Gå til innhold

Amming offentlig

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

21

• tonie

13

• morsan

6

• AneM1365380603

6

Mest aktive i denne tråden

I at enkelte burde være mer diskret.

Ok. Enkelte burde det. Det er ikke alt man trenger å gjøre i _full_ åpenhet. Driting, amming og sex er gode eksempler på ting andre ikke nødvdigvis setter så veldig stor pris på å få rett i fleisen selv om det er naturlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg synes sjelden jeg ser folk som ikke ammer diskret, og bleieskift på offentlig sted har jeg aldri vært utsatt for før.

Har ikke vært utsatt for noe av det i plagsom grad jeg heller. Kan kun komme på ei som sjekket bleia etter fangst en gang så hun nærmest vrengte den..... Og det var fangst. Og den fangsten er langt mer ekkel når det ikke er ens eget barn fant jeg ut. :-)

Men det er sjelden jeg ser noen som ammer osv - det betyr vel at de fleste er ekstremt diskrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, selvfølgelig ikke. Jeg tenker på de som først ruller opp genseren så puppen står/ligger som et kneippbrød og melka pipler, så bare _må_ de fortelle ferdig en rasende festlig historie til venninnnen ved siden av mens ungen hyler og melka pipler og de ørvige kafégjestene snur seg i vemmelse. Sånne ekstremt frigjorte, du vet.

Uhu, ja - jeg har vært på kafe med et par sånne. Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle feste blikket, jeg. Ble skikkelig flau, rett og slett. Og jeg er ikke generelt blyg, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ammet ikke selv offentlig.

Men bryr meg ikke om å se andre gjøre det.

Synes det er koslig jeg :0)

Men de aller fleste ammer jo på en diskre måte, uten å sitte ute med hele brystet.

.0)

''Jeg ammet ikke selv offentlig''

Holdt du deg hjemme eller hadde du med flasker? Bare litt nysgjerrig - skjønner ikke hvordan en kan la være å amme offentlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''å få andres sprengte pupper nærmest dytta opp i matfatet''

Jeg tror aldri jeg har sett noen amme på¨den måten ute. Og jeg har sett mange!

Man gjør det da diskret, både av egen bluferdighet og av respekt for andre.

Jo, de aller, aller fleste gjør det, og da er det i grunnen helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uhu, ja - jeg har vært på kafe med et par sånne. Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle feste blikket, jeg. Ble skikkelig flau, rett og slett. Og jeg er ikke generelt blyg, altså.

Jeg synes ikke heller jeg er det, og jeg _har_ ammet selv. Det er de damene der som gir ammedamer et dårlig rykte. Vi andre burde være tøffe nok til å si rett ut hva vi mener om denne oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ammet ikke selv offentlig''

Holdt du deg hjemme eller hadde du med flasker? Bare litt nysgjerrig - skjønner ikke hvordan en kan la være å amme offentlig :-)

Noen ganger hadde jeg med flaske, ellers satt jeg meg inn på et toalett.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Først skal jeg lage maten, og så skal jeg prøve å stappe det inn i munnen på ham i tillegg til at jeg skal prøve å få ham til å drikke vann til. I tillegg til at han gjerne vil holde skjeen selv. Det tar som regel minst en halv time. Pluss griset som skal vaskes vekk etterpå. Ammingen tar 5-10 minutter.

Jeg har ikke tenkt på å sette ham i vippestolen. Det prøver jeg i morgen. Hittil har jeg hatt ham på fanget.

Gi ham en egen skje. Gjerne en i hver hånd. Så styrer du grøtskjea. Du kan jo evt dyppe skjeene hans såvidt i grøten så det er litt smak på dem hvis han skulle finne på å putte dem i munnen :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet tre barn, men har aldri vist puppene mine offentlig allikevel ;) Det er såre enkelt å dekke seg til litt når man ammer :) At noen kan ta anstøt av å se en pupp som gir mat, det skjønner jeg bare ikke... Jeg tenker at det handler mer om den som lar seg provosere enn om den som gir barnet sitt mat.

Det å skifte bleie på et offentlig sted kan ikke sammenlignes med å amme på et offentlig sted. To helt vidt forskjellige ting :)

Dette minner meg om en gang minsten bæsja i bleia når vi var på en resturant i Spania. Jeg gikk bak i resturanten for å finne et toalett, men de hadde bare knøttsmå toaletter der.... Resturantsjefen kom ilende til og begynte å dandere liggeunderlag og håndklær på isdisken i selve resturanten!!! Jeg fikk omtrent noia og fyren argumenterte med at han hadde fem smårollinger hjemme og at litt bæsj ikke var noooooe farlig osv osv... Han tok nesten over hele ungen og så ut til å være kapabel til å skifte på henne ;) Det var bare en familie til i resturanten (tidlig på kveld), og de satt et stykke unna, så jeg tok sjansen og skifta på henne på isdisken ;-P

Jeg måtte skifte bæsjebleie på min gutt like før begravelsen til min farmor. Jeg løp ut i sakristiet, og der satt prest, klokker og organist og spiste formiddagsmat...

Heldigvis er de praktiske og barnevennlige barn alle tre, og sa at jeg bare måtte skifte der! Det var i romjula, og iskaldt i alle rom unntatt kirkerommet og sakristiet!

Jeg fikk skiftet på ham, og vi fant plassene våre like før det begynte. Midt under seremonien måtte jeg amme også, men det tror jeg ikke noen la merke til... Jeg skulle holde tale, og tror nok at stressnivået var en smule høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger hadde jeg med flaske, ellers satt jeg meg inn på et toalett.

:0)

Jeg synes det høres så ufattelig stusslig ut å føle at en må gå ut på do for å amme! Ikke som kritikk til deg, men mer oppgitthet over at du ikke syntes du kunne gjøre det på en benk eller annet sted...

Jeg har aldri ammet på en do tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det din reelle erfaring eller et inntrykk du har?

Det er ikke min erfaring.

Ja det er det.

Jeg har ammet mye,lenge og offentlig. Jeg har aldri fått negative komentarer fra gamle menn, gamle koner, middelaldrende, unge gutter eller jenter fra landsbygda. Den eneste gangen jeg kan si at jeg opplevde noe negativt var i oslo, og da var det en gjeng unge jenter. Jeg kjenner flere med samme erfaring. Det var sommer, det var i en periode da midjene var bare og toppene korte. Og de viste mye mer hud ( og pupp) en jeg noengang har gjort når jeg har ammet.

Nå er jeg ikke en som lar slkt gå innover meg, men jeg har en og annen gangen lurt på hvorfor deisse såkalt frigjorte kvinnene reagerte slik. Og jeg tror ganske enkelt at de er så kropssfokuserte i form av å være utstillingsdukker, at de har glemt hva kroppen faktisk er til for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Jeg syns det er greit å amme offentlig, så lenge man ikke flasher puppene. Da synes jeg det blir kvalmt. Jeg har faktisk ikke lyst til å se andres brystvorter og melkesprengte bryster.

Og det er mange av dem som ikke er så veldig diskret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet tre barn, i henholdsvis 14 mnd, 17 mnd og 21 mnd - og ammet offentlig frem til de var rundt året. Mulig jeg gjorde det ute noen ganger etter ettårsalderen også, men det var vel heller sjelden.

Synes det er trist hvis mødre førler at de må gjemme seg bort for å amme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt småkvalmt når ammedamer slenger ut kjempepuppene sine så alle kan se. Gjør de det diskret reagerer jeg ikke, men de som bare vrenger opp genseren mens melka renner og tar seg god tid med å få montert fast ungen...Uh, jeg blir rett og slett litt uvel av synet. Det er ikke mye lekkert:/

Jeg kan ikke huske at jeg har sett mødre slenge ut puppene når de ammer. Men nå pleier jeg ikke å bry meg så mye om hvordan andre ser ut eller hva de gjør i forhold til sine barn på en kafé.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres så ufattelig stusslig ut å føle at en må gå ut på do for å amme! Ikke som kritikk til deg, men mer oppgitthet over at du ikke syntes du kunne gjøre det på en benk eller annet sted...

Jeg har aldri ammet på en do tror jeg!

Hehe, det føltes helt naturlig.

Jeg ammet et par ganger offentlig, helst litt skjult, føltes ikke naturlig at folk skulle se på..

(sier jeg med DE kjolene ;0)

Kan jo ha noe med at førstemann bare skrek..Kolikk..

Og at når andremann kom var det så innarbeidet ;0)

Men jeg synes det er flott å se andre amme, så var kun for min egen del :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skal jeg lage maten, og så skal jeg prøve å stappe det inn i munnen på ham i tillegg til at jeg skal prøve å få ham til å drikke vann til. I tillegg til at han gjerne vil holde skjeen selv. Det tar som regel minst en halv time. Pluss griset som skal vaskes vekk etterpå. Ammingen tar 5-10 minutter.

Jeg har ikke tenkt på å sette ham i vippestolen. Det prøver jeg i morgen. Hittil har jeg hatt ham på fanget.

''Først skal jeg lage maten, og så skal jeg prøve å stappe det inn i munnen på ham i tillegg til at jeg skal prøve å få ham til å drikke vann til. I tillegg til at han gjerne vil holde skjeen selv. Det tar som regel minst en halv time. Pluss griset som skal vaskes vekk etterpå. Ammingen tar 5-10 minutter.''

Jeg husker også at jeg syntes det var mye mer styrete med grøten fra begynnelsen (dvs de første månedene) enn ammingen! Men det er jo litt moro å se at de spiser annet enn melk (bortsett fra bleiene, som blir mindre delikate da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Først skal jeg lage maten, og så skal jeg prøve å stappe det inn i munnen på ham i tillegg til at jeg skal prøve å få ham til å drikke vann til. I tillegg til at han gjerne vil holde skjeen selv. Det tar som regel minst en halv time. Pluss griset som skal vaskes vekk etterpå. Ammingen tar 5-10 minutter.''

Jeg husker også at jeg syntes det var mye mer styrete med grøten fra begynnelsen (dvs de første månedene) enn ammingen! Men det er jo litt moro å se at de spiser annet enn melk (bortsett fra bleiene, som blir mindre delikate da)

''Men det er jo litt moro å se at de spiser annet enn melk (bortsett fra bleiene, som blir mindre delikate da)''

Bleiene stinker mer, men mindre vask ;) I allefall fikk mine fastere avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjensidig respekt. Du bør ikke sette deg "midt i glaninga" dersom det finnes en litt mer skjermet krok.

De som har noen formeninger om dette får ta det på egen kappe. Som du sier er det jo helt naturlig.

MEN jeg har også en liten fobi her. Dersom barna er så store at de kan spise det meste, så synes jeg at de kan få vanlig mat når man er ute. (Altså de som er ca. 1 år og går rundt) Så en gang en STOR unge dra opp genseren til mora og SA at han ville ha pupp.

Det sa nå mine to yngste også (de ble ammet til de var 17 og 21 mnd) - men de fikk sjelden pupp ute etterat de var rundt året. Hendte vel kanskje, men jeg kan ikke huske noen spesielle steder jeg ammet dem da de var store, og det tror jeg at jeg ville ha husket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...