Gjest Trådstarter Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hvordan er synet på det? Jeg så en debatt i nettby i en gruppe der, og det virket som en del, spesielt yngre mente det faktisk var kvalmt! Hallo, vi lever i 2008 - og å amme er verdens mest naturlige ting! Skal liksom babyen sulte da fordi man må ta hensyn til at folk rundt blir kvalme? Kan jo ikke tørre seg ut av døra da, fordi man må være hjemme i tilfelle ungen plutselig blir sulten... Ikke alle babyer har 100 % faste måltider... Babyen min er snart 7 mnd og spiser grøt, men er fortsatt veldig avhengig av puppen, og hun kan plutselig finne ut at hun må ha pupp NÅ mens vi er på butikken. Hva skal jeg liksom gjøre da? Kan ikke sette meg på en benk, for der går det jo folk forbi hele tia. Og på cafe... der kan jeg sette meg litt diskre, snu meg litt vekk fra folk - men folk kan se likevel, og bli kvalme. Hallo, man ammer ikke der folk spiser.... (ut fra debatt på nettby!) Jeg leste at ei opplevde å bli kastet ut fra cafe fordi hun ammet der. De mente hun heller burde amme på do! Hallo, ville du spist på do? Greit nok, de har enkelte steder bra stellerom der de også har en stol man kan sitte og amme i, men hygienisk sett... jeg syns d virker litt ekkelt, det er toalett der og - og av og til stinker det bæsj der! Ville du spist i bæsjelukt? Hvis en cafe ikke tillater amming - da mister de nok mange kunder. Alle cafeer burde lage til kroker i så fall der mødrene kunne sitte litt skjermet og amme, uten å være til sjenanse for andre. Men hallo, hvis det er til sjenanse - ingen har bedt deg om å stirre! Det er jo bare å snu seg vekk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Amme ved et cafébord er selvfølgelig greit - skifte bleie ved et cafébord er IKKE greit (har faktisk sett det). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Amme ved et cafébord er selvfølgelig greit - skifte bleie ved et cafébord er IKKE greit (har faktisk sett det). Det har jeg også sett. Det var en langbenk hvor jeg satt og spiste lunsjen min! Hva sier man til slik total mangel på hygiene og hensyntagen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Amme ved et cafébord er selvfølgelig greit - skifte bleie ved et cafébord er IKKE greit (har faktisk sett det). Uff, ja skifte bleie på cafe... der går grensen. Men å amme - morsmelk er jo mat, så skal ikke babyen få spise på cafe? Man flasher jo ikke akkurat puppen sin, prøver å dekke seg så godt man kan. Selv har jeg store pupper så det er ikke alltid så lett å gjemme seg da, hvis babyen plutselig slipper taket, så plutselig ser "alle" puppen", så jeg fortvilt prøver å få babyen til å suge igjen eller dekke over... Det finnes såkalte ammesjal også da, men vi lever i 2008, skal vi liksom gjemme oss vekk sånn? Hva gjør muslimske kvinner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Klart små barn ikke skal spise på do, hva slags syn er det man har på små mennesker om man mener det?! Am i vei du, det er ikke du som lager problemer, det er de som prøver å fjerne seg fra naturen. Men jeg er enig i at man kunne ha små avlukker, som den på IKEA f.eks, så ville problemet vært løst for alle. En bitteliten skjermvegg er nok :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Uff, ja skifte bleie på cafe... der går grensen. Men å amme - morsmelk er jo mat, så skal ikke babyen få spise på cafe? Man flasher jo ikke akkurat puppen sin, prøver å dekke seg så godt man kan. Selv har jeg store pupper så det er ikke alltid så lett å gjemme seg da, hvis babyen plutselig slipper taket, så plutselig ser "alle" puppen", så jeg fortvilt prøver å få babyen til å suge igjen eller dekke over... Det finnes såkalte ammesjal også da, men vi lever i 2008, skal vi liksom gjemme oss vekk sånn? Hva gjør muslimske kvinner? ''Men å amme - morsmelk er jo mat, så skal ikke babyen få spise på cafe? '' Jo, det er jo nettopp det jeg sier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Klart små barn ikke skal spise på do, hva slags syn er det man har på små mennesker om man mener det?! Am i vei du, det er ikke du som lager problemer, det er de som prøver å fjerne seg fra naturen. Men jeg er enig i at man kunne ha små avlukker, som den på IKEA f.eks, så ville problemet vært løst for alle. En bitteliten skjermvegg er nok :-) Ja, jeg savner bedre tilrettelegging for ammende. Jeg er selv litt sjenert av meg og liker egentlig ikke amme offentlig, prøver å dekke meg til så godt jeg kan, noe som ikke er så lett når man har store bryst og en baby som "slipper"... dessuten blir babyen min lett distrahert. Så å lage til litt stillere kroker hvor man får amme i fred, det syns jeg absolutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg kan godt stå over å se en struttende brystvorte det spruter melk ut av når jeg er ute og spiser. Men jeg synes ikke mødre skal behøve og gå på do og gjemme seg heller.. det finnes en mellomting. man kan ha et teppe som skjuler litt, da er det helt greit for meg. Om man får et bittelite glimt av en pupp så er da ikke det krise. jeg blir ikke kvalm av det, men synes noen er litt vel for komfortable med å slenge ut puppa oppi talleknen med mat 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 ''Men å amme - morsmelk er jo mat, så skal ikke babyen få spise på cafe? '' Jo, det er jo nettopp det jeg sier. medbrakt er ikke lov! Hehe.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Helt greit for meg, men man trenger ikke lufttørke brystvorta etterpå i all offentlighet. ;o) Og bleieskift hører definitivt hjemme på do! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Selv følte jeg meg ikke komfortabel med å amme offentlig, men jeg føler meg ikke støtt av at andre gjør det sålenge de prøver å være litt diskret. ( Har sett et par tilfeller hvor moren har trukket NED genseren og blottet hele brystet. Dette synes jeg absolutt ikke noe om.) De fleste butikksentere har nå egne ammerom for dette formålet. Og da synes jeg man bør benytte disse fremfor å sette seg ved et kafebord. Greit at det er "naturlig" å amme. Men mange oppfatter forsatt amming som noe litt "intimt og privat" som de ikke liker å få presset på seg når de befinner seg på et offentlig sted. Dette gjelder kanskje særlig eldre mennesker som er oppdratt til et annet syn angående kropp og sjenanse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Gjensidig respekt. Du bør ikke sette deg "midt i glaninga" dersom det finnes en litt mer skjermet krok. De som har noen formeninger om dette får ta det på egen kappe. Som du sier er det jo helt naturlig. MEN jeg har også en liten fobi her. Dersom barna er så store at de kan spise det meste, så synes jeg at de kan få vanlig mat når man er ute. (Altså de som er ca. 1 år og går rundt) Så en gang en STOR unge dra opp genseren til mora og SA at han ville ha pupp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 En diskret amming burde ikke sjenere noen. Jeg undres litt om den tilsynelatende økte irritasjonen over amming på cafeer osv kan skyldes at det er noen få som tar seg så voldsomt til rette, og så ødelegger det for de mange? F eks historier om dem som skifter bleier ved bordet - det kan jo også i neste omgang ramme amming, selv om det gjelder to forskjellige ting. Og så har jeg hørt om at enkelte kafeer på dagtid nærmest innvaderes av en armada fra barselgruppa, der man breier seg med fjaksen vogner og bestiller én kopp te og sitter i fem timer. Eller dem som åpner opp "alt som er" uten blygsel eller tanke på omverdenen. Andre folk i det offentlige rom er fra mange aldersgrupper og kulturer (både inn- og utland), og en diskret amming vil knapt synes - det ser nesten ut som om barnet bare ligger og sover inntil moren. Men hvis "man" først har begynt å irritere seg over historier ala dem nevnt ovenfor, så skaper man i sitt eget hode en illusjon om at alle er "sånn", og så slår man hardt ned på all form for amming - også den mer diskret varianten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 En diskret amming burde ikke sjenere noen. Jeg undres litt om den tilsynelatende økte irritasjonen over amming på cafeer osv kan skyldes at det er noen få som tar seg så voldsomt til rette, og så ødelegger det for de mange? F eks historier om dem som skifter bleier ved bordet - det kan jo også i neste omgang ramme amming, selv om det gjelder to forskjellige ting. Og så har jeg hørt om at enkelte kafeer på dagtid nærmest innvaderes av en armada fra barselgruppa, der man breier seg med fjaksen vogner og bestiller én kopp te og sitter i fem timer. Eller dem som åpner opp "alt som er" uten blygsel eller tanke på omverdenen. Andre folk i det offentlige rom er fra mange aldersgrupper og kulturer (både inn- og utland), og en diskret amming vil knapt synes - det ser nesten ut som om barnet bare ligger og sover inntil moren. Men hvis "man" først har begynt å irritere seg over historier ala dem nevnt ovenfor, så skaper man i sitt eget hode en illusjon om at alle er "sånn", og så slår man hardt ned på all form for amming - også den mer diskret varianten. Godt sagt morsan. Selv har jeg en gang ammet på t-banen midt i rushtiden. Det ble krise og barnet måtte opp av vognen for å få pupp. Jeg satt innerst på et sete, med helseteppe godt dandert. Jeg tror faktisk ingen rundt meg en gang oppfattet at jeg ammet - det er fullt mulig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Uff, ja skifte bleie på cafe... der går grensen. Men å amme - morsmelk er jo mat, så skal ikke babyen få spise på cafe? Man flasher jo ikke akkurat puppen sin, prøver å dekke seg så godt man kan. Selv har jeg store pupper så det er ikke alltid så lett å gjemme seg da, hvis babyen plutselig slipper taket, så plutselig ser "alle" puppen", så jeg fortvilt prøver å få babyen til å suge igjen eller dekke over... Det finnes såkalte ammesjal også da, men vi lever i 2008, skal vi liksom gjemme oss vekk sånn? Hva gjør muslimske kvinner? ''Det finnes såkalte ammesjal også da, men vi lever i 2008, skal vi liksom gjemme oss vekk sånn?'' Selv om vi lever i 2008 så er det ikke alle som er like begeistret over å få andres pupper midt i synet. Og det er vel ikke akkurat noe offer for deg om du legger et helseteppe rundt ungen og puppen mens du ammer ute dersom barnet har en tendens til å slippe puppen? Kanskje barnet konsenterer seg bedre om puppen også dersom det er tette rundt så det ikke blir så forstyrret av synsinntrykk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir sabla irritert på offentlig amming Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Her tør jeg iallefall ikke bruke mitt vanlige nick. Men jeg som selv har flere barn er totalt imot ALL amming på offentlig sted. Syns det er en uskikk og drive å slenge rundt med puppen i tide og utide, uansett tid og sted. Når jeg gikk ut med babyen, og det var fare for at h*n kunne bli sulten hadde jeg med "selvtappet fra eget meieri" på flaske. Og det fungerte helt greit. Tror jeg kun en eneste gang har ammet på kafe, og det var på reise. Fant den mørkeste kroken i kafeen, satte meg med ryggen mot rommet, og dekket meg med ett teppe over skuldrene. Tror heller ikke det var mange på kafeen for da hadde jeg nok brukt toalettet. Det sies så vakkert at amming er naturlig, ja, men det er ikke alt som er naturlig som man gjør i det offentlige rom. Og de gangene jeg ser folk sitter å ammer i full offentlighet ser jeg en annen vei, men jeg vet fremdeles at de er der. Og den dagen jeg evt hadde sett en person skifte bleie ved ett bord tror jeg jammen jeg hadde sagt i fra. Sagt klart i fra at dette ikke var noe passende skiftested og spurt om jeg skulle hjelpe vedkommende med babyen inn på toalettet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikke71 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 ''Det finnes såkalte ammesjal også da, men vi lever i 2008, skal vi liksom gjemme oss vekk sånn?'' Selv om vi lever i 2008 så er det ikke alle som er like begeistret over å få andres pupper midt i synet. Og det er vel ikke akkurat noe offer for deg om du legger et helseteppe rundt ungen og puppen mens du ammer ute dersom barnet har en tendens til å slippe puppen? Kanskje barnet konsenterer seg bedre om puppen også dersom det er tette rundt så det ikke blir så forstyrret av synsinntrykk? Helt enig, er det ikke også for babyens beste å amme i fred og ro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Her tør jeg iallefall ikke bruke mitt vanlige nick. Men jeg som selv har flere barn er totalt imot ALL amming på offentlig sted. Syns det er en uskikk og drive å slenge rundt med puppen i tide og utide, uansett tid og sted. Når jeg gikk ut med babyen, og det var fare for at h*n kunne bli sulten hadde jeg med "selvtappet fra eget meieri" på flaske. Og det fungerte helt greit. Tror jeg kun en eneste gang har ammet på kafe, og det var på reise. Fant den mørkeste kroken i kafeen, satte meg med ryggen mot rommet, og dekket meg med ett teppe over skuldrene. Tror heller ikke det var mange på kafeen for da hadde jeg nok brukt toalettet. Det sies så vakkert at amming er naturlig, ja, men det er ikke alt som er naturlig som man gjør i det offentlige rom. Og de gangene jeg ser folk sitter å ammer i full offentlighet ser jeg en annen vei, men jeg vet fremdeles at de er der. Og den dagen jeg evt hadde sett en person skifte bleie ved ett bord tror jeg jammen jeg hadde sagt i fra. Sagt klart i fra at dette ikke var noe passende skiftested og spurt om jeg skulle hjelpe vedkommende med babyen inn på toalettet. Jeg har ammet tre barn, men har aldri vist puppene mine offentlig allikevel Det er såre enkelt å dekke seg til litt når man ammer At noen kan ta anstøt av å se en pupp som gir mat, det skjønner jeg bare ikke... Jeg tenker at det handler mer om den som lar seg provosere enn om den som gir barnet sitt mat. Det å skifte bleie på et offentlig sted kan ikke sammenlignes med å amme på et offentlig sted. To helt vidt forskjellige ting Dette minner meg om en gang minsten bæsja i bleia når vi var på en resturant i Spania. Jeg gikk bak i resturanten for å finne et toalett, men de hadde bare knøttsmå toaletter der.... Resturantsjefen kom ilende til og begynte å dandere liggeunderlag og håndklær på isdisken i selve resturanten!!! Jeg fikk omtrent noia og fyren argumenterte med at han hadde fem smårollinger hjemme og at litt bæsj ikke var noooooe farlig osv osv... Han tok nesten over hele ungen og så ut til å være kapabel til å skifte på henne Det var bare en familie til i resturanten (tidlig på kveld), og de satt et stykke unna, så jeg tok sjansen og skifta på henne på isdisken ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Har man først valgt å bli mamma, så må man holde seg innendørs til ungen har slutta med puppen!! Hva ofrer man ikke for sine barn ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikke71 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg syns ikke det skader å være litt diskret når man ammer på kafé. Jeg har også sett noen av disse mødregruppene som brer seg og slenger ut puppestellet og forventer at det skal aksepteres, og jeg syns det er på grensen til å være litt arrogant. Jeg syns likevel ikke det kan måle seg med det å skifte bleie på kafé, fy flate, det så jeg engang, og nådde ikke se vekk før jeg også hadde fått en titt på innholdet. Hva er det disse folkene tenker på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.