Gå til innhold

3 klasse og lesing


Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen

Takk for gode ord.

Skulle da bare mangle. Det er vondt å være den eneste forelderen som er frustrert over en lærer - fordi ingen andre foreldre gidder være solidariske med ditt barn som faktisk ikke får det det har krav på.

Vi får i det minste gi litt støtte her inne hvor vi ikke har trynet på.

Jeg kan trøste deg med at det kan godt ordne seg. Min har hengt ekstremt langt etter, nå følger han klassen uten problemer og gjør det til og med riktig bra i noen av fagene. Alt er slett ikke perfekt, men det er ikke lenger fare for at utdannelsen ryker.

Også er en av grunnene til at det er viktig at de som ligger langt fremme (veldig langt - ikke tre uker foran resten), fort utvikler seg til betydelige problemelever som sluker en hel lærer hvis de ikke får utfordringer. Så med dem er ofte den riktige veien den minst ressurskrevende også - å bare fore på med mer å bruke hodet på.

Fortsetter under...

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Glimtipper

    7

  • laban

    4

  • ruskesnusk

    4

Gjest nei til teting

Det er ikke alle "intelligente" barn som har ressurssterke foreldre som gir utfordringer og hjelper utviklingen.

Mitt poeng er at ingen må glemmes. Hverken de som trenger utfordringer og de som trenger støtte.

Jeg er helt enig i det.

Jeg synes også det blir så tydelig på vår skole hvem som er flink og ikke og store forskjeller på de som er flinke og ikke. Dette synes jeg er en skremmeende utvikling i et samfunn der hvor alle mennesker skal bli sett på som like mye verdt.

Jeg er helt enig i det.

Jeg synes også det blir så tydelig på vår skole hvem som er flink og ikke og store forskjeller på de som er flinke og ikke. Dette synes jeg er en skremmeende utvikling i et samfunn der hvor alle mennesker skal bli sett på som like mye verdt.

Jeg er helt enig med deg at det ikke er akseptabelt i det hele tatt. Ingen skal føle seg mindre verdt.

Har du vurdert om barnet ditt kan bytte skole for bedre utvikling faglig?

Gjest Gulla Wiltersen

Det med individuell tilpasset undervisning ser jeg ikke noe av. Gruppene er setter barna i bås.De blir delt inn i to grupper. Den ene gruppa for de flinkeste og den andre gruppa for de dårligste. På ukeplanene står det klart og tydelig hva gruppe 1 skal gjøre og hva gruppe 2 skal gjøre. Alle kan se tydelig at gruppe 2 får vanskeligere og mere oppgaver enn gruppe 2. Ofte er det desse barna som får til idrett best også.Min sønn har alltid værn andre gruppent på gruppe 1..

Mye jobb og strev er heller ikke nok for å komme seg opp blant de. Da er det ikke så lett og holde motet oppe.

''Den ene gruppa for de flinkeste og den andre gruppa for de dårligste. ''

??? Er det _INGEN_ foreldre som reagerer på dette???

Hadde jeg fått hjem en slik ukeplan for klassen til det av mine barn som ligger langt fremme så ville jeg da virkelig ha reagert momentant ut fra at jeg faktisk er i en posisjon hvor jeg har råd til å være solidarisk med de som filtreres på denne måten.

Og jeg skjønner godt at det ikke er lett å få tak på noe som helst hvis du ikke får noen hjelp fra andre her.

Vi har delt opp i nivåer i de høyere klassene på vår skole. Det er samme bok, men det er røde, gule eller blå sider i alle kapitler hvor de alle sidene har relevante oppgaver, men de er vanskeligere i gult og blått.

Det varierer fra kapittel til kapittel hvilken linje hver enkelt elev skal følge. De sorteres ut fra en prøve - i bunnen av prøven skriver læreren at "du kan følge gul linje herfra". Men det er ikke noe noen andre ser.

På lekseplanen står det "gjør fem oppgaver videre fra der du er."

Slik får alle tilpasset undervisning og adekvat nivå på oppgavene sine uten at noen andre vet noe om det.

Jeg er helt enig med deg at det ikke er akseptabelt i det hele tatt. Ingen skal føle seg mindre verdt.

Har du vurdert om barnet ditt kan bytte skole for bedre utvikling faglig?

Bra svart Glimtipper!

Men uansett er det viktig med oppfølgning fra fagpersoner, har dere det 'nei til testing'.

Med barn som deres, altså Glimtipper og nei til testing, det man kaller 'svakt tilbakestående' er det viktig med dette.

Bytte av skole kun nok være noe.

Alt godt!

Gjest Josssefine

Bra svart Glimtipper!

Men uansett er det viktig med oppfølgning fra fagpersoner, har dere det 'nei til testing'.

Med barn som deres, altså Glimtipper og nei til testing, det man kaller 'svakt tilbakestående' er det viktig med dette.

Bytte av skole kun nok være noe.

Alt godt!

Så fikk du sagt det også. Så barnslig du er!

Annonse

Gjest nei til testing

''Den ene gruppa for de flinkeste og den andre gruppa for de dårligste. ''

??? Er det _INGEN_ foreldre som reagerer på dette???

Hadde jeg fått hjem en slik ukeplan for klassen til det av mine barn som ligger langt fremme så ville jeg da virkelig ha reagert momentant ut fra at jeg faktisk er i en posisjon hvor jeg har råd til å være solidarisk med de som filtreres på denne måten.

Og jeg skjønner godt at det ikke er lett å få tak på noe som helst hvis du ikke får noen hjelp fra andre her.

Vi har delt opp i nivåer i de høyere klassene på vår skole. Det er samme bok, men det er røde, gule eller blå sider i alle kapitler hvor de alle sidene har relevante oppgaver, men de er vanskeligere i gult og blått.

Det varierer fra kapittel til kapittel hvilken linje hver enkelt elev skal følge. De sorteres ut fra en prøve - i bunnen av prøven skriver læreren at "du kan følge gul linje herfra". Men det er ikke noe noen andre ser.

På lekseplanen står det "gjør fem oppgaver videre fra der du er."

Slik får alle tilpasset undervisning og adekvat nivå på oppgavene sine uten at noen andre vet noe om det.

Jo, jeg vet om flere som reagerer på akkuratt dette. Bare jeg får overskudd nok skal jeg prøve å få reagert hardere på det og samlet underskrifter eller annet på det. Men samtidig vil jeg heller ikke at alle foreldre skal tro at mitt barn er så svakt. FAU tar visst heller ikke dette så alvorlig. Jeg har selv sagt til skolen at jeg misliker at det blir så synliggjort hvem som var flink og ikke.Det ble det ikke vist noe som helst forståelse for det.

Gjest Sikkert snakk om ressurser

Jeg tror nok at det er visse forskjeller her. Men det er noe som skurrer i meg når overinteligente barn som lærer lett får mere hjelp enn et barn som strever hardt og slik er det på vår skole. Jeg kjenner veldig mange foreldre på den skolen, derfor er jeg overbevist om det.

Min erfaring er ikke slik. Det ene barnet vårt ligger visstnok et par år foran snittet i en del fag, men det er ikke snakk om noe ekstra ressurser av den grunn.

Skolen her snakker varmt om å hjelpe alle til å bli den beste utgaven av seg selv, men det gjelder i praksis de som er gjennomsnittelige eller under.

Misforstå meg rett, jeg synes at de som faller bakut er de som fortjener og trenger mest hjelp. Men at alle skal få hjelp på sitt nivå er dessverre ikke sant.

Jeg tror nok at det er visse forskjeller her. Men det er noe som skurrer i meg når overinteligente barn som lærer lett får mere hjelp enn et barn som strever hardt og slik er det på vår skole. Jeg kjenner veldig mange foreldre på den skolen, derfor er jeg overbevist om det.

Alle barn har rett til tilrettelagt undervisning, men dessverre er det nok langt mellom teori og praksis her... Alikevel har jeg inntrykk av det funker ganske bra på skolen vår.

Bra svart Glimtipper!

Men uansett er det viktig med oppfølgning fra fagpersoner, har dere det 'nei til testing'.

Med barn som deres, altså Glimtipper og nei til testing, det man kaller 'svakt tilbakestående' er det viktig med dette.

Bytte av skole kun nok være noe.

Alt godt!

Mener du at en som ligger under middels i lesehastighet i 3. klasse, ut fra dette alene kan klassifiseres som "svakt tilbakestående"?

I så fall tror jeg du bruker det begrepet annerledes enn de fleste gjør.

''Den ene gruppa for de flinkeste og den andre gruppa for de dårligste. ''

??? Er det _INGEN_ foreldre som reagerer på dette???

Hadde jeg fått hjem en slik ukeplan for klassen til det av mine barn som ligger langt fremme så ville jeg da virkelig ha reagert momentant ut fra at jeg faktisk er i en posisjon hvor jeg har råd til å være solidarisk med de som filtreres på denne måten.

Og jeg skjønner godt at det ikke er lett å få tak på noe som helst hvis du ikke får noen hjelp fra andre her.

Vi har delt opp i nivåer i de høyere klassene på vår skole. Det er samme bok, men det er røde, gule eller blå sider i alle kapitler hvor de alle sidene har relevante oppgaver, men de er vanskeligere i gult og blått.

Det varierer fra kapittel til kapittel hvilken linje hver enkelt elev skal følge. De sorteres ut fra en prøve - i bunnen av prøven skriver læreren at "du kan følge gul linje herfra". Men det er ikke noe noen andre ser.

På lekseplanen står det "gjør fem oppgaver videre fra der du er."

Slik får alle tilpasset undervisning og adekvat nivå på oppgavene sine uten at noen andre vet noe om det.

Hos oss er det også oppdelt i fargekoder i forhold til hvilken "leksegruppe" ungene har, men jeg vet sannelig ikke om ungene vet hvilke grupper de andre er på? Dette må jeg høre med poden om over helga.

Annonse

Mener du at en som ligger under middels i lesehastighet i 3. klasse, ut fra dette alene kan klassifiseres som "svakt tilbakestående"?

I så fall tror jeg du bruker det begrepet annerledes enn de fleste gjør.

Nei - du har helt rett i det da. :o) Men alikevel synes jeg reaksjonen til Josssefine var litt merkelig.

Mener du at en som ligger under middels i lesehastighet i 3. klasse, ut fra dette alene kan klassifiseres som "svakt tilbakestående"?

I så fall tror jeg du bruker det begrepet annerledes enn de fleste gjør.

Det er bare det lille trollet vårt, ikke noe å bry seg om, med mindre du vil spørre om boffaris ;)

Gjest Gulla Wiltersen

Jo, jeg vet om flere som reagerer på akkuratt dette. Bare jeg får overskudd nok skal jeg prøve å få reagert hardere på det og samlet underskrifter eller annet på det. Men samtidig vil jeg heller ikke at alle foreldre skal tro at mitt barn er så svakt. FAU tar visst heller ikke dette så alvorlig. Jeg har selv sagt til skolen at jeg misliker at det blir så synliggjort hvem som var flink og ikke.Det ble det ikke vist noe som helst forståelse for det.

Jeg bare sitter og måper og rister på hodet jeg. Jeg håper nesten at dere har hatt en utrolig uflaks. Ikke fordi jeg unner dere uflaks, men jeg håper ikke dette er vanlig rundt omkring.

Gjest nei til testing

Hæ? Buppa sa ikke noe annet enn de foreldrene selv har sagt her vel?

Jeg har aldri sagt at mitt barn er lettere tilbakestående og jeg er sikker på at han ikke er det. Han strever mye med lesingen og får ikke noe ekstra hjelp for det på skolen. Hele den byrden blir lagt på foreldrene og ikke minst barnet selv. Problemet blir ikke lettere for barnet at skolen syndligjør hvem som er flink og ikke. Har akkuratt lest i en bok av Ulvund. Her kan man også lese at barn er veldig sårbare når de kommer rundt 9-10 års alder. Jeg kan skjønne barn som har slitt hardt og så ikke oppnår så stort kan få et helt elendig selvbilde. Slikt kan føre til psykiske problemer og selvmord i verste fall.

Selv har jeg valgt å gå ned i stilling for å få mere overskudd til å hjelpe mitt barn. Slik burde det ikke være. Det innebærer også en langt strammere økonomi for oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...