Gå til innhold

Hva er den beste behandlingen?

Anbefalte innlegg

Gjest Therese08

Hva er den beste behandlingen av panikk lidelse, som da også innbærer isolering og hyperventilering?

Har prøvd cipralex tidligere, men måtte slutte pga bivirkningene ble alt for store.

Mye av grunnen til panikk lidelsen er tankene i hodet. Går rundt og tenker på at alt er farlig og skremmer meg selv. Farlig å dra fra hjemmet, farlig å gjøre ditt og datt.. Ble veldig syk da det første anfallet kom. Låg hele natten og rista i kramper. Hadde null kontroll over musklene. Er liv redd for å få et sånn igjen..

Men viljen er der. Har så lyst til å få livet tilbake. Har vært "syk" ca 1 år nå..

Hva kan være den beste behandlingen? Jeg ønsker så å få livet mitt tilbake..

Hvordan skal jeg klare å ta skrittet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317810-hva-er-den-beste-behandlingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min fikk panikkangst i august, og har aldri før hatt noen psykiske sykdommer. Han har klart å komme seg gjennom dette veldig fint, og er nå i 80% jobb (fra å være helt sykemeldt tre uker, til gradvis oppjuestering av jobben).

Han går på Cipralex - syntes også det var ubehagelig de første ukene, men holdt ut, og nå fungerer det bra.

Han begynte å trene 2-3 ganger i uka, da særlig med pulstrening, slik at kroppen opplever det positivt å få høy puls. "Bivirkningen" på det er at han er kommet i skikkelig god form!

Når anfallene kommer, "rømmer" han ikke - men blir i situasjonen, "puster i firkant" og han vet at det går over, selv om det er ubehgalig.

Han har vært veldig åpen mot venner og familie om dette.

Han har vært hos psykiater 4 ganger, og går hos fastlege annenhver uke.

Håper du også kommer deg ut av det!!!!!

Gjest Therese08

Mannen min fikk panikkangst i august, og har aldri før hatt noen psykiske sykdommer. Han har klart å komme seg gjennom dette veldig fint, og er nå i 80% jobb (fra å være helt sykemeldt tre uker, til gradvis oppjuestering av jobben).

Han går på Cipralex - syntes også det var ubehagelig de første ukene, men holdt ut, og nå fungerer det bra.

Han begynte å trene 2-3 ganger i uka, da særlig med pulstrening, slik at kroppen opplever det positivt å få høy puls. "Bivirkningen" på det er at han er kommet i skikkelig god form!

Når anfallene kommer, "rømmer" han ikke - men blir i situasjonen, "puster i firkant" og han vet at det går over, selv om det er ubehgalig.

Han har vært veldig åpen mot venner og familie om dette.

Han har vært hos psykiater 4 ganger, og går hos fastlege annenhver uke.

Håper du også kommer deg ut av det!!!!!

Så bra at mannen din er bedre, og klarer å ha kontroll over angsten. Kjempe bra :)

Dette kom sånn plutselig på meg og. Ante ikke hva som feilte meg. Ble sendt 2 ganger på sykehus og fram og tilbake til røntgen og ultralyd.. Ingen funn på noe.

Etter en stund trodde legen at dette var angst. Da var jeg så sliten og motagelig for alt. Ble engstelig for alt.

Nå sitter jeg her og vet ikke min arme råd hvordan jeg skal komme meg opp igjen..

Jeg snakker veldig lite om dette til vennene mine. Jeg har lukket meg inne.. Syns det er flaut..

Jeg var den sterke på jobben. Tok vare på alle. Ordnet opp for alle...

Så bra at mannen din er bedre, og klarer å ha kontroll over angsten. Kjempe bra :)

Dette kom sånn plutselig på meg og. Ante ikke hva som feilte meg. Ble sendt 2 ganger på sykehus og fram og tilbake til røntgen og ultralyd.. Ingen funn på noe.

Etter en stund trodde legen at dette var angst. Da var jeg så sliten og motagelig for alt. Ble engstelig for alt.

Nå sitter jeg her og vet ikke min arme råd hvordan jeg skal komme meg opp igjen..

Jeg snakker veldig lite om dette til vennene mine. Jeg har lukket meg inne.. Syns det er flaut..

Slik var det mannen min også. Det kom helt plutselig - mens han kjørte bil - og han dro rett på legevakta. Trodde det var hjertet eller hjerneslag. Ble innlagt og undersøkt, men de fant ikke annet enn hyperventilering.

Hos fastlegen ble han tatt veldig seriøst, og henvist til Akuttpsykiatrisk team i kommunen. Fikk time hos psykiater uka etter (tror jeg, eller evt to uker etter). Oppfølging av psykiater den ene uka, og fastlege den andre - nå bare fastlege.

Så mitt råd er: Kom deg til fastlege - si at du vil ha henvisning til psykiater så raskt som mulig - les om panikkangst på nettet, og følg de rådene der. Og så bør du nok prøve deg på Cipralex eller noe annet igjen.

Jeg har skrevet noen innlegg om dette her på psykiatri-forum i høst, så du kan jo søke på det. Fikk mange fine svar :-)

Jeg synes definitivt at du skulle prøve et nytt AD. For tidlig å gi opp håpet om virkning av medisin så raskt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...