy feber. Hun lå kun i bleia og et helseteppe delvis over seg (hvis hun frøs). Vi pleide å sette på vekkerklokka og sjekke henne minst annenhver time- oftere dersom vi visste at feberen var på vei opp.

Heldigvis er det de færreste som får feberkramper, så du skal prøve å ikke bekymre deg unødig (selv om det sikkert ikke er lett...)

Vi har hatt henne i senga i hele natt, og jeg har våket over henne! Tror ikke hun har hatt så høy feber heldigvis:-)

Nå er det største problemet at hun ikke spiser eller drikker... Mamma er litt redd nå:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bombastisk

Ekssvigersønnen min var lege i gokk og han var ikke blid over at folk ringte og vekket ham om natta uten at det var tvingende nødvendig :o)

Dust, det er jobben hans og han har betalt for å hjelpe folk! Hvis ikke kan han unngå å ta på seg nattevakter og velge å sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt henne i senga i hele natt, og jeg har våket over henne! Tror ikke hun har hatt så høy feber heldigvis:-)

Nå er det største problemet at hun ikke spiser eller drikker... Mamma er litt redd nå:-(

Vi sleit veldig med å få i eldstejenta drikke. Hun fikk stadig veldig høy feber. Husk at _all_ drikke (minus øl eller sprit ;-)) er lov! Gi henne gjerne saftis. God drikke med sugerør, tåteflaske, i vanlig kopp etc. Variasjon hjelper ofte. Sjekk også om bleia er våt (da betyr det som regel at hun får i seg okei med drikke). Føler du at du ikke får i henne noe som helst av væske, synes jeg du skal ringe legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dust, det er jobben hans og han har betalt for å hjelpe folk! Hvis ikke kan han unngå å ta på seg nattevakter og velge å sove!

Det er jo ikke akkurat slik at leger velger å ha nattevakter da når man er eneste lege på stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bombastisk

Det er jo ikke akkurat slik at leger velger å ha nattevakter da når man er eneste lege på stedet

Han har valgt å være lege i gokk. At syke og bekymrede mennesker skal behøve å møte irriterte leger fordi de er forstyrret i sin søvn hører ikke hjemme noe sted. Håper irritasjonen var noe han fortalte familie/bekjente om og ikke møtte sine pasienter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har valgt å være lege i gokk. At syke og bekymrede mennesker skal behøve å møte irriterte leger fordi de er forstyrret i sin søvn hører ikke hjemme noe sted. Håper irritasjonen var noe han fortalte familie/bekjente om og ikke møtte sine pasienter med.

Ingen klarer å være våken i 48 timer på jobb, det er vel bare på amerikanske filmer at man ikke trenger å sove.

Uansett, jeg har vært borte atskillig mer uhøflige leger enn det hvis han hadde ytret det ovenfor pasientene.

Dessuten velger man ikke å være lege i gokk, man blir bare plassert der. Flaks og uflaks når det bestemmes turnusplasser. Nå jobber han et helt annet sted som han har valgt sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bombastisk

Ingen klarer å være våken i 48 timer på jobb, det er vel bare på amerikanske filmer at man ikke trenger å sove.

Uansett, jeg har vært borte atskillig mer uhøflige leger enn det hvis han hadde ytret det ovenfor pasientene.

Dessuten velger man ikke å være lege i gokk, man blir bare plassert der. Flaks og uflaks når det bestemmes turnusplasser. Nå jobber han et helt annet sted som han har valgt sjøl.

Jeg har vel ikke sagt at jeg forventer at han skal være våken 48 timer, men jeg forventer at en lege på vakt oppfører seg som folk selv om han har blitt vekket. Godt for pasientene i gokk at de har fått en ny lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke sagt at jeg forventer at han skal være våken 48 timer, men jeg forventer at en lege på vakt oppfører seg som folk selv om han har blitt vekket. Godt for pasientene i gokk at de har fått en ny lege.

Jeg har faktisk forståelse for at leger ikke liker å bli vekket om natta for ting som kan vente til morgenen. Akkurat som jeg har forståelse for at sykepleiere ikke synes noe særlig om pasienter som drar i snora for å få et glass vann om natta når pasientene er fullt i stand til å hente et glass sjøl men ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bombastisk

Jeg har faktisk forståelse for at leger ikke liker å bli vekket om natta for ting som kan vente til morgenen. Akkurat som jeg har forståelse for at sykepleiere ikke synes noe særlig om pasienter som drar i snora for å få et glass vann om natta når pasientene er fullt i stand til å hente et glass sjøl men ikke gidder.

Sikkert en forståelse du kommer til å ha til du selv møter en ignorant og grinete halvåken lege som behandler deg dårlig for noe du mente var viktig å kontakte lege for. Men som legen du møter mener kunne ventet til dagen etter og behandler deg deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en forståelse du kommer til å ha til du selv møter en ignorant og grinete halvåken lege som behandler deg dårlig for noe du mente var viktig å kontakte lege for. Men som legen du møter mener kunne ventet til dagen etter og behandler deg deretter.

Men det gjør jeg jo stadig. 7 timer på legevakta og legen er sur som en padde hver eneste gang. Det er derfor jeg ringer først og derfor jeg anbefaler å ringe Oslo legevakt for sykepleierne som jobber der er hyggelige og blide. Jeg har ringt 3 ganger de siste to ukene og sluppet å dra ned fordi de har sagt hva jeg skal gjøre på telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...