Gå til innhold

Farsdag og gaver - igjen :)

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg gir bare beng. Har ikke noe forhold eller tradisjon med de dagene, så de forbigår i stillhet.

Men jeg har litt fobi mot ting man "MÅ GJØRE", og tenker at om man kjøper en farsdagsgave fordi man føler seg presset til å gjøre det, blir det feil. Men når det er noe man har lyst til og koser seg med, så er det liksom litt mer riktig. ;)

Samme med julegavene, tenker jeg. Jeg syns hele greia har blitt bare pes og har derfor avtalt med så og si alle jeg kjenner at vi skal droppe gavene i år. Men det er allikevel noen jeg har en indre trang til å kjøpe/lage til, så da gjør jeg det. Jeg syns ikke det er noe særlig å motta gaver heller, som jeg kjenner at er kjøpt i et desperat øyeblikk fordi man MÅ.

Man kan du ikke gjøre det for barnas skyld da? Slike ting skaper ekstra glede i et barns hverdag :) Men det er min erfaring da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ....AV

4

• Åsemor

4

• Lotte :o)

4

• Løvemamma

4

Jeg synes også det er koselig. Vi markerer morsdag og farsdag, og sist det var morsdag lurte sønnen på hvorfor det ikke finnes noe guttsdag, så nå feirer vi den også;)

Livet består av flest grå hverdager, så hvorfor ikke benytte anledningen til å kose seg litt?:)

Det er jo søn(n)-dag hver uke, jo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo søn(n)-dag hver uke, jo :-)

Akkurat det er jeg _veldig_ glad for at han ikke har kommet på selv enda. Guttsdag én gang i året passer mor langt bedre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er ungene akkurat like opptatt av fars- og morsdag som vi voksne er, dvs. ikke i det hele tatt.

Jeg pleier å gi han et kyss og si han er verdens beste far, ungene sier gratulerer med farsdagen og så er vi ferdige med det.

Jeg er selvfølgelig opptatt av å vektlegge hvor viktig jobb vi gjør som foreldre for barna våre, men jeg nekter å "måtte" gjøre det på denne dagen bare fordi noen har funnet på det av kommersielle grunner. Vi koser oss når det passer oss hele året og passer på å gi hverandre oppmerksomhet og ros uavhengig av faste dager.

Når vi nærmer oss julen, er det ikke måte på hvor kvalmt det er med alle gavene vi kjøper, men hvis man ikke kjøper noe på farsdagen, er man en dårlig kone/mor/whatever. Det henger ikke på greip for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan du ikke gjøre det for barnas skyld da? Slike ting skaper ekstra glede i et barns hverdag :) Men det er min erfaring da ;)

Kanskje neste gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Et tips: Lag en storslått feiring av farsdagen og i en naturlig setting legger du inn et: "ååå, jeg gleeeder meg til det blir min tur" :)))

Noe sånt har jeg faktisk prøvd! :P

(men du vet, menn og hint...)

Uansett er jeg ikke vant til særlig feiring av mors- og farsdag, så det gjør meg ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg gir bare beng. Har ikke noe forhold eller tradisjon med de dagene, så de forbigår i stillhet.

Men jeg har litt fobi mot ting man "MÅ GJØRE", og tenker at om man kjøper en farsdagsgave fordi man føler seg presset til å gjøre det, blir det feil. Men når det er noe man har lyst til og koser seg med, så er det liksom litt mer riktig. ;)

Samme med julegavene, tenker jeg. Jeg syns hele greia har blitt bare pes og har derfor avtalt med så og si alle jeg kjenner at vi skal droppe gavene i år. Men det er allikevel noen jeg har en indre trang til å kjøpe/lage til, så da gjør jeg det. Jeg syns ikke det er noe særlig å motta gaver heller, som jeg kjenner at er kjøpt i et desperat øyeblikk fordi man MÅ.

''Jeg syns hele greia har blitt bare pes og har derfor avtalt med så og si alle jeg kjenner at vi skal droppe gavene i år''

Det ville jeg syntes var trist :/.

I forhold til mange jeg vet om legger jeg/vi ikke så veldig mye i gavekjøpene, vi er ikke av typen som starter handlingen i oktober, for å si det sånn. Men uansett hyggelig å gi noe - alle jeg kjenner som jeg utveksler gave med blir i det minste glad for en velvalgt bok eller CD (og det blir mye sånt..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er ungene akkurat like opptatt av fars- og morsdag som vi voksne er, dvs. ikke i det hele tatt.

Jeg pleier å gi han et kyss og si han er verdens beste far, ungene sier gratulerer med farsdagen og så er vi ferdige med det.

Jeg er selvfølgelig opptatt av å vektlegge hvor viktig jobb vi gjør som foreldre for barna våre, men jeg nekter å "måtte" gjøre det på denne dagen bare fordi noen har funnet på det av kommersielle grunner. Vi koser oss når det passer oss hele året og passer på å gi hverandre oppmerksomhet og ros uavhengig av faste dager.

Når vi nærmer oss julen, er det ikke måte på hvor kvalmt det er med alle gavene vi kjøper, men hvis man ikke kjøper noe på farsdagen, er man en dårlig kone/mor/whatever. Det henger ikke på greip for meg.

Poenget er jo at man gir en liten oppmerksomhet til personen som skal "feires" :) Hva denne oppmerksomheten består i, spiller jo fint liten rolle (bare den er positiv ;))

Det er klart at barn som ikke opplever at fars- og morsdag blir satt pris på, heller ikke vil tenke på de dagene som noe spesielt. Ingen tar skade av å ikke feire disse dagene;)

Mitt poeng er at det bare gir litt _ekstra_ kos å ha slike dager :)

Jeg er ellers enig i det kommersielle bak slike dager, men so what? Så lenge man koser seg og gjør som man vil, så spiller det jo ikke så stor rolle om noen tjener penger på det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt har jeg faktisk prøvd! :P

(men du vet, menn og hint...)

Uansett er jeg ikke vant til særlig feiring av mors- og farsdag, så det gjør meg ikke noe særlig.

Jeje, jeg vet litt om hvordan menn flest er sammenskrudd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt barndomshjem feiret vi aldri disse dagene. Delvis pga. at min mor døde tidlig, og spesielt morsdagen ble en veldig sår dag, så vi overså den glatt.

Nå er vi en famile på 5, og vi har som mål å vise hverandre at vi setter pris på hverandre HVER dag, ikke bare en eller to dager i året.

I år er ungene borte på farsdagen, for de har overnattet hos bestemor og bestefar i ei anna bygd, og kommer hjem seint i kveld.

Min manns familie feirer alt som er av dager, jubileum osv. med stor bravur. Svigermor synes det er stusselig at ikke jeg baker kake og steller i stand til mannen min i dag, men jeg er ikke vant til det! Og mannen min er likehendt: For han vet nemlig at jeg er glad i ham, at ungene er glad i ham! Vi sier og viser det for hverandre stadig vekk! Jeg kjkøpte f.eks. den nyeste Mankell-boka til ham for ei uke siden, fordi jeg viller glede ham med ei ny bok, jeg visste at han ønsket seg den, og dermed kjøpte jeg den. Tenkte ikke engang på at det var farsdag i nær framtid da jeg kjøpte den.

Poenget mitt er: Hvorfor ikke feire hverandre i det daglige!? Ikke nødvendigvis med gaver og kaffe på senga, men med litt kjærlig omtanke og nærhet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at man gir en liten oppmerksomhet til personen som skal "feires" :) Hva denne oppmerksomheten består i, spiller jo fint liten rolle (bare den er positiv ;))

Det er klart at barn som ikke opplever at fars- og morsdag blir satt pris på, heller ikke vil tenke på de dagene som noe spesielt. Ingen tar skade av å ikke feire disse dagene;)

Mitt poeng er at det bare gir litt _ekstra_ kos å ha slike dager :)

Jeg er ellers enig i det kommersielle bak slike dager, men so what? Så lenge man koser seg og gjør som man vil, så spiller det jo ikke så stor rolle om noen tjener penger på det? ;)

Mitt poeng er at jeg ikke orker å "måtte" lage litt ekstra kos på en spesiell dag. Det er nok dager i året man forventes å gjøre diverse ting, ikke minst når man har barn.

''Jeg er ellers enig i det kommersielle bak slike dager, men so what? Så lenge man koser seg og gjør som man vil, så spiller det jo ikke så stor rolle om noen tjener penger på det? ;)''

Her er jeg enig med deg:-) Jeg synes faktisk det er mye mer kvalmt at vi ellers i året kjøper nesten hva som helst til oss selv, da er det jo mye hyggeligere at man kjøper noe til noen andre for å vise at man setter pris på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns hele greia har blitt bare pes og har derfor avtalt med så og si alle jeg kjenner at vi skal droppe gavene i år''

Det ville jeg syntes var trist :/.

I forhold til mange jeg vet om legger jeg/vi ikke så veldig mye i gavekjøpene, vi er ikke av typen som starter handlingen i oktober, for å si det sånn. Men uansett hyggelig å gi noe - alle jeg kjenner som jeg utveksler gave med blir i det minste glad for en velvalgt bok eller CD (og det blir mye sånt..).

Velvalgte ting er bra. For et par år siden fikk vi 2 gavekort på 200 kr på steen&strøm, og de 2 vi fikk det av, mottok hver gavekort på 200 kr på steen&strøm...

Nei, i år kommer jeg til å gi gave kanskje til ungene, kommer til å hjelpe ungene med å fikse noe til pappaen, også gir jeg bildekalendere til besteforeldrene. Det får holde. Jeg tror ikke jeg kommer til å få mer enn 1-2 gaver, men heller 1-2 velvalgte gaver enn 10 stk hvor 2 er velvalgte og de siste 8 er gavekort på steen&strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt barndomshjem feiret vi aldri disse dagene. Delvis pga. at min mor døde tidlig, og spesielt morsdagen ble en veldig sår dag, så vi overså den glatt.

Nå er vi en famile på 5, og vi har som mål å vise hverandre at vi setter pris på hverandre HVER dag, ikke bare en eller to dager i året.

I år er ungene borte på farsdagen, for de har overnattet hos bestemor og bestefar i ei anna bygd, og kommer hjem seint i kveld.

Min manns familie feirer alt som er av dager, jubileum osv. med stor bravur. Svigermor synes det er stusselig at ikke jeg baker kake og steller i stand til mannen min i dag, men jeg er ikke vant til det! Og mannen min er likehendt: For han vet nemlig at jeg er glad i ham, at ungene er glad i ham! Vi sier og viser det for hverandre stadig vekk! Jeg kjkøpte f.eks. den nyeste Mankell-boka til ham for ei uke siden, fordi jeg viller glede ham med ei ny bok, jeg visste at han ønsket seg den, og dermed kjøpte jeg den. Tenkte ikke engang på at det var farsdag i nær framtid da jeg kjøpte den.

Poenget mitt er: Hvorfor ikke feire hverandre i det daglige!? Ikke nødvendigvis med gaver og kaffe på senga, men med litt kjærlig omtanke og nærhet!?

Selvsagt kan man "feire" i det daglige, men ungene våre synes allikevel det er fryktelig moro å planlegge akkurat denne dagen (tror ikke de hadde syntes det var like spennende om det skjedde "hver dag" ;-))

Her baker vi vanligvis ikke kake på mors-eller farsdag, men ungene ønsket selv å bake idag (uten min innblanding ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at jeg ikke orker å "måtte" lage litt ekstra kos på en spesiell dag. Det er nok dager i året man forventes å gjøre diverse ting, ikke minst når man har barn.

''Jeg er ellers enig i det kommersielle bak slike dager, men so what? Så lenge man koser seg og gjør som man vil, så spiller det jo ikke så stor rolle om noen tjener penger på det? ;)''

Her er jeg enig med deg:-) Jeg synes faktisk det er mye mer kvalmt at vi ellers i året kjøper nesten hva som helst til oss selv, da er det jo mye hyggeligere at man kjøper noe til noen andre for å vise at man setter pris på dem.

Da er vi heldigvis ikke helt uenige ;-)

Hos oss er det stort sett ungene som planlegger fars- og morsdagen (minus den ene gaven vi kjøper i butikken, men som ikke krever mer planlegging enn å gruble i et par minutter på hva man skal kjøpe ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Vi feirer ikke fars- og morsdag. Jeg husket ikke at det var farsdag en gang, før jeg kom over tråden din her.

Hverken barnehage, skole eller SFO gjør noe for å markere fars-og mors-dager i vårt område. Det forklares med at så mange barn ikke bor sammen med begge foreldrene. Derfor skal ikke de barna som ikke har sin forelder tilgjengelig bli såret.

Jeg syns det er nok å markere fødselsdager, bryllupsdager og julaften. Så valentinsdag, halloween, fars- og morsdager blir overkill for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer ikke fars- og morsdag. Jeg husket ikke at det var farsdag en gang, før jeg kom over tråden din her.

Hverken barnehage, skole eller SFO gjør noe for å markere fars-og mors-dager i vårt område. Det forklares med at så mange barn ikke bor sammen med begge foreldrene. Derfor skal ikke de barna som ikke har sin forelder tilgjengelig bli såret.

Jeg syns det er nok å markere fødselsdager, bryllupsdager og julaften. Så valentinsdag, halloween, fars- og morsdager blir overkill for meg.

Valentinsdag og Halloween blander heller ikke jeg meg opp i ;) Ungene går riktignok halloween enkelte år...

Her lager de ikke fars- og morsdagskort på skolen, men på SFO og i barnehagen (mulig de har sjekket at alle barna har kontakt med både far og mor? Jeg kan ikke komme på noen som ikke har det iallefall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode minner fra barndommen der vi lagde gaver og tegninger til pappa.

Også fikk han gjerne frokost på sengen :-)

Mine barn er så store at de på eget initiativ lager kort, også kjøper jeg gjerne en liten ting. Men det er da som regel en ting han trenger, kan være mobillader, sokker, t-skjorte...

I år ble det en t-skjorte og en kopp kaffe og selvlagde kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, kjøpte vi aldri gaver til morsdag og farsdag, men vi pleide å lage kort og evt lage noe. Etter vi ble voksne, har jeg og min søster av og til kjøpt blomster til våre foreldre på disse dagene.

Nå etter at vi selv fikk barn, er det ikke så ofte vi har kjøpt noe til dem, men vi pleier å ringe, evt invitere dem. Mine foreldre kommer på kveldsmat hit i kveld.

I forhold til oss (jeg og min mann), så har vi kjøpt en gave fra ungene de fleste årene - og barna lager kort. KJempekoselig med kaffe og lys på senga, og litt ekstra kos :-)

I år ble det en "stor" presang -. ei tøff stripete ulltrøye til pappaen, som ungene var med og kjøpte i går. Han ble kjempeglad, og har den på nå :-)

Synes det er koselig å feire farsdag og morsdag - og en gave utenom jul og bursdag, er koselig å gi! Pappaen har bursdag om sommeren, så for han er det lenge mellom de to dagene. Jeg har bursdag i februar, og får som regel morsdag og bursdag nesten oppi hverandre, men det er koselig likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode minner fra barndommen der vi lagde gaver og tegninger til pappa.

Også fikk han gjerne frokost på sengen :-)

Mine barn er så store at de på eget initiativ lager kort, også kjøper jeg gjerne en liten ting. Men det er da som regel en ting han trenger, kan være mobillader, sokker, t-skjorte...

I år ble det en t-skjorte og en kopp kaffe og selvlagde kort.

Omtrent slik vi gjør det, minus frokost på senga (både pappaen og jeg hater smuler i senga ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...