Anonym 82 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Jenta mi på 8 mnd er syk. Hun hadde feber over 39 i hele går, uten forkjølelse eller annen synlig grunn. Vi fikk feberen ned i 38,3 på ettermiddagen, men hun la seg med 38,84 igjen. I løpet av dagen hadde hun spist veldig lite. Nesten en porsjon grøt på morgenen, en pupp på dagen og litt suppe og en pupp etter stikkpille på ettermiddagen. Til kvelds spiste hun hverken grøt eller pupp... Drakk lite gjennom hele dagen, enda jeg tilbød ofte. Jeg har ikke målt temperaturen hennes i natt, men tror ikke den har vært over 39, jeg har kjent på henne hele tiden. Klokken tolv våknet hun litt, og jeg fikk henne til å ta litt pupp. Men ikke mye... Jeg pleier å amme to ganger om natten, nå vil hun ikke ha! Hun tar puppen i munnen, men suger ikke. Spytter ut, og vil heller ha smokken. Jeg har ikke tatt henne opp enda, for hun er så slapp og trett. Ligger oppe sammen med pappaen som passer på henne. Men jeg har kjent på bleia, og den er så godt som tørr - pleier å være blytung! Skal måle tempen og prøve å gi litt mer pupp/grøt nå når hun står opp, men frykter at hun ikke vil ha... Er det tid for å ringe lege nå synes dere? Kommer helt sikkert til å gjøre det for sikkerhetsskyld uansett men... Jeg liker ikke at vi ikke veit hvorfor hun har feber, og jeg liker ikke at bleia er tørr og hun ikke får i seg hverken mat eller drikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hei, regner med at jenta er deres første og det er alltid ekkelt første gangen man opplever feber og at minsten er syk og ikke vil spise. Ekkelt er det forresten uansett, men alle barn blir syke innimellom, og man blir etterhvert flinkere til å tolke symptomene. En dag eller to med feber rundt 39 er ikke uvanlig, og det trenger heller ikke være andre symptomer som du sier. Matlysten er borte og bleia er tørr. Gi febernedsettende, la jenta få ro til å sove og slappe av, tilby henne pupp og ikke stress med grøt eller annet. Ring legen om det vil berolige deg, selv ringer jeg sjelden lege når barna er syke med bare feber. Det er sjelden legen finner noe og så lenge jeg ikke er bekymret har vi det bedre hjemme enn å sitte på legens venterom halve dagen. Håper vesla deres snart blir frisk igjen, ønsker god bedring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Hei, regner med at jenta er deres første og det er alltid ekkelt første gangen man opplever feber og at minsten er syk og ikke vil spise. Ekkelt er det forresten uansett, men alle barn blir syke innimellom, og man blir etterhvert flinkere til å tolke symptomene. En dag eller to med feber rundt 39 er ikke uvanlig, og det trenger heller ikke være andre symptomer som du sier. Matlysten er borte og bleia er tørr. Gi febernedsettende, la jenta få ro til å sove og slappe av, tilby henne pupp og ikke stress med grøt eller annet. Ring legen om det vil berolige deg, selv ringer jeg sjelden lege når barna er syke med bare feber. Det er sjelden legen finner noe og så lenge jeg ikke er bekymret har vi det bedre hjemme enn å sitte på legens venterom halve dagen. Håper vesla deres snart blir frisk igjen, ønsker god bedring. Tusen takk:-) Du har helt rett - jeg er førstegangsmamma, og synes dette er innmari vemmelig! Nå har hun våknet litt, og spiste faktisk bittelitt pupp. Feberen er nede i 37,8, og hun ligger i senga og leker nå:-) Vi har flyttet med oss alt mulig stæsj, og camper i senga i dag. Ingen av oss har fått mye søvn i natt, så vi får se hva vi kan ta igjen... Tusen takk for beroligende ord, det gjør godt når man føler man ikke har peiling på hva man driver med:-) Jeg avventer nok den telefonen til legen likevel, siden hun er såpass fornøyd nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Mat er ikke så farlig, men det er viktig at hun drikker. Fortsett å tilby pupp så ofte som mulig. En måte å lure syke unger til å få i seg væske, er saftis. Nå er jo jenta di liten, men det kan være verdt et forsøk dersom du synes hun får i seg litt lite væske. Er hun vant til å drikke vann på flaske eller fra tutekopp? Bittelitt eplejuice tynna ut med vann kan også være ok. Til litt større barn sier man at man skal blande 50/50 med Farris og eplemost for at de skal få i seg litt salter og littegrann sukker. Det er selvfølgelig ok å ringe lege dersom du er urolig. Det er aldri gøy første gangen ungen er syk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Tusen takk:-) Du har helt rett - jeg er førstegangsmamma, og synes dette er innmari vemmelig! Nå har hun våknet litt, og spiste faktisk bittelitt pupp. Feberen er nede i 37,8, og hun ligger i senga og leker nå:-) Vi har flyttet med oss alt mulig stæsj, og camper i senga i dag. Ingen av oss har fått mye søvn i natt, så vi får se hva vi kan ta igjen... Tusen takk for beroligende ord, det gjør godt når man føler man ikke har peiling på hva man driver med:-) Jeg avventer nok den telefonen til legen likevel, siden hun er såpass fornøyd nå! Så godt å høre at hun er litt bedre nå. Du har fått bra tips. Vil bare ønske god bedring jeg Det er mere allmentilstanden en skal se på når de er syke, men så lenge hun får i seg drikke så er det flott. Åh, det er vondt å bekymre seg slik, jeg husker tilbake.... Det går nok bra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Glem grøten akkurat nå, gi så masse pupp du får til - det er væske hun trenger mest akkurat nå. ) Fint å høre at hun er bedre i dag. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Ekkelt :-) Og som regel ganske så ufarlig :-) Hvis hun ikke vil drikke, så ta frem det hemmelige trikset..... Litt svak saft - det sykeste barn vil drikke da. Nå høres det ut som det har løst seg da - men en annen gang hvor man ikke får i dem noe og de bør drikke er det lov å jukse litt med litt svak saft - så får de litt energi fra sukkeret også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Heisann. Ser du har fått gode svar. Første sykdom gjør en alltid mer bekymret enn når du får litt erfaring. Babyer/barn tåler gjerne mye høyere feber enn vi voksne, så ikke bli så bekymret om den stiger til 39 en dag. Enkelte barn har veldig høy feber. Du ser etter hvert hva som er normalt for din jente. En gutt jeg kjenner pleide å ha høy feber, alltid 39-40. En gang jeg passet han (en uke) hadde han feber rundt dette, og var han opp i 40.9 en av dagene!! Knallrød, slapp og veldig sutrete... For meg var dette veldig ubehagelig og jeg var redd, for jeg var vant til mitt eget barn som er helt fiskepudding når det kryper over 37.7.... Men for _han_ var visst dette helt normalt. :-) Hvis jenta di har vært syk/dårlig mer enn to-tre dager, ville jeg tatt en tlf til legen. Barnet mitt var veldig mye syk fra h*n var 4 mnd, og vi hadde klippekort hos legen, og jeg vegret meg litt for å ta kontakt. Han sa bare; "næsj, det er bedre å komme en gang for mye enn en gang for lite. Dessuten, når du kommer innom slik, så får vi registrert omfanget av hvor mye syk h*n er." Det var veldig godt for en bekymret mor å høre.. Ikke at vi skal renne ned dørstokken i tide og utide, men komme når vi er bekymret og har grunn til å være der. :-) Håper For øvrig er det vel en stor sammenheng med lite drikke og tørr bleie for babyen din. En dag eller to slik går nok helt fint. Men ta kontakt med legen om du er usikker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hei! ser du srkiver hun er bedre nå, og det var jo fint. Skjønner det er ekkelt når de blir syke for første gang, man føler seg hjelpesløs.. Men til en annen gang så tenk på deg selv når du er syk.. du orker ikke mat, eller prate, og vil helst sove.. sånn er det med barn og! Og om hun ikke spiser noe særlig på par dager, så går det greit. Gi henne yogurt, rosiner, kjeks - ting som er litt godt. Bland vann 50/50 med eplejucie. Det drakk sønnen min mye når han var syk. Det er viktig at de får i seg litt væske når de har feber. Om bleia ikke er like tissevåt som vanlig går bra, men helt tørr over tid er ikke bra.. Bare lurer på en ting utenom og.. Hvorfor ammer du henne to ganger om natten ennå? Blir du ikke sliten? Poden min sov natten gjennom da han var på den alderen. Spør ikke for å være ekkel assa Fortsatt god bedring til snuppa di, og håper dere får sovet litt i løpet av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hei! ser du srkiver hun er bedre nå, og det var jo fint. Skjønner det er ekkelt når de blir syke for første gang, man føler seg hjelpesløs.. Men til en annen gang så tenk på deg selv når du er syk.. du orker ikke mat, eller prate, og vil helst sove.. sånn er det med barn og! Og om hun ikke spiser noe særlig på par dager, så går det greit. Gi henne yogurt, rosiner, kjeks - ting som er litt godt. Bland vann 50/50 med eplejucie. Det drakk sønnen min mye når han var syk. Det er viktig at de får i seg litt væske når de har feber. Om bleia ikke er like tissevåt som vanlig går bra, men helt tørr over tid er ikke bra.. Bare lurer på en ting utenom og.. Hvorfor ammer du henne to ganger om natten ennå? Blir du ikke sliten? Poden min sov natten gjennom da han var på den alderen. Spør ikke for å være ekkel assa Fortsatt god bedring til snuppa di, og håper dere får sovet litt i løpet av dagen. Blander meg lit inn... Helt normalt å amme en-flere ganger om natta når barnet er 8 mnd. Og helt normalt å ikke gjøre det. Valget er foreldrenes. Tro meg- selv babyen som ammes flere ganger om natta kommer til å bli avvent fra pupp til slutt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Blander meg lit inn... Helt normalt å amme en-flere ganger om natta når barnet er 8 mnd. Og helt normalt å ikke gjøre det. Valget er foreldrenes. Tro meg- selv babyen som ammes flere ganger om natta kommer til å bli avvent fra pupp til slutt :-) bare skjønner ikke hvorfor? Hvorfor noen frivillig vil stå opp to ganger om natta *gjesp* Når ungen er såpass stor så trenger jo ikke barnet melk om natta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Uups... Svarte deg i den andre tråden... Ser nå at du sikkert bør ringe legen og forhøre deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Uups... Svarte deg i den andre tråden... Ser nå at du sikkert bør ringe legen og forhøre deg! Og nå ser jeg at jeg svarer i hytt og pine uten å lese alle innlegg først ;-) Bra hun er bedre nå) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Mat er ikke så farlig, men det er viktig at hun drikker. Fortsett å tilby pupp så ofte som mulig. En måte å lure syke unger til å få i seg væske, er saftis. Nå er jo jenta di liten, men det kan være verdt et forsøk dersom du synes hun får i seg litt lite væske. Er hun vant til å drikke vann på flaske eller fra tutekopp? Bittelitt eplejuice tynna ut med vann kan også være ok. Til litt større barn sier man at man skal blande 50/50 med Farris og eplemost for at de skal få i seg litt salter og littegrann sukker. Det er selvfølgelig ok å ringe lege dersom du er urolig. Det er aldri gøy første gangen ungen er syk! Takk for svar:-) Vi har sovet litt vi se... Saftis er ikke aktuellt, hun blir rett og slett litt redd og hun tror hun får vondt fordi den er så kald;-) Da blir det enda mer gråt! Men eplejuice har vi, og det liker hun. Det skal jeg prøve:-) Vi har ikke Farris, men Bris, det er vel nogenlunde det samme. Men om hun vil ha kullsyre er jeg ikke helt sikker på... Går jo an å prøve. Hun får tåteflaske nå. Tutekopp har hun prøvd noen ganger, men sliter litt med å få noe ut av den. (hun må bite i den for at det skal komme noe ut) Derfor gir jeg bare flaske nå. Er det galt mente du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Så godt å høre at hun er litt bedre nå. Du har fått bra tips. Vil bare ønske god bedring jeg Det er mere allmentilstanden en skal se på når de er syke, men så lenge hun får i seg drikke så er det flott. Åh, det er vondt å bekymre seg slik, jeg husker tilbake.... Det går nok bra Tusen takk:-) Nå har vi fått sovet ut litt av rusen etter en lang våkenatt, og hun ser ut til å være i bedre form! Skal prøve å få i henne litt saft eller enplejuice nå, for hun har fortsatt ikke spist mer enn bittelitt pupp på morgenen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Glem grøten akkurat nå, gi så masse pupp du får til - det er væske hun trenger mest akkurat nå. ) Fint å høre at hun er bedre i dag. ) Masse pupp ja... Har fått i henne en bitteliten supp på morgenen, men så er det full stopp! Merkelig at ikke puppen er trøst og kos nå som hun er syk egentlig, men hun nekter altså å ta imot. Skal prøve å blande litt saft eller eplejuice til henne nå, så hun får i seg _noe_! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Ekkelt :-) Og som regel ganske så ufarlig :-) Hvis hun ikke vil drikke, så ta frem det hemmelige trikset..... Litt svak saft - det sykeste barn vil drikke da. Nå høres det ut som det har løst seg da - men en annen gang hvor man ikke får i dem noe og de bør drikke er det lov å jukse litt med litt svak saft - så får de litt energi fra sukkeret også. Har ikke fått i henne noe mer enn bittelitt pupp på morgenen i dag heller, så jeg tror nok jeg tyr til litt saft eller eplejuice nå ja... Hun må jo få i seg noe! Vi har fått sovet ut rusen nå i hvert fall, etter en lang natt uten søvn, så nå føles alt litt bedre:-) Takk for svar og tips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Takk for svar:-) Vi har sovet litt vi se... Saftis er ikke aktuellt, hun blir rett og slett litt redd og hun tror hun får vondt fordi den er så kald;-) Da blir det enda mer gråt! Men eplejuice har vi, og det liker hun. Det skal jeg prøve:-) Vi har ikke Farris, men Bris, det er vel nogenlunde det samme. Men om hun vil ha kullsyre er jeg ikke helt sikker på... Går jo an å prøve. Hun får tåteflaske nå. Tutekopp har hun prøvd noen ganger, men sliter litt med å få noe ut av den. (hun må bite i den for at det skal komme noe ut) Derfor gir jeg bare flaske nå. Er det galt mente du? Neinei! Jeg mente ikke at det var galt å gi verken flaske eller tutekopp! Jeg mente bare å spørre om du fikk henne til å ta noe annet enn pupp! Littegrann eplejuice tynna ut med vann er kjempeflott! Rein eplejuice kan bli litt sterkt for den lille magen. Også er jo pupp det beste du kan gi, for det inneholder all næring babyen trenger. Hovedsaken er at babyen din skal få i seg væske når hun har feber. Godt dere fikk sovet litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 bare skjønner ikke hvorfor? Hvorfor noen frivillig vil stå opp to ganger om natta *gjesp* Når ungen er såpass stor så trenger jo ikke barnet melk om natta. Fordi man må stå opp to ganger om natta uansett kanskje? Babyen min er også så stor at han burde kunne sove lenger enn han gjør, og han gjorde det også før (?!). Jeg ammer ikke om natta lenger for å være sikker på at han ikke våkner fordi han vil ha pupp, men våkner gjør han allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Heisann. Ser du har fått gode svar. Første sykdom gjør en alltid mer bekymret enn når du får litt erfaring. Babyer/barn tåler gjerne mye høyere feber enn vi voksne, så ikke bli så bekymret om den stiger til 39 en dag. Enkelte barn har veldig høy feber. Du ser etter hvert hva som er normalt for din jente. En gutt jeg kjenner pleide å ha høy feber, alltid 39-40. En gang jeg passet han (en uke) hadde han feber rundt dette, og var han opp i 40.9 en av dagene!! Knallrød, slapp og veldig sutrete... For meg var dette veldig ubehagelig og jeg var redd, for jeg var vant til mitt eget barn som er helt fiskepudding når det kryper over 37.7.... Men for _han_ var visst dette helt normalt. :-) Hvis jenta di har vært syk/dårlig mer enn to-tre dager, ville jeg tatt en tlf til legen. Barnet mitt var veldig mye syk fra h*n var 4 mnd, og vi hadde klippekort hos legen, og jeg vegret meg litt for å ta kontakt. Han sa bare; "næsj, det er bedre å komme en gang for mye enn en gang for lite. Dessuten, når du kommer innom slik, så får vi registrert omfanget av hvor mye syk h*n er." Det var veldig godt for en bekymret mor å høre.. Ikke at vi skal renne ned dørstokken i tide og utide, men komme når vi er bekymret og har grunn til å være der. :-) Håper For øvrig er det vel en stor sammenheng med lite drikke og tørr bleie for babyen din. En dag eller to slik går nok helt fint. Men ta kontakt med legen om du er usikker. Takk for skikkelig svar:-) Da hun hadde 39,57 i går var hun helt kake, så grensa mi for febernedsettende går helt klart lavere neste gang. Ekkelt dette her, for man vil jo ikke være hysterisk - man vil la feberen gjøre jobben sin. Men så veit man ikke helt hvor grensa bør gå de første gangene... Jeg er jammen glad jeg har dere:-) Nå har vi fått sovet ut etter en lang natt, så jeg ser vel ting litt annerledes nå:-) Hun har fortsatt bare tatt bittelitt pupp i dag, men jeg skal prøve med litt saft eller eplejuice. Vil hun ikke ta dette heller, tror jeg det blir en telefon til legen utover, ellers klarer jeg nok å la være! Det er helt klart bedre å komme til legen en gang for mye enn for lite, men jeg trenger å føle at jeg mestrer dette selv også! Da blir jeg kanskje ikke like redd neste gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.