Gjest Barneskolemamma Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 På skolen til ungen min skulle de nylig på en skoletur for å se på oldtidsminner et par mil unna skolen. Pga dårlig økonomi, spør alltid skolen om det er foreldre som har mulighet til kjøre på slike turer. Siden det er en forholdsvis liten skole, så var det tilstrekkelig antall foreldre som sa seg villig til dette. Et par dager før denne turen, kom det snø her vi bor. Den dagen turen skulle være, presterte halvparten av foreldrene som skulle kjøre, å dukke opp med sommerdekk! Imidlertid ble det ikke noe av denne turen likevel, den ble avlyst i siste liten pga. sykdom blant personalet. Og glad er jeg for det! Skulle ungen min sittet på med en bil med sommerdekk, i to mil, på isete vei? Nei, ikke aktuelt. Det jeg har bestemt meg for nå, er å si til skolen at enten skaffer de forsvarlig transport til slike turer, eller så får de la være å arrangere slike turer. Blir det allikevel arrangert slike turer hvor foreldre skal kjøre, kommer jeg til å holde ungen min hjemme. Jeg lar ikke ungen min sitte på med hvem eller hva som helst. Jeg kjenner ikke alle foreldrene på skolen, men når det går an å prestere å dukke opp for å kjøre egne og andres unger i en bil med sommerdekk, på et sånt føre som var den dagen, så sier det ganske mye om omløpet i hodet på folk. Da er det ikke sikkert de er i stand til å kjøre forsvarlig på sommerføre heller. Er jeg urimelig som stiller dette kravet til skolen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Du er overhodet ikke urimelig! Man kjører rett og slett ikke på sommerdekk på usikkert føre, samme hvem man har i bilen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 I barnehagen hadde de skjema vi måtte fylle ut. Blant annet var spørsmålet om vi tillot barna å kjøre med andre foreldre. På skolen så er det fellesbusser som blir brukt. Jeg husker ikke helt om vi fikk det skjemaet da de begynte på skolen... Det er jo helt vilt at de kommer på sommerdekk for å kjøre elever! Huff. Snakk med skolen om dette, de har ansvar for sikkerheten i skoletiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg synes ikke du er det minste urimelig. Hos oss må vi betale for leie av buss når ungene skal noe sted - og det gjør vi. Koster typisk en femtilapp hvert tredje år eller noe i den stilen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er jo helt sprøtt å i det heletatt tenke tanken på å kjøre unger på glatta med sommerdekk! Jeg ville ikke tillatt det. Min førsteklassing skulle på tur tidlig i høst og da var det foreldre som kjørte. Jeg er ingen hysterisk mor, men jeg kjente langt inni meg at jeg ikke var heeeeelt komfortabel med tanken på å la min lille gutt sitte på med folk jeg ikke kjenner... Men det gikk bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg synes ikke du er det minste urimelig. Hos oss må vi betale for leie av buss når ungene skal noe sted - og det gjør vi. Koster typisk en femtilapp hvert tredje år eller noe i den stilen. Problemet er at det ikke er lov fra skolens side å be foreldrene om å betale for skolerelaterte ting.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Problemet er at det ikke er lov fra skolens side å be foreldrene om å betale for skolerelaterte ting.... Det er der vi har klassekontakter hos oss...... Ikke helt lov, men jeg orker ikke å kjøre prinsipper på så små beløp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er der vi har klassekontakter hos oss...... Ikke helt lov, men jeg orker ikke å kjøre prinsipper på så små beløp. Jeg skjønner hva du mener 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Syns ikke det er hysterisk. Uaktuelt å la noen kjøre uforsvarlig med mine unger. Men av ren nysgjerrighet; hvordan vet du at de hadde på sommerdekk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg synes i alle fall at du bør si i fra og kreve at de som kjører har bilen i orden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg skjønner hva du mener Jeg pleier å hviske stille på tomannshånd at jeg kan legge i litt ekstra hvis det er noen som ikke har råd eller som ikke ser ut til å komme med sin andel - det er ikke så store beløpene, og jeg synes det er bra at ungene kommer seg på tur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barneskolemamma Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Syns ikke det er hysterisk. Uaktuelt å la noen kjøre uforsvarlig med mine unger. Men av ren nysgjerrighet; hvordan vet du at de hadde på sommerdekk? Grunnen til at jeg vet det, er at en lærer hadde sagt det i en bisetning til en annen forelder da han forklarte at det ikke hadde blitt tur likevel den dagen. "Det ble dessverre ingen tur i dag pga. sykdom blant personalet. Forresten dukket halvparten av de som skulle kjøre, opp med sommerdekk..." Hvordan denne læreren hadde avdekket dette, vet jeg imidlertid ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Helt enig med de øvrige her - dette er ikke et urimelig krav i det hele tatt! I forrige uke kom det snø på Østlandet, og da jeg skulle ta bussen til jobb, så jeg FEM biler i grøfta på en strekning på bare 2-300 meter. Jeg sjekket ikke dekkeene deres, men jeg banner på at de hadde sommerdekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Helt enig med de øvrige her - dette er ikke et urimelig krav i det hele tatt! I forrige uke kom det snø på Østlandet, og da jeg skulle ta bussen til jobb, så jeg FEM biler i grøfta på en strekning på bare 2-300 meter. Jeg sjekket ikke dekkeene deres, men jeg banner på at de hadde sommerdekk. Sist lørdag var det vanvittig såpeglagtt her i Trondheim og da var det en utenlandsregistrert bil som la ut på sommerdekk... Han kom (heldigvis?) ikke langt før det smalt i et gjerde eller hva det nå var. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Du er ikke urimelig i det hele tatt. Ved vår skole er det faktisk ikke lov fra skolen sin side å be foreldrene om å kjøre slike fellestransporter. De kan be foreldrene om å levere sitt eget barn på et annet sted om morgenen, f.eks de gangene de skal på naturskolen noen km unna, men de kan ikke be foreldrene om å ta med seg andre sine barn dit. Det må isåfall foreldrene avtale seg imellom, og da spør man jo gjerne dem man er trygg på og kjenner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Nei, jeg synes absolutt ikke du er urimelig. Jeg ville aldri latt ungen min kjøre i en bil med sommerdekk på glatta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Problemet er at det ikke er lov fra skolens side å be foreldrene om å betale for skolerelaterte ting.... Men det er lov til å be dem om å bruke penger på bensin.... Hmm.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Men det er lov til å be dem om å bruke penger på bensin.... Hmm.... Er det?.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Grunnen til at jeg vet det, er at en lærer hadde sagt det i en bisetning til en annen forelder da han forklarte at det ikke hadde blitt tur likevel den dagen. "Det ble dessverre ingen tur i dag pga. sykdom blant personalet. Forresten dukket halvparten av de som skulle kjøre, opp med sommerdekk..." Hvordan denne læreren hadde avdekket dette, vet jeg imidlertid ikke. Da kan vel den kommentaren tyde på at læreren hadde satt en stopper for turen på bakgrunn av sommerdekkene, hvis ikke turen allerede hadde blitt avlyst? Man skal vel ikke undervurdere lærernes evne til å ta ansvar, heller? At foreldre kan tenke på å kjøre med sommerdekk, derimot finnes det ingen unnskyldning for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Bra at du reagerer! Høres helt horibelt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.