Gå til innhold

Moro med ball på SFO...?

janeymor

Anbefalte innlegg

På SFO der min sønn går jobber det mange unge mennesker. Endel av de er unge gutter som er lekne og kjempeflinke med barna. Nå har det akkurat begynt en ny gutt der og han og en annen ansatt har visst funnet tonen.

Mange av ungen på SFO er veldig opptatt av fotball og ballspill, og disse unge ansatte oppmuntrer til dette. Desverre er det litt dårlig uteplass til at disse gutta kan utfolde seg med ballen derfor står de ofte ved parkeringsplassen der vi foreldre står når vi henter ungene.

På mandag sto de i ring og sparka.. Disse unge ansatte sparker HARDT og plutselig treffer ballen bilen min så det ljomer. Ballen gikk i ruta, og det er et under at ikke ruta gikk for å si det sånn... Hadde den truffet et annet sted på bilen hadde det garantert blitt bulk..

Jeg likte dette dårlig men sa ingenting. Dagen etter kommer en annen far og forteller meg at det ligger en ball under bilen min som ble skutt mot bilen igjen...

Er dette ok? Jeg tok kontakt med en ansatt som sier de er fortvilet over at de har så dårlig uteplass. Jeg foreslår at de kanskje kan la være å sparke mellom halv fire og halv fem når de fleste blir hentet.

er jeg gledesdreper?? Hadde du reagert??? Det var skikkelig fart på ballen... hadde den truffet meg hadde jeg gått over ende...for ikke å snakke om hvis den hadde truffet et annet barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest parker litt lenger unna

På vår skole blir vi bedt om å følge barna til fots, de som er nødt til å bruke bil, bes om å parkere et godt stykke unna og spasere med barna de siste hundre meterne...

Det tar ikke så veldig mange minutter ekstra.

Noen har selvsagt ikke muligheten, vi har en far i rullestol og sikkert andre med mer usynlige utfordringer, men de aller fleste behøver ikke å kjøre bilen i nærheten av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole blir vi bedt om å følge barna til fots, de som er nødt til å bruke bil, bes om å parkere et godt stykke unna og spasere med barna de siste hundre meterne...

Det tar ikke så veldig mange minutter ekstra.

Noen har selvsagt ikke muligheten, vi har en far i rullestol og sikkert andre med mer usynlige utfordringer, men de aller fleste behøver ikke å kjøre bilen i nærheten av skolen.

Det er desverre ikke mulig. SFO er et stykke unna skolen og ungene har en gangvei de går fra skolen hver dag. Jeg har dessverre ikke en halvtime ekstra hver ettermiddag da jeg må hente lillesøster i barnehagen etterpå...

Spurte om jeg kunne stå nede ved veien, men det var visst ikke ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en gledesdreper, ja!

Jeg hadde blitt rimelig irritert om ungene på vår skole ikke fikk spille ball den siste timen fordi foreldrene insisterer på å kjøre "inn på skoletrappa" for å hente ungene sine. Parker litt lenger unna neste gang, så sikrer du bilen din bedre.

Ungene skal få leke fritt på skoleplassen, og det er supert at de voksne deltar i aktivitetene og inspirerer ungene til utvikling. Synd de har dårlige forhold. men i denne saken er det bilistene som får ta nødvendige hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en gledesdreper, ja!

Jeg hadde blitt rimelig irritert om ungene på vår skole ikke fikk spille ball den siste timen fordi foreldrene insisterer på å kjøre "inn på skoletrappa" for å hente ungene sine. Parker litt lenger unna neste gang, så sikrer du bilen din bedre.

Ungene skal få leke fritt på skoleplassen, og det er supert at de voksne deltar i aktivitetene og inspirerer ungene til utvikling. Synd de har dårlige forhold. men i denne saken er det bilistene som får ta nødvendige hensyn.

Men det er akkurat det! Vi har ingen andre muligheter! Hvis vi parkerer et annet sted får SFO klager for det...

Det tar minst en halvtime ekstra uten bil. SFO ligger på en gård på en bakketopp. Har du en halvtime ekstra hver dag?

Det har dessverre ikke jeg. Gutten min går nå i andre klasse, og skal straks begynne å gå hjem selv fra sfo bare det blir litt lysere igjen.

en times gåtut hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er akkurat det! Vi har ingen andre muligheter! Hvis vi parkerer et annet sted får SFO klager for det...

Det tar minst en halvtime ekstra uten bil. SFO ligger på en gård på en bakketopp. Har du en halvtime ekstra hver dag?

Det har dessverre ikke jeg. Gutten min går nå i andre klasse, og skal straks begynne å gå hjem selv fra sfo bare det blir litt lysere igjen.

en times gåtut hjem...

Gåtut=gåtur...

Litt morsom variant da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er streng. Vi har egentlig en kjempefin bakgård, men nå har styret bestemt at ingen får leke med ball der. Enda ingen skyter mot blokka, de skyter i søppelskuret og tenk, det sier pang og enda alle har stue og soverom andre veien så har folk uten unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en times gåtut hjem...

Ja, jeg har heldigvis det. Vi har valgt å bosette oss et sted hvor familielogistikken krever minimalt med tid. Det betyr at vi måtte gi avkall på de jobbene vi hadde mest lyst på, og bor langt unna de vennene som betyr mest for oss. Men i denne fasen av livet har barn og familie førsteprioritet. Derfor har jeg god tid.

Jeg forstår jo at det ikke lar seg gjøre å parkere lenger unna, men tror at jeg ville ha engasjert meg som forelder både i fhd til parkering og ikke minst i fhd til lekeareal for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har heldigvis det. Vi har valgt å bosette oss et sted hvor familielogistikken krever minimalt med tid. Det betyr at vi måtte gi avkall på de jobbene vi hadde mest lyst på, og bor langt unna de vennene som betyr mest for oss. Men i denne fasen av livet har barn og familie førsteprioritet. Derfor har jeg god tid.

Jeg forstår jo at det ikke lar seg gjøre å parkere lenger unna, men tror at jeg ville ha engasjert meg som forelder både i fhd til parkering og ikke minst i fhd til lekeareal for barna.

Jeg er engasjert ja ;) De har herlig uteplass!! det er som sagt en gammel gård med deilige bakker og mange gjemmeplasser osv. Det eneste de mangler er flat bakke så de kan sparke ball... Men det har de flust av på skolen... Og det holder de på med veldig mye. SFO tar av og til med en gjeng bort på fotball banene der for å la ungene kose seg..kjempebra!

Men må de sparke på parkeringsplassen den ene timen??? Ps det kan nesten ikke kalles parkeringsplass heller... det er en liten stripe foran huset der bilen står trykt på hverandre.. Da de sparket sist tok de nesten en rute i huset der også... alt for trangt for ballspill spør du meg.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve å være litt løsningsrientert her, uten at det går ut over ballspillinga:

Hvis ikke kommunen vil sørge fr bedre uteområder, kunne d evære villige til å spandere på et sånt digert "nett" aa det man har ved øvingsbanen på golfbaner, g hengt dette opp mlm ballspillerne og bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er engasjert ja ;) De har herlig uteplass!! det er som sagt en gammel gård med deilige bakker og mange gjemmeplasser osv. Det eneste de mangler er flat bakke så de kan sparke ball... Men det har de flust av på skolen... Og det holder de på med veldig mye. SFO tar av og til med en gjeng bort på fotball banene der for å la ungene kose seg..kjempebra!

Men må de sparke på parkeringsplassen den ene timen??? Ps det kan nesten ikke kalles parkeringsplass heller... det er en liten stripe foran huset der bilen står trykt på hverandre.. Da de sparket sist tok de nesten en rute i huset der også... alt for trangt for ballspill spør du meg.... ;)

Andreklassingene i Norge har vel ca 25-26 skoletimer i uka. Derav et par gymtimer som gjerne er slått sammen til en økt for at det ikke skal gå bort så mye tid til skifting. Og resten er mye stillesittende aktivitet med nasjonale prøver som ris bak speilet for lærerne.

Når ungene kommer til SFO, så ønsker gjerne de ansatte der litt rolig aktivitet til å begynne med. Dermed er det litt tid igjen til fri lek. Og så ønsker foreldrene at ballspill ikke skal skje den siste timen. Hvor mange bremser og begrensninger skal det egentlig være på fysisk aktivitet på dagtid for ungene? Det hadde ikke vært jeg som hadde gått med på den begrensninga for mitt barn, med mindre det var veldig spesielle omstendigheter.

Jeg forstår jo at situasjonen hos dere er vanskelig. Men samtidig står jeg fast på det med at vi voksne må strekke oss lengst mulig for å sikre at ungene får utfolde seg fysisk. Og aller helst om dagen, når de er opplagte og våkne. Da er jeg nesten tilbøyelig til å si at bilister får parkere på egen risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp hatt bilen min to runder uforskyldt på verksted (påkjørsel da den sto parkert + steinsprut) så jeg hadde blitt fly forbanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg hadde _tilta_ om noen hadde sparket en ball på bilen min.

Men - i dette tilfellet hadde jeg nok nettopp derfor parkert et annet sted enn akkurat der og heller gått noen ekstra meter. Jeg setter ikke fra meg bilen der det spilles ball - den skal slippe lakkskader ved et uhell hvis det er til å unngå :-)

Men jeg flytter heller vekk bilen enn å si at ungene ikke får spille ball da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man sparker ikke ball på denne måten der det står parkert biler. Så jeg synes ikke ud er sur.

Finnes det ikke en gymsal som de kan bruke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...