Aggathe Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg tror gutten min har fått en fotvorte, den er på hælen, helt på kanten. Jeg har googlet mange bilder, men fant ut at fotvorter kan se litt forskjellig ut. Bort må den iallefall, den er ganske stor, selv om den ikke ses så godt, er det en kul der. Så over til spørsmålet, hvilken måte er best for å fjerne den? Litt overilt å dra han til legen før jeg har prøvd å fjerne den selv, men er usikker på fremgangsmåten jeg skal velge. Vet det finnes sånn som du pensler på, er det bra? Eller er sånn hjemmefrysing bedre? Noen som har erfaringer å dele? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du er heldig om du får den bort i det hele tatt... ( Jeg ville gått til legen med en gang like godt. Har dårlig erfaring med disse hjemmeremediene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg tror ikke jeg ville begynt med noe selv uten å være helt sikker på at det er en fotvorte. Hvis du er helt sikker, har jeg god erfaring med hjemmefrysing. Vi har blitt kvitt en håndvorte og en fotvorte hos mine to barn med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hjemmefrysing: forsøkt tre ganger - ikke funka "Legefrysing" : forsøkt en gang - ikke funka Verucid (pensle på): fikk til slutt bort en fotvorte - 4 igjen vorteplaster (scholl) : forsøkt to ganger - ikke funka bananskallmetoden som mange snakker varmt om: forsøkt over 2 mnd - ikke funka i det hele tatt. Konklusjon: Fotvorter er no'dritt som er vanskelig å bli kvitt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Hjemmefrysing: forsøkt tre ganger - ikke funka "Legefrysing" : forsøkt en gang - ikke funka Verucid (pensle på): fikk til slutt bort en fotvorte - 4 igjen vorteplaster (scholl) : forsøkt to ganger - ikke funka bananskallmetoden som mange snakker varmt om: forsøkt over 2 mnd - ikke funka i det hele tatt. Konklusjon: Fotvorter er no'dritt som er vanskelig å bli kvitt! Dette var nedslående lesing du, jeg skjønner nå at jeg har et problem større enn først antatt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Jeg tror ikke jeg ville begynt med noe selv uten å være helt sikker på at det er en fotvorte. Hvis du er helt sikker, har jeg god erfaring med hjemmefrysing. Vi har blitt kvitt en håndvorte og en fotvorte hos mine to barn med det. Skjønner ikke helt hva annet det kan være da, men om jeg tar han til legen vil jeg iallefall få bekreftet at det er en fotvorte. Man bør vel få den fjernet da, for det er vel smittsomt etter hva jeg har forstått, og det er også ubehagelig i følge gutten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Du er heldig om du får den bort i det hele tatt... ( Jeg ville gått til legen med en gang like godt. Har dårlig erfaring med disse hjemmeremediene. Om det er slik at ingenting virker kan dette bli kostbart om jeg prøver alt de har på apoteket, så kanskje lege hadde vært det greieste da ja! Kan ikke se for meg at jubelen står i taket over at en lege skal pirke i det der da, men må man så må man! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du er heldig om du får den bort i det hele tatt... ( Jeg ville gått til legen med en gang like godt. Har dårlig erfaring med disse hjemmeremediene. Jeg har god erfaring med hjemmemidlene:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Vi brukte hjemmefrysing på en fotvorte, trengte to behandlinger (står at behandlingene kan måtte gjentas), så var vorta borte - så det er ikke bare negative erfaringer med dette, altså:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jr fikk ei på tåa. Den var sår og irritert i tillegg, da skoen hadde gnagd litt. Syntes det så ille ut. Fikk ei venninne som er fotterapaut til å se på det. Hun anbefalte ikke det du fikk kjøpt på apotek allefall. Hun tok på noe pulver og bandasjerte inn. Så skulle den sitte på til det falt av. Deretter brukte han ei slags strømpe på til hele vorta falt av plutselig. Nå er han helt fint. Hun foreslo dussuten å bruke neglelakk på de, slik at det ikke smitter til resten av familien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg har god erfaring med hjemmemidlene:-) Det har ikke jeg. ( Verken med verucid til å smøre på, vorteplaster eller frysing. ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det har ikke jeg. ( Verken med verucid til å smøre på, vorteplaster eller frysing. ( Poenget er at det kan bli både vellykket og ikke, man må huske på at egen erfaring ikke nødvendigvis er fasiten:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du kunne jo prøvd sånn hjemmefrysing da, jeg har ikke erfaring med det, men har hatt fotvorte selv og både fått brent og fryst. Begge deler var ganske vondt, men man slipper den ekle lukten av svidd hud når man fryser og det går kjappere og syns jeg å huske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg jobber til daglig med behandling av vorter hos hudlege. Det kan dessverre være gjenstridig. Hvis du kan se svarte "prikker" i området er det garantert en virusvorte. Prikkene er blodforskyningen til vorta. Noen ganger må man skjære bort litt av overflaten for å se prikkene. Min erfaring er at følgende oppskrift gir raskt resultater hvis man er litt nøye, på barn som har et sterkt immunforsvar trengs da ofte kun et par legebesøk: - Gå til legen for frysebehandling ca. hver 4 uke. Kjøp Emlakrem reseptfritt på apotek og påfør vorten minst en time før legebesøket. Smør tykt og dekk med plastfolie. Da gjør ikke behandlingen vondt. Hjemmefrysing holder ikke nok antall minusgrader og vil som oftest ikke hjelpe. - Mellom frysebehandlinger hos legen gjennomfør hjemmebehandling; grønnsåpefotbad x 2-3 pr uke med etterfølgende skraping av vortens overflate samt påføring av vortemiddel. Be legen om å få med en skalpell hjem til å skrape med og få opplæring i hvor mye som skal "skaves av". Standard vortemiddel er Verrucid, men det finnes også respeptbelagt middel (Rapec) som kan benyttes i vanskelige tilfeller. Vær nøye med håndvask etter håndtering og la barnet bruke sokker som skiftes ofte. Ikke gå barbeint eller med bare føtter i skoene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det har litt å gjøre med hvor dype røtter fotvorten har, jo dypere røtter jo vanskeligere å behandle. Jeg hadde en nokså dyp fotvorte en gang som jeg fikk brent, men måtte ha et par behandlinger før legen fikk skikkelig knekken på den. Senere hadde jeg noen dype fotvorter som ble tatt med frysing, jeg syns det var mye mer effektivt og vortene kom ikke tilbake. Jeg tror hjemmebehandling funker best på små vorter som ikke har så store røtter... det er vel vanskelig å se selv da, men du kan jo prøve hjemmebehandling først og se.. hjelper ikke det så går du til legen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hjemmefrysing: forsøkt tre ganger - ikke funka "Legefrysing" : forsøkt en gang - ikke funka Verucid (pensle på): fikk til slutt bort en fotvorte - 4 igjen vorteplaster (scholl) : forsøkt to ganger - ikke funka bananskallmetoden som mange snakker varmt om: forsøkt over 2 mnd - ikke funka i det hele tatt. Konklusjon: Fotvorter er no'dritt som er vanskelig å bli kvitt! Går det ikke an å skjære bort vorter og da? Siden andre metoder ikke funker liksom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Går det ikke an å skjære bort vorter og da? Siden andre metoder ikke funker liksom? Legen vår sa at man sjelden skar bort vorter nå for tiden - vet ikke hvorfor. Selv hadde jeg en vorte som i sin tid ble brent bort. Lukta jo ekkelt da - men det funka i det minste.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg jobber til daglig med behandling av vorter hos hudlege. Det kan dessverre være gjenstridig. Hvis du kan se svarte "prikker" i området er det garantert en virusvorte. Prikkene er blodforskyningen til vorta. Noen ganger må man skjære bort litt av overflaten for å se prikkene. Min erfaring er at følgende oppskrift gir raskt resultater hvis man er litt nøye, på barn som har et sterkt immunforsvar trengs da ofte kun et par legebesøk: - Gå til legen for frysebehandling ca. hver 4 uke. Kjøp Emlakrem reseptfritt på apotek og påfør vorten minst en time før legebesøket. Smør tykt og dekk med plastfolie. Da gjør ikke behandlingen vondt. Hjemmefrysing holder ikke nok antall minusgrader og vil som oftest ikke hjelpe. - Mellom frysebehandlinger hos legen gjennomfør hjemmebehandling; grønnsåpefotbad x 2-3 pr uke med etterfølgende skraping av vortens overflate samt påføring av vortemiddel. Be legen om å få med en skalpell hjem til å skrape med og få opplæring i hvor mye som skal "skaves av". Standard vortemiddel er Verrucid, men det finnes også respeptbelagt middel (Rapec) som kan benyttes i vanskelige tilfeller. Vær nøye med håndvask etter håndtering og la barnet bruke sokker som skiftes ofte. Ikke gå barbeint eller med bare føtter i skoene. Du har peiling på dette, ser jeg! Jeg var med datteren min (7) til hudpleier fire ganger i vår for behandling av mange små fotvorter - tror hun hadde 17 stk. Hun slipte dem, og penslet på lapis. Etter 4 ganger sluttet jeg å gå til henne, fordi de ikke viste noe tegn til å forsvinne. Så fikk jeg time hos lege, og legen henviste henne til hudlege. Endelig tenkte jeg hun ksulle bli kvitt dem, med "frysing" eller hva det heter. MEN det kom svar fra hudlegen at hun var for liten til slik behandling... Så nå har høsten gått, og vi har ikke fått gjort noe mer med det... Hva blr vi gjøre? Vortene er der fortsatt, men de har ikke spredd seg mer, tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Om det er slik at ingenting virker kan dette bli kostbart om jeg prøver alt de har på apoteket, så kanskje lege hadde vært det greieste da ja! Kan ikke se for meg at jubelen står i taket over at en lege skal pirke i det der da, men må man så må man! Hjemmefrysing er dyrere enn å gå til lege..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du har peiling på dette, ser jeg! Jeg var med datteren min (7) til hudpleier fire ganger i vår for behandling av mange små fotvorter - tror hun hadde 17 stk. Hun slipte dem, og penslet på lapis. Etter 4 ganger sluttet jeg å gå til henne, fordi de ikke viste noe tegn til å forsvinne. Så fikk jeg time hos lege, og legen henviste henne til hudlege. Endelig tenkte jeg hun ksulle bli kvitt dem, med "frysing" eller hva det heter. MEN det kom svar fra hudlegen at hun var for liten til slik behandling... Så nå har høsten gått, og vi har ikke fått gjort noe mer med det... Hva blr vi gjøre? Vortene er der fortsatt, men de har ikke spredd seg mer, tror jeg. Både hudlegen og barnelegen "hos oss" behandler ofte så små barn med frysing. Det vil si, det er jeg (assistent) som utfører det, men i regi av legene. Jeg skjønner derfor ikke helt svaret du har fått. Finnes det en annen hudlege der du bor som kan kontaktes? Med påsmøring av emla krem hjemme er dette tilnærmet smertefritt. Uten emla krem går som regel også fint, men jeg ville ikke gjort det med så mange vorter. Jo mindre barn, jo bedre/raskere responderer de oftest på behandling. Vortevirus kan brenne ut etterhvert og vortene forsvinne av seg selv, men dette kan ta år. I mellomtiden smitter det jo.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.