Gå til innhold

Hjelp

Gjest lusalotta

Anbefalte innlegg

Gjest lusalotta

Kjære Nils Håvard Dahl. Jeg har fått en medisin, Nardil, på såkalt registreringsfritak. Men ikke visste jeg at jeg ikke skulle få noe hjelp av legen min. Han sier jeg vet best, men jeg er usikker på noen få ting, og har ingen å spørre. Håper at du kan svare meg, sånn at jeg vet og kan fortsette å ta medisinen min :) Det jeg lurer på er i forhold til diett. Det er så mange kostlister og alt er på engelsk. De varierer fra strenge til mindre strenge. En artikkel på pubmed fra 1996, Department of Pharmacy, Sunnybrook Health Science Centre, University of Toronto, Ontario, Canada sier at gamle MAOI-kostlister er altfor strenge. Er det tilfellet? Vet at jeg må holde meg unna ost, dårlig kjøtt og fisk, soya, forderva matvarer og fatøl. Men jeg er usikker på kjøtt og fisk på boks, ferdigposer med saus og annet, buljong, og tomater - bananer - kaffe og sjokolade (dopamin?) Er det nødvendig eller ikke? Marmite concentrated yeast extract og flava bean pods har jeg aldri hørt om før jeg leste kostlistene. Men om det gjelder all gjærekstrakt finnes vel det i veldig mye. Hva skal jeg høre på? Hvor kan jeg få hjelp til å vite hva jeg må unngå å spise og drikke i tillegg til ost, fordervet kjøtt og fisk + soya? Må nevne at jeg holder meg unna aspartam og fenylaninkilder. Det tipset fikk jeg tilfeldig fra apoteket mitt da jeg nevnte at jeg fikk vondt i hodet da jeg drakk lettbrus. Har prøvd å drikke en slurk med lyst øl og hvitvin også, og fikk litt vondt i hodet og ble litt stiv og rar i nakken. Unngår derfor øl og vin. Tror du at blodtrykksapparat er greit å ha for meg? Håper på svar i en eller annen form, for jeg finner ikke ut av dette på egenhånd. På forhånd tusen, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317979-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...