Gå til innhold

Blir tatt ut av klassen i lesing


Anbefalte innlegg

Hva synes dere?

Min 4.klassing blir tatt ut av klassen i lesetimene, for å lese leseleksa spesielt med en annen lærer. Dette har vi ikke fått beskjed om fra lærer, kun fra eleven selv. Hun går glipp av selv-lesingen,men blir ekstrahørt i leseleksa. Jeg synes det er rart at de ikke informerer foreldre om slikt?

Som mamma er jeg redd for at hun blir stigmatisert som "lesesvak" eller noe....hun leser bra, men noe sakte. Hadde en god utvikling, fikk vi vite i foreldresamtale i 3.trinn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317958-blir-tatt-ut-av-klassen-i-lesing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lærer er jeg støtte i norsktimer på små- og mellomtrinnet. Og på vår skole er det vanlig å la den ene av 2 lærere i norsktimene ta ut elevene for å lese gjennom leseleksa. Men da er ALLE elevene ute, en og en!

Hvis jeg skjønner deg riktig, så er det bare ditt barn som er ute!? Men er det da hver dag, hver norsktime!? For det KAN jo hende at de andre elevene også er ute for å lese leseleksa!? Men er det ikke sånn, så bør dere ta en ekstra prat med kontaktlæreren, for å få mer informasjon. Skolen gjør nok ingenting galt i forhold til opplæringslova her, men det kan vel hende at dere som foreldre synes dere har fått liten informasjon, og det er ejeg enig med dere i!:-)

Som lærer er jeg støtte i norsktimer på små- og mellomtrinnet. Og på vår skole er det vanlig å la den ene av 2 lærere i norsktimene ta ut elevene for å lese gjennom leseleksa. Men da er ALLE elevene ute, en og en!

Hvis jeg skjønner deg riktig, så er det bare ditt barn som er ute!? Men er det da hver dag, hver norsktime!? For det KAN jo hende at de andre elevene også er ute for å lese leseleksa!? Men er det ikke sånn, så bør dere ta en ekstra prat med kontaktlæreren, for å få mer informasjon. Skolen gjør nok ingenting galt i forhold til opplæringslova her, men det kan vel hende at dere som foreldre synes dere har fått liten informasjon, og det er ejeg enig med dere i!:-)

Det er en fast gruppe elever som tas ut i de timene der de andre elevene får lese det de selv vil. Dermed går hun glipp av å få lese i den boka hun selv har valgt. Hun må lese ekstra på leseleksa. Gruppa er fast, det er to jenter og 5-6 gutter.

Synes bare det er rart at læreren ikke kommuniserer med oss foreldre og at vi får vite dette av eleven. Men det er mulig jeg krever for mye informasjon...?

Annonse

Vår jente i 2. blir tatt ut i en ekstragruppe i matte hver onsdag - slik at de får ekstraoppfølging fra en annen lærer, bare de 5-6.

Vi ble heller ikke informert om dette på forhånd, men fikk vite det "tilfeldig" på foreldrekonferansen, og da hadde de holdt på i mange uker.

Jeg synes det er flott at hun får ekstrajelp i matten, men synes absolutt at vi foreldre skulle ha fått beskjed om dette!

Jeg skjønner godt problemstillingen din. Det er viktig å tenke helhetlig på dette, fordeler og ulemper

Jeg ville vært spesiell oppmerksom t om dattera di uttrykte noe nederlag i forhold til det, men ikke spør henne ut. Virker hun gald, blid og fornøyd har venner og utrykker mestringsglede i forhold til lesinga ville jeg ikke vært bekymret.

Jeg har en sønn også som sliter med lesinga men han får ingen ekstra hjelp. På vår skole får bare de som leser svært dårlig hjelp. Jeg skulle ønske at han fikk hjelp. Han er med i klasseromsundervisning og han har få venner. Det kunne vært både positivt og negativt med ekstrahjep men helst positivt tror jeg.

Vet om en annen gutt på en annen skole som går i 5 klasse. Han har ekstraundervisning og nesten ingen venner. Om det skyldtes at det blir vist for andre at han er svak vet jeg ikke. Han har en elendig selvtillit, er skolelei og sier om seg selv at han er den dummeste gutten i verden. Skryt går ikke inn.

Så det med ekstrahjelp kan være både og. Det kan være vedlig positivt så lenge det ikke får ungen til å føle seg dum, utenfor og annerledes. Men som mor ville jeg fulgt godt med. Stikk nedom i friminuttene, f.eks si at du glemte å sende med jakke eller matpakke. Se om hun leker og har det fint. Har hun det bra så kan du slappe av.

Det er en fast gruppe elever som tas ut i de timene der de andre elevene får lese det de selv vil. Dermed går hun glipp av å få lese i den boka hun selv har valgt. Hun må lese ekstra på leseleksa. Gruppa er fast, det er to jenter og 5-6 gutter.

Synes bare det er rart at læreren ikke kommuniserer med oss foreldre og at vi får vite dette av eleven. Men det er mulig jeg krever for mye informasjon...?

Nei, jeg synes ikke du krever for mye informasjon. Hvis det er fast gruppe, gjør skolen ingenting galt i flg. opplæringslova. Dvs. skolen trenger ikke innhente tillatelse fra fdere oreldre/foresatte, men det er nå rart at ikke dere er blitt informert, likevel, synes jeg.

I det store og hele er det jo svært positivt at barnet ditt får hjelp til lesinga, siden hun trenger det! Men en smule informasjon om hovrdan skolen gjør det, hadde vært på sin plass, ja.

Onsdag1365380628

Hvordan kan du vite at det er slik som du beskriver her all den tid du kun har informasjon fra ungen selv og ikke fra skolen? Det kan jo være rent tilfeldig at det er laget en lesegruppe og at din datter er med her. Jeg synes du skal ta kontakt med skolen og forhøre deg så slipper du kanskje tenke mer på dette.

Annonse

Hvordan kan du vite at det er slik som du beskriver her all den tid du kun har informasjon fra ungen selv og ikke fra skolen? Det kan jo være rent tilfeldig at det er laget en lesegruppe og at din datter er med her. Jeg synes du skal ta kontakt med skolen og forhøre deg så slipper du kanskje tenke mer på dette.

Ja, det er jo nettopp det jeg mener. Synes skolen kunne gitt litt informasjon, selve opplegget er sikkert helt ok.

Det er mangel på infomasjon som irriterer meg, og slik er det hele tiden...Har jo 30 min samtale pr halvår, men ellers hører vi aldri noe. vil liksom ikke mase på de "viktige og opptatte" lærerne heller. De bruker ikke mail, og da er det ikke så lett å ringe dem. Har opplevd at de sier at de helst ikke vil ha så mange telefoner....Så det er vel det jeg synes er litt dumt.

Jeg ville definitivt reagert, både som mor og pedagog, på å ikke få slik informasjon, men uansett er jo det viktigste hva du synes ;) Hvis du ønsker mer informasjon, må du få mer informasjon. Om lærerne er travle er heller ikke ditt problem. E-post er ikke alltid en egnet kommunikasjonsform i saker som dette, er min erfaring, og ivaretar heller ikke personvernet, men rent generelt burde det jo være mulig for dere å nå dem på ulike måter. Bruker de ikke en eller annen kommunikasjonskanal som Fronter, First Class eller liknende? Kanskje en idé?

Når det gjelder leseopplegget kan det godt hende at det er bra at hun får tilbudet, men det må være greit å spørre etter innhold og begrunnelser: om det er et målrettet opplegg, hvordan de dokumenterer resultater, på hvilket grunnlag elevene er samlet i akkurat den gruppa m.m.. Det er ikke uten videre gitt at slik ekstra oppfølging gir resultater, det er kvaliteten som teller, ikke nødvendigvis lærertettheten. Men det er bra at de har fokus på dette, og faktisk gjør noe. Så blir det forhåpentligvis også et godt resultat til slutt. Men du skriver jo lenger oppe at hun nå har snudd litt i forhold til lesing; det vil være det aller beste. Kanskje også viktig informasjon til skolen?

Ja, det er jo nettopp det jeg mener. Synes skolen kunne gitt litt informasjon, selve opplegget er sikkert helt ok.

Det er mangel på infomasjon som irriterer meg, og slik er det hele tiden...Har jo 30 min samtale pr halvår, men ellers hører vi aldri noe. vil liksom ikke mase på de "viktige og opptatte" lærerne heller. De bruker ikke mail, og da er det ikke så lett å ringe dem. Har opplevd at de sier at de helst ikke vil ha så mange telefoner....Så det er vel det jeg synes er litt dumt.

Hei:-)

Vi har en datter som også blir tatt ut av klassen i en mindre lesegruppe. Hun går også i 4 klasse. Dette har vi fått beskjed om og vi har også oftere samtaler enn 2 ganger i året pga lesingen hennes.

Syns det er beklagelig at de ikke informerer. Vi fikk beskjed om dette allerede i fjor. Vi har kommunikasjon både pr mail og pr telefon. Læreren er veldig flink til å gi oss beskjed.

I slutten av november skal vi også i møte med ppt og lese og skrive teamet i ppt. Vi sjekker henne ut for dysleksi, og hvis det ikke er det, må vi lete videre. Hennes problem er at hun leser ganske bra hjemme men leser veldig dårlig på skolen! Vi prøver å finne ut hvorfor det er sånn... Der er ikke læreren så flinke til å følge opp...

Lykke til og ta telefonen til skolen, tipper du har gjort det allerede!

hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...