Gå til innhold

Amming offentlig

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Her tør jeg iallefall ikke bruke mitt vanlige nick. Men jeg som selv har flere barn er totalt imot ALL amming på offentlig sted. Syns det er en uskikk og drive å slenge rundt med puppen i tide og utide, uansett tid og sted. Når jeg gikk ut med babyen, og det var fare for at h*n kunne bli sulten hadde jeg med "selvtappet fra eget meieri" på flaske. Og det fungerte helt greit. Tror jeg kun en eneste gang har ammet på kafe, og det var på reise. Fant den mørkeste kroken i kafeen, satte meg med ryggen mot rommet, og dekket meg med ett teppe over skuldrene. Tror heller ikke det var mange på kafeen for da hadde jeg nok brukt toalettet.

Det sies så vakkert at amming er naturlig, ja, men det er ikke alt som er naturlig som man gjør i det offentlige rom. Og de gangene jeg ser folk sitter å ammer i full offentlighet ser jeg en annen vei, men jeg vet fremdeles at de er der. Og den dagen jeg evt hadde sett en person skifte bleie ved ett bord tror jeg jammen jeg hadde sagt i fra. Sagt klart i fra at dette ikke var noe passende skiftested og spurt om jeg skulle hjelpe vedkommende med babyen inn på toalettet.

Er enig i at man gjerne kan være diskret hva amming angår, men å pumpe seg og gi fra flaske?

Ve du, det hadde jeg rett og slett ikke giddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

21

• tonie

13

• morsan

6

• AneM1365380603

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes også det er litt småkvalmt når ammedamer slenger ut kjempepuppene sine så alle kan se. Gjør de det diskret reagerer jeg ikke, men de som bare vrenger opp genseren mens melka renner og tar seg god tid med å få montert fast ungen...Uh, jeg blir rett og slett litt uvel av synet. Det er ikke mye lekkert:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir sabla irritert på offentlig amming

Er enig i at man gjerne kan være diskret hva amming angår, men å pumpe seg og gi fra flaske?

Ve du, det hadde jeg rett og slett ikke giddet.

For meg fungerte det helt fint. Blei babyen sulten på bussen eller i butikken så var det frem med flaska og ikke puppen. Men det var SVÆRT sjelden jeg trengte å bruke den, ga mat rett før jeg gikk ut og da holdt det gjerne tre-fire timer før neste påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For meg fungerte det helt fint. Blei babyen sulten på bussen eller i butikken så var det frem med flaska og ikke puppen. Men det var SVÆRT sjelden jeg trengte å bruke den, ga mat rett før jeg gikk ut og da holdt det gjerne tre-fire timer før neste påfyll.

Synes det er utrolig med slike holdninger fra unge(?) mødre i dag! Diskret amming skader da INGEN - selv min bestefar ville syntes det var helt naturlig.

Det som er så utrolig praktisk med puppen er jo nettopp at du slipper å ha med deg melk og flasker, med det styr det medfører både med pumping, koking og planlegging.

Selv var jeg ofte impulsiv og kanskje ute hele dagen da jeg ammet, aldri om jeg hadde giddet å styre med flasker om jeg ikke var helt nødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig med slike holdninger fra unge(?) mødre i dag! Diskret amming skader da INGEN - selv min bestefar ville syntes det var helt naturlig.

Det som er så utrolig praktisk med puppen er jo nettopp at du slipper å ha med deg melk og flasker, med det styr det medfører både med pumping, koking og planlegging.

Selv var jeg ofte impulsiv og kanskje ute hele dagen da jeg ammet, aldri om jeg hadde giddet å styre med flasker om jeg ikke var helt nødt.

Tiltredes!!

Det praktiske er én ting; i tillegg kommer dem som ikke får til å pumpe seg og/eller babyer som ikke tar flaske.

Pluss: Amming tilfredsstiller ikke bare babyens behov for mat der og da, men det letter trykket for mor OG sørger for opprettholdelse av fremtidig melkeproduksjon.

''selv min bestefar ville syntes det var helt naturlig.''

Er du barnebarnet til Kåre Willoch, kanskje? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg får fnatt hvis noen begynner med det store bleiestellet på et sted jeg spiser. Det være seg å skifte bleie eller å sjekke ekstremt lite diskret om det er fangst i den.

Amming er jo matinntak - høyst naturlig å gjøre på kafé. Er man ute og spiser så er man. Men man trenger jo ikke å legge puppen på tvers over wienerbrødet til pensjonisten på bordet ved siden av. Det er faktisk ikke så vanskelig å amme en smule diskret - altså at man trekker opp genseren og tar frem brystet da baby er klar - ikke før man setter seg for å spise selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Jeg synes faktisk at ammende mødre kan ta litt hensyn til omgivelsene. De kan skjule ammingen litt vha et helseteppe, sjal e.l. - og de trenger ikke sette seg midt i andres lunsj/middag.

Tilsvarende synes jeg at foreldre med skrikende barn kan ta dem ut av cafèen - de trenger ikke ødelegge min lunsj.

Og ja, jeg har barn selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming offentlig er helt greit for min del. Det er ikke lenge siden jeg så en "offentlig amming", trodde babyen bare lå og sov på mammas fang, helt til hun dro genseren ned igjen. Men de som er veldig imot offentlig amming går kanskje helt tett opp til mor og barn, for å se om det er mulig å få et lite glimt av en pupp. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming offentlig er helt greit for min del. Det er ikke lenge siden jeg så en "offentlig amming", trodde babyen bare lå og sov på mammas fang, helt til hun dro genseren ned igjen. Men de som er veldig imot offentlig amming går kanskje helt tett opp til mor og barn, for å se om det er mulig å få et lite glimt av en pupp. :- )

Å nei, det er ganske mange nå for tida som er ekstremt ublyge. Jeg opplever det nesten som en slags blotting, jeg. Eller skal vi kalle det ekshibisjonisme? Jeg vet ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tiltredes!!

Det praktiske er én ting; i tillegg kommer dem som ikke får til å pumpe seg og/eller babyer som ikke tar flaske.

Pluss: Amming tilfredsstiller ikke bare babyens behov for mat der og da, men det letter trykket for mor OG sørger for opprettholdelse av fremtidig melkeproduksjon.

''selv min bestefar ville syntes det var helt naturlig.''

Er du barnebarnet til Kåre Willoch, kanskje? ;-)

''Er du barnebarnet til Kåre Willoch, kanskje? ;-)''

Ikke akkurat! ;)

Tror ikke Willoch er eneste gamle mannen som synes amming er helt naturlig (om det gjøres diskret) - det er kanskje et "hovedstadsfenomen"? De har jo litt bakstreverske holdninger på bøgda, vettu... *terger på meg morsan og halve DOL*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du barnebarnet til Kåre Willoch, kanskje? ;-)''

Ikke akkurat! ;)

Tror ikke Willoch er eneste gamle mannen som synes amming er helt naturlig (om det gjøres diskret) - det er kanskje et "hovedstadsfenomen"? De har jo litt bakstreverske holdninger på bøgda, vettu... *terger på meg morsan og halve DOL*.

;-) Du terger ikke på deg meg ved sånt:-)

Og jeg tror du har helt rett i at det er flere gamle menn (og kvinner) enn Kåre Willoch som mener offentlig amming er OK. Men han er den mest profilerte av dem som har snakket om dette offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt stå over å se en struttende brystvorte det spruter melk ut av når jeg er ute og spiser. Men jeg synes ikke mødre skal behøve og gå på do og gjemme seg heller.. det finnes en mellomting. man kan ha et teppe som skjuler litt, da er det helt greit for meg. Om man får et bittelite glimt av en pupp så er da ikke det krise. jeg blir ikke kvalm av det, men synes noen er litt vel for komfortable med å slenge ut puppa oppi talleknen med mat :)

Jeg er helt, hundre prosent enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diskret amming burde ikke sjenere noen.

Jeg undres litt om den tilsynelatende økte irritasjonen over amming på cafeer osv kan skyldes at det er noen få som tar seg så voldsomt til rette, og så ødelegger det for de mange?

F eks historier om dem som skifter bleier ved bordet - det kan jo også i neste omgang ramme amming, selv om det gjelder to forskjellige ting.

Og så har jeg hørt om at enkelte kafeer på dagtid nærmest innvaderes av en armada fra barselgruppa, der man breier seg med fjaksen vogner og bestiller én kopp te og sitter i fem timer.

Eller dem som åpner opp "alt som er" uten blygsel eller tanke på omverdenen.

Andre folk i det offentlige rom er fra mange aldersgrupper og kulturer (både inn- og utland), og en diskret amming vil knapt synes - det ser nesten ut som om barnet bare ligger og sover inntil moren.

Men hvis "man" først har begynt å irritere seg over historier ala dem nevnt ovenfor, så skaper man i sitt eget hode en illusjon om at alle er "sånn", og så slår man hardt ned på all form for amming - også den mer diskret varianten.

''Jeg undres litt om den tilsynelatende økte irritasjonen over amming på cafeer osv kan skyldes at det er noen få som tar seg så voldsomt til rette, og så ødelegger det for de mange?''

Der har du nok et veldig godt poeng. For det er ikke til å komme fra at enkelte (nybakte) mener at hele verden bare har å innrette seg etter deres ønsker behov, og bare det. Uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nei, det er ganske mange nå for tida som er ekstremt ublyge. Jeg opplever det nesten som en slags blotting, jeg. Eller skal vi kalle det ekshibisjonisme? Jeg vet ikke helt.

Selv om det er naturlig å amme, og selv om jeg ikke har sans for at ammende kvinner skal henvises til å sitte alene i en mørk krok, synes jeg absolutt det bør gjøres diskret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å amme offentlig, men må man så må man, og jeg har aldri, heller ikke før jeg selv fikk barn, sett på det som kvalmt, rart, unødvendig eller lignende. Hadde jeg ikke kunnet amme offentlig hadde jeg måttet bli hjemme til babyen min var fire fem måneder. Først da kunne jeg være sikker på at det gikk et par timer til han ble sulten neste gang, men uansett trenger man som oftest mer enn et par timer når man skal et sted, med mindre det bare er til nærbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fnatt hvis noen begynner med det store bleiestellet på et sted jeg spiser. Det være seg å skifte bleie eller å sjekke ekstremt lite diskret om det er fangst i den.

Amming er jo matinntak - høyst naturlig å gjøre på kafé. Er man ute og spiser så er man. Men man trenger jo ikke å legge puppen på tvers over wienerbrødet til pensjonisten på bordet ved siden av. Det er faktisk ikke så vanskelig å amme en smule diskret - altså at man trekker opp genseren og tar frem brystet da baby er klar - ikke før man setter seg for å spise selv.

Jeg synes sjelden jeg ser folk som ikke ammer diskret, og bleieskift på offentlig sted har jeg aldri vært utsatt for før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt småkvalmt når ammedamer slenger ut kjempepuppene sine så alle kan se. Gjør de det diskret reagerer jeg ikke, men de som bare vrenger opp genseren mens melka renner og tar seg god tid med å få montert fast ungen...Uh, jeg blir rett og slett litt uvel av synet. Det er ikke mye lekkert:/

''tar seg god tid med å få montert fast ungen...''

Det er ikke alle unger som er like enkle å montere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle babyer som holder 3-4 timer til neste påfyll. Og hvis man har problemer med ammingen, som mange har i starten, anbefales det ikke å gi flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er ikke alle babyer som holder 3-4 timer til neste påfyll. Og hvis man har problemer med ammingen, som mange har i starten, anbefales det ikke å gi flaske.

Mine holdt i allefall ikke så lenge til jeg begynte å gi grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...