Lillemus Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Har adri hørt om slike pinner med lapper på i basarer! Jeg var vant til basarer der man trekker små papplapper med tall på opp fra en smørkjerne, slik som den runde foran på dette bildet: http://www.hjemmeproduktion.dk/log/tegninger_no/smoer_no.gif Det er tombolatønna det! Den var vel også bare fremme på Sanitetsbasaren og _den_ var populær! Særlig blant ungene! ) *Fortaper seg i barndomsminner* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det er tombolatønna det! Den var vel også bare fremme på Sanitetsbasaren og _den_ var populær! Særlig blant ungene! ) *Fortaper seg i barndomsminner* Men er åresalg en slags tombola det også?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Men er åresalg en slags tombola det også?? Ja, da foregår åresalget (som en slags loddsalg) en god stund mens man samtidig spiser eller annen underholdning f.eks. og så trekker man et visst antall vinnernumre etterpå. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jaaaaaa Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 *Hehehehe* Trodde det bare var meg som var så nostalgisk go som elsket bedehusbasarene! Mest stas var det med storbasaren, nemlig Sanitetsbasaren som ble avholdt en gang i året. Da var det skikkelig store premier husker jeg, store håndarbeider og greier og alltid en diiiiger kolonialkurv! Og så alle de kjekke snille og gode gamle damene som var så glade for å ha meg der Og så mener jeg å huske at jeg alltid vant noe også. Det var tider det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jaaaaaa Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Aaaaah! Trekkelappene ja... Det begynner å bli noen år siden basarene nå gitt... På bedehuset "mitt" var det en slags sånn "raslesak" som var tall i og så raslet han som stod for trekningen den. (det var _alltid_ en mann som stod for den biten kan skjønna) Skjønte aldri hvordan den fungerte. Noen som vet? *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Nei, jeg skjønner at jeg misforsto, trodde det var prislapper du mente. Jeg har aldri vært på åre-salg, så jeg vet ikke hvordan det skal være. Hehhe!:-) Det er greit! Åresalg var noe av det aller beste jeg visste da jeg var barn, - som flere over her! Men takk for bryderiet, uansett! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Javisst, det sier jo seg selv. Men nå svarte jeg på "pinne"-delen som Lillemus skrev om. Pappdingsene har jeg gitt deg svar på lenger ned. ) Ok! Men det var litt vanskelig å se i tråden, jeg sjekka ikke "svar til meg"! Men vi er enige, skjønner jeg! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Og så alle de kjekke snille og gode gamle damene som var så glade for å ha meg der Og så mener jeg å huske at jeg alltid vant noe også. Det var tider det. Det var jo haugevis med gevinster så om man tok noen lodd (og det gjorde jo mødrene her for å støtte den gode saken!) så var sjansen for å vinne stor. Om det var et par hjemmeheklede grytekluter eller en glass-skålvar mindre viktig, man hadde vunnet noe! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 På bedehuset "mitt" var det en slags sånn "raslesak" som var tall i og så raslet han som stod for trekningen den. (det var _alltid_ en mann som stod for den biten kan skjønna) Skjønte aldri hvordan den fungerte. Noen som vet? *s* På grendehuset mitt er det fortsatt basarer, og sånn"raslesak" brukes fortsatt! På forhånd er det solgt lodd i såkalte basarbøkene. Disse bøkene er merket hhv. 1, 2, 3 osv. Når trekningen skal foregå, brukes "raslesaken". Den boksen inneholder kuler med tall på. Den ristes på, og man lar kulene trille ned i noen "glassvinduer". Det første tallet som kommer opp, angir hvilken loddbok som gjelder, de neste tallene angir hvilket loddnr. i den aktuelle loddboka, som er vinner. "Bok nr 2, lodd nr 164!" Hos oss er det også en mann som står for trekningen. Han er pensjonert politimann. Trekningen må jo foregå korrekt, må vite! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jaaaaaa Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 På grendehuset mitt er det fortsatt basarer, og sånn"raslesak" brukes fortsatt! På forhånd er det solgt lodd i såkalte basarbøkene. Disse bøkene er merket hhv. 1, 2, 3 osv. Når trekningen skal foregå, brukes "raslesaken". Den boksen inneholder kuler med tall på. Den ristes på, og man lar kulene trille ned i noen "glassvinduer". Det første tallet som kommer opp, angir hvilken loddbok som gjelder, de neste tallene angir hvilket loddnr. i den aktuelle loddboka, som er vinner. "Bok nr 2, lodd nr 164!" Hos oss er det også en mann som står for trekningen. Han er pensjonert politimann. Trekningen må jo foregå korrekt, må vite! ) Takk for forklarende svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jaaaaaa Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 På grendehuset mitt er det fortsatt basarer, og sånn"raslesak" brukes fortsatt! På forhånd er det solgt lodd i såkalte basarbøkene. Disse bøkene er merket hhv. 1, 2, 3 osv. Når trekningen skal foregå, brukes "raslesaken". Den boksen inneholder kuler med tall på. Den ristes på, og man lar kulene trille ned i noen "glassvinduer". Det første tallet som kommer opp, angir hvilken loddbok som gjelder, de neste tallene angir hvilket loddnr. i den aktuelle loddboka, som er vinner. "Bok nr 2, lodd nr 164!" Hos oss er det også en mann som står for trekningen. Han er pensjonert politimann. Trekningen må jo foregå korrekt, må vite! ) Takk for god forklaring 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.