Gå til innhold

NHD-trenger din ekspertise igjen.

Anbefalte innlegg

Hei igjen NHD og takk for svar på forrige hendvendelse.

Så var det dette med medisinering ved BP1. Jeg bruker Cipralex med god effekt for angstproblematikk, og Zyprexa for forebygging av nye maniske episoder.

Dette har holdt meg fin og frisk i lang tid nå, men føler det er min oppgave som nevnt tidligere å holde meg fortløpende oppdatert med forskningen ang. disse medikamentene med tanke på helsen min jeg skal prøve bevare på best mulig måte resten av livet.

Jeg velger å spørre deg på denne måten, om du tillater det, og det er:

1. Hvis du var diagn. BP1, og i tillegg med all din erfaring, hva ville førstevalget ditt "nå om dagen" av medisin-sammensetning være med hensyn til både angst/mulig GAD og BP1 ?

2. Pga. tidligere nevnt bekymring for senskader ved bruk av Zyp., så lurer jeg fremdeles på alternativer. Du nevnte Seroquel som alternativ, men det ble "ganske" utelukket i dag hos psykiater når jeg fant ut at det ikke er på blå resept, med mindre man er diagn. Schizofren, eller er i manisk fase.

Den er jo heller ikke godkjent, enn så lenge, som forebyggende medisin av nye episoder. (Ikke at det trenger bety mye) Hva mener du om den saken?

3. Blir jo likt første spørsmål, men hva mener du om Orfiril som forebygging i mitt tilfelle om jeg skulle bytte, og hva synes du generelt om antiepileptika ift. antipsykotika om man skal velge?

4. Og, hva ville poenget være for meg å bruke Lamictal, når jeg ikke er BP2 og nedturer ikke er mitt hovedproblem, men Cipralex stort sett tar seg av angsten?

Takk på forhånd.

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317850-nhd-trenger-din-ekspertise-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elisssa

Vet ikke om du vil ha svar fra meg siden jeg ikke er nhd, men vil bare si at jeg fikk da seroquel på blå resept uten å ha schizofreni eller akutt manisk episode...

Og medisinen som hjalp like bra som zyprexa hos meg er litium :)

måtte dessvere slutte på zyprexa pga vektøkning (og seroquel var like ille som zyprexa pluss masse andre bivirkninger), men på litium har jeg ingen bivirkninger. Og topp virkning.

Vet ikke om du vil ha svar fra meg siden jeg ikke er nhd, men vil bare si at jeg fikk da seroquel på blå resept uten å ha schizofreni eller akutt manisk episode...

Og medisinen som hjalp like bra som zyprexa hos meg er litium :)

måtte dessvere slutte på zyprexa pga vektøkning (og seroquel var like ille som zyprexa pluss masse andre bivirkninger), men på litium har jeg ingen bivirkninger. Og topp virkning.

Takk for innlegget ditt. Interressant å høre din erfaring med disse medisinene.

Flott å høre at du fant frem til at Litium gjør susen for deg.!!

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...