Gjest Aimabel Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Så koselig det høres ut :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg synes det er fint å feire farsdag og morsdag, men samtidig synes jeg det er unødvendig med noe voldsomt gavedryss. Poenget er jo bare å vise at an setter pris på far og det er jo flere måter å gjøre det på. Jeg synes det er fint å lære barna å glede andre, og det er jo kjempekoselig at de lager gaver og kake. Far her i huset har fått et hjemmelaget kort og Pondus-kalenderen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvemamma Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Du høres ut som ei dame som var valgt ut til å delta på Dr. Phil-show en dag ;-P (Barna var nå voksne og sleit med å forstå at mor hadde vært så negativ til julegaver i hele deres oppvekst) Jeg sier ikke at du er like ille, altså Synes bare dette høres litt trist ut....... ''Du høres ut som ei dame som var valgt ut til å delta på Dr. Phil-show en dag ;-P (Barna var nå voksne og sleit med å forstå at mor hadde vært så negativ til julegaver i hele deres oppvekst) Jeg sier ikke at du er like ille, altså Synes bare dette høres litt trist ut.......'' Dette hørtes veldig fordømmende, synes jeg. Jeg gjør som Åsemor; kjøper bare gaver til ungene og tanteungene. Mannen og jeg kjøper noe sammen vi trenger om det faller seg slik, eller ingenting. bestemødrene får en gave fra ungene. Søsken og svogere/svigerinner får ingenting og vi får heller ikke noe fra de etter alles ønske. Men ungen får da gaver nok de, vi synes det er det viktigste i julen. Mangelen på gaver til poss voksne blir neppe noen traumatisk opplevelse for de. Det er ikke trist i det hele tatt, heller ikke noe dr. Phill materiale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Vi kjøper ikke gaver til hvrandre på fars og morsdag, nei. Men vi skal ta med pappa ut åp middag i dag, og kose oss med vafler når vi kommer hjem. Dessuten fikk han frokosten servert i dag, søndagsfrokosten er det vanligvis han som står for. Jeg synes "gavepresset" er noe stort tøys, man kan da vise at man setter ekstra pris på noen på andre måter enn å kjpe gaver. Ja, helt klart Gaver er ikke nødvendig Det viktigste er å markere dagen på en eller annen måte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226238339' post='4010172] Jepp, så har mormor laga romkake, og det gleder _jeg_ meg til! Nå har vi forøvrig vært hos oldemor (min mormor), som alltid har vært en ivrig feirer av sånne dager. Hun er ikke i stand til å bli med på besøk, så vi tok formiddagskaffen hos henne i dag, hun er enke og sitter mye alene. Koselig Jeg merker jeg savner mormor og farmor ekstra på slike dager.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Vi feirer ikke fars- og morsdag, men det er enkelt og greit fordi vi ikke er vant til det hjemmefra, noen av oss, og dermed er vi temmelig likegyldige i forhold til hele greia. Om ungene skulle få lyst til å gjøre noe spesielt rundt det, er de selvsagt hjertelig velkomne til det, da stiller jeg opp. Men i utgangspunktet har jeg ingen behov for verken å feire eller bli feiret på akkurat disse dagene Jeg har med andre ord ingen prinsipielle motforestillinger. Jeg tror nok dette henger sammen med hva man er vant til, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg har et barn som har vokst opp med en fraværende far....og når sønnen min var mindre var det ganske vondt å gå rundt i butikker hvor det hang digre plakater om å hedre far overalt- derfor var akkurat det litt sårt for meg personlig dengang. Utover det så har jeg ikke noe imot denne feiringen, men jeg skulle ønske at dette kunne være en feiring hvor det ikke ble lagt vekt på å kjøpe noe. At tradisjonen med å tegne kort, gi frokost på sengen og gå på besøk, var det som var det vanlige. Så ble det heller ikke så massiv oppmerkomhet på det i butikker som det er i dag, og dermed ikke så sårt for de som faktisk ikke er så heldige å ha en far som de kan hedre. Dessuten ville det vært befriende med en feirig hvor det ikke var forkus på å handle. Jeg syns at kommersialiseringen av både mor og farsdag ødeleggger litt av sjarmen. Jeg skjønner at denne dagen kan være sår for mange.... Igår var vi i byen, men jeg la ikke merke til en eneste prangende plakat om farsdagen. Jeg tror ikke mine unger la merke til det iallefall. Ellers enig i at det ikke er nødvendig med for mye fokus på denne dagen, så kan hver enkelt familie selv velge om de vil markere den eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Sikkert en koselig tradisjon, men jeg er ikke vant til den fra min egen oppvekst så vi har ikke begynt å feire hverken mors- eller farsdager vi heller. For oss er det like fremmed som Thanksgiving, Halloween, engelsk 1. juledag etc... Ok, skjønner at denne dagen ikke betyr noe for alle. Det jeg reagerer på er kanskje at endel tydelig viser sin negative holdning til mors- eller farsdag.... Selv synes jeg slike markeringer er hyggelige og jeg føler meg ikke som et "offer" for handelsstanden selv om jeg kjøper to farsdagsgaver 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 ''Jeg synes bare det høres litt leit ut for ungene å ikke markere akkurat denne dagen'' Du får det nesten til å høres ut som om det er veldig synd på de barna som ikke hausses opp til å synes at mors- og farsdag er superviktige feiringer og knis lg fnis med hemmelig kakebaking etc;-) Skjønner at dere har det veldig fint, og helt topp at du/dere gjør dette, men andre familier har kanskje helt andre ting som barna synes er stas å være med på, og de føler jo ikke at de går glipp av noe som helst ved å ikke ha alt dette på farsdagen. Hmm, jeg mener det vel egentlig ikke helt sånn Det handler mer om at når man faktisk markerer denne dagen, så får man innimellom negative tilbakemeldinger om at dette kun er noe handelsstanden har funnet på - og jeg driter i hvem som har funnet på det, så lenge vi synes dagen er hyggelig å markere Dessuten synes jeg det er fint at mor og far har en spesiell dag der barna får en gyllen anledning til å gi mor og far spesiell oppmerksomhet kun fordi de er mor og far Mine barn liker denne dagen veldig godt, men det er klart at hadde vi ikke feiret den, så hadde de jo heller ikke visst at de gikk glipp av noe ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg synes det er fint å feire farsdag og morsdag, men samtidig synes jeg det er unødvendig med noe voldsomt gavedryss. Poenget er jo bare å vise at an setter pris på far og det er jo flere måter å gjøre det på. Jeg synes det er fint å lære barna å glede andre, og det er jo kjempekoselig at de lager gaver og kake. Far her i huset har fått et hjemmelaget kort og Pondus-kalenderen :-) Helt enig ang gaver:) Gavene er egentlig underordnet hjemme hos oss. Her er det de selvlagede kortene med "pappa er snill" og "verdens beste pappa" som er viktigst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 ''Du høres ut som ei dame som var valgt ut til å delta på Dr. Phil-show en dag ;-P (Barna var nå voksne og sleit med å forstå at mor hadde vært så negativ til julegaver i hele deres oppvekst) Jeg sier ikke at du er like ille, altså Synes bare dette høres litt trist ut.......'' Dette hørtes veldig fordømmende, synes jeg. Jeg gjør som Åsemor; kjøper bare gaver til ungene og tanteungene. Mannen og jeg kjøper noe sammen vi trenger om det faller seg slik, eller ingenting. bestemødrene får en gave fra ungene. Søsken og svogere/svigerinner får ingenting og vi får heller ikke noe fra de etter alles ønske. Men ungen får da gaver nok de, vi synes det er det viktigste i julen. Mangelen på gaver til poss voksne blir neppe noen traumatisk opplevelse for de. Det er ikke trist i det hele tatt, heller ikke noe dr. Phill materiale. Jeg angra på at jeg skrev det når jeg leste det på nytt (rett etter at jeg hadde sendt det;-)). Ser nå at det virka noe fordømmende, selv om det var ment mest humoristisk Gaver til voksne i jula er jeg ikke så opptatt av, men jeg tror barna har stor glede av å få gi gaver Jeg fikk bare inntrykk av at Åsemor hata jula (noe hun jo ikke har nevnt med et ord ), og da minte det meg om denne damen på Dr.Phil. Hun nekta å kjøpe julegaver og viste med hele holdningen at jula var noe pålagt stress... Jeg beklager at svaret mitt ble litt flåsete og håper Åsemor skjønte at innlegget var ment mest som en litt ertete fleip :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hmm, jeg mener det vel egentlig ikke helt sånn Det handler mer om at når man faktisk markerer denne dagen, så får man innimellom negative tilbakemeldinger om at dette kun er noe handelsstanden har funnet på - og jeg driter i hvem som har funnet på det, så lenge vi synes dagen er hyggelig å markere Dessuten synes jeg det er fint at mor og far har en spesiell dag der barna får en gyllen anledning til å gi mor og far spesiell oppmerksomhet kun fordi de er mor og far Mine barn liker denne dagen veldig godt, men det er klart at hadde vi ikke feiret den, så hadde de jo heller ikke visst at de gikk glipp av noe ;-P ''så får man innimellom negative tilbakemeldinger om at dette kun er noe handelsstanden har funnet på - og jeg driter i hvem som har funnet på det, så lenge vi synes dagen er hyggelig å markere ;)'' Dette støttes fullt ut. Og for mitt eget vedkommende må jeg si at jeg føler det akkurat slik når det gjelder f eks Halloween. Nettopp fordi junior setter så utrolig stor pris på det, har jeg også lagt til rette for han med f eks Halloweenfest osv. ''Dessuten synes jeg det er fint at mor og far har en spesiell dag der barna får en gyllen anledning til å gi mor og far spesiell oppmerksomhet kun fordi de er mor og far :)'' Enig i at det er en hyggelig tanke:-) Men på enkelte andre innlegg her virker det som om du først og fremst synes at dette er noe som er viktig at man gjør _for barnas skyld_, selv om foreldrene ikke er så interessert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvemamma Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg angra på at jeg skrev det når jeg leste det på nytt (rett etter at jeg hadde sendt det;-)). Ser nå at det virka noe fordømmende, selv om det var ment mest humoristisk Gaver til voksne i jula er jeg ikke så opptatt av, men jeg tror barna har stor glede av å få gi gaver Jeg fikk bare inntrykk av at Åsemor hata jula (noe hun jo ikke har nevnt med et ord ), og da minte det meg om denne damen på Dr.Phil. Hun nekta å kjøpe julegaver og viste med hele holdningen at jula var noe pålagt stress... Jeg beklager at svaret mitt ble litt flåsete og håper Åsemor skjønte at innlegget var ment mest som en litt ertete fleip :-/ Hun skjønte sikkert poenget, og det gjør i og for seg jeg også, men jeg er så vant med å få kommentarer på at jeg ikke elsker å kjøpe hundreogørten smågaver til alle og enhver for enhver pris. Jeg opplever julegavehysteriet som et pes, ikke udelt glede hvertfall. Det betyr ikke at jeg ikke er glad i julen, men jeg syned det i første reke er barnas høytid, og at det er de som skal få gaver. Til våre egne kjøper vi masse gaver, alt for mye i følge min mor så de lider ikke av oppmerksomhet i jula for å si det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg angra på at jeg skrev det når jeg leste det på nytt (rett etter at jeg hadde sendt det;-)). Ser nå at det virka noe fordømmende, selv om det var ment mest humoristisk Gaver til voksne i jula er jeg ikke så opptatt av, men jeg tror barna har stor glede av å få gi gaver Jeg fikk bare inntrykk av at Åsemor hata jula (noe hun jo ikke har nevnt med et ord ), og da minte det meg om denne damen på Dr.Phil. Hun nekta å kjøpe julegaver og viste med hele holdningen at jula var noe pålagt stress... Jeg beklager at svaret mitt ble litt flåsete og håper Åsemor skjønte at innlegget var ment mest som en litt ertete fleip :-/ ''minte det meg om denne damen på Dr.Phil. Hun nekta å kjøpe julegaver og viste med hele holdningen at jula var noe pålagt stress... '' Hun husker jeg, og grunnen til at hun hatet julen så, var fordi mannen hennes hadde kjøpt en stygg genser til henne i gave ett år:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hmm, jeg mener det vel egentlig ikke helt sånn Det handler mer om at når man faktisk markerer denne dagen, så får man innimellom negative tilbakemeldinger om at dette kun er noe handelsstanden har funnet på - og jeg driter i hvem som har funnet på det, så lenge vi synes dagen er hyggelig å markere Dessuten synes jeg det er fint at mor og far har en spesiell dag der barna får en gyllen anledning til å gi mor og far spesiell oppmerksomhet kun fordi de er mor og far Mine barn liker denne dagen veldig godt, men det er klart at hadde vi ikke feiret den, så hadde de jo heller ikke visst at de gikk glipp av noe ;-P Vi er ikke så veldig opptatt av det med gaver, jeg syns gavepresset har gått litt for langt og jeg mener faktisk at fars og morsdag er noe handelsstanden har funnet på. Vi får stadig fine kort fra ungene våre om at vi er verdens greieste mamma og pappa og det syns jeg faktisk er mye hyggeligere enn at det skal settes av en dag til å si det. Små gaver laget på SFO eller skolen får vi også stadig vekk - trengs ingen egen dag for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farsdag er topp Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Vi har feiret dagen i dag. Ungene har gledet seg til dette i mange dager. Kaffe og noe å bite i på senga og sjokolade og en gave til.Og kort.Spist middag ute, og bare kost oss. Slike dager trenger vi virkelig. Vise hverandre at vi bryr oss.Om det koster noen kroner gjør ikke det noenting. Selv vil jeg gjerne ha gave på senga når morsdag kommer. Elsker gaver jeg.Dyre trenger dem ikke være. Hjemme hos oss feiret vi morsdag, men ikke farsdag siden min far ikke bodde hos oss og vi ikke hadde kontakt. Men det gjorde da ingenting! Jeg var inneforstått med at slik var det bare. Noen hadde to foreldre og noen hadde en forelder. Ikke såre miner av den grunn. Og holdningen til dette lærte jeg hjemmefra. Synes mor at det er synd at sitt barn ikke får treffe sin far, så merker barnet dette og DA blir selvsagt en farsdag sår! Heia alle dager vi kan feire! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg angra på at jeg skrev det når jeg leste det på nytt (rett etter at jeg hadde sendt det;-)). Ser nå at det virka noe fordømmende, selv om det var ment mest humoristisk Gaver til voksne i jula er jeg ikke så opptatt av, men jeg tror barna har stor glede av å få gi gaver Jeg fikk bare inntrykk av at Åsemor hata jula (noe hun jo ikke har nevnt med et ord ), og da minte det meg om denne damen på Dr.Phil. Hun nekta å kjøpe julegaver og viste med hele holdningen at jula var noe pålagt stress... Jeg beklager at svaret mitt ble litt flåsete og håper Åsemor skjønte at innlegget var ment mest som en litt ertete fleip :-/ Jeg er ikke så vanskelig å ha med å gjøre, altså. Jeg elsker jula, elsker juleforberedelsene, men ikke biten med å kjøpe gaver. Pynte til jul, ha juleverksted med venner og lage pynt og pepperkaker, bake kaker, finne frem juletreet, handle mat og sjokolade, masse brus... Ordne julestrømpene og se julegreier på tv. For meg er det det jula handler om, og det med gavene er bare et stressmoment. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lambi Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg synes det er kjempekoselig å feire fardag og morsdag, men synes det har tatt litt av ift. handelstanden. Egentlig synes jeg det er tull å kjøpe noe - det er bygget for mye opp på det matrialistiske i samfunnet, men at man heller viser at man bryr seg ved å gjøre litt ekstra for mor eller far. F.eks. i form av at de små lager noe fint, frokost på senga, baker eller finner på noe kos i form av opplevelser hvor alle er samlet (ut på tur å grille pølser eller bare i peisen hjemme, bowle, sykkeltur, piknik i hagen, spille spill etc. - det er kos det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 ''så får man innimellom negative tilbakemeldinger om at dette kun er noe handelsstanden har funnet på - og jeg driter i hvem som har funnet på det, så lenge vi synes dagen er hyggelig å markere ;)'' Dette støttes fullt ut. Og for mitt eget vedkommende må jeg si at jeg føler det akkurat slik når det gjelder f eks Halloween. Nettopp fordi junior setter så utrolig stor pris på det, har jeg også lagt til rette for han med f eks Halloweenfest osv. ''Dessuten synes jeg det er fint at mor og far har en spesiell dag der barna får en gyllen anledning til å gi mor og far spesiell oppmerksomhet kun fordi de er mor og far :)'' Enig i at det er en hyggelig tanke:-) Men på enkelte andre innlegg her virker det som om du først og fremst synes at dette er noe som er viktig at man gjør _for barnas skyld_, selv om foreldrene ikke er så interessert. Jeg tenker at dagen først og fremst er til for barnas skyld fordi de synes det er hyggelig med en markering der de kan få gi bort noe de har laget etc. Dessuten at det er viktig for barna å tenke litt over hvor mye mor og far egentlig gjør for dem og hvor mye de betyr for dem (slike ting bør man selvsagt tenke på uansett, men i en travel hverdag, så... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hun skjønte sikkert poenget, og det gjør i og for seg jeg også, men jeg er så vant med å få kommentarer på at jeg ikke elsker å kjøpe hundreogørten smågaver til alle og enhver for enhver pris. Jeg opplever julegavehysteriet som et pes, ikke udelt glede hvertfall. Det betyr ikke at jeg ikke er glad i julen, men jeg syned det i første reke er barnas høytid, og at det er de som skal få gaver. Til våre egne kjøper vi masse gaver, alt for mye i følge min mor så de lider ikke av oppmerksomhet i jula for å si det sånn. Jeg er helt enig med deg ang julegavehysteriet - bare så det er sagt Det finnes en mellomting 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.