Gå til innhold

Farsdag og gaver - igjen :)

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Da jeg var barn, kjøpte vi aldri gaver til morsdag og farsdag, men vi pleide å lage kort og evt lage noe. Etter vi ble voksne, har jeg og min søster av og til kjøpt blomster til våre foreldre på disse dagene.

Nå etter at vi selv fikk barn, er det ikke så ofte vi har kjøpt noe til dem, men vi pleier å ringe, evt invitere dem. Mine foreldre kommer på kveldsmat hit i kveld.

I forhold til oss (jeg og min mann), så har vi kjøpt en gave fra ungene de fleste årene - og barna lager kort. KJempekoselig med kaffe og lys på senga, og litt ekstra kos :-)

I år ble det en "stor" presang -. ei tøff stripete ulltrøye til pappaen, som ungene var med og kjøpte i går. Han ble kjempeglad, og har den på nå :-)

Synes det er koselig å feire farsdag og morsdag - og en gave utenom jul og bursdag, er koselig å gi! Pappaen har bursdag om sommeren, så for han er det lenge mellom de to dagene. Jeg har bursdag i februar, og får som regel morsdag og bursdag nesten oppi hverandre, men det er koselig likevel!

Det er kortene som er det viktigste ;-)

Mamma og pappa har fortsatt kortene vi laga til dem når vi var små. Koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ....AV

4

• Åsemor

4

• Lotte :o)

4

• Løvemamma

4

Velvalgte ting er bra. For et par år siden fikk vi 2 gavekort på 200 kr på steen&strøm, og de 2 vi fikk det av, mottok hver gavekort på 200 kr på steen&strøm...

Nei, i år kommer jeg til å gi gave kanskje til ungene, kommer til å hjelpe ungene med å fikse noe til pappaen, også gir jeg bildekalendere til besteforeldrene. Det får holde. Jeg tror ikke jeg kommer til å få mer enn 1-2 gaver, men heller 1-2 velvalgte gaver enn 10 stk hvor 2 er velvalgte og de siste 8 er gavekort på steen&strøm.

Du høres ut som ei dame som var valgt ut til å delta på Dr. Phil-show en dag ;-P

(Barna var nå voksne og sleit med å forstå at mor hadde vært så negativ til julegaver i hele deres oppvekst)

Jeg sier ikke at du er like ille, altså ;)

Synes bare dette høres litt trist ut.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvalgte ting er bra. For et par år siden fikk vi 2 gavekort på 200 kr på steen&strøm, og de 2 vi fikk det av, mottok hver gavekort på 200 kr på steen&strøm...

Nei, i år kommer jeg til å gi gave kanskje til ungene, kommer til å hjelpe ungene med å fikse noe til pappaen, også gir jeg bildekalendere til besteforeldrene. Det får holde. Jeg tror ikke jeg kommer til å få mer enn 1-2 gaver, men heller 1-2 velvalgte gaver enn 10 stk hvor 2 er velvalgte og de siste 8 er gavekort på steen&strøm.

''Nei, i år kommer jeg til å gi gave kanskje til ungene, kommer til å hjelpe ungene med å fikse noe til pappaen, også gir jeg bildekalendere til besteforeldrene. Det får holde. Jeg tror ikke jeg kommer til å få mer enn 1-2 gaver, men heller 1-2 velvalgte gaver enn 10 stk hvor 2 er velvalgte og de siste 8 er gavekort på steen&strøm.''

Dette høres trist og kjipt ut, synes jeg.

Jeg synes det er koselig både å gi og få gaver. Er alltid spesielt spent på gaver fra ungene, mannen min, søsteren min og mine foreldre. Kosleig å få en liten ting fra venninner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg synes det er koselig med fars- og morsdag. Det varierer fra år til år hvor mye vi gjør ut av det, men ungene synes det er stas med en liten markering.

I år fikk han tegninger fra barna og en frakk. Frakken skulle egentlig være julegave, men så fant jeg ut at han trenger den til julebordet :o) Så har jeg laget Dronning Maud pudding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempe koslig med slike merkedager!

En fin påminnelse om at man bør sette pris på sine kjære.

Snaxy fikk frokost på sengen og et hjemmelaget kort før han reiste på jobb. Så får jeg stelle litt i stand for han til kvelden.

Man kan vise at man bryr seg og setter pris på en person uten at det trenger koste penger :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg også høres kjempetrist ut! Jeg elsker å finne på gaver til de rundt meg, liker å finne ting jeg tror de vil sette pris på og elsker å se hvor glade ungene blir for det de får! :o)

Ungene mine er så greie å kjøpe gaver til, de blir glade for alt de. Og om jeg spør dem hva de ønsker seg så kan de komme opp med noen få ønsker, men så ler de blidt og sier:"Jeg ønsker meg det jeg får jeg!" :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er koselig med fars- og morsdag. Det varierer fra år til år hvor mye vi gjør ut av det, men ungene synes det er stas med en liten markering.

I år fikk han tegninger fra barna og en frakk. Frakken skulle egentlig være julegave, men så fant jeg ut at han trenger den til julebordet :o) Så har jeg laget Dronning Maud pudding.

Høres koselig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempe koslig med slike merkedager!

En fin påminnelse om at man bør sette pris på sine kjære.

Snaxy fikk frokost på sengen og et hjemmelaget kort før han reiste på jobb. Så får jeg stelle litt i stand for han til kvelden.

Man kan vise at man bryr seg og setter pris på en person uten at det trenger koste penger :0)

Enig! Og man kan helt klart gjøre det ellers i året også, men for de fleste er nok en slik dag en lur påminning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper ikke gaver til hvrandre på fars og morsdag, nei. Men vi skal ta med pappa ut åp middag i dag, og kose oss med vafler når vi kommer hjem. Dessuten fikk han frokosten servert i dag, søndagsfrokosten er det vanligvis han som står for.

Jeg synes "gavepresset" er noe stort tøys, man kan da vise at man setter ekstra pris på noen på andre måter enn å kjpe gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres da veldig bra ut :))

Jepp, så har mormor laga romkake, og det gleder _jeg_ meg til!

Nå har vi forøvrig vært hos oldemor (min mormor), som alltid har vært en ivrig feirer av sånne dager. Hun er ikke i stand til å bli med på besøk, så vi tok formiddagskaffen hos henne i dag, hun er enke og sitter mye alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bare beng. Har ikke noe forhold eller tradisjon med de dagene, så de forbigår i stillhet.

Men jeg har litt fobi mot ting man "MÅ GJØRE", og tenker at om man kjøper en farsdagsgave fordi man føler seg presset til å gjøre det, blir det feil. Men når det er noe man har lyst til og koser seg med, så er det liksom litt mer riktig. ;)

Samme med julegavene, tenker jeg. Jeg syns hele greia har blitt bare pes og har derfor avtalt med så og si alle jeg kjenner at vi skal droppe gavene i år. Men det er allikevel noen jeg har en indre trang til å kjøpe/lage til, så da gjør jeg det. Jeg syns ikke det er noe særlig å motta gaver heller, som jeg kjenner at er kjøpt i et desperat øyeblikk fordi man MÅ.

Åååå, endelig en venn i "gavehysteriet". :rørt:

Jeg tenker akkurat som deg, men vi er nok absolutt i mindretall, det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer ikke fars- og morsdag, men det er enkelt og greit fordi vi ikke er vant til det hjemmefra, noen av oss, og dermed er vi temmelig likegyldige i forhold til hele greia.

Om ungene skulle få lyst til å gjøre noe spesielt rundt det, er de selvsagt hjertelig velkomne til det, da stiller jeg opp. Men i utgangspunktet har jeg ingen behov for verken å feire eller bli feiret på akkurat disse dagene

Jeg har med andre ord ingen prinsipielle motforestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et barn som har vokst opp med en fraværende far....og når sønnen min var mindre var det ganske vondt å gå rundt i butikker hvor det hang digre plakater om å hedre far overalt- derfor var akkurat det litt sårt for meg personlig dengang.

Utover det så har jeg ikke noe imot denne feiringen, men jeg skulle ønske at dette kunne være en feiring hvor det ikke ble lagt vekt på å kjøpe noe. At tradisjonen med å tegne kort, gi frokost på sengen og gå på besøk, var det som var det vanlige. Så ble det heller ikke så massiv oppmerkomhet på det i butikker som det er i dag, og dermed ikke så sårt for de som faktisk ikke er så heldige å ha en far som de kan hedre. Dessuten ville det vært befriende med en feirig hvor det ikke var forkus på å handle.

Jeg syns at kommersialiseringen av både mor og farsdag ødeleggger litt av sjarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn som har vokst opp med en fraværende far....og når sønnen min var mindre var det ganske vondt å gå rundt i butikker hvor det hang digre plakater om å hedre far overalt- derfor var akkurat det litt sårt for meg personlig dengang.

Utover det så har jeg ikke noe imot denne feiringen, men jeg skulle ønske at dette kunne være en feiring hvor det ikke ble lagt vekt på å kjøpe noe. At tradisjonen med å tegne kort, gi frokost på sengen og gå på besøk, var det som var det vanlige. Så ble det heller ikke så massiv oppmerkomhet på det i butikker som det er i dag, og dermed ikke så sårt for de som faktisk ikke er så heldige å ha en far som de kan hedre. Dessuten ville det vært befriende med en feirig hvor det ikke var forkus på å handle.

Jeg syns at kommersialiseringen av både mor og farsdag ødeleggger litt av sjarmen.

''At tradisjonen med å tegne kort, gi frokost på sengen og gå på besøk, var det som var det vanlige.''

Helt enig.

''...og dermed ikke så sårt for de som faktisk ikke er så heldige å ha en far som de kan hedre.''

Sandt nok.

''Jeg syns at kommersialiseringen av både mor og farsdag ødeleggger litt av sjarmen.''

Det meste av sjarmen spør du meg.

Det holder lenge med ett smil og en god klem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en koselig tradisjon, men jeg er ikke vant til den fra min egen oppvekst så vi har ikke begynt å feire hverken mors- eller farsdager vi heller.

For oss er det like fremmed som Thanksgiving, Halloween, engelsk 1. juledag etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Godt skrevet.

Vi feirer for ordens skyld ikke morsdagen heller vi - er ikke noen vits i å jazze opp den ene når vi ikke markerer noe spes den andre.

Men på 17. mai og julaften - da tar vi av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet.

Vi feirer for ordens skyld ikke morsdagen heller vi - er ikke noen vits i å jazze opp den ene når vi ikke markerer noe spes den andre.

Men på 17. mai og julaften - da tar vi av :-)

Da har vi det omtrent likt...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer ikke noe spesielt, men barna har laget hver sin hemmelige tegning til far (etter tips fra meg). Tenkte å stå opp først og fikse frokost, men jammen sov jeg godt i morges, gitt.

Det har hendt jeg også har kjøpt en blomst eller en liten gave fra barna, men det er ikke noe fast.

Kan hende hadde jeg ordnet litt mer feiring om det også skjedde noe på morsdagen ;).

''Kan hende hadde jeg ordnet litt mer feiring om det også skjedde noe på morsdagen ;)''

*he he* Har tenkt det samme selv:-)

Også her går det litt på innfallsmetoden om han får noe eller ikke, og om jeg hinter innpå til junior eller ikke. I år har faktisk hele farsdagen gått i glemmeboka....;-)

Jeg var forsåvidt vant til litt feiring av mors- og farsdager selv, men kan ikke huske at vi barna ble dratt i gang for å lage kort og komme med overraskelser på senga. Markeringen besto først og fremst i middag i spisestua eller på restaurant, og at man for en gangs skyld hadde dessert utenom jul og 17. mai;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Jeg synes bare det høres litt leit ut for ungene å ikke markere akkurat denne dagen, men det har nok noe med at jeg selv har gode minner fra farsdager og morsdager i oppveksten :)

Nå har ungene mine kasta pappa på dør (han er forvist til garasjen for å rydde ;-)) fordi de skal bake den hemmelige sjokoladekaka (og de nekter å få hjelp, så dette blir spennende;-))

''Jeg synes bare det høres litt leit ut for ungene å ikke markere akkurat denne dagen''

Du får det nesten til å høres ut som om det er veldig synd på de barna som ikke hausses opp til å synes at mors- og farsdag er superviktige feiringer og knis lg fnis med hemmelig kakebaking etc;-) Skjønner at dere har det veldig fint, og helt topp at du/dere gjør dette, men andre familier har kanskje helt andre ting som barna synes er stas å være med på, og de føler jo ikke at de går glipp av noe som helst ved å ikke ha alt dette på farsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...