Gå til innhold

Omskjæring av guttebarn

Gjest grusomt

Anbefalte innlegg

Gjest grusomt

Jeg venter barn med en jødisk mann, og han vil gjerne at barnet skal bli omskåret, som barna tradisjonelt blir. Dette har blitt et stort problem for meg, jeg ser jo hvorfor han vil det, men forstår ikke hvorfor han insisterer!! Barnet vil jo uansett ikke bli anerkjent som jøde, i følge tradisjonen må jo barna ha jødisk mor for å være jøde! Så da har det jo ingenting å si om det blir omskåret eller ikke, det kan ikke bli jødisk UANSETT! Og han er ikke særlig nøye på å følge alle de andre reglene med mat og sabbaten osv, hvorfor insisterer han på dette?? Det er et middelaldersk og smertefult rituale, og det blir jo å skade et ellers friskt barn. Som mor vil man jo beskytte barnet sitt mot å ha det vondt, nå samtykker jeg jo mot å med vilje påføre det smerte.. Det er helt feil!

Det som gjør dette enda mer vanskelig er jeg på forhånd hadde et rasjonelt forhold til det, ville selvfølgelig respektere samboerens religion osv. Men nå som jeg har fått et følelsmesig bånd til barnet i magen blir dette noe annet! Og det forstår han ikke!! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vet jo egentlig at jeg overdriver, men det er MITT barn! Han kan ikke skade mitt barn mot min vilje?

Trenger noen gode råd og innspill her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan aldri tenke meg at et norsk sykehus ville gjort noe sånt - og særlig ikke mot mors (eller fars - for ordens skyld) vilje?

Og jeg skjønner meget godt at du ikke ønsker omskjæring. _Meget_ godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min fulle støtte i at dette ikke bør gjøres på rutinebasis! Én ting er omskjæring dersom det viser seg å være nødvendig senere i livet av medisinske årsaker, men omskjæring av nyfødte gutter er jeg sterkt i mot.

Mange argumenterer med at den blir lettere å holde ren, men dette man kan lære gutten å trekke forhuden tilbake og vaske nøye (her har dere en liten ulempe i og med at barnets far ikke kan deomnstrere overfor gutten hvordan det kan gjøres, men det synes jeg ikke er avgjørende).

Forhuden har jo en mening, og den beskutter gland. En gutt som vokser opp uten denne beskyttelsen vil naturlig nok bli litt mer "herdet" på tuppen og med andre ord ha nedsatt følelse i penis.

Noen hevder at det er en fordel for kvinnene, for de da bruker lengre tid på å få orgasme, men det er jo ikke slik at alle uomskårne menn kommer "for fort" av den grunn - det er jo en treningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg fant denne artikkelen fra legeforeningen om temaet:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=472266

Du kan sikkert finne mye annet også hvis du søker på f eks google.

I tillegg tror jeg det er viktig at du overfor mannen din passer på å understreke at din mostand mot å omskjære sønnen deres på ingen som helst måte betyr at du ikke synes din mann er "bra nok" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grusomt

Hei igjen,

Jeg fant denne artikkelen fra legeforeningen om temaet:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=472266

Du kan sikkert finne mye annet også hvis du søker på f eks google.

I tillegg tror jeg det er viktig at du overfor mannen din passer på å understreke at din mostand mot å omskjære sønnen deres på ingen som helst måte betyr at du ikke synes din mann er "bra nok" osv.

Det største problemet er vel egentlig at dette er et STORT religiøst spørsmål for han, en pakt med Gud siden Abraham og et tegn på religiøs og etnisk identitet.. Så selv om jeg prøver å argumentere med at det kan ha negative helsemessige effekter, er svært smertefult og kan begrense senere seksualliv, så går det ikke inn, for det er bagateller i forhold til hvor viktig dette er religøst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minmeninger

Jeg kan i grunn ikke gi noe annet råd enn at dere får bruke tid til å kommunisere rundt dette og komme frem til en eller annen løsning. Det er DERES barn dette handler om og at dere i felleskap skal sørge for barnets beste i lang tid fremover.

En ting er uenighet om navnevalg, oppdragelse, fargevalg på barnerommet o.l - slike ting diskuterer man seg frem til underveis. Dette er av langt mer omfattende og dyptgripende viktighet for dere begge. Jeg ønsker dere lykke til i dialogen (e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan aldri tenke meg at et norsk sykehus ville gjort noe sånt - og særlig ikke mot mors (eller fars - for ordens skyld) vilje?

Det er fullt lovlig og blir gjort på sykehus på alle muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Huff jeg føler med deg og har vel ingen gode råd egentlig. Annet enn at du kanskje burde ta kontakt med instans som kan hjelpe deg. Ihvertfall får du noen å snakke med. Selve omskjæringen er nok ikke veldig smertefull, det er et relativt vanlig inngrep som gjøres under narkose på sykehus og blir mer som en operasjon. Min mann ble omskåret i voksen alder (ikke av religiøse grunner) og det gikk helt fint. Håper dere kommer til enighet. Selv ville jeg ikke frivillig latt en nyfødt bli omskåret uansett religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel egentlig at dette er et STORT religiøst spørsmål for han, en pakt med Gud siden Abraham og et tegn på religiøs og etnisk identitet.. Så selv om jeg prøver å argumentere med at det kan ha negative helsemessige effekter, er svært smertefult og kan begrense senere seksualliv, så går det ikke inn, for det er bagateller i forhold til hvor viktig dette er religøst!!

Jeg skjønner det, men hjelper det ikke i så henseende at barnet ikke vil bli anerkjent som jøde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Kan ikke ungen selv velge når han blir større da?

Så avstår du fra å insistere på at barnet skal døpes katolsk eller hva nå du selv tilhører av religion?

Jeg hadde nok forlangt ganske kraftig at mannen skulle få demonstrert sin religionsinteresse på mange områder før han fikk sette kniver i ungen min. Men på den annen side ville jeg vel ikke kommet på date nr 2 med en spesielt religiøs mann uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ungen selv velge når han blir større da?

Så avstår du fra å insistere på at barnet skal døpes katolsk eller hva nå du selv tilhører av religion?

Jeg hadde nok forlangt ganske kraftig at mannen skulle få demonstrert sin religionsinteresse på mange områder før han fikk sette kniver i ungen min. Men på den annen side ville jeg vel ikke kommet på date nr 2 med en spesielt religiøs mann uansett.

Omskjæringen MÅ ABSOLUTT bli gjort 8 dager etter at barnet er født (med mindre det er sykt e.l.) og er derfor ikke noe barnet kan velge selv senere. Det er også noe av det som gjør det til et så stort problem for meg:( Hadde han valgt det selv hadde det jo vært greit.

Som jeg har forstått det, blir det ikke det samme som å døpe barnet sitt. I flere kretser blir man ikke regnet som fullverdig jødisk hvis man konverterer senere, som da vil være tilfellet hvis man ikke er omskåret etter 8 dager. Så faren hans har egentlig omvendt argument: hvis vi omskjærer han kan han senere velge om han vil være jødisk eller ikke, men hvis vi ikke omskjærer han kan han aldri bli jødisk.. Men enkelte vil da sikkert heller uansett ikke akseptere han siden han ikke har jødisk mor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Omskjæringen MÅ ABSOLUTT bli gjort 8 dager etter at barnet er født (med mindre det er sykt e.l.) og er derfor ikke noe barnet kan velge selv senere. Det er også noe av det som gjør det til et så stort problem for meg:( Hadde han valgt det selv hadde det jo vært greit.

Som jeg har forstått det, blir det ikke det samme som å døpe barnet sitt. I flere kretser blir man ikke regnet som fullverdig jødisk hvis man konverterer senere, som da vil være tilfellet hvis man ikke er omskåret etter 8 dager. Så faren hans har egentlig omvendt argument: hvis vi omskjærer han kan han senere velge om han vil være jødisk eller ikke, men hvis vi ikke omskjærer han kan han aldri bli jødisk.. Men enkelte vil da sikkert heller uansett ikke akseptere han siden han ikke har jødisk mor!!

Argumentet om at en som er blitt omskjært i voksen alder ikke er hundre prosent jødisk kan han - unnskyld uttrykket - hoppe og drite i så lenge du uansett ikke er jødisk og det toget uansett har gått for dette barnet. Det skulle han ha tenkt på før han fikk barn med deg.

Jeg ville tviholdt på at barnet skal velge selv i voksen alder og akkurat dette ville jeg faktisk neppe firt på. Så får det være opp til far om ungen skal vokse opp i et hjem med foreldre som respekterer hverandres ulike syn på ting, med kosher mat og alt mulig annet som hører jødedom til som jeg nok ville lempet på - men altså ikke omskjært - eller om det skal vokse opp i et hjem hvor jødedom ikke finnes annet enn under samværene.

Unnskyld hvis jeg er altfor firkantet for deres situasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt ble omskåret som 4-åring pga trang forhud, og det er ikke noe jeg ville påført ungen min uten at det var tvingende nødvendig. Jeg er glad vi gjorde det, for han hadde vondt, men uka etter inngrepet var ganske smertfullt for ham.

På den annen side er det kanskje bedre at det gjøres mens de er bittesmå, så husker de ikke opplevelsen når de blir store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del tradisjoner som ikke alltid har særlig for seg. Omskjæring har vel ikke egentlig noen særlig praktisk funksjon. I flere land blir jo jenter også omskjært fordi det alltid har vært gjort, fordi en eller annen gud sier det må gjøres. En må huske at dette ikke er noe som kan gjøres om, gjort er gjort. Jeg ville ikke latt mine barn blitt omskåret. Tror du må snakke med din mann og få han til å forklare deg hvorfor det er så viktig. Du bør ha minst like mye å si som din mann i dette spm. Forklar han at du vil gutten skal få velge da han blir stor. Sett dere ned å bli enige. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten både mors og fars samtykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt ham få viljen sin her. Kanskje er han ikke så forferdelig religiøs i daglig praksis, men dette er et tema som stikker veldig dypt, tror jeg.

Akkurat som f.eks julefeiring stikker veldig dypt hos oss og hvor det er utenkelig å slutte med det. Selv om man ikke er religiøs eller noe annet (julen er jo egentlig ikke en religiøs feiring opprinnelig), men det stikker bare så dypt i oss at vi føler oss ikke som hele mennesker om vi må gi slipp på det.

Uten sammenligning forøvrig da, siden vi her snakker om en fysisk inngripen på en menneskekropp.

Men, hvis omskjæring absolutt skal finne sted, så er det riktig at det bør utføres så tidlig som mulig, på dag 8.

Dette har noe med at det er minst smertefullt og gror fortere enn hos eldre barn/voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt ham få viljen sin her. Kanskje er han ikke så forferdelig religiøs i daglig praksis, men dette er et tema som stikker veldig dypt, tror jeg.

Akkurat som f.eks julefeiring stikker veldig dypt hos oss og hvor det er utenkelig å slutte med det. Selv om man ikke er religiøs eller noe annet (julen er jo egentlig ikke en religiøs feiring opprinnelig), men det stikker bare så dypt i oss at vi føler oss ikke som hele mennesker om vi må gi slipp på det.

Uten sammenligning forøvrig da, siden vi her snakker om en fysisk inngripen på en menneskekropp.

Men, hvis omskjæring absolutt skal finne sted, så er det riktig at det bør utføres så tidlig som mulig, på dag 8.

Dette har noe med at det er minst smertefullt og gror fortere enn hos eldre barn/voksne.

Ja, jeg må si jeg heller litt mot ditt synspunkt her, til tross for at jeg har fått de fleste andres sympati...;) Etter å ha snakket litt med min svigermor også, så har vel hun klart å bearbeide meg litt. Det er jo et religiøst spørsmål og veldig viktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del tradisjoner som ikke alltid har særlig for seg. Omskjæring har vel ikke egentlig noen særlig praktisk funksjon. I flere land blir jo jenter også omskjært fordi det alltid har vært gjort, fordi en eller annen gud sier det må gjøres. En må huske at dette ikke er noe som kan gjøres om, gjort er gjort. Jeg ville ikke latt mine barn blitt omskåret. Tror du må snakke med din mann og få han til å forklare deg hvorfor det er så viktig. Du bør ha minst like mye å si som din mann i dette spm. Forklar han at du vil gutten skal få velge da han blir stor. Sett dere ned å bli enige. Lykke til!

Det er også himmelvid forskjell på omskjæring av gutter og jenter.

Svært mange norske gutter er omskåret rett og slett bare pga for trang forhud, så dette er egentlig ingen stor sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, jeg må si jeg heller litt mot ditt synspunkt her, til tross for at jeg har fått de fleste andres sympati...;) Etter å ha snakket litt med min svigermor også, så har vel hun klart å bearbeide meg litt. Det er jo et religiøst spørsmål og veldig viktig..

Troende jøder er Guds utvalgte folk, og for de er omskjæring svært sentralt! Jeg er kristen, så for min del ville det aldri bli aktuelt med omskjæring, men er du ikke særlig religiøs, så ville jeg oppfylt min manns ønske....

Det _kan_ påføre barnet ubotelige skader, men det er særdeles sjeldent. Noen nettsider advarer sterkt mot og andre for.

Du ble sikkert ikke klokere av dette, men du må gjerne spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troende jøder er Guds utvalgte folk, og for de er omskjæring svært sentralt! Jeg er kristen, så for min del ville det aldri bli aktuelt med omskjæring, men er du ikke særlig religiøs, så ville jeg oppfylt min manns ønske....

Det _kan_ påføre barnet ubotelige skader, men det er særdeles sjeldent. Noen nettsider advarer sterkt mot og andre for.

Du ble sikkert ikke klokere av dette, men du må gjerne spørre!

Ja, det var vel kanskje det jeg gjorde feil, sjekka det ut på internett og der står det jo alt mulig rart. Var nok enkelte av de sidene jeg var inne på som blåste det svært opp og spilte veldig på følelsene. Av typen :"Jeg sa ja til at min sønn skulle bli omskåret, hver gang jeg skiftet bleie gråt jeg" .. Og bilder av rene torturinstrumenter der man skulle spenne ungen fast for at den ikke skulle sparke etc.. Og det blir heldigivs ikke akutelt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...