Gå til innhold

3 klasse og lesing


Anbefalte innlegg

Forsøk å hjelpe din datter til å innarbeide studieteknikk, selv om hun ikke trenger det _nå_. Jeg seilte gjennom grunnskolen uten noen spesiell studieteknikk av den enkle grunn at jeg oppfanget det jeg trengte ved å få med meg det læreren underviste i. Det sier vel litt om mitt ambisjonsnivå også, for jeg var ikke noe vidunderbarn med seksere i alle fag ;-)

Da jeg kom på videregående hvor alt var mer basert på egenstudering, slet jeg med å finne gode studieteknikker og arbeidsrytmer.

Jeg prøver, men det er jammen ikke lett ;)

Ungene har en klar formening om at det læreren har sagt de skal gjøre, er nok osv...;) Ikke alltid like greit å høre på ei masete mamma ;)

Jeg ser ikke for meg at ungene mine kommer til å gå ut med seksere i alle fag. Det blir nok heller slik at de er fornøyde bare de får en helt okei karakter, så det er mulig det skorter litt på ambisjoner her også ;)

Forøvrig har de allerede klare ambisjoner om hva de skal bli når de blir store, og det er yrker som krever litt av dem karaktermessig sett. Jeg håper derfor at de vil skjerpe seg dersom de ønsker noe høyt nok ;)

Huff, nå høres de ut som sløve jenter begge to, men det er de ikke. De klarer seg utmerket i alle fag, foreløpig.... Jeg er bare spent på hvordan det vil bli når det blir større press på gode karakterer osv....

Fortsetter under...

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Glimtipper

    7

  • laban

    4

  • ruskesnusk

    4

Jeg prøver, men det er jammen ikke lett ;)

Ungene har en klar formening om at det læreren har sagt de skal gjøre, er nok osv...;) Ikke alltid like greit å høre på ei masete mamma ;)

Jeg ser ikke for meg at ungene mine kommer til å gå ut med seksere i alle fag. Det blir nok heller slik at de er fornøyde bare de får en helt okei karakter, så det er mulig det skorter litt på ambisjoner her også ;)

Forøvrig har de allerede klare ambisjoner om hva de skal bli når de blir store, og det er yrker som krever litt av dem karaktermessig sett. Jeg håper derfor at de vil skjerpe seg dersom de ønsker noe høyt nok ;)

Huff, nå høres de ut som sløve jenter begge to, men det er de ikke. De klarer seg utmerket i alle fag, foreløpig.... Jeg er bare spent på hvordan det vil bli når det blir større press på gode karakterer osv....

Stå på. Selv om det virker som om de bare blir irritert når man maser, tror jeg mer går inn enn vi er klar over. Iallfall har det virket slik her når jeg kjenner igjen mine egne ord hos ungene når de snakker med venner på telefonen f.eks ;-)

"Jeg er mamma. Jobben min er å mase", sier jeg hvis de klager. Og så tror jeg at de innerst inne er litt glad for det, selv om de synes det blir i meste laget innimellom ;-)

Det eneste du kan gjøre, er å minne dem på at jo bedre karakterer de har, jo lettere er det å komme videre på de skolene de ønsker. Misforstå meg rett. Jeg har ikke noe imot dårlige karakterer hvis ungene yter sitt beste.

Stå på. Selv om det virker som om de bare blir irritert når man maser, tror jeg mer går inn enn vi er klar over. Iallfall har det virket slik her når jeg kjenner igjen mine egne ord hos ungene når de snakker med venner på telefonen f.eks ;-)

"Jeg er mamma. Jobben min er å mase", sier jeg hvis de klager. Og så tror jeg at de innerst inne er litt glad for det, selv om de synes det blir i meste laget innimellom ;-)

Det eneste du kan gjøre, er å minne dem på at jo bedre karakterer de har, jo lettere er det å komme videre på de skolene de ønsker. Misforstå meg rett. Jeg har ikke noe imot dårlige karakterer hvis ungene yter sitt beste.

Det "ordtaket" ditt skal jeg iallefall huske å bruke ofte ;-)

De har egentlig høye ambisjoner begge to, og de vet at karakterene må være gode. Karakterene er bare liksom litt langt fram i tid ennå ;) Jeg har fortalt dem at det viktigste er at de gjør sitt beste, og da spiller karakterer liten rolle :)

Minsten (4) har også høye ambisjoner. Hun skal visst bli popstjerne ;)

AneM1365380603

Det er mulig de ikke har nevnt noe om dette for oss fordi ungene våre leser flytende?

Her blir alle testet uansett hastighet. Lærerinna nevnte at hun har testet alle guttene, og snart er det jentene sin tur.

For oss har testene betydd mye, selv om sønnen min ikke vet noe om det. På 1 år har han gått opp fra rundt 30 ord til 95 :) Det viser oss at vi har arbeidet riktig.

Datteren min har aldri hatt leseproblemer, men hun ble likevel testet. Hennes ord pr minutt har jeg aldri lagt på minnet i og med at det ikke har betydd noe.

Her blir alle testet uansett hastighet. Lærerinna nevnte at hun har testet alle guttene, og snart er det jentene sin tur.

For oss har testene betydd mye, selv om sønnen min ikke vet noe om det. På 1 år har han gått opp fra rundt 30 ord til 95 :) Det viser oss at vi har arbeidet riktig.

Datteren min har aldri hatt leseproblemer, men hun ble likevel testet. Hennes ord pr minutt har jeg aldri lagt på minnet i og med at det ikke har betydd noe.

Ok. Jeg aner ikke hvor mange ord mine barn leser i minuttet, men antar læreren har notert det ned. De har vært gjennom nasjonale prøver..

Det "ordtaket" ditt skal jeg iallefall huske å bruke ofte ;-)

De har egentlig høye ambisjoner begge to, og de vet at karakterene må være gode. Karakterene er bare liksom litt langt fram i tid ennå ;) Jeg har fortalt dem at det viktigste er at de gjør sitt beste, og da spiller karakterer liten rolle :)

Minsten (4) har også høye ambisjoner. Hun skal visst bli popstjerne ;)

Herlig! :-)

Joda, det er vel litt tidlig å begynne å mase om gode karakterer. Du får bare forsøke å lirke dem i rett retning ved å støtte og oppmuntre. Litt ekstra skryt for god jobbing fører gjerne til mer god jobbing, synes jeg.

Annonse

Herlig! :-)

Joda, det er vel litt tidlig å begynne å mase om gode karakterer. Du får bare forsøke å lirke dem i rett retning ved å støtte og oppmuntre. Litt ekstra skryt for god jobbing fører gjerne til mer god jobbing, synes jeg.

Eldstejenta kom iallefall hjem fra skolen idag og var dødsirritert fordi hun hadde glemt at Ludvik den 14 ble kalt "Solkongen" ;) Det var visst den eneste feilen hun hadde på historieprøven, og hun leste leksa en gang... Den ungen har hukommelse så til de grader!! Og det har hun ikke fra meg *himle*

Gjest nei til testing

Eldstejenta kom iallefall hjem fra skolen idag og var dødsirritert fordi hun hadde glemt at Ludvik den 14 ble kalt "Solkongen" ;) Det var visst den eneste feilen hun hadde på historieprøven, og hun leste leksa en gang... Den ungen har hukommelse så til de grader!! Og det har hun ikke fra meg *himle*

Jeg tenker at du skal være veldig glad for at hun ikke har lærevansker. Ofte vil det gå litt opp og ned i livet men det gjør det jo med mange. Vet om mange som gjorde det dårlig på videregående for så å få toppkarakterer når de så begynte på et studie de var interessert i.

Noe annet blir det ofte når barna sliter hardt med å lære de første årene for det er da de danner sitt selvbilde. Ser at slik det er blitt så er vi foreldre nødt til da å følge ekstra mye opp i en slik situasjon. Har nesten vurdert å søke meg inn på et pedagogisk studie for å finne ut hvordan jeg på best mulig måte skal få til å hjelpe ungen min.

Tror nok at barna dine vil klare seg bra, slapp av og gled deg over at de ikke har noen større problemer.

Jeg tenker at du skal være veldig glad for at hun ikke har lærevansker. Ofte vil det gå litt opp og ned i livet men det gjør det jo med mange. Vet om mange som gjorde det dårlig på videregående for så å få toppkarakterer når de så begynte på et studie de var interessert i.

Noe annet blir det ofte når barna sliter hardt med å lære de første årene for det er da de danner sitt selvbilde. Ser at slik det er blitt så er vi foreldre nødt til da å følge ekstra mye opp i en slik situasjon. Har nesten vurdert å søke meg inn på et pedagogisk studie for å finne ut hvordan jeg på best mulig måte skal få til å hjelpe ungen min.

Tror nok at barna dine vil klare seg bra, slapp av og gled deg over at de ikke har noen større problemer.

Jeg skal love deg at jeg er veldig glad for at de ikke sliter med det motsatte, så jeg skal ikke klage ;)

Jeg er bare småbekymra iblant fordi jeg synes de blir litt for vant til at ting går litt for lett. Nå unngår jeg alltid å sette ting opp mot hverandre, så jeg synes så absolutt at de som sliter på skolen må få masse ressurser! Men at man samtidig sørger for at de som begynner å kjede seg fordi ting er for enkelt, må få utfordringer tilpasset dem. Det er lettere for læreren å tilpasse undervisningen inne i klassen for de som trenger flere utfordringer. Man må derfor bruke flere _ekstraressurser_ (ekstra lærer, undervisning i mindre grupper, aleneundervisning etc.) på de som sliter.

''de har vel en idé om at "intelligente" barn klarer seg godt i forhold til utdannelse uansett.''

Det er her jeg lurer litt ang min eldste datter. Hun er så vant til at det meste på skolen er så lett. Med en gang hun møter motgang, dvs lekser der hun må _tenke_, så fikser hun det ikke. Hun trenger omtrent aldri å bli spurt i leksene (går i 6.klasse) fordi det hun har hørt en gang, det sitter. Jeg lurer veldig på hvordan hun vil takle evt motgang mht videre utdanning senere :-/

Jeg måtte tenke litt på dette innlegget. For jeg forstår virkelig bekymringen.

Du møter kanskje den samme utfordringen i jobben din noen ganger? Hva gjør du da?

Gi ekstraoppgaver hjemme. Min lærelyst ble opprettholdt helt til tredje klasse, fordi pappa og mamma synes det var morsomt at jeg var så "flink". Så dabbet det av, andre ting kom i fokus og innen sjette klasse var jeg så lei av å kjede meg at jeg sluttet å prøve. Når jeg gikk ut av ungdomsskolen uten å ha gjort en eneste lekse, men fremdeles med gode karakterer, mistet jeg helt lysten og troen på skolesystemet. Det sier sitt at jeg fikk S i avansert matte, men G i vanlig matte.

Det tok meg mange år å innse at alt faktisk ikke blir levert til meg på et sølvfat.

Jeg tror jeg hadde tenkt i to baner. Hva kan dere gjøre hjemme? Ikke nødvendigvis typiske lekser, men morsommere læring. Se om du kan vekke din datters interesse i et litt mer avansert tema. Universet, naturfag, mer avansert litteratur, musikk. Hva som helst. Deretter bruker dere tid på å lære om det. Hvis hun er god i språk, kanskje hun kan begynne med fransk eller tysk, med løfte om en tur til det aktuelle landet når hun har kommet til et visst nivå?

Det andre er å snakke med skolen, sørge for at lekseplanen hennes er vanskelig nok til å dytte henne framover. Lekser "må" jo gjøres. Det beste er å ha en læreplan i samarbeid med henne. Hva vil hun selv jobbe med? Hvilke mål kan hun sette seg? Som du sikkert vet, så fungerer mål elevene selv setter tusen ganger bedre en mål en lærer tvinger på de.

Gjest nei til testing

Jeg skal love deg at jeg er veldig glad for at de ikke sliter med det motsatte, så jeg skal ikke klage ;)

Jeg er bare småbekymra iblant fordi jeg synes de blir litt for vant til at ting går litt for lett. Nå unngår jeg alltid å sette ting opp mot hverandre, så jeg synes så absolutt at de som sliter på skolen må få masse ressurser! Men at man samtidig sørger for at de som begynner å kjede seg fordi ting er for enkelt, må få utfordringer tilpasset dem. Det er lettere for læreren å tilpasse undervisningen inne i klassen for de som trenger flere utfordringer. Man må derfor bruke flere _ekstraressurser_ (ekstra lærer, undervisning i mindre grupper, aleneundervisning etc.) på de som sliter.

Det der er en problemstilling som er helt fjern for meg men skal prøve å forstå.

Motgang vil vi alltid møte på. Det eneste positive med det er at vi blir bedre til å skjønne andre menneske som er i samme situasjon så det er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Jeg måtte tenke litt på dette innlegget. For jeg forstår virkelig bekymringen.

Du møter kanskje den samme utfordringen i jobben din noen ganger? Hva gjør du da?

Gi ekstraoppgaver hjemme. Min lærelyst ble opprettholdt helt til tredje klasse, fordi pappa og mamma synes det var morsomt at jeg var så "flink". Så dabbet det av, andre ting kom i fokus og innen sjette klasse var jeg så lei av å kjede meg at jeg sluttet å prøve. Når jeg gikk ut av ungdomsskolen uten å ha gjort en eneste lekse, men fremdeles med gode karakterer, mistet jeg helt lysten og troen på skolesystemet. Det sier sitt at jeg fikk S i avansert matte, men G i vanlig matte.

Det tok meg mange år å innse at alt faktisk ikke blir levert til meg på et sølvfat.

Jeg tror jeg hadde tenkt i to baner. Hva kan dere gjøre hjemme? Ikke nødvendigvis typiske lekser, men morsommere læring. Se om du kan vekke din datters interesse i et litt mer avansert tema. Universet, naturfag, mer avansert litteratur, musikk. Hva som helst. Deretter bruker dere tid på å lære om det. Hvis hun er god i språk, kanskje hun kan begynne med fransk eller tysk, med løfte om en tur til det aktuelle landet når hun har kommet til et visst nivå?

Det andre er å snakke med skolen, sørge for at lekseplanen hennes er vanskelig nok til å dytte henne framover. Lekser "må" jo gjøres. Det beste er å ha en læreplan i samarbeid med henne. Hva vil hun selv jobbe med? Hvilke mål kan hun sette seg? Som du sikkert vet, så fungerer mål elevene selv setter tusen ganger bedre en mål en lærer tvinger på de.

Tusen takk for mange kloke innspill :)

Den eldste blir helt klart utfordret her hjemme, men da mest i forhold til kunnskaper om politikk, historie, samfunn osv. Hun elsker at vi forteller og hun følger med på Discovery etc.

Hun velger også ofte faktabøker når hun låner på biblioteket.

Når det gjelder skolen, så tror jeg det hjelper at hennes klasse er sammenslått med klassen over. Før har iallefall lærer kommentert at dette har vært svært positivt for henne fordi hun da f.eks. kan ha valgt å jobbe med samme matematikk som elevene i klassen over.

Hun er på ingen måte noe geni i matte, men ting flyter lett. Jeg merker meg at hun lett gir opp dersom hun får utfordringer, så på en måte er vel skaden allerede skjedd.... Evt så er hun bare sånn som type.

Åtteåringen kjeder seg i enkelte i fagene, spesielt i norsk kanskje. Allikevel ser jeg at læreren bestreber seg på å forsøke å gi henne utfordrende oppgaver. Jeg kan vel si det slik at hun ofte får oppgaver som utfordrer henne, og at hun innimellom opplever å måtte kjede seg - men sånn er det sikkert for alle. det er nyttig å tåle å kjede seg iblant ;)

Jeg er i den situasjonen at jeg har såpass få elever (2-3), så da er det ikke vanskelig å differensiere oppgavene. Mye vanskeligere for lærere som har store klasser, men helt klart nødvendig at de gjør det allikevel ;)

Det der er en problemstilling som er helt fjern for meg men skal prøve å forstå.

Motgang vil vi alltid møte på. Det eneste positive med det er at vi blir bedre til å skjønne andre menneske som er i samme situasjon så det er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Det har du nok rett i ;-)

Annonse

Eldstejenta kom iallefall hjem fra skolen idag og var dødsirritert fordi hun hadde glemt at Ludvik den 14 ble kalt "Solkongen" ;) Det var visst den eneste feilen hun hadde på historieprøven, og hun leste leksa en gang... Den ungen har hukommelse så til de grader!! Og det har hun ikke fra meg *himle*

Så flott!

Jeg skjønner veldig godt din bekymring for fremtidig leseteknikk, men jeg tror jeg ville ha gjort som du får råd om her. Slapp av og gled deg over hvor greit det går på skolen _nå_. (Og forsøk å lure inn litt studieteknikk ad omveier etterhvert ;-)

Så flott!

Jeg skjønner veldig godt din bekymring for fremtidig leseteknikk, men jeg tror jeg ville ha gjort som du får råd om her. Slapp av og gled deg over hvor greit det går på skolen _nå_. (Og forsøk å lure inn litt studieteknikk ad omveier etterhvert ;-)

Får prøve det, ja ;)

Igår nevnte elleveåringen at hun gleder seg kjempemasse til å begynne med karakterer på ungdomsskolen. Hun mener hun vil bli supermotivert når hun kan jobbe mot en god karakter. Jeg satser på det ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...