Snikkersen Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Et bevis på at det er hva ungene leser som er viktig!: Har en datter som ikke har likt å lese. Hun elsker derimot lydbøker, der går det unna med både Harry Potter, Astrd Lindgren osv. Hun har "lest" de fleste lydbøkene for hennes aldersgruppe på biblioteket. Men lesingen går sakte, og jeg har tatt med uttallige leseløvebøker, billedbøker osv får å inspirere henne (jobber på bibliotek, så jeg har peiling på hva som er populært og bra). Har ikke nådd frem. Men så! Plutselig! Nå tok jeg med meg hjem "Alle elsker Sigge". Hun har begynt på stellekurs for hest, og da hun fikk denne boka var det bare lykke! Hun har lest den nesten ut (denne helgen), og boka er på over 100 sider. Heldigvis er det en serie, så nå skal jeg skaffe de andre i serien også. Selv sier hun at hun "hater" leseløver. Tror hun synes de er kjedelige...? Jeg vet ikke helt hva som er galt med dem, for jeg ser jo at andre unger liker dem godt. Håper virkelig at dette skal vekke den viktige leselysten. Så til dere som sliter med det samme: ikke gi opp. Plutselig finner dere noe som er interessant for barnet. Må si jeg er litt lettet nå.... Barnet er 9 år, og det samme barnet som jeg skrev om lenger ned her, og som blir tatt ut av klassen for å lese.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Prøv også Sara-serien av Pia Hagmar, en serie hestebøker for jenter på den alderen. De er søte synes jeg, men de siste bøkene har kanskje tapt seg litt? Ellers finnes det en del hesteserier - serien om Stall Nova av Ingrid Wiese f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 ''Selv sier hun at hun "hater" leseløver. '' Det sier syvåringen min også, selv om det ikke stemmer helt, han liker mange av bøkene. Har inntrykk av at Leseløve-bøkene anses litt "ukule" på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Prøv også Sara-serien av Pia Hagmar, en serie hestebøker for jenter på den alderen. De er søte synes jeg, men de siste bøkene har kanskje tapt seg litt? Ellers finnes det en del hesteserier - serien om Stall Nova av Ingrid Wiese f.eks. Ja, jeg kjenner til disse. skal introdusere disse etter at "Sigge-bøkene" er lest. Tror at "Stall nova" er litt vanskeligere å lese. Men hvis hun blir hekta på dem, så klarer hun det kanskje likevel..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Ja, jeg kjenner til disse. skal introdusere disse etter at "Sigge-bøkene" er lest. Tror at "Stall nova" er litt vanskeligere å lese. Men hvis hun blir hekta på dem, så klarer hun det kanskje likevel..... Stall Nova er nok egentlig for de som er hakket større ja. Hva med Ponnistallen-bøkene av Katie Price? De er kanskje passe rosa og dillete for en 9-åring? ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Rampete Robin er også en bok som fenger mange. Bare som et lite tips:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Rampete Robin er også en bok som fenger mange. Bare som et lite tips:-) Hun har hørt disse på lydbok. hun synes de er ok, men liker dem ikke godt nok til å "orke" å lese selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Stall Nova er nok egentlig for de som er hakket større ja. Hva med Ponnistallen-bøkene av Katie Price? De er kanskje passe rosa og dillete for en 9-åring? ) Vi har ikke denne serien på vårt bibliotek. Ser at forfatteren er glamourmodell hehe. Kanskje jeg bestiller første bok i serien til henne på nettet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Stall Nova er nok egentlig for de som er hakket større ja. Hva med Ponnistallen-bøkene av Katie Price? De er kanskje passe rosa og dillete for en 9-åring? ) Kjenner du til "Ponni og gjengen" av Kirsten Sonne Harild? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Kjenner du til "Ponni og gjengen" av Kirsten Sonne Harild? En lett og grei og søt serie som sikkert passer til de på 8-12 år. ) Har akkurat hatt et raid og lest fort gjennom hestebøker som er nyere enn 2000. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Rampete Robin er også en bok som fenger mange. Bare som et lite tips:-) En av de få tingene som funker på vår 8 årige jente er nettopp Rampete Robin. Hun har noen lettlestversjoner av Rampete Robin - heldigvis. Hun er ikke filla interessert i hest, så det tipset hjelper lite hos oss. Derimot har vi hatt suksess med Ole Lund Kirkegaard og Road Dahl. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg er veldig enig med deg: Det er hva ungene liker å lese som er det viktigste. Min sønn på 9 lærte å lese i 5-års alderen, og da var det dyrebøker og andre faktabøker som var det store. Siden har han slukt alt av faktabøker, leksikon osv. Men- det er jo viktig å kunne følge ei handling gjennom ei hel bok, også, og for min sønn var det "Doktor Proktor og tidsbadekaret" som ble den store aha-opplevelsen. Siden har han lest "Doktor P og prompepulveret", flere Hardygutt-bøker og nå sist: Bobseybarna. Han har ei Harry Potter-bok i hylla, men den har virket avskrekkende til nå, fordi den er så tykk. Men nå sier han at han vil begynne på denne. Så da får jeg trå til med litt lesing, jeg også. For jeg mener jo at når man begynner på ei bok, bør man også fullføre den... Innen rimelig tid, slik at man husker historien. Jeg synes leselyst er super slik, for da må ungene fullføre bøkene de begynner på, uansett om de fenger eller ikke. Bare slik kan man virkelig finne ut hva man selv liker å lese. Min sønn går i 4. og de er ikke med på leselyst. Det er det 5., 6. og 7. som er med på på vår skole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hun har hørt disse på lydbok. hun synes de er ok, men liker dem ikke godt nok til å "orke" å lese selv. Hvis hun er motivert for det er det flott å kombinere bok og lydbok. Da får hun opp farten på lesing ved å følge med i teksten samtidig som hun får inn ordbildene, ikke minst de høyfrekvente og dette vil bidra til å øke tempoet på egen lesing. Men ellers er det vel bare å pøse på med hestebøker - husker hvordan det var å være i den fasen der 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.