Gå til innhold

NHD:Bipolar og medisinendring/kutt

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeBipolar?
Skrevet

Lurer egentlig på om det er noen vits med disse medisinene jeg. Nei, jeg prøver ikke å kjenne for mye etter en evt.virkning, men jeg kjenner så altfor godt at ting ikke virker...

Jeg startet på Cipralex, den ble fjerna-de ga meg Lamictal, kuttet denne, gav meg Lithium + Levaxin. Alle disse ble jeg også gitt diverse AP. Ingenting fungerte(depresjon) dermed ble jeg "satt på strøm"- 15 behandlinger =0 effekt.

Så ble det Lithium tilsatt Cipralex på nytt + Zyprexa. Fikk utrolige svinginger. trappet ned Cipralex.Ble lagt inn med noe overlegen mente var mani.(selv mener jeg at jeg bare var oppstemt)

Der kuttet de Zyprexa og Cipralex og prøvde Seroquel. De gav meg og Truxal og roet ned "manien".Seroquelen funket ikke så Orfiril ble prøvd-dempet oppturer men depressive perioder var uholdbare med et barn i bildet. Innlagt på ny pga. depresjon- kuttet Orfirilen, skulle få prøve Lamictal på nytt... og her er vi på utgangspunktet igjen..Overlegen på VOP hadde visst sagt til min behandler at medisinene ikke skulle røres mer inntil videre for jeg var så vanskelig å stabilisere(?) og dette under èn måned siden forrige utskrivelse...og uten å trappe opp Lamictalen ordentlig

Nå svinger jeg veggimellom, fra selvmordstanker og planlegging av dette til bruke alle pengene, ordne leilighet uten å ha noe å ha inni den overhode...vet ikke engang om jeg har veldig lyst til å leie denne...1-2 timer søvn om noen i det hele tatt...

Denne berg og dalbanen- opp og ned på ei ussel uke..

Jeg fatter ikke hva som skjer eller hva jeg kan gjøre med dette..

Jeg er veldig fristet til å kutte medisinene ut da det ser ut til at jeg ikke svinger særlig uten.(vel.. før jeg starta på medisiner var jeg meget dypt deprimert, derfor Cipralex først-ble dog dårligere og innlagt)

De er ikke veldig interessert i å høre på meg når det gjelder å prøve uten medisiner, men det ser jo ikke ut til at det er noe som fungerer i det hele tatt(ok jeg skal innrømme at jeg vet jo ikke HVOR mye jeg ville svingt uten medisinene heller da)

Er det forsvarlig å prøve trappe ned disse medisinene med min medisinhistorie eller må jeg bare leve med disse enorme og raske(som jeg ser og opplever det) svingningene?

Håper på svar, selv om dette kanskje ble mye info og lite spørsmål..

Vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om jeg forstår deg rett, bruker du nå Lamictal i en liten dose.

Neste steg bør være å trappe opp Lamictal til en serumkonsentrasjon mellom 30 og 40 nmol/l.

Jeg mener du bør følges av en spesialist inntil du er godt stabilisert.

Jeg kan ikke anbefale medisinkutt.

Gjest UndrendeBipolar?
Skrevet

Om jeg forstår deg rett, bruker du nå Lamictal i en liten dose.

Neste steg bør være å trappe opp Lamictal til en serumkonsentrasjon mellom 30 og 40 nmol/l.

Jeg mener du bør følges av en spesialist inntil du er godt stabilisert.

Jeg kan ikke anbefale medisinkutt.

Jeg står på Lithium og Lamictal.(levaxin pga lithiumen)

Lamictalen er på 250mg - fastlegen mente det var endel å gå på ift. speilet(fikk ikke resultatet selv) som ble tatt på denne dosen(det er han som har medisinstyret nå)

Må spesifisere at Lithiumen har jeg hatt siden `06 - aldri fjernet den - kombinert den med alt det andre.

Spesialist? Er det fastlegen? Psyk.sykepleieren jeg har som behandler?

Ok, ikke noen anbefaling av medisinkutt - greit nok ;-)

Men finnes det andre medisiner jeg evt. kan prøve om Lamictalen mot formodning ikke virker? Når den er nøye og grundig utprøvd?

Skrevet

Jeg står på Lithium og Lamictal.(levaxin pga lithiumen)

Lamictalen er på 250mg - fastlegen mente det var endel å gå på ift. speilet(fikk ikke resultatet selv) som ble tatt på denne dosen(det er han som har medisinstyret nå)

Må spesifisere at Lithiumen har jeg hatt siden `06 - aldri fjernet den - kombinert den med alt det andre.

Spesialist? Er det fastlegen? Psyk.sykepleieren jeg har som behandler?

Ok, ikke noen anbefaling av medisinkutt - greit nok ;-)

Men finnes det andre medisiner jeg evt. kan prøve om Lamictalen mot formodning ikke virker? Når den er nøye og grundig utprøvd?

Spesialist er psykiater. Be om oppfølging av psykiater på dps/få fastlegen til å gjøre det.

250 mg lamictal er ikke mye, og siden både konsentrasjonen i blodet og effekten er liten bør du nok øke dosen.

Hvordan er du i forhold til litium - konsentrasjon i blodet? Er det rom for å øke den også?

Så vidt jeg har forstått kan liten effekt av medisiner skyldes at dosen er for liten.

Gjest UndrendeBipolar?
Skrevet

Spesialist er psykiater. Be om oppfølging av psykiater på dps/få fastlegen til å gjøre det.

250 mg lamictal er ikke mye, og siden både konsentrasjonen i blodet og effekten er liten bør du nok øke dosen.

Hvordan er du i forhold til litium - konsentrasjon i blodet? Er det rom for å øke den også?

Så vidt jeg har forstått kan liten effekt av medisiner skyldes at dosen er for liten.

Tusen takk for svar Orio:-)

Nei, det er ikke rom for å øke Lithiumen, måtte trappe ned for ei stund siden.

Psykiater har jeg aldri hatt - men mellom innleggelser har overlegen på VOP hatt det med medisiner å gjøre, men har vel nesten ikke prata med h*n.

Lamictalen har jo en viss effekt, gir meg kortere nedeturer, men dette gjør (nok en gang) at jeg svinger altfor mye altfor ofte.

Vel, medisiner eller ikke - kan hende litt blir bedre ved flytting fra et ustabilt forhold og da...Må jo endre endel av "livet" før en kan justere for mye på det kjemiske...hmm..aner ikke jeg- bare masse synsing

Skrevet

Tusen takk for svar Orio:-)

Nei, det er ikke rom for å øke Lithiumen, måtte trappe ned for ei stund siden.

Psykiater har jeg aldri hatt - men mellom innleggelser har overlegen på VOP hatt det med medisiner å gjøre, men har vel nesten ikke prata med h*n.

Lamictalen har jo en viss effekt, gir meg kortere nedeturer, men dette gjør (nok en gang) at jeg svinger altfor mye altfor ofte.

Vel, medisiner eller ikke - kan hende litt blir bedre ved flytting fra et ustabilt forhold og da...Må jo endre endel av "livet" før en kan justere for mye på det kjemiske...hmm..aner ikke jeg- bare masse synsing

Det høres ut som medisineringen er såpass komplisert at den ikke bør overlates til fastlegen. Her kan det jo virke som selv ekspertene har problemer.

Kan du be om å bli fulgt opp av psykiater til medisineringen er i orden? Eller kan fastlegen din be om det?

Du skal jo øke lamictal, og jeg tror det vil hjelpe. Det med hyppigere svingninger tror jeg kan skyldes at du ikke er oppe i høy nok dose enda.

Å komme deg ut av et ustabilt forhold vil nok også hjelpe, det er det ingen tvil om. Men jeg ville prøvd å finne best mulig medisinering med en gang, ikke ventet til forholdene rundt deg er roligere. Hvis det viser seg at du ikke har behov for like mye medisiner senere, når livet ditt er mer stabilt, kan du heller trappe ned igjen da.

Håper du får kyndig hjelp snart.

Gjest UndrendeBipolar?
Skrevet

Det høres ut som medisineringen er såpass komplisert at den ikke bør overlates til fastlegen. Her kan det jo virke som selv ekspertene har problemer.

Kan du be om å bli fulgt opp av psykiater til medisineringen er i orden? Eller kan fastlegen din be om det?

Du skal jo øke lamictal, og jeg tror det vil hjelpe. Det med hyppigere svingninger tror jeg kan skyldes at du ikke er oppe i høy nok dose enda.

Å komme deg ut av et ustabilt forhold vil nok også hjelpe, det er det ingen tvil om. Men jeg ville prøvd å finne best mulig medisinering med en gang, ikke ventet til forholdene rundt deg er roligere. Hvis det viser seg at du ikke har behov for like mye medisiner senere, når livet ditt er mer stabilt, kan du heller trappe ned igjen da.

Håper du får kyndig hjelp snart.

Takk igjen!

Ja, jeg fikk telefon nå i kveld at jeg kunne øke Lamictal med 50mg i første omgang - komme til kontroll etter ei stund for å sjekke status. Spurte om åssen det var med resepter - hadde ikke fått med seg at jeg ikke får styre disse selv om det er blitt sagt mange ganger.

Det er visst veldig dårlig med psykiatere der jeg går - i alle fall er de meget opptatt. Fastlegen er flink, vet og kan mye- men det er visst ingen som kan hjelpe meg nok til at jeg skal klare å få et tilfredsstillende liv. Nei, jeg forventer ikke mirakler eller lykke eller noe sånt- livet har jo opp og nedturer.

Jeg vet at jeg må jobbe selv for å få det bedre/bra, men jeg vet dessverre ikke mer hva jeg kan gjøre og det hele virker til å være et håpløst prosjekt..

Tusen takk for svar i alle fall Orio *klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...