Gå til innhold

nye tenner vokser skjevt pga melketenner

Gjest mamma til 6 åring

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 6 åring

Min 6-åring har mistet to tenner og fått to nye (som er nesten men ikke helt utvokst enda). De to nye står litt på "kryss" pga plassmangel. Melketannen ved siden av står i veien.

Hva gjør jeg? Tar jeg barnet til tannlegen nå, eller venter til tannfellingen av alle tennene er over???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Skjeve tenner er helt normalt hos en 6-åring og du behøver ikke ivei til tannlegen av den grunn. Vent til barnet får vanlig innkallelse og ta det derfra. Noen må jo ha tannregulering, men det blir ikke før alle melketennene er felt i 12 årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Ta med gutten din til tannlegen, du. Min sønn hadde samme problem, og der valgte tannlegen å trekke ett sett tenner bakover for hvert nye han skulle ha ut pga plassmangel. Hvis skoletannlegen ser at dette kan bli et problem senere kan dere allerede nå få en henvisning til spesialist, hvor det kan være svært lange ventelister. Er det ikke noe å bekymre seg om får du "ro i sjela" og slipper å bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt vente litt, mine datters tenner var veldig på kryss og tvers når de vokste ut, men etterhvert som de andre melketennene blitt borte og plassen bedre, har de falt mer og mer på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke problem

10 åringen hos oss får også tennene på kryss og tvers og bak de gamle tennene. Men tannlegen ville vente og sa at vanligvis så ordnes det av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at de retter seg opp etterhvert, og uansett kan han ikke begynne med tannregulering nå.

Men en annen sak er at man bør vurdere å trekke melketenner som ikke faller ut av seg selv "i tide" for at de ikke skal hindre de nye tennene. Min sønn har vel hittil trukket 3 eller 4 tenner av denne grunn, og jeg selv fikk også trukket mange melketenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...